2017. 06. 29. csütörtök
Péter, Pál
: 310 Ft   : 271 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Salitre 2009

JETfly  |  2009-12-24 12:17:58

Ritkán van lehetőségünk beszámolni olyan gyakorlatokról, amelyek a világ, számunkra távol eső tájain történnek. Most azonban egy olyan anyag birtokába jutottunk, amit – véleményünk szerint – tartalma, hitelessége és nem utolsó sorban részletessége miatt meg kell hogy osszunk olvasóinkkal. Kis hazánkban nem szokás ilyen részletesen írni egy nemzetközi repülőharcászati gyakorlatról. Köszönet Corné Rodenburgnak a cikkért, és hogy engedélyezte annak megjelenését lapunk hasábjain.

Az amerikai légierő KC-135 Stratotanker típusú légi utántöltő repülőgépe 7000 m-es magasságban köröz. Rövid időn belül az amerikai légierő négy F-15 Eagle és a chilei légierő (Fuerza Aerea de Chile) négy F-16 Fighting Falcon típusú repülőgépe tünik fel a távolban. A repülőgépeknek légi utántöltésre van szükségük, mivel az E-3F AWACS ellenséges repülőgépeket észlelt, amelyek a határhoz közelítenek. A légi utántöltés után a vadászok elköszönnek a tankertől és útra kelnek, hogy elfogják a betolakodókat.

Száraz sivatag

 

2009. október 19-31. között a chilei légierő (Fuerza Aerea de Chile = FACh) második alkalommal szervezett Chile északi részén többnemzetiségü gyakorlatot. Öt ország: Argentína, Brazília, Chile, Franciaország és az Egyesült Államok kijelölt repülőegységei hajtottak végre közös repülőharcászati gyakorlatot. A gyakorlaton megfigyelőként voltak jelen Bolívia, Ecuador, Mexikó és Venezuela képviselői. Két légibázis vett részt a gyakorlatban.

A „Salitre II” fedőnevet viselő gyakorlat fő bázisa az Antofagasta nevü város mellett található Cerro Moreno légibázis. A FACh néhány nagyméretü hangárt és mintegy 15 könnyüszerkezetes repülőgép állóhelyet használ, hogy a repülőgépeket megvédje a tüző naptól. Közel 300 km-re északra található az Iquique város közelében elterülő Los Cóndores légibázis. A Los Cóndores bázis különlegessége, hogy ez Chile legészakibb katonai repülőtere. A bázis egy 3350 m hosszú le- és felszállópályával rendelkezik, amely lehetővé teszi a teljes függesztéssel felszálló repülőgépek üzemeltetését a legforróbb napokon is.

Az a tény, hogy a  gyakorlat helyszínéül Chile északi részét választották, nem volt véletlen. Mindkét légibázis az Atacama sivatagban, a Föld legszárazabb területén található. Az Atacama sivatag néhány része 400 éve nem látott esőt! A tudósok az Atacama sivatag talaját a Marson talált talajhoz hasonlítják. Az Atacama sivatag nagyméretü, korlátozásoktól mentes légteret, valamint a legjobb időjárási körülményeket biztosítja a FACh számára a kiképzések végrehajtásához és a repülőharcászati gyakorlatokhoz.

A gyakorlatra történő felkészülés 2009 májusában kezdődött, amikor az öt résztvevő ország: Argentína, Brazília, Chile, Franciaország és az Egyesült Államok képviselői találkoztak egy “fő tervező konfrencia” keretében.

Elkészítették a gyakorlat “forgatókönyvét”, amit további három tervezői találkozó követett a véglegesítésig. A gyakorlat forgatókönyve fiktív eseményeken alapult, amelynek során az ENSZ égisze alatt álló koalíciós erők béketeremtő müveleteket hajtanak végre. A “Salitre II” kezdete előtt Peru és Bolívia felkérte Chilét, hogy töröljék a gyakorlatot.

Peru és Bolívia azt állította, hogy azt a területet ahová a gyakorlatot tervezték a chileiek sok-sok évvel ezelőtt tőlük foglalták el. A gyakorlat Chile északi részén zajlott, felidézve a Csendes-óceáni háború fájdalmas történetét, amely során Bolívia elvesztette kijáratát a Csendes-óceánhoz. Ezt a háborút gyakran nevezik “Salétromháborúnak” ami spanyolul “Salitre” – innen a gyakorlat elnevezése.

Perui vezetők aggodalmukat fejezték ki a tervezett manőverek miatt, mivel a gyakorlat “storyja” egy olyan katonai összetüzésen alapszik amikor egy fiktív szomszédos ország elutasítja a nemzetközi megállapodások végrehajtását. Az ellentétek csillapítása érdekében Richard Ortega tábornok, a chilei légierő parancsnoka meghívta megfigyelőnek Peru képviselőit is.

Chile és Peru között ez év elején erősödött fel a feszültség, amikor Peru bejelentette, hogy a Hágai Nemzetközi Bíróság elé viszi a két ország közötti határvitát. Peru nem ismeri el Chile tengeri határait. Peru a meghívás ellenére visszautasította, hogy megfigyelőt küldjön a gyakorlatra, Bolívia azonban elfogadta a meghívást. Chile megváltoztatta az “ellenséget”, és az eredeti forgatókönyv szerinti szomszédos ország helyett egy szigetet jelölt meg, azonban a forgatókönyv (eseménysor) és a célok változatlanok maradtak. (A szerkesztő megjegyzése: Ez egy kicsit emlékeztet a Varsói szerződés kontra NATO időszakra.)

Peru tovább sürgeti egy olyan “meg-nem-támadási” szerződés megkötését, amely értelmében többek között az ilyen jellegü gyakorlatokat törölni kelle. A gyakorlattal kapcsolatban a perui média igazán arra a tényre fókuszált, hogy Chile és a többi résztvevő számára mennyibe került ez a nagyszabású rendezvény. (A szerkesztő megjegyzése: Ez sajnos nem ismeretlen itthon sem.)

Folytatjuk ...

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-27 09:55:41
Szatmári „Szatyi” László őrnagy és Gottschall András százados személyében két új bemutatópilóta képviseli a Magyar Honvédséget idén a nemzetközi repülőnapokon. Nyolcperces programjukat a tervek szerint az angliai Royal International Air Tattoo nézői is láthatják.
2017-06-22 16:10:18
2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.
2017-06-23 10:07:33
Befejeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának 3 hónapig tartó rekonstrukciója, így a terveknek megfelelően ma délután a repülőtér visszaálltak a megszokott, kétpályás üzemelésre. A 3 kilométer hosszú futópálya 900 méteres szakaszának beton burkolatcseréjére félmilliárd forintot költött el a Budapest Airport.
2017-06-22 12:26:06
Az Egyesült Államok és Katar védelmi minisztere a napokban Washingtonban aláírták a szerződést, miszerint az arab emírség összesen 36 F-15QA-t vásárol mintegy 12 milliárd dollár értékben.
2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 28., 14:21
Besenyei is repül versenyen kívül, a Mestereknél Muroya és Sonka az élen, a Challenger kategóriában jól szerepelt eddig Genevey.
2017. 06. 27., 09:30
A gép tömege kettő orrfutó keréken és kettő főfutó keréken oszlik el, és noha könnyű kategóriájú típusról van szó, amely a póttartályokon kívül sohasem cipel más nagy tömegű függesztményt, mégis rendszeresek a "lábfájások".
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.

  Legfrissebbek most

2017. június 26-án, hétfőn egy régen várt lakóval bővült a RepTár kiállítása: a 05-ös oldalszámú MiG-29B a kora délutáni órákban, közúti szállítással indult el Kecskemétről Szolnokra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Megérkezett Szlovákiába az első két UH-60M Black Hawk típusú, többcélú szállítóhelikopter. A 9 forgószárnyas megvásárlásáról még 2015 tavaszán döntött Szlovákia, a 261 millió dollár értékű beszerzés a szlovák haderő egyik legnagyobb fejlesztési programja.