2017. 05. 28.
Csanád, Emil
: 307 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülő a vízben!

JETfly  |  2003-01-30 12:37:00

“Aircraft in the water. Aircraft in the water.” Ezek a szavak a USS Theodore Roosevelt (CVN 71) repülőgép-anyahajó parancsnok, R.J. O’Hanlon ezredes szavai, mikor a hajó fedélzeti rádiójába szólt vasárnap délután a Karib tengeren.

A Tomcat visszatérőben volt a napi repülésről, mely része volt az aktuális kiképzési gyakorlatnak (Composite Training Unit Exercise). A hajó személyzete már várta a napi pihenőt, hogy megnézzék a Super Bowl müholdas közvetítését.

Az időpont, atlanti idő szerint 17 óra 28 perc.

A VF-213 század kötelékébe tartozó F-14D Tomcat az anyahajó fedélzet előtt két mérfölddel a tengerbe zuhant. A pilóta és az operátor (radar intercept officer /RIO/) sikeresen katapultáltak a repülőgépből.

Ez időben a Naval Aviation Training and Operating Procedures Standardization (NATOPS) szerinti aktuális kiképzési feladatot hajtott végre a 3. helikopter század gépe a közeli légtérben (ez egy kiképzési és üzemeltetési tematika, amely tartalmaz mindent a repülőgépek földi és légi üzemeltetéséről, a személyzet tennivalóiról a kiképzéstől kezdve a napi, általános üzemeltetésen át, a vészhelyzeti eljárásokig).

A helikopter pilótájával Jason Young századossal együtt a fedélzeten tartózkodott John Smiley százados, Rafael Garcia másodosztályú irányító tengeralattjáró elleni hadviselés specialista, Aaron Albright harmadosztályú irányító kutatómentő búvár és Howard Eliason alezredes a 201.század repülő orvosa.

A legénység hallotta a hívást, hogy a repülőgép bajban van, visszafordult és a kiképzési feladat helyett mentési munkára állt át. Mindketten, Young és Smiley is látta ahogy a Tomcat a tengerbe zuhan. A hajóval egyeztetve közelítették meg a helyet, ahol a bajbajutottak a vízben voltak. Pár perc múlva az F-14 személyzete már a helikopter fedélzetén tartózkodott, a mentés sikeresen befejeződött.

Ironikus, hogy a NATOPS részeként szimulált kutatómentő feladatot gyakorolt vasárnapi repülésén a helikopter személyzete.

- Naponta gyakoroljuk a nappali kutatómentő feladatokat, általában tiszta körülmények között ( tiszta égbolt, szélcsendes óceán), így szerencsére az éles bevetésen is minden nagyon simán, hibátlanul ment, mondta Young százados.

- Nagyon izgalmas, ideális helyzet volt. Mondhatni könnyebb volt megoldani a problémát, mint amit tanítottak nekünk az ’A’ osztályú iskola oktatásán, mondta Albright , akinek ez volt az első éles mentése.

Garcia elmondta, hogy a müvelet legnehezebb része az volt, hogy az ejtőernyőket távol tartsák, hogy azok ne akadályozzák a mentést.

- Az első feladatom volt a fedélzetre hozni őket és figyelni, minden rendben van-e. A kiemelés közben a pilótákat én tartottam távol az ernyőjüktől.

Minden nap gyakoroljuk a hasonló szituációkat, így a feladat elvégzése rutin munka volt.

A lezuhant gép pilótája körülbelül öt percet volt a vízben mielőtt a helikopter fedélzetére emelték volna. A fegyverzet operátor a mentőtutajban várt még körülbelül öt percet, mikor kimentették őt is. A helikopter a baleset bekövetkezése után 18 perccel már landolt a CVN-71 fedélzetén.

Jelenleg a két lezuhant pilótát az anyahajó kórházában megfigyelik és kezelik.

Eliason alezredes szerint nagy bátorság jellemezte a mentő személyzetet az akció alatt. Megjegyezte Albright „nem hezitált semmin”, megoldotta az akadályokat és sikeresen mentette ki a bajbajutott pilótákat.

-Ez a csapat nagyon jól előkészült, felkészült a mentésre. Sok kiképzésük volt és probléma nélkül hajtották végre a mentést. Munkájukon látszik, hogy minden feladatot profin hajtanak végre.

Garcia szerényen összegezte a teljes személyzet viselkedését és munkájukat, amivel megmentették a Tomcat kétfős személyzetét:

-Boldog vagyok, hogy mi tudtuk különbséget tenni a kiképzés és a valós mentés fontossága között ezen az őrült napon.

Köszönöm Szórád Tamás szakmai segítségét!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 12:06:56
Ma 13 éve emelkedett a levegőbe a Wizz Air első menetrend szerinti járata. Az elmúlt években a Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságává fejlődött, miközben figyelemreméltó eredményeket ért el.
2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 26., 15:37
Fotók a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 26., 09:05
A 2017. május 25-i üzemnap galériája.
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Harminckilenc esztendeje, 1978. május 26-án vesztette életét Hüse Károly posztumusz őrnagy, a magyar katonai és polgári ejtőernyőzés már életében legendássá vált alakja.