2017. 03. 30. csütörtök
Zalán
: 310 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Salitre 2009 - 3

JETfly  |  2009-12-26 12:17:18

Az előző két részben megismerhettük a gyakorlat nevének eredetét, a helyszínt, a tervezés szakaszait. Bemutatásra kerültek a gyakorlaton résztvevő egységek - ki, honnan, milyen útvonalon érkezett Chilébe. Ezúttal a gyakorlat úgynevezett LIVEX szakaszával, valós kiképzési repülésekkel foglalkozunk.

Repülési feladatok

 

A gyakorlat első napja értekezletekből és eligazításokból állt. Hugo Tilly Ebensperger vezérőrnagy, a Salitre II gyakorlat igazgató-helyettese az egyik hangárban többek között ezt mondta a résztvevők előtt: „A legfontosabb célunk, hogy tanuljunk egymástól. Ne lépjük át a határainkat, hogy objektívek tudjunk maradni. A biztonság az elsődleges, nem akarunk balesetet”.

Az elkövetkező három nap ismerkedő repülésekkel telt. A külföldi pilóták nagytöbbségének ugyanis idegen volt a légtér a földi tájékozódási pontokkal, valamint a repülésirányítási eljárások. Általában – az első időszakban – két külföldi repülőgépet a chilei légierő egy F-16AM/BM típusú vadászrepülőgépe kísért. A későbbiekben vegyes géppárokban szálltak fel a külföldi résztvevők, hogy együtt fedezzék fel a területet.

Az első hét utolsó napja, valamint a teljes második hét volt maga a valódi gyakorlat, az úgynevezett LIVEX (Live Exercise = valós gyakorlat). A repülőgépek mindkét repülőbázisról nagyszámban hajtották végre a felszállásokat, hogy légiharcoljanak egymás ellen, valamint földi célok támadását hajtsák végre. Egyetlen felszállást, egyetlen bombát sem pazaroltak el a küldetések során.

A szemben álló erők elszánt volt, ám ereje a szövetséges erőkhöz képest jelentéktelennek hatott. A Los Cóndores légibázisról üzemelő „rossz fiúk” mindössze hat F-5 Tiger III és hat F-16C/D Block 50 típusú repülőgéppel próbálták megnehezíteni a szövetséges erők életét. Napjában kétszer szálltak fel az F-5 Tiger III és F-16C/D Block 50 típusú gépek támaszpontjukról, hogy a konfliktus terület fölé repüljenek. Mind a szembenálló, mind pedig a szövetséges erők alkalmazták a légi korai előrejelző platformot.

A szövetséges erők a francia légierő Boeing E-3F használták, míg a szembenálló oldalt a chilei légierő Boeing EB-707 gépe támogatta.

     

Ez a repülőgépváz valószínüleg a legfurcsább AEW platform, amit valaha építettek. Valójában ez az egyetlen példánya létezik. Az Israeli Aircraft Industries (IAI) fejlesztette ki a Phalcon légi korai előrejelző és iránytó rendszert és azt egy Boeing 707 repülőgépre szerelte fel a chilei légierő számára. A Phalcon rendszer esetében a „forgó tányér”, ami az AWACS-ek tetején található szükségtelen, azt egy „nagy orr” helyettesíti.

A LIVEX fázisban egy repülési nap a tanker gépek, valamint az légi korai előrejelző repülőgépek felszállásával kezdődött, hogy azok mielőbb elérjék müködési zónáikat, a hadmüveleti területen kívül.

A forgatókönyv szerint egy alkalommal a szövetséges erők gépei azzal a céllal léptek be konfliktus területre, hogy ott légifölényt harcoljanak ki. A szembenálló erők F-5 Tiger III és F-16 Block 50 típusú gépei több irányból fogták el a szövetséges köteléket. A küldetés alatt a szövetséges erők képesek voltak légi utántöltés végrehajtására.

Ez nagyon jó lehetőség volt a chilei F-16 pilóták számára, hogy jártasságot szerezzenek a légi-utántöltés végrehajtása során. Ezidáig a FACh a hajlékonycsöves légi utántöltést (Hose-and-Drogue system) használja a Boeing KB-707 tankerrel, azonban az F-16-osok megszerzése után ez a rendszer már nem megfelelő. 2010 januárjában a FACh megkapja az első KC-135E típusú tankert (három érkezése várható összesen), amit már merevcsöves rendszerrel szerelnek (flying boom system) fel.

A gyakorlat végéhez közeledve a résztvevők nagytöbbsége az eredmények és a szerzett tapasztalatok birtokában nagyon lelkes volt. Hugo Tilly Ebensperger tábornok a LIVEX fázisban azt mondta: „A tervezett célokat teljes egészében teljesítettük. Több feladat során a szövetséges és szembenálló erők képviseletében 22 repülőgép volt egy időben, egy légtérben védekező és támadó szerepkörben."

Carlos Cavallo tábornok, a gyakorlat argentin igazgató-helyettese is elégedetten nyilatkozott: „Közelebb kerültünk egymáshoz, ismerjük egymást. És csak ez a fontos amikor a résztvevők arcára nézünk. Az arcokon az elvégzett munka elégedettsége látható.”

„A SALITRE kitünő lehetőség volt az Egyesült Államok légiereje számára az együttmüködés kibővítésére francia és dél-amerikai partnereivel,” – mondta Bryan Bearden ezredes, a SALITRE gyakorlat amerikai müveleti igazgatója. „Őszinte véleményem szerint a gyakorlat sikere azon résztvevők professzionizmusának köszönhető, akik országukat képviselték a gyakorlaton. A tréningnek köszönhetően a jövőben hatékonyabb fellépést tudunk biztosítani egy reális válság során az ENSZ béketeremtő müveletei során,” – fejezte be az ezredes.

Szövetséges erők összetétele:

Cerro Moreno légibázis, Antofagasta

Argentin Légierő

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

6

A-4AR Fightinghawk

Grupo Aéreo 5 de Caza

Villa Reynolds

1

KC-130H

Grupo Aéreo 1

El Palomar

 

Brazil Légierő

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

6

A-1 AM

3/10ºGAv

Santa Maria

 

Chilei Légierő

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

6

F-16AM/BM

Grupo de Aviación Nº8

Antofagasta

2

Bell 412

Grupo de Aviación Nº8

Antofagasta

1

Casa 212 Aviocar

Grupo de Aviación Nº8

Antofagasta

 

Amerikai Légierő (USAF)

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

6

F-15C/D

122 Fighter Squadron

NAS New Orleans JRB

1

C-130H

122 Fighter Squadron

NAS New Orleans JRB

1

HC-130P

71 Rescue Squadron

Moody AFB

2

KC-135R

197 Air Refuelling Squadron

Phoenix Sky Harbor IAP

Francia Légierő

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

4

Mirage 2000C

EC 1/12

Cambrai

1

E-3F

EDCA 1/36

Avord

Szembenálló erők

Los Cóndores légibázis, Iquique

Chilei Légierő

Darabszám

Típus

Egység

Bázis

6

F-16C/D Block 50

Grupo de Aviación Nº3

Iquique

6

F-5E Tiger III

Grupo de Aviación Nº7

Antofagasta

2

Bell 412

Grupo de Aviación Nº2

Iquique

1

Casa 212 Aviocar

Grupo de Aviación Nº2

Iquique

1

Beech 99A

Grupo de Aviación Nº2

Iquique

1

EB-707 Cóndor

Escuadrilla de Alarma Temprana

Iquique

1

KB707 Aguila

Grupo de Aviación Nº10

Iquique

A cikk szerzője, Corné Rodenburg a következőképpen vall önmagáról:

„A katonai repülés iránti érdeklődésem 1978-ban kezdődött, amikor édesapámmal ellátogattunk egy repülőnapra. A következő években sorra látogattam a repülőnapokat, majd az első önálló fotómat 1986-ban készítettem el. Hamarosan felfedeztem annak lehetőségét, hogy repülési magazinok számára írjak és azóta utazgatok a Föld körül, hogy külföldi légierőket vagy gyakorlatokat mutassak be, valamint hogy készítsek „néhány” fotót a helyszíneken. Ezidáig az általam írt cikkek a világ több pontján megjelenő repülési magazinokban kerültek publikálásra. Mindemellett nagyon szerencsésnek tartom magam, hogy több alkalommal készíthettem légi fotókat pályafutásom során.”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Döntött az Orosz Légierő vezetése – a „Fecskék” lecserélhetik MiG-29-eseiket a legújabb MiG-35-ösökre. Az erről szóló bejelentést a malajziai LIMA-2017 kiállításon hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Amikor egy településen felszámolják a katonai szervezetet, legtöbbször nemcsak munkahelyek tucatjai szűnnek meg, hanem sokszor elvesznek a relikviák, és az évek múltával egyre inkább elhalványul az emlékezet is.