2016. 12. 08. csütörtök
Mária
: 313 Ft   : 292 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Még mindig nem elég népszerűek a robothelikopterek

JETfly  |  2009-10-22 16:44:32

Egy izraeli cég kifejlesztett egy megközelítőleg 35 kg súlyú robothelikoptert, amely egyaránt alkalmas katonai és polgári feladatok ellátására. A Black Eagle 50–re keresztelt forgószárnyas csaknem 3 kg hasznos teherbírással rendelkezik, a csúcssebessége 70 km/h, egy felszállással három órát képes levegőben tölteni és 10 km távolságig irányítható.

Az elmúlt évtizedben számos UAV helikoptert fejlesztettek már ki, de csak néhány vált be katonai célokra. Irakban sikeresen vetették be az RQ-16A miniatür UAV helikoptert, amelynek az eredeti neve MAV (Micro Air Vehicle) volt, azonban ez nem volt elég a kívánatos népszerüség eléréséhez. A U.S. Navy is csak viszonylag keveset, szám szerint 372 db-ot rendelt. Az amerikai 8,4 kg-os forgószárnyas 3200 m magasra képes emelkedni, és nappal, illetve éjjel is minőségi képet közvetítő kamerával szerelhető fel. Nagy segítséget nyújtottak az RQ-16A-k Irakban és Afganisztánban is, ahol a fel nem robbant improvizált robbanóeszközök felkutatásában segítették az aknamentesítő csapatokat. Az RQ-16A előre és lefelé néző videókamerával is fel van szerelve, így gyorsan képes megközelíteni a gyanúsnak vélt tárgyakat, és azok fölött lebegve részletes képeket tud adni a müködtetőjének. Ha pedig valami nagyon gyanús, akkor odavezethető egy földi robot is, amely karjával képes felemelni és elszállítani a veszélyesnek tünő tárgyakat a helyszínről.

A MAV forgószárnyait hengerekben tárolják, stabil repülését pedig szoftveresen segítik. Mint minden helikopternél a repülési idő a repülési magasságtól is függ. A tengerszint magasságában 40 percet képes a levegőben tölteni egy felszállással, azaz egy üzemanyagtöltéssel. A MAV-ok általában 11 kilométeres körön belül tevékenykedhetnek, csúcssebességük megközelítőleg 1,5 km/perc. Azonban nem üzemeltethetőek, ha a szél sebessége nagyobb, mint 28 km/h. Afganisztánban jellemzően azonban 2000 méter felett kell teljesítenie, ahol a repülési időtartam 20 percre csökken.

A MAV helikopter, annak irányító berendezései és tartozékai egy speciális konténerben, akár a háton is szállíthatóak, súlya kb. 18 kg-ot tesz ki, és megközelítőleg 35.000 dollárba kerül. Egy komplett RQ-16A rendszer kettő UAV helikoptert és egy földi irányító állomást tartalmaz. A MAV-ot egy teljes egységes csomagként tervezték, nem csupán magából a repülőeszközből áll, ahogy a Black Eagle 50, azonban ez sem segített a robothelikopterek elterjesztésében. Az UAV helikopterek erős pontja azok lebegési képessége, azonban nem tudnak órákat egy adott terület fölött tartózkodni, folyamatosan megfigyelve azt. Ráadásul a merev szárnyas UAV jóval olcsóbbak, illetve megbízhatóbbak is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin