2017. 02. 24. péntek
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy nehéz nap a szolnoki EJE táborban

JETfly  |  2003-02-20 13:48:00

Hideg februári reggel, öt óra. Kicsit dideregve várom útitársaimat. Szerencsére nem késnek és már a jó meleg autóba ülünk és suhanunk úti célunk Szolnok felé. Felhő nincs az égen, a telihold teljesen bevilágítja a havas földet a külső hőmérséklet -20 Celsius.

Miért is keltünk ma ilyen korán, miért mozdulunk ki a fütött lakásból? Ejtőernyőzni megyünk, ezért mindig érdemes elindulni. A szolnoki repülőtér ejtőernyős épületében már ismerős arcokkal találkozunk. Eligazítás háromnegyed hétkor, így még van idő egy meleg kávé mellett pár percet beszélgetni. Az eligazításon ismertetik az e napi tervet és fényderül, miért is fontos, hogy ma itt vagyunk. Most kezdődik az éves kiképzés. Taszári, szentkirályszadjai, kecskeméti és a házigazda ejései mellett hajózókat is felfedezek a sorok között. Ők az első ejtőernyős kiképzésükön vesznek részt. Milyen rutinra tettek szert pár nap alatt, hamarosan már bizonyíthatják is. Rövid pakolás után indul a járat a zónába. Az utazás nem nélkülözheti az élményeket, sztorikat. Ejtőernyősök, helikopteresek, szállító repülősök, egy nagy család. A nevető arcok, humoros történetek feledtetik kicsit a reggeli fáradtságot.

A zónába érkezve gyorsan pakol mindenki. Előkerülnek a mai nap egyik legfontosabb résztvevői az ejtőernyők, majd az üzemhez szükséges eszközök. Jó időnk van. Megfelelő a felhő alap valamint kellemes 4-5 m/s-os szél van. A távolba már hallani az ugrások másik elengedhetetlen résztvevőjének, a Mi-8-as helikopternek hangját. Az első felszállásba beosztott ugrók már felszerelkeztek. Hátukon az RS-4/4-es gyakorló ernyő, hasukon a BE-8/SL mentőernyő, a fejükön az elengedhetetlen bukósisak. A felszerelő parancsnok ellenőrzi le az ugrók felszerelését. Itt megengedhetetlen a tévedés.

A Hip már a gurulón keveri a havas hideg levegőt. Gyorsan elfoglaljuk a helyünket a gép belsejében és már emelkedünk is. A magasság 200 méter. Az ugrató-parancsnok egyenként akasztja be a bekötő köteleket és néhány bátorító szó után előre megy és előkészíti a célszalagokat. Érezhető a feszültség a fedélzeten. Nem semmi feladatra vállalkoztak ezek a férfiak és egy hölgy. Talán a legnehezebbre. Önmagukat kell legyőzni, hogy teljesítsék feladatukat. Eddig azt tanulták, és a szerint dolgoztak, hogy a repülőt csak a legvégső esetben hagyják el a levegőben. Most minden jól müködik, jó ütemben emelkedünk az ugrási magasságra és mégis pár percen belül kiugranak a helikopterből. Miért? Most talán egyikük sem tudná a pontos választ, de az ernyő életet menthet. Bármelyik repülő, helikopter kerülhet olyan helyzetben, hogy már csak egy lehetőség van a fedélzeten tartózkodók életének megmentésére, az ejtőernyős ugrás. Abban a pillanatban jó barát lesz az ejtőernyő.

A magasságmérő mutatója jelzi, elértük a 600 méteres magasságot. Nyílik az ajtó. Először a célszalagok hagyják el a fedélzetet. A csapat kész. Mit kell tennem a kiugrás után, hogyan irányítsam magam, hogy a cél közelében érjek földet? Mindenki végig pörgeti magában ezeket a kérdéseket és az elméleti felkészülés alatt tanult válaszokat. Most a gyakorlatban kell a tanultakat végrehajtani. Nehéz, de sikerülni fog. Egymás után ugranak ki a pár napra ejtőernyőssé vált hajózók és bomlanak ki az ernyők. Pár perces ereszkedés után kisebb-nagyobb távolságra landolnak a kijelölt területre. Sikerült. Megcsináltam. Mondja magában büszkén mindenki és készül a következő ugráshoz.

A helikopter tovább emelkedik. 1200 méter a következő állomás. Innen már a tapasztaltak ugranak. Ők várják azt a pillanatot, amikor kinyílik az ajtó, és ugrani kell. Most sem időztek sokat a fedélzeten. Egymás után hagyják el a fedélzetet, hogy élvezzék az ejtőernyőzés szépségét.

A helikopter kiürült. Már csak a bekötőkötelek és az ugrató-parancsnok, aki most nem ugrott ki, emlékeztetnek arra, hogy pár perccel korábban még ejtőernyősök ültek a padokon.

A Mi-8-as visszatér kiindulási helyére, hogy újabb ejtőernyősök emelkedhessenek föl vele.

Köszönöm a segítségét Hegyi László őrnagy úrnak, valamint a szolnoki ejtőernyős tábor vendégszeretetét!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.