2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Salitre 2009 - 3

JETfly  |  2009-12-26 12:17:18

Az előző két részben megismerhettük a gyakorlat nevének eredetét, a helyszínt, a tervezés szakaszait. Bemutatásra kerültek a gyakorlaton résztvevő egységek - ki, honnan, milyen útvonalon érkezett Chilébe. Ezúttal a gyakorlat úgynevezett LIVEX szakaszával, valós kiképzési repülésekkel foglalkozunk.

Repülési feladatok

 

A gyakorlat első napja értekezletekből és eligazításokból állt. Hugo Tilly Ebensperger vezérőrnagy, a Salitre II gyakorlat igazgató-helyettese az egyik hangárban többek között ezt mondta a résztvevők előtt: „A legfontosabb célunk, hogy tanuljunk egymástól. Ne lépjük át a határainkat, hogy objektívek tudjunk maradni. A biztonság az elsődleges, nem akarunk balesetet”.

Az elkövetkező három nap ismerkedő repülésekkel telt. A külföldi pilóták nagytöbbségének ugyanis idegen volt a légtér a földi tájékozódási pontokkal, valamint a repülésirányítási eljárások. Általában – az első időszakban – két külföldi repülőgépet a chilei légierő egy F-16AM/BM típusú vadászrepülőgépe kísért. A későbbiekben vegyes géppárokban szálltak fel a külföldi résztvevők, hogy együtt fedezzék fel a területet.

Az első hét utolsó napja, valamint a teljes második hét volt maga a valódi gyakorlat, az úgynevezett LIVEX (Live Exercise = valós gyakorlat). A repülőgépek mindkét repülőbázisról nagyszámban hajtották végre a felszállásokat, hogy légiharcoljanak egymás ellen, valamint földi célok támadását hajtsák végre. Egyetlen felszállást, egyetlen bombát sem pazaroltak el a küldetések során.

A szemben álló erők elszánt volt, ám ereje a szövetséges erőkhöz képest jelentéktelennek hatott. A Los Cóndores légibázisról üzemelő „rossz fiúk” mindössze hat F-5 Tiger III és hat F-16C/D Block 50 típusú repülőgéppel próbálták megnehezíteni a szövetséges erők életét. Napjában kétszer szálltak fel az F-5 Tiger III és F-16C/D Block 50 típusú gépek támaszpontjukról, hogy a konfliktus terület fölé repüljenek. Mind a szembenálló, mind pedig a szövetséges erők alkalmazták a légi korai előrejelző platformot.

A szövetséges erők a francia légierő Boeing E-3F használták, míg a szembenálló oldalt a chilei légierő Boeing EB-707 gépe támogatta.

     

Ez a repülőgépváz valószínüleg a legfurcsább AEW platform, amit valaha építettek. Valójában ez az egyetlen példánya létezik. Az Israeli Aircraft Industries (IAI) fejlesztette ki a Phalcon légi korai előrejelző és iránytó rendszert és azt egy Boeing 707 repülőgépre szerelte fel a chilei légierő számára. A Phalcon rendszer esetében a „forgó tányér”, ami az AWACS-ek tetején található szükségtelen, azt egy „nagy orr” helyettesíti.

A LIVEX fázisban egy repülési nap a tanker gépek, valamint az légi korai előrejelző repülőgépek felszállásával kezdődött, hogy azok mielőbb elérjék müködési zónáikat, a hadmüveleti területen kívül.

A forgatókönyv szerint egy alkalommal a szövetséges erők gépei azzal a céllal léptek be konfliktus területre, hogy ott légifölényt harcoljanak ki. A szembenálló erők F-5 Tiger III és F-16 Block 50 típusú gépei több irányból fogták el a szövetséges köteléket. A küldetés alatt a szövetséges erők képesek voltak légi utántöltés végrehajtására.

Ez nagyon jó lehetőség volt a chilei F-16 pilóták számára, hogy jártasságot szerezzenek a légi-utántöltés végrehajtása során. Ezidáig a FACh a hajlékonycsöves légi utántöltést (Hose-and-Drogue system) használja a Boeing KB-707 tankerrel, azonban az F-16-osok megszerzése után ez a rendszer már nem megfelelő. 2010 januárjában a FACh megkapja az első KC-135E típusú tankert (három érkezése várható összesen), amit már merevcsöves rendszerrel szerelnek (flying boom system) fel.

A gyakorlat végéhez közeledve a résztvevők nagytöbbsége az eredmények és a szerzett tapasztalatok birtokában nagyon lelkes volt. Hugo Tilly Ebensperger tábornok a LIVEX fázisban azt mondta: „A tervezett célokat teljes egészében teljesítettük. Több feladat során a szövetséges és szembenálló erők képviseletében 22 repülőgép volt egy időben, egy légtérben védekező és támadó szerepkörben."

Carlos Cavallo tábornok, a gyakorlat argentin igazgató-helyettese is elégedetten nyilatkozott: „Közelebb kerültünk egymáshoz, ismerjük egymást. És csak ez a fontos amikor a résztvevők arcára nézünk. Az arcokon az elvégzett munka elégedettsége látható.”

„A SALITRE kitünő lehetőség volt az Egyesült Államok légiereje számára az együttmüködés kibővítésére francia és dél-amerikai partnereivel,” – mondta Bryan Bearden ezredes, a SALITRE gyakorlat amerikai müveleti igazgatója. „Őszinte véleményem szerint a gyakorlat sikere azon résztvevők professzionizmusának köszönhető, akik országukat képviselték a gyakorlaton. A tréningnek köszönhetően a jövőben hatékonyabb fellépést tudunk biztosítani egy reális válság során az ENSZ béketeremtő müveletei során,” – fejezte be az ezredes.

Szövetséges erők összetétele:

Cerro Moreno légibázis, Antofagasta

Argentin Légierő

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

6

A-4AR Fightinghawk

Grupo Aéreo 5 de Caza

Villa Reynolds

1

KC-130H

Grupo Aéreo 1

El Palomar

 

Brazil Légierő

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

6

A-1 AM

3/10ºGAv

Santa Maria

 

Chilei Légierő

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

6

F-16AM/BM

Grupo de Aviación Nº8

Antofagasta

2

Bell 412

Grupo de Aviación Nº8

Antofagasta

1

Casa 212 Aviocar

Grupo de Aviación Nº8

Antofagasta

 

Amerikai Légierő (USAF)

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

6

F-15C/D

122 Fighter Squadron

NAS New Orleans JRB

1

C-130H

122 Fighter Squadron

NAS New Orleans JRB

1

HC-130P

71 Rescue Squadron

Moody AFB

2

KC-135R

197 Air Refuelling Squadron

Phoenix Sky Harbor IAP

Francia Légierő

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

4

Mirage 2000C

EC 1/12

Cambrai

1

E-3F

EDCA 1/36

Avord

Szembenálló erők

Los Cóndores légibázis, Iquique

Chilei Légierő

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

6

F-16C/D Block 50

Grupo de Aviación Nº3

Iquique

6

F-5E Tiger III

Grupo de Aviación Nº7

Antofagasta

2

Bell 412

Grupo de Aviación Nº2

Iquique

1

Casa 212 Aviocar

Grupo de Aviación Nº2

Iquique

1

Beech 99A

Grupo de Aviación Nº2

Iquique

1

EB-707 Cóndor

Escuadrilla de Alarma Temprana

Iquique

1

KB707 Aguila

Grupo de Aviación Nº10

Iquique

A cikk szerzője, Corné Rodenburg a következőképpen vall önmagáról:

„A katonai repülés iránti érdeklődésem 1978-ban kezdődött, amikor édesapámmal ellátogattunk egy repülőnapra. A következő években sorra látogattam a repülőnapokat, majd az első önálló fotómat 1986-ban készítettem el. Hamarosan felfedeztem annak lehetőségét, hogy repülési magazinok számára írjak és azóta utazgatok a Föld körül, hogy külföldi légierőket vagy gyakorlatokat mutassak be, valamint hogy készítsek „néhány” fotót a helyszíneken. Ezidáig az általam írt cikkek a világ több pontján megjelenő repülési magazinokban kerültek publikálásra. Mindemellett nagyon szerencsésnek tartom magam, hogy több alkalommal készíthettem légi fotókat pályafutásom során.”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.