2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Részt vehet a repülőnapon a legendás vasmadár

JETfly  |  2010-05-17 10:27:42

Újabb világszenzáció közelében jár kis hazánk: a tököli repülőtéren újítják fel azt a MiG–15-ös vadászrepülőgépet, amely a tervek szerint hamarosan a levegőbe emelkedhet, és Európa egyetlen ilyen típusú működőképes vasmadara lehet. Ha minden jól megy, a vadászgép a kecskeméti repülőnapon is ott lehet augusztusban.

Ha a magángyüjtőket nem számítjuk, akkor Magyarországon mindössze a szolnoki repülőmúzeumban, a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison, valamint a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum Keceli Haditechnikai Parkjában található MiG–15-ös típusú vadászgép. Természetesen ezek a darabok is csak kiállítási tárgyak, azaz repülésre már alkalmatlanok.

Van viszont egy olyan gép is az országban, amelyik – ha minden szerencsésen alakul – néhány héten belül a levegőbe emelkedhet. Legalábbis ezt szeretné az a csapat, amelyik a tököli repülőtéren immár negyedik éve újít fel egy MiG–15-öst.

A MiG–15-ös – amelynek NATO kódja a Fagot – az egyik legismertebb és a saját korában leggyakrabban alkalmazott vadászrepülőgépe. A legendás vasmadár volt a Szovjetunió, sőt az egész keleti blokk első, nagy számban rendszerbe állított, illetve éles harcban is bevetett, sugárhajtómüves vadászgép típusa. A MiG–15-össel repülő szovjet, kínai és észak-koreai pilóták ugyanis számos légi harcot vívtak és nagyszámú légi győzelmet arattak a koreai háború ideje alatt ezzel a típussal.

A Magyar Néphadseregben, a második világháborút követően, rövid időn belül megjelentek a MiG–15-ösök. A hazai sugárhajtómüves katonai repülés első típusát a magyarok Sasnak hívtak. Az első gép 1951. július 23-án érkezett meg Magyarországra, és még ebben az évben tíz darab együléses, valamint négy darab kétüléses, azaz UTI gyakorló gép állt rendszerbe.

A nyilvánosság előtt az 1952. április 4-ei katonai díszszemlén mutatkozott be a típus, ekkor húsz darab MiG–15-ös húzott át a Hősök Tere felett. Az 1960-as évek elején megjelent és rendszerbe állított újabb vadászgéptípusok miatt megkezdődött a MiG–15-ösök folyamatos kivonása a magyar haderőből, a legnagyobb számban 1966-ban vontak ki gépeket, ekkor egészen pontosan harminc darab MiG–15-öst nyugdíjaztak. A legutolsó Sas 1975-ig repült a Magyar Néphadsereg felségjelzésével.

Azóta eltelt 35 év, ám ha minden a tervek szerint sikerül, akkor idén ismét a levegőbe emelkedhet egy magyar felségjelzésü MiG–15-ös. Talabos Gábor a Jetage Alapítvány egyik alapítója a honvedelem.hu érdeklődésére elmondta: az alapítvány néhány évvel ezelőtt Lengyelországból vásárolt meg egy, már nem repülőképes MiG–15-ös UTI, tehát kétüléses, kiképző repülőgépet. Mégpedig azzal a céllal, hogy felújítsák és ismét repülésre alkalmassá tegyék. A gép egyébként egészen 1990-ig szolgálta Lengyel Légierő kötelékében, majd onnan a Lodz-Lubinek-i múzeumba, később pedig a 4-Air Airlines tulajdonába került. A magyar alapítvány innen vásárolta meg az egykori vadászgépet, amelynek megvételét azonban természetesen alapos müszaki átvizsgálás előzte meg. A beszerezést követően pedig megszerezték az összes szükséges dokumentumot a gép nagyjavításához, majd megkérték a légügyi hatóságot, hogy engedélyezze a munkálatok megkezdését.

A felújítás 2007-ben kezdődött meg Tökölön. A munkálatokat végző team tavaly októberben jutott el odáig, hogy beindították a gép hajtómüvét. Ünnepélyes és nyilvános hajtómüindításra pedig az elmúlt hét végén került sor. Ekkora jutottak el a felújítás abba a fázisába, hogy ki lehet jelenteni, a gép sárkányszerkezete és hajtómüve készen van, mindössze néhány navigációs alkatrész hiányzik a felépítményről. Illetve emellett szeretnék még lefesteni az eredeti, 1952-ben is használt színekre – árulta el Talabos Gábor. Hozzátette: a felújítást végzők egybehangzó véleménye szerint a gép jelenleg kilencvenkilenc százalékban már készen van. A hajtómü eddigi beindításai során pedig azt tapasztalták, hogy az erőforrás a gyári értékeknek megfelelően müködik. Úgy, ahogy az a nagyjavítási technológiában meg van adva.

– Azt szeretnénk, ha a gép már részt vehetne az augusztusban, Kecskeméten megrendezendő Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai bemutatón, a rendezvény egyik fő látványossága lehetne. Hiszen Európában ez a gép lenne a MiG–15-ös típus egyetlen müködő példánya. A világon eddig mindössze egy, müködőképes Sasról tudunk, ez az Amerikai Egyesült Államokban repül és magánkézben van – mondta Talabos Gábor, aki szerint jó esély van arra, hogy a Légügyi Igazgatóság megadja a gép repüléséhez szükséges engedélyeket.

– Nyilvánvaló, hogy a hatóság szakembereinek rengeteg kérdése lesz az engedélyeztetési eljárás során, de mi nem fogunk zavarba jönni ezen kérdésektől – fogalmazott a kuratóriumi tag, akiktől megtudtuk azt is, hogy a magyarok sikerén felbuzdulva egy lengyel csoport is nekilátott egy MiG–15-ös felújításának. A lengyelek és a magyarok a munkálatok során végig segítették egymást, többször is konzultáltak. Azt nem lehet tudni, hogy ők pontosan hol tartanak a munkálatokban, Talabos Gábor azonban azt szeretné, ha a magyar gép emelkedhetne először a levegőbe.

Mivel MiG–15-ös harmincöt éve nem repült Magyarországon, ma már nagyon kevés olyan katonai pilóta van, akik egykoron repültek még ezzel a típussal. Egyikük Pinkóczi József alezredes, a Légügyi Igazgatóság katonai vonalon dolgozó szakembere. A felújítást végző csapat őt kérte fel arra, hogy gép berepülését hajtsa végre, mivel rendelkezik polgári szakszolgálati engedéllyel is. A másik pilótaülésben pedig Rohács Tamás főpilóta foglal majd helyet, aki a közelmúltban kiutazott az Amerikai Egyesült Államokba, s ott repült is az egyetlen, müködőképes MiG–15-össel, Emellett pedig felkészült a gép légi üzemeltetéséből és a rendszereiből is. Vagyis az „utolsó csavarig” ismeri a gépet, így alkalmas a berepülésre. A berepülést egyébként vélhetően a szolnoki katonai repülőtéren hajtják majd végre, legalábbis kaptak már ilyen ígéretet, annak ellenére, hogy hivatalos döntés még nincsen a kérdésben. A szolnoki légibázis azért is lenne megfelelő erre a célra, mert Tököl környékén komoly légtérhiánnyal kellene számolniuk a berepülés során.

Természetesen a berepülésre kijelölt szerencsések mellett, többen is szeretnének majd repülni a gépen, ők nemrégiben részt vettek egy két napig tartó típustanfolyamon, amelyen áttekintették a MiG–15-össel kapcsolatos legfontosabb ismereteket. Ahhoz azonban még rengeteg képzésen kell átesniük, hogy valóban beülhessenek a pilótafülkébe.

Ha minden a felújítást végzők tervei szerint alakul, akkor a kecskeméti repülőnapra kilátogatók részesei lehetnének a történelmi pillanatnak, vagyis egy magyar lajstromszámot viselő MiG–15-ös UTI légi bemutatójának. Természetesen senkinek nem kell „repülőgépszaggató” manőverekre gondolnia, hiszen mint azt Talabos Gábor elmondta: a legideálisabb sebességtartományban végrehajtható manővereket szeretnék csak bemutatni, ám valószínüleg így is sor kerül majd bukfencre, orsóra és fekvőnyolcasra is.

Ezt követően pedig vélhetően az augusztus 20-ai, budapesti Air Race versenyen láthatja majd ismét a gépet a közönség. A Légi Forma 1-nek is nevezett repülőshow szervezői ugyanis már felkérték a felújítást végzőket, hogy különleges vadászgépükkel tegyék színesebbé a „flúgos futam” programját.

Mint minden vadászgéptípus esetében, a MiG–15-ösnél is a legnagyobb probléma az alkatrészhiány lehet. Talabos Gábortól megtudtuk: a gép hajtómüve már a megvásárláskor nagyon jó állapotban, éppen egy nagyjavítás után volt. Az eredetileg 250 órás üzemidőre tervezett erőforrásban jelenleg még 120 óra repülési idő van, de a tököli csapat rendelkezik egy tartalék hajtómüvel is, amelynek nagyjavítását a közeljövőben kezdik meg.

A típushoz szükséges tartalék alkatrészeket pedig a Magyar Honvédségtől tudtak szerezni. Mint Talabos Gábor elmondta: mindenhol segítőkészen fogadták őket, s mindenféle segítséget megkaptak a légierős alakulatoktól. Felkutattak minden olyan raktárt, amelyben azt feltételezték, hogy megtalálhatók benne a típushoz szükséges alkatrészek. S valóban, rengeteg elfekvő készletet találtak, amelyeknek köszönhetően ma ők rendelkeznek Európa legnagyobb MiG–15-ös alkatrészbázisával. E segítséget utólag is szeretnék megköszönni a Magyar Honvédség illetékeseinek.

Ha kíváncsi arra, mekkora zajt képes csapni egy MiG–15-ös müködő hajtómüve, tekintse meg az alábbi videót.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.