Az első Airbus A400M közepes katonai teherszállító repülőgép a napokban repült át a franciaországi Toulouse-ba, hogy ott folytassa tovább a berepülési programját. A repülőgép a spanyolországi sevillai térségben végrehajtott tesztrepülési program folytatásaként érkezett meg a Toulouse-Blagnac repülőtérre, ahol az Airbus Military elnöke, Domingo Urena-Raso fogadta ünnepélyes keretek között.
Az újgenerációs szállító repülőgép az Airbus Military sevillai gyárában készült, ahol tavaly december 11-én hajtotta végre a mérföldkőnek számító első felszállását, majd ezt követően még több mint 40 repült órát teljesített a program részeként. Az MSN001 jelzésü példány a berepülés során elérte az A400M maximális utazósebességét, az 555 km/h-t, illetve a 0,72 Mach-os maximális sebességet, valamint a több mint 9100 méteres magasságot is. A berepülések során folyamatosan ellenőrizték a fly-by-wire rendszerének közvetlen és normál müködését. Az MSN002 jelzésü repülőgépet e hónap elején adták át az Airbus Military berepülési csoportjának Sevillában.
Jelen pillanatban a harmadik A400M repülőgépen a hajtómü beépítése előtt a rendszerek földi ellenőrzése zajlik, és tervek szerint az első felszállását az év közepe felé fogja végrehajtani szintén Sevillában. A negyedik szállítógép elemei, szerelt egységei, valamint alkatrészei folyamatosan érkeznek a spanyol gyárba, ahol a végső összeszerelést végzik a szakemberek, és a terveknek megfelelően ez év második felében megindulhat vele is a berepülés.
Előzetes tervek szerint az ötödik A400M repülőgép berepülési programjában, a különböző hatósági engedélyek megszerzése szerepel. A repülőgépek átadására előreláthatólag 2012 évvége körül kerülhet sor, miután a típus megrepülte a tesztrepülési programban előírt 3700 órát, valamint a repülési és az üzembentartási követelményeknek is megfelelt. Az is a tervek között szerepel, hogy amíg a három A400M repülőgép Toulouse-ban hajtja végre a repüléseit, addig a másik kettő Sevillából üzemel majd.
Az előzményekhez hozzátartozik, hogy az év elején a fejlesztést vezető EADS repülőgépgyártó konzorcium bejelentette, hogy a megnövekedett költségek miatt leáll a munkálatokkal, ha a gép fejlesztésére a megrendelők nem biztosítanak újabb pénzügyi forrásokat. Azonban a hét európai megrendelő (Németország, Franciaország, Nagy-Britannia, Spanyolország, Belgium, Luxemburg és Törökország) kedvező javaslatot nyújtott be az EADS-hez, amely 2 milliárd euróról szólt. Szakértők szerint a legnagyobb hibát akkor vétette az EADS, amikor az új A400M fejlesztéséhez fix áras szerződést kötöttek a partnerországokkal.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.