2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hamarosan üdvözölhetjük Robinsonékat a Magyar Honvédségben

JETfly  |  2010-05-03 09:55:12

Az interneten több hír is felbukkant arról, hogy a Magyar Honvédség Robinson R44 típusú könnyű helikoptert vásárolt, közbeszerzési pályázat keretében, azonban egyik sem igazán pontos, és még kevésbé részletes. Most azonban minden kiderül.

A Közbeszerzési Értesítő 2010. évi 005. számából megtudhatjuk hogy a Honvédelmi Minisztérium Fejlesztési és Logisztikai Ügynöksége pályázatot írt ki „Könnyü helikopter beszerzés, induló alkatrész- és szerszám készlettel” tárggyal 239 588 000 forint értékben. A helikopternek a következő felszereltséggel kell rendelkeznie:

• Térkép megjelenítéssel rendelkező GPS berendezéssel• Jeppesen európai adatbázissal feltöltött GPS berendezéssel• ICAO Annex 6 part III fedélzeti adat- és hangrögzítő berendezéssel, melynek adatai kiértékelhetőek, elemezhetőek és archiválhatóak legyenek az alkalmazási repülőtéren.• Vezetékvágó (Wire strike protection system) berendezéssel.• A szállító által az adott típusra biztosított garancia, mely minimum 50%-a a gyár által az adott típusú új helikopterre biztosított maximális garanciális időnek. (a szállító által megajánlott repült óra/a gyártó által megajánlott repült óra)

A legalacsonyabb ellenszolgáltatást tartalmazó ajánlatot két pályázó közül a COMBAT Kereskedelmi Kft. tette.

A Honvédelmi Minisztérium érdeklődésünkre elmondta, hogy a helikoptervezetői állomány utánpótlásának hosszú távú biztosítása érdekében két darab, amerikai gyártmányú Robinson R44 típusú könnyü helikopter beszerzését kezdték meg. A helikopterek, szolgálatba állásuk után a helikoptervezetői képzésében résztvevő hallgatók, illetve a Magyar Honvédség állományában lévő helikopter pilóták továbbképzését és tudásának szinten tartását szolgálják majd.

A jelenleg gyári festéssel készülő helikoptereket megérkezésüket követően a MH 86. Szolnok Helikopter Bázis fogja üzemeltetni, ezzel elérve hogy hosszú távon biztosítható legyen a pilóták képességeinek szinten tartása.

A típus választását azzal indokolták, hogy a kezdő helikoptervezetők kiképzése olcsóbb és biztonságosabb ezen a típuson, mint a már rendszerben lévő helikoptereken, továbbá a már kiképzett állomány részére a szinten tartó és továbbképző repüléseket a gazdaságos üzemeltetésükből adódóan, nagyobb hatékonysággal lehet majd végrehajtani.

További ok még, hogy a teljesen kezdő helikoptervezetők képzését, a merevszárnyú repülőgép-vezetői képzéshez hasonlóan, biztonságosabb és gazdaságosabb könnyü helikopteren kezdeni, mint a rendszerben lévő közepes szállító-helikoptereken. A tanulók átképzése csak azután kezdődik meg a drágább és bonyolultabb üzemeltetésü típusokra, miután az olcsóbban repülhető Robinson R44 típusú könnyü helikoptereken elsajátították az alapvető helikoptervezetési jártasságokat. A merevszárnyú repülőgép pilóták kiképzése hasonló analógiájú, a tanulók JAK-52 típusú oktató-kiképző repülőgépen kezdik meg kiképzésüket Szolnokon, majd ezt követően Kanadában Harward II turbólégcsavaros repülőgépen folytatják, és HAWK 115 típusú sugárhajtású szubszonikus repülőgépen fejezik be. Csak ezt követően kapják meg JAS-39 Gripenre történő típusátképzésüket…

A repülőgép- és helikoptervezetők kiképzésének ez a lépcsőzetes felépítése biztosítja a tanulók gazdaságos, és hatékony kiképzését, hiszen fokozatosan kerülnek egyre nehezebb feladatok elé, fokozatosan sajátítják el az egyre összetettebb technikai-rendszerü,  és egyben egyre drágább üzemeltetésü, repülőgépek és helikopterek kezelését.

A forgószárnyas légi eszközök további fejlesztéséről, modernizációjáról megtudtuk, hogy közép- és hosszú távon a Honvédelmi Minisztérium célja, hogy a helikopter program keretében a Mi-17 szállítóhelikopterek, illetve a Mi-24-es harci helikopterek felújítását megvalósítsák, továbbá a Mi-8-as szállítóhelikoptereket új típussal váltsák ki.

Röviden a Robinson R44 típusú könnyü helikopterről:

A Robinson cég által gyártott R-44-es dugattyús helikopter tervezése 1985-ben kezdődött, majd első prototípusa 1990 márciusában szállhatott fel. Az új típust Frank Robinson a kétüléses, könnyü forgószárnyúak, és a többfeladatú, gázturbinás helikopterek közötti hiány kitöltésére szánta. A gép a Raven (Holló) nevet kapta, és először az 1991 januárjában megrendezett “Heli-Expo” kiállításon mutatták be Anaheimben.A világsikert aratott helikopter jelenleg gyártott, második fő változata, a Raven II-es erősebb hajtómüvel készül. Ezt még további négy alváltozatban gyártják. A gépből több mint 3.000 darabot gyártottak eddig.

Müszaki jellemzői:

Főrotor: Lapátok száma: 2, Átmérő: 10,06 m, Fordulatszám: 215 m/s Farokrotor: Lapátok száma: 2, Átmérő: 1,5mHajtómü: 1 x Lycoming IO-540 – F1B5, Hathengeres, vízszintes boxer közvetlen hajtású, léghütéses, porlasztós, normál feltöltésüHengerürtartalom: 8873,6 cm3Sebesség: Utazó: 180 km/hMax.: 230 km/hHatótávolság (1 tankolással): 560 kmNormál teljesítmény: 260 BHP (198,6kW), 2800 RPMaximális repülési tömeg: 1090 kg (2400 lb)Minimális repülési tömeg: 700 kg (1550 lb)Maximális ülésterhelés (poggyásztartóval): 136 kg (300 lb)Bármelyik csomagtér max. terhelése: 23 kg (50 lb)

A szerződés teljesítésének, és a helikopterek érkezésének időpontjára vonatkozóan egyelőre konkrét információk nem állnak rendelkezésünkre, ami viszont biztos, az az, hogy Magyarország légierején kívül még a Dominikai Köztársaság hadserege, Észtország és Libanon légiereje, és a Fülöp-szigetek rendőrsége használja ezt a típusú helikoptert, rengeteg civil üzemeltetővel együtt, tehát egy kiváló gépről van szó, és néhány szakértő negatív véleményével ellentétben büszkén üdvözölhetjük, az újoncokat a Robinson családból, honvédségünkben.

Balogh Ákos

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.