2017. 07. 28. péntek
Szabolcs
: 305 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Részt vehet a repülőnapon a legendás vasmadár

JETfly  |  2010-05-17 10:27:42

Újabb világszenzáció közelében jár kis hazánk: a tököli repülőtéren újítják fel azt a MiG–15-ös vadászrepülőgépet, amely a tervek szerint hamarosan a levegőbe emelkedhet, és Európa egyetlen ilyen típusú működőképes vasmadara lehet. Ha minden jól megy, a vadászgép a kecskeméti repülőnapon is ott lehet augusztusban.

Ha a magángyüjtőket nem számítjuk, akkor Magyarországon mindössze a szolnoki repülőmúzeumban, a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison, valamint a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum Keceli Haditechnikai Parkjában található MiG–15-ös típusú vadászgép. Természetesen ezek a darabok is csak kiállítási tárgyak, azaz repülésre már alkalmatlanok.

Van viszont egy olyan gép is az országban, amelyik – ha minden szerencsésen alakul – néhány héten belül a levegőbe emelkedhet. Legalábbis ezt szeretné az a csapat, amelyik a tököli repülőtéren immár negyedik éve újít fel egy MiG–15-öst.

A MiG–15-ös – amelynek NATO kódja a Fagot – az egyik legismertebb és a saját korában leggyakrabban alkalmazott vadászrepülőgépe. A legendás vasmadár volt a Szovjetunió, sőt az egész keleti blokk első, nagy számban rendszerbe állított, illetve éles harcban is bevetett, sugárhajtómüves vadászgép típusa. A MiG–15-össel repülő szovjet, kínai és észak-koreai pilóták ugyanis számos légi harcot vívtak és nagyszámú légi győzelmet arattak a koreai háború ideje alatt ezzel a típussal.

A Magyar Néphadseregben, a második világháborút követően, rövid időn belül megjelentek a MiG–15-ösök. A hazai sugárhajtómüves katonai repülés első típusát a magyarok Sasnak hívtak. Az első gép 1951. július 23-án érkezett meg Magyarországra, és még ebben az évben tíz darab együléses, valamint négy darab kétüléses, azaz UTI gyakorló gép állt rendszerbe.

A nyilvánosság előtt az 1952. április 4-ei katonai díszszemlén mutatkozott be a típus, ekkor húsz darab MiG–15-ös húzott át a Hősök Tere felett. Az 1960-as évek elején megjelent és rendszerbe állított újabb vadászgéptípusok miatt megkezdődött a MiG–15-ösök folyamatos kivonása a magyar haderőből, a legnagyobb számban 1966-ban vontak ki gépeket, ekkor egészen pontosan harminc darab MiG–15-öst nyugdíjaztak. A legutolsó Sas 1975-ig repült a Magyar Néphadsereg felségjelzésével.

Azóta eltelt 35 év, ám ha minden a tervek szerint sikerül, akkor idén ismét a levegőbe emelkedhet egy magyar felségjelzésü MiG–15-ös. Talabos Gábor a Jetage Alapítvány egyik alapítója a honvedelem.hu érdeklődésére elmondta: az alapítvány néhány évvel ezelőtt Lengyelországból vásárolt meg egy, már nem repülőképes MiG–15-ös UTI, tehát kétüléses, kiképző repülőgépet. Mégpedig azzal a céllal, hogy felújítsák és ismét repülésre alkalmassá tegyék. A gép egyébként egészen 1990-ig szolgálta Lengyel Légierő kötelékében, majd onnan a Lodz-Lubinek-i múzeumba, később pedig a 4-Air Airlines tulajdonába került. A magyar alapítvány innen vásárolta meg az egykori vadászgépet, amelynek megvételét azonban természetesen alapos müszaki átvizsgálás előzte meg. A beszerezést követően pedig megszerezték az összes szükséges dokumentumot a gép nagyjavításához, majd megkérték a légügyi hatóságot, hogy engedélyezze a munkálatok megkezdését.

A felújítás 2007-ben kezdődött meg Tökölön. A munkálatokat végző team tavaly októberben jutott el odáig, hogy beindították a gép hajtómüvét. Ünnepélyes és nyilvános hajtómüindításra pedig az elmúlt hét végén került sor. Ekkora jutottak el a felújítás abba a fázisába, hogy ki lehet jelenteni, a gép sárkányszerkezete és hajtómüve készen van, mindössze néhány navigációs alkatrész hiányzik a felépítményről. Illetve emellett szeretnék még lefesteni az eredeti, 1952-ben is használt színekre – árulta el Talabos Gábor. Hozzátette: a felújítást végzők egybehangzó véleménye szerint a gép jelenleg kilencvenkilenc százalékban már készen van. A hajtómü eddigi beindításai során pedig azt tapasztalták, hogy az erőforrás a gyári értékeknek megfelelően müködik. Úgy, ahogy az a nagyjavítási technológiában meg van adva.

– Azt szeretnénk, ha a gép már részt vehetne az augusztusban, Kecskeméten megrendezendő Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai bemutatón, a rendezvény egyik fő látványossága lehetne. Hiszen Európában ez a gép lenne a MiG–15-ös típus egyetlen müködő példánya. A világon eddig mindössze egy, müködőképes Sasról tudunk, ez az Amerikai Egyesült Államokban repül és magánkézben van – mondta Talabos Gábor, aki szerint jó esély van arra, hogy a Légügyi Igazgatóság megadja a gép repüléséhez szükséges engedélyeket.

– Nyilvánvaló, hogy a hatóság szakembereinek rengeteg kérdése lesz az engedélyeztetési eljárás során, de mi nem fogunk zavarba jönni ezen kérdésektől – fogalmazott a kuratóriumi tag, akiktől megtudtuk azt is, hogy a magyarok sikerén felbuzdulva egy lengyel csoport is nekilátott egy MiG–15-ös felújításának. A lengyelek és a magyarok a munkálatok során végig segítették egymást, többször is konzultáltak. Azt nem lehet tudni, hogy ők pontosan hol tartanak a munkálatokban, Talabos Gábor azonban azt szeretné, ha a magyar gép emelkedhetne először a levegőbe.

Mivel MiG–15-ös harmincöt éve nem repült Magyarországon, ma már nagyon kevés olyan katonai pilóta van, akik egykoron repültek még ezzel a típussal. Egyikük Pinkóczi József alezredes, a Légügyi Igazgatóság katonai vonalon dolgozó szakembere. A felújítást végző csapat őt kérte fel arra, hogy gép berepülését hajtsa végre, mivel rendelkezik polgári szakszolgálati engedéllyel is. A másik pilótaülésben pedig Rohács Tamás főpilóta foglal majd helyet, aki a közelmúltban kiutazott az Amerikai Egyesült Államokba, s ott repült is az egyetlen, müködőképes MiG–15-össel, Emellett pedig felkészült a gép légi üzemeltetéséből és a rendszereiből is. Vagyis az „utolsó csavarig” ismeri a gépet, így alkalmas a berepülésre. A berepülést egyébként vélhetően a szolnoki katonai repülőtéren hajtják majd végre, legalábbis kaptak már ilyen ígéretet, annak ellenére, hogy hivatalos döntés még nincsen a kérdésben. A szolnoki légibázis azért is lenne megfelelő erre a célra, mert Tököl környékén komoly légtérhiánnyal kellene számolniuk a berepülés során.

Természetesen a berepülésre kijelölt szerencsések mellett, többen is szeretnének majd repülni a gépen, ők nemrégiben részt vettek egy két napig tartó típustanfolyamon, amelyen áttekintették a MiG–15-össel kapcsolatos legfontosabb ismereteket. Ahhoz azonban még rengeteg képzésen kell átesniük, hogy valóban beülhessenek a pilótafülkébe.

Ha minden a felújítást végzők tervei szerint alakul, akkor a kecskeméti repülőnapra kilátogatók részesei lehetnének a történelmi pillanatnak, vagyis egy magyar lajstromszámot viselő MiG–15-ös UTI légi bemutatójának. Természetesen senkinek nem kell „repülőgépszaggató” manőverekre gondolnia, hiszen mint azt Talabos Gábor elmondta: a legideálisabb sebességtartományban végrehajtható manővereket szeretnék csak bemutatni, ám valószínüleg így is sor kerül majd bukfencre, orsóra és fekvőnyolcasra is.

Ezt követően pedig vélhetően az augusztus 20-ai, budapesti Air Race versenyen láthatja majd ismét a gépet a közönség. A Légi Forma 1-nek is nevezett repülőshow szervezői ugyanis már felkérték a felújítást végzőket, hogy különleges vadászgépükkel tegyék színesebbé a „flúgos futam” programját.

Mint minden vadászgéptípus esetében, a MiG–15-ösnél is a legnagyobb probléma az alkatrészhiány lehet. Talabos Gábortól megtudtuk: a gép hajtómüve már a megvásárláskor nagyon jó állapotban, éppen egy nagyjavítás után volt. Az eredetileg 250 órás üzemidőre tervezett erőforrásban jelenleg még 120 óra repülési idő van, de a tököli csapat rendelkezik egy tartalék hajtómüvel is, amelynek nagyjavítását a közeljövőben kezdik meg.

A típushoz szükséges tartalék alkatrészeket pedig a Magyar Honvédségtől tudtak szerezni. Mint Talabos Gábor elmondta: mindenhol segítőkészen fogadták őket, s mindenféle segítséget megkaptak a légierős alakulatoktól. Felkutattak minden olyan raktárt, amelyben azt feltételezték, hogy megtalálhatók benne a típushoz szükséges alkatrészek. S valóban, rengeteg elfekvő készletet találtak, amelyeknek köszönhetően ma ők rendelkeznek Európa legnagyobb MiG–15-ös alkatrészbázisával. E segítséget utólag is szeretnék megköszönni a Magyar Honvédség illetékeseinek.

Ha kíváncsi arra, mekkora zajt képes csapni egy MiG–15-ös müködő hajtómüve, tekintse meg az alábbi videót.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-24 15:40:18
A cseh Aero Vodochody repülőgépgyártó vállalat a napokban jelentette be, hogy megkezdődött az ígéretes L-39NG kiképzőgép gyártása. Első körben négy példány épülhet meg.
2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 27., 12:31
Egy Budapest központú regionális cég homályos képe rajzolódik ki, ATR-ekkel, de egyelőre konkrét gépeknek nincs nyoma.
2017. 07. 26., 11:53
Polgári feladatokra is alkalmazhatók a katonai szállítóhelikopterek− mondta a Honvéd Vezérkar főnökhelyettes az M1 aktuális csatornán július 26-án, szerdán.
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.

  Legfrissebbek most

Kevés olyan komoly katonai vagy biztonságpolitikai feladat van, melynek kezelésében nem vesz részt az amerikai légierő a maga sajátos eszközeivel, módszereivel. Bár a levegőből valóban nem lehet megnyerni egyetlen háborút sem, de az idén 70 éves haderőnem nélkül nincs kivívott győzelem, sem sikeres NATO-művelet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.