2017. 07. 28. péntek
Szabolcs
: 305 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Salitre 2009 - 3

JETfly  |  2009-12-26 12:17:18

Az előző két részben megismerhettük a gyakorlat nevének eredetét, a helyszínt, a tervezés szakaszait. Bemutatásra kerültek a gyakorlaton résztvevő egységek - ki, honnan, milyen útvonalon érkezett Chilébe. Ezúttal a gyakorlat úgynevezett LIVEX szakaszával, valós kiképzési repülésekkel foglalkozunk.

Repülési feladatok

 

A gyakorlat első napja értekezletekből és eligazításokból állt. Hugo Tilly Ebensperger vezérőrnagy, a Salitre II gyakorlat igazgató-helyettese az egyik hangárban többek között ezt mondta a résztvevők előtt: „A legfontosabb célunk, hogy tanuljunk egymástól. Ne lépjük át a határainkat, hogy objektívek tudjunk maradni. A biztonság az elsődleges, nem akarunk balesetet”.

Az elkövetkező három nap ismerkedő repülésekkel telt. A külföldi pilóták nagytöbbségének ugyanis idegen volt a légtér a földi tájékozódási pontokkal, valamint a repülésirányítási eljárások. Általában – az első időszakban – két külföldi repülőgépet a chilei légierő egy F-16AM/BM típusú vadászrepülőgépe kísért. A későbbiekben vegyes géppárokban szálltak fel a külföldi résztvevők, hogy együtt fedezzék fel a területet.

Az első hét utolsó napja, valamint a teljes második hét volt maga a valódi gyakorlat, az úgynevezett LIVEX (Live Exercise = valós gyakorlat). A repülőgépek mindkét repülőbázisról nagyszámban hajtották végre a felszállásokat, hogy légiharcoljanak egymás ellen, valamint földi célok támadását hajtsák végre. Egyetlen felszállást, egyetlen bombát sem pazaroltak el a küldetések során.

A szemben álló erők elszánt volt, ám ereje a szövetséges erőkhöz képest jelentéktelennek hatott. A Los Cóndores légibázisról üzemelő „rossz fiúk” mindössze hat F-5 Tiger III és hat F-16C/D Block 50 típusú repülőgéppel próbálták megnehezíteni a szövetséges erők életét. Napjában kétszer szálltak fel az F-5 Tiger III és F-16C/D Block 50 típusú gépek támaszpontjukról, hogy a konfliktus terület fölé repüljenek. Mind a szembenálló, mind pedig a szövetséges erők alkalmazták a légi korai előrejelző platformot.

A szövetséges erők a francia légierő Boeing E-3F használták, míg a szembenálló oldalt a chilei légierő Boeing EB-707 gépe támogatta.

     

Ez a repülőgépváz valószínüleg a legfurcsább AEW platform, amit valaha építettek. Valójában ez az egyetlen példánya létezik. Az Israeli Aircraft Industries (IAI) fejlesztette ki a Phalcon légi korai előrejelző és iránytó rendszert és azt egy Boeing 707 repülőgépre szerelte fel a chilei légierő számára. A Phalcon rendszer esetében a „forgó tányér”, ami az AWACS-ek tetején található szükségtelen, azt egy „nagy orr” helyettesíti.

A LIVEX fázisban egy repülési nap a tanker gépek, valamint az légi korai előrejelző repülőgépek felszállásával kezdődött, hogy azok mielőbb elérjék müködési zónáikat, a hadmüveleti területen kívül.

A forgatókönyv szerint egy alkalommal a szövetséges erők gépei azzal a céllal léptek be konfliktus területre, hogy ott légifölényt harcoljanak ki. A szembenálló erők F-5 Tiger III és F-16 Block 50 típusú gépei több irányból fogták el a szövetséges köteléket. A küldetés alatt a szövetséges erők képesek voltak légi utántöltés végrehajtására.

Ez nagyon jó lehetőség volt a chilei F-16 pilóták számára, hogy jártasságot szerezzenek a légi-utántöltés végrehajtása során. Ezidáig a FACh a hajlékonycsöves légi utántöltést (Hose-and-Drogue system) használja a Boeing KB-707 tankerrel, azonban az F-16-osok megszerzése után ez a rendszer már nem megfelelő. 2010 januárjában a FACh megkapja az első KC-135E típusú tankert (három érkezése várható összesen), amit már merevcsöves rendszerrel szerelnek (flying boom system) fel.

A gyakorlat végéhez közeledve a résztvevők nagytöbbsége az eredmények és a szerzett tapasztalatok birtokában nagyon lelkes volt. Hugo Tilly Ebensperger tábornok a LIVEX fázisban azt mondta: „A tervezett célokat teljes egészében teljesítettük. Több feladat során a szövetséges és szembenálló erők képviseletében 22 repülőgép volt egy időben, egy légtérben védekező és támadó szerepkörben."

Carlos Cavallo tábornok, a gyakorlat argentin igazgató-helyettese is elégedetten nyilatkozott: „Közelebb kerültünk egymáshoz, ismerjük egymást. És csak ez a fontos amikor a résztvevők arcára nézünk. Az arcokon az elvégzett munka elégedettsége látható.”

„A SALITRE kitünő lehetőség volt az Egyesült Államok légiereje számára az együttmüködés kibővítésére francia és dél-amerikai partnereivel,” – mondta Bryan Bearden ezredes, a SALITRE gyakorlat amerikai müveleti igazgatója. „Őszinte véleményem szerint a gyakorlat sikere azon résztvevők professzionizmusának köszönhető, akik országukat képviselték a gyakorlaton. A tréningnek köszönhetően a jövőben hatékonyabb fellépést tudunk biztosítani egy reális válság során az ENSZ béketeremtő müveletei során,” – fejezte be az ezredes.

Szövetséges erők összetétele:

Cerro Moreno légibázis, Antofagasta

Argentin Légierő

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

6

A-4AR Fightinghawk

Grupo Aéreo 5 de Caza

Villa Reynolds

1

KC-130H

Grupo Aéreo 1

El Palomar

 

Brazil Légierő

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

6

A-1 AM

3/10ºGAv

Santa Maria

 

Chilei Légierő

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

6

F-16AM/BM

Grupo de Aviación Nº8

Antofagasta

2

Bell 412

Grupo de Aviación Nº8

Antofagasta

1

Casa 212 Aviocar

Grupo de Aviación Nº8

Antofagasta

 

Amerikai Légierő (USAF)

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

6

F-15C/D

122 Fighter Squadron

NAS New Orleans JRB

1

C-130H

122 Fighter Squadron

NAS New Orleans JRB

1

HC-130P

71 Rescue Squadron

Moody AFB

2

KC-135R

197 Air Refuelling Squadron

Phoenix Sky Harbor IAP

Francia Légierő

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

4

Mirage 2000C

EC 1/12

Cambrai

1

E-3F

EDCA 1/36

Avord

Szembenálló erők

Los Cóndores légibázis, Iquique

Chilei Légierő

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

6

F-16C/D Block 50

Grupo de Aviación Nº3

Iquique

6

F-5E Tiger III

Grupo de Aviación Nº7

Antofagasta

2

Bell 412

Grupo de Aviación Nº2

Iquique

1

Casa 212 Aviocar

Grupo de Aviación Nº2

Iquique

1

Beech 99A

Grupo de Aviación Nº2

Iquique

1

EB-707 Cóndor

Escuadrilla de Alarma Temprana

Iquique

1

KB707 Aguila

Grupo de Aviación Nº10

Iquique

A cikk szerzője, Corné Rodenburg a következőképpen vall önmagáról:

„A katonai repülés iránti érdeklődésem 1978-ban kezdődött, amikor édesapámmal ellátogattunk egy repülőnapra. A következő években sorra látogattam a repülőnapokat, majd az első önálló fotómat 1986-ban készítettem el. Hamarosan felfedeztem annak lehetőségét, hogy repülési magazinok számára írjak és azóta utazgatok a Föld körül, hogy külföldi légierőket vagy gyakorlatokat mutassak be, valamint hogy készítsek „néhány” fotót a helyszíneken. Ezidáig az általam írt cikkek a világ több pontján megjelenő repülési magazinokban kerültek publikálásra. Mindemellett nagyon szerencsésnek tartom magam, hogy több alkalommal készíthettem légi fotókat pályafutásom során.”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 27., 12:31
Egy Budapest központú regionális cég homályos képe rajzolódik ki, ATR-ekkel, de egyelőre konkrét gépeknek nincs nyoma.
2017. 07. 26., 11:53
Polgári feladatokra is alkalmazhatók a katonai szállítóhelikopterek− mondta a Honvéd Vezérkar főnökhelyettes az M1 aktuális csatornán július 26-án, szerdán.
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.

  Legfrissebbek most

Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.