2017. 04. 25. kedd
Márk
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

30 éve járt először magyar az űrben

JETfly  |  2010-05-26 09:47:14

30 évvel ezelőtt, 1980. május 26-án indult útnak az Interkozmosz program keretében az első magyar űrhajós, Farkas Bertalan. A nyugállományú dandártábornok az űrhajózástól élete későbbi szakaszaiban sem szakadt el, de álma, a második űrutazás már nem valósulhatott meg.

Az Interkozmosz program keretében vált lehetővé, hogy a tagországok (köztük Magyarország) egy képviselője is eljusson a világürbe. A jelölteket a már sokrétü szürésen, kiképzésen átesett berepülő pilóták közül válogatták, végül Farkas Bertalan és Magyari Béla utazhatott a felkészülésre a Moszkvától negyven kilométerre fekvő Csillagvárosba. Kettejük közül a választás már 1978-ban Farkas Bertalanra esett, de biztonsági okokból mindkettejüket kiképezték. Az 1949-ben született Farkas Bertalan 1967-től a Kilián György Repülő Müszaki Főiskolán, majd 1970-től a szovjet Repülő Müszaki Főiskolán tanult. 1972-ben lett repülőtiszt, 1977-ben első osztályú vadászrepülő.

A Szojuz-36 - fedélzetén Valerij Kubaszov parancsnokkal és Farkas Bertalannal - 1980. május 26-án indult útnak, Magyarország ezzel a nemzetek sorában hetedikként lépett ki a világürbe. A nemzetközi személyzet egyhetes programjában a Szaljut-6 ürállomáson több magyar kísérlet is szerepelt, így vizsgálták, hogyan képződik az emberi szervezetben kozmikus körülmények között az interferon fehérje. A Pille sugárdózis-mérővel az ürhajósokat érő sugárzást, a Balaton nevü müszerrel az ürhajósok szellemi munkavégző képességét vizsgálták, és magyar készítésü élelmiszereket is vittek magukkal. Farkas Bertalan utóbb elárulta, hogy 68 kilójával asztronautának vékonydongájú volt, szkafanderébe ólomtéglácskákat kellett szerelni, hogy meglegyen előírt súlya.

„Sokan azt hitték, hogy katonai programról van szó, pedig teljesen békés célú ürkutatást végeztünk az Interkozmosz keretein belül”, mondta a honvedelem.hu-nak adott korábbi interjújában az ürhajós. „A Pille kozmikus sugárzás mérésére alkalmas müszerrel például én dolgoztam először a világürben. Ez a berendezés azóta minden ürállomás fedélzetén jelen van, sőt, még ürsétára is vitték. Volt egy olyan szovjet kísérlet is, amire ürhajósként vagyok nagyon büszke: az ürállomás és a hozzá kapcsolódott két ürhajó olyan repülési pályán keringett, amin két napon keresztül állandóan kozmikus nappal volt. Vagyis a Nap „látott minket”, az ürállomás és az ürhajók egyik fele mindig napfényben fürdött, így ott plusz 120-140 Celsius fok volt, a másik oldalon pedig ugyanez mínuszban. A hőmérsékletkülönbség pedig deformációt okoz. Az ürállomás négy, egy-egy ürhajó három blokkból állt, és a deformáció méréséhez külön berendezést vittünk magunkkal. Ezeknek a kísérleteknek eredményeként ma már a világürben sok-sok modulból összeállított ürlaboratórium dolgozik. Büszke vagyok arra, hogy ehhez magyar ürhajósként én is hozzájárulhattam.”

Hazatérés után

A két ürhajós a Szojuz-35 fedélzetén 1980. június 3-án ért földet Kazahsztánban, a tervezettnél lényegesen rosszabb körülmények között, a leszállóegység alján lévő négy kis mikrohajtómü ugyanis meghibásodott. Sérülés szerencsére végül nem történt, Farkas és Kubaszov egyaránt megúszták a vártnál keményebb becsapódást.

Az ürutazásnak hatalmas - nem csak központilag gerjesztett - visszhangja volt, az újságok különkiadásai mellett ellepték az országot ingyenes és pénzért megvehető emléktárgyak, sok helyen Farkas Bertalan úttörő-őrsök, szocialista brigádok alakultak. A magyar ürhajóst hősöknek kijáró tiszteletadással fogadták, a többi asztronautához hasonlóan ő is megkapta a Lenin-rendet és a Szovjetunió hőse kitüntetést. Üröm volt az örömben, hogy vadászpilótaként a továbbiakban már nem dolgozhatott. „Amikor hazaérkeztünk, rendeztek a tiszteletünkre egy díszvacsorát, amin Kádár János mellett Czinege Lajos akkori honvédelmi miniszter is jelen volt. Kádár mondott egy tósztot, amiben gratulált a nagyszerü teljesítményhez, minden jót kívánt, majd azt mondta: Ön, Farkas elvtárs, nemzeti érték”, emlékezett vissza. „Ezt Czinege úgy fordította le: ha nemzeti érték, hát ne repüljön. Az ürutazásom előtt soha, egyetlen egyszer nem került szóba olyasmi, hogy engem le fognak korlátozni. Az első 3-4 évben persze érthető volt, hogy nem repültem: rengeteg meghívást kaptunk, nagyon sokan találkozni akartak velünk. Egy katonai program keretében végigjártuk az ország laktanyáit, katonai kollégiumait, és ez a világ legtermészetesebb dolga volt. Aztán ezek mellett ott voltak a civil kezdeményezések: az iskolák, a müvelődési házak, és persze a rengeteg Farkas Bertalan Szocialista Brigád… Utána úgy adódott, hogy ha kimentem külföldre, becéloztunk valamilyen repülőteret a kollégákkal, és hajrá: vagy egy repülővel, vagy helikopterrel repültünk egy kicsit. Ha már itthon nem repülhettem, legalább külföldön igyekeztem bepótolni, ami kimaradt. Persze mindvégig szerettem volna újra szuperszonikus repülőgépre ülni, de a rendszerváltás után beláttam: azoknak a fiúknak kell repülni, akik valóban ott ültek a beton szélén, hogy védjék Magyarország államhatárát és légterét.”

A nagy esemény idővel feledésbe merült, a rendszerváltozás elsodorta már a tizedik évforduló megünneplését is. Farkas Bertalan 1986-tól az MTA Interkozmosz Tanács kutatócsoportjának munkatársa, mérnök ezredes, 1995-től dandártábornok, a honvédség repülőszemlélő-helyettese volt. 1996-ban katonai attasé lett az Egyesült Államokban, 1997-ben nyugállományba vonult. Azóta a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen kutatómérnökként katonai környezetvédelemmel foglalkozik.

Farkas Bertalan megalakulása óta tagja a Nemzetközi Ürhajós Szövetségnek, több fontos tisztséget is betöltött. Gazdasági vállalkozásokba is fogott, ezeket azonban nem kísérte szerencse. Ma is kedvelt és népszerü személyiség, sokan megismerik, tisztelettel, a fiatalok szinte ámulattal veszik körül. Magyar ember rajta kívül csak egy járt az ürben, igaz, ő már saját pénzéből: az Amerikában élő Charles Simonyi, azaz Simonyi Károly, aki 2007-ben és 2009-ben volt a Nemzetközi Ürállomás ötödik, illetve hetedik ürturista-látogatója. Ő első ürutazásán az ürből magyarul köszönte meg azt az előzetes segítséget, amit Farkas Bertalan nyújtott neki a nagy utazás előtt.

Az első magyar ürhajós természetesen ma is figyelemmel kíséri az ürkutatás állását, és úgy véli, a Mars-program nem zárja ki a további Hold-kutatásokat. „A Mars-program része lehet többek között a Hold-kutatás fejlesztése. Az biztos, hogy ezt a programot csak hatalmas költségekkel lehet végigvinni. A jelenlegi elképzelések szerint egy holdbázis létrehozása lehet a kiindulópont a Marsra jutáshoz. Kell egy olyan földön kívüli hely, ahol folyamatos tudományos munka folyik és ahonnan az energetikai rendszerek ellátása is biztosítható a Mars felé. Nem mellékes az sem, hogy egy ilyen bázison a súlytalanság körülményeit hosszabb távon lehet gyakoroltatni, hozzá lehet szoktatni a szervezetet a hosszú ürutazáshoz”, vélekedett. Farkas Bertalan szerint a kutatásokba a magyar tudósok is be tudnak kapcsolódni. „Nagyon sok lehetőségünk van az együttmüködésre, ez csak kormányzati elhatározás és pénz kérdése. Számos területen dolgozunk együtt az Európai Ürhajózási Ügynökséggel (ESA), tudósaink eddig is jó eredményeket értek el a fedélzeti számítógéprendszerek fejlesztésében és ezek rendszerbe állításában. A jövő számunkra az, hogy ebben a szervezetben kell állandóan jelen lennünk”, fogalmazott.

Jubileum

„Több helyszínen is rendezünk megemlékezéseket”, mondta a honvedelem.hu-nak az évforduló kapcsán Farkas Bertalan. „Ezekre eljön több egykori ürhajós barátom, akikkel még kint a Szovjetunió-beli felkészülésen a Csillagvárosban ismerkedtem meg, de természetesen itt lesz ürhajóstársam, Valerij Kubaszov is. Szeretném, ha minél több helyen és formában tudnánk megemlékezni a harminc évvel ezelőtti eseményekről.” Május 26-án 11 órakor a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében tartanak ünnepi megemlékezést a köztestület elnöke, Pálinkás József fővédnöksége alatt. Este 19 órától a Várszínházban rendeznek gálamüsort sok meglepetés müsorszámmal. „Ezt követően szinte minden nap elutazunk valahova az országban. Kecskeméti, pécsi, pápai és Szabolcs megyei látogatásokat tervezünk, ahol nagyon sok programmal várnak minket, és remélhetőleg mindenütt tudunk majd találkozni az ürhajózás iránt érdeklődőkkel, felelevenítve a harminc évvel ezelőtt történteket. Természetesen téma lesz a ürkutatás mai helyzete is”, fogalmazott Farkas Bertalan. A programsorozat záró rendezvényére június 3-án kerül sor a Hadtörténeti Intézet és Múzeumban, de a rendezvénysorozat nem ér véget itt.

„Az év végéig lehetőséget adunk az érdeklődőknek arra, hogy megismerjék a harminc évvel ezelőtt történteket. Többek között összeállítottunk egy vándorkiállítást, ami az országban több helyen meg fog jelenni. Ezen a kiállításon fényképekkel, dokumentumokkal mutatjuk be, ennek a néhány napnak és az azt megelőző felkészülési éveknek a főbb eseményeit. Több ürhajós barátom is eljön, van, aki végig velünk lesz, de lesznek olyanok is, akik csak egy-egy rendezvényre jönnek el Magyarországra. A Kubaszov mellett itt lesz Alekszej Leonov, Valentyina Tyereskova és más európai fiúk, de Amerikából is várunk ürhajósokat”, mondta Farkas Bertalan.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.
2017. 04. 21., 10:38
CFM-hajtóművek, San Francisco–New York: az Airbus szerint ez az igazi MOM-típus... Döntés előtt az eddig tiszta Boeing-flottát repülő Alaska-csoport.
2017. 04. 19., 11:06
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren tájékozódott a székesfehérvári NATO Force Integration Unit (Magyarországon települő NATO Erőket Integráló Elem – NFIU HUN) állománya.

  Legfrissebbek most

Az Amerikai Haditengerészet feloldotta a Boeing T-45 Goshawk kiképzőgépekre elrendelt repülési tilalmat, ám bizonyos korlátozásokkal, mivel a fedélzeti oxigénellátó rendszer (Onboard Oxygen Generation System - OBOGS) vizsgálata még folytatódik.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin