2017. 01. 25. szerda
Pál
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülők az Oldtimer Expo-n

JETfly  |  2010-04-15 14:33:06

Autós és motoros legendák mellett helyet kap három magyar gyártású repülőgép is a IV. Oldtimer Expo-n. Természetesen a  repülők megjelenésének apropóját a 100 éves magyar repülés adja. A 2010. április 16-17. között megrendezésre kerülő kiállításon, sok-sok csodás veterán járgány mellett az alábbi híres repülőgép típusokat is megtekinthetik az érdeklődők.

Kvasz 1.

A Békéscsabán született szlovák származású Kvasz András építette, Zsélyi Aladár korábbi szerencsétlenül járt gépének alkatrészeinek felhasználásával, egy 3 hengeres Anzani motor meghajtásával. A repülő 1910 végére készült el, az első próbákat még 1910-ben végezte, de sikeres repülést csak 1911 áprilisában hajtott végre.

Miután egy gépkocsi elé került a gép az ütközés elkerülése érdekében manővert hajtott végre, melynek következtében 10 méter magasból lezuhant.

A gép kissé átépítve júliusra készül el, és akkor már a 1,5 km hosszú mezőt egyenesben, teljes biztonsággal képes volt átrepülni. A gép végül augusztusban ismét szerencsétlenül jár, amikor a porlasztó berobbant és lángba borult. A leszállás azonban sikeres, a gép csak jelentéktelen sérüléseket szenvedett.

Kvasz András ezt követően 1914-ig még további 5 gépet épített, melyekkel Rákos mező egyik legnépszerübb, és egyik legtöbb repülőnapot bemutató pilótája volt. A „békéscsabai szlovák” származása miatt személyét a szlovák repüléstörténetet is sajátjának tartja.

CimboraA Cimborát 1941-ben tervezte Magyarország legtermékenyebb konstruktőre, Rubik Ernő, ez a 11. gépe volt, tehát a típusjele R-11 B. A szintén Rubik Ernő nevéhez kötődő esztergomi repülőgépgyárban 50 db-ot építettek belőle a Nemzeti Repülő Alap részére, de 1944-ben az Erdélyi Repülőgép Építő Üzemben is készült belőle még további 12 darab.

Ez volt Magyarország első 2 üléses kiképző repülőgépe. Sportrepülő kiképzésre használták, de pár darabot a Honvédség hadijelben is repültetett. A típushoz füződik az azóta eltörölt magyar időtartam rekord is, 1944-ben 20 óra 44 percet repültek vele, majd ezt 1948 augusztusában 15 óra 7 percre növelték. Nagyon jó indulatú, kellemes repülő, melyből jelenleg 1 darab repül, amit 1984-ben a Repülőgépes Szolgálat farkashegyi tanmühelyében épített Schmidt Lajos, és Léber Károly öreg repülőasztalosok.

 

 

Az R-22 –„Futár”

Rubik Ernő által tervezett nagy teljesítményü gép, aminek első példányát még 1943-ban építették, de egy sajnálatos tragédia folytán az 1944 májusi ünnepség alatt  pilótája (Lothrigel A) egy korábban szerzett napszúrásból kifolyólag, a bemutató közben rosszul lett, dugóhúzóba esett, és a gép összetört. A gép újjáépítésére 1947.-ben került sor ahol az akkori május 1-i repülést Lothrigel Attila már sikeresen mutatta be. A prototípus példányon kívül még 1948-50 között 10 db épült, amiből 3 példányt Romániába exportáltak. A géppel repültek az 1948-as Centenáriumi Vitorlázó Versenyen, a háború utáni első lengyelországi Zsarban rendezett Nemzetközi Versenyen. Ez a gép képezte a későbbi R-22-es további típusok, R-22 S  és R-22SV Super Futár különböző változatok alapját. Kellemes teljesítményrepülő tulajdonságán kívül, egyszerü mürepülésre és felhőrepülésre is alkalmas volt.

További információk a rendezvényről: www.otexpo.hu

Várunk mindenkit a Vasúttörténeti parkba most hétvégén!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-18 15:38:12
A Francia Légierő vezetése 2017. január 6-án megerősítette, hogy a franciaországi Orléans-Bricy légibázisra megérkezett a 11. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgép, melyet az európai Airbus Defence and Space vállalat szállított le.
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 24., 08:59
Az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ (MH LVIK) repülésbiztonsági helyzete megfelelő, kritikus besorolású tényezők nem ismertek.
2017. 01. 23., 10:33
Kiváló magyar helyezések szabad osztályban, Szabó az utolsó napot másodikként zárta. Az ausztrál égbolt végig kék maradt.
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Olasz Hadsereg és a Leonardo konzorcium között megszületett a megállapodás a Mangusta helikopterek cseréjéről. Az A129 Mangusta helikoptereket felderítő és támadó szerepkörben alkalmazta az Olasz Hadsereg.