2017. 03. 30. csütörtök
Zalán
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülő a vízben!

JETfly  |  2003-01-30 12:37:00

“Aircraft in the water. Aircraft in the water.” Ezek a szavak a USS Theodore Roosevelt (CVN 71) repülőgép-anyahajó parancsnok, R.J. O’Hanlon ezredes szavai, mikor a hajó fedélzeti rádiójába szólt vasárnap délután a Karib tengeren.

A Tomcat visszatérőben volt a napi repülésről, mely része volt az aktuális kiképzési gyakorlatnak (Composite Training Unit Exercise). A hajó személyzete már várta a napi pihenőt, hogy megnézzék a Super Bowl müholdas közvetítését.

Az időpont, atlanti idő szerint 17 óra 28 perc.

A VF-213 század kötelékébe tartozó F-14D Tomcat az anyahajó fedélzet előtt két mérfölddel a tengerbe zuhant. A pilóta és az operátor (radar intercept officer /RIO/) sikeresen katapultáltak a repülőgépből.

Ez időben a Naval Aviation Training and Operating Procedures Standardization (NATOPS) szerinti aktuális kiképzési feladatot hajtott végre a 3. helikopter század gépe a közeli légtérben (ez egy kiképzési és üzemeltetési tematika, amely tartalmaz mindent a repülőgépek földi és légi üzemeltetéséről, a személyzet tennivalóiról a kiképzéstől kezdve a napi, általános üzemeltetésen át, a vészhelyzeti eljárásokig).

A helikopter pilótájával Jason Young századossal együtt a fedélzeten tartózkodott John Smiley százados, Rafael Garcia másodosztályú irányító tengeralattjáró elleni hadviselés specialista, Aaron Albright harmadosztályú irányító kutatómentő búvár és Howard Eliason alezredes a 201.század repülő orvosa.

A legénység hallotta a hívást, hogy a repülőgép bajban van, visszafordult és a kiképzési feladat helyett mentési munkára állt át. Mindketten, Young és Smiley is látta ahogy a Tomcat a tengerbe zuhan. A hajóval egyeztetve közelítették meg a helyet, ahol a bajbajutottak a vízben voltak. Pár perc múlva az F-14 személyzete már a helikopter fedélzetén tartózkodott, a mentés sikeresen befejeződött.

Ironikus, hogy a NATOPS részeként szimulált kutatómentő feladatot gyakorolt vasárnapi repülésén a helikopter személyzete.

- Naponta gyakoroljuk a nappali kutatómentő feladatokat, általában tiszta körülmények között ( tiszta égbolt, szélcsendes óceán), így szerencsére az éles bevetésen is minden nagyon simán, hibátlanul ment, mondta Young százados.

- Nagyon izgalmas, ideális helyzet volt. Mondhatni könnyebb volt megoldani a problémát, mint amit tanítottak nekünk az ’A’ osztályú iskola oktatásán, mondta Albright , akinek ez volt az első éles mentése.

Garcia elmondta, hogy a müvelet legnehezebb része az volt, hogy az ejtőernyőket távol tartsák, hogy azok ne akadályozzák a mentést.

- Az első feladatom volt a fedélzetre hozni őket és figyelni, minden rendben van-e. A kiemelés közben a pilótákat én tartottam távol az ernyőjüktől.

Minden nap gyakoroljuk a hasonló szituációkat, így a feladat elvégzése rutin munka volt.

A lezuhant gép pilótája körülbelül öt percet volt a vízben mielőtt a helikopter fedélzetére emelték volna. A fegyverzet operátor a mentőtutajban várt még körülbelül öt percet, mikor kimentették őt is. A helikopter a baleset bekövetkezése után 18 perccel már landolt a CVN-71 fedélzetén.

Jelenleg a két lezuhant pilótát az anyahajó kórházában megfigyelik és kezelik.

Eliason alezredes szerint nagy bátorság jellemezte a mentő személyzetet az akció alatt. Megjegyezte Albright „nem hezitált semmin”, megoldotta az akadályokat és sikeresen mentette ki a bajbajutott pilótákat.

-Ez a csapat nagyon jól előkészült, felkészült a mentésre. Sok kiképzésük volt és probléma nélkül hajtották végre a mentést. Munkájukon látszik, hogy minden feladatot profin hajtanak végre.

Garcia szerényen összegezte a teljes személyzet viselkedését és munkájukat, amivel megmentették a Tomcat kétfős személyzetét:

-Boldog vagyok, hogy mi tudtuk különbséget tenni a kiképzés és a valós mentés fontossága között ezen az őrült napon.

Köszönöm Szórád Tamás szakmai segítségét!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Döntött az Orosz Légierő vezetése – a „Fecskék” lecserélhetik MiG-29-eseiket a legújabb MiG-35-ösökre. Az erről szóló bejelentést a malajziai LIMA-2017 kiállításon hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Oroszország védelmi minisztériuma a napokban jóváhagyta, hogy újra szolgálatba állhassanak a korábban lekonzervált Mi-14Psz típusú, kutató-mentő feladatkörű helikopterei.