2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 395 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Még mindig nem elég népszerűek a robothelikopterek

JETfly  |  2009. 10. 22., 16:44

Egy izraeli cég kifejlesztett egy megközelítőleg 35 kg súlyú robothelikoptert, amely egyaránt alkalmas katonai és polgári feladatok ellátására. A Black Eagle 50–re keresztelt forgószárnyas csaknem 3 kg hasznos teherbírással rendelkezik, a csúcssebessége 70 km/h, egy felszállással három órát képes levegőben tölteni és 10 km távolságig irányítható.

Az elmúlt évtizedben számos UAV helikoptert fejlesztettek már ki, de csak néhány vált be katonai célokra. Irakban sikeresen vetették be az RQ-16A miniatür UAV helikoptert, amelynek az eredeti neve MAV (Micro Air Vehicle) volt, azonban ez nem volt elég a kívánatos népszerüség eléréséhez. A U.S. Navy is csak viszonylag keveset, szám szerint 372 db-ot rendelt. Az amerikai 8,4 kg-os forgószárnyas 3200 m magasra képes emelkedni, és nappal, illetve éjjel is minőségi képet közvetítő kamerával szerelhető fel. Nagy segítséget nyújtottak az RQ-16A-k Irakban és Afganisztánban is, ahol a fel nem robbant improvizált robbanóeszközök felkutatásában segítették az aknamentesítő csapatokat. Az RQ-16A előre és lefelé néző videókamerával is fel van szerelve, így gyorsan képes megközelíteni a gyanúsnak vélt tárgyakat, és azok fölött lebegve részletes képeket tud adni a müködtetőjének. Ha pedig valami nagyon gyanús, akkor odavezethető egy földi robot is, amely karjával képes felemelni és elszállítani a veszélyesnek tünő tárgyakat a helyszínről.

A MAV forgószárnyait hengerekben tárolják, stabil repülését pedig szoftveresen segítik. Mint minden helikopternél a repülési idő a repülési magasságtól is függ. A tengerszint magasságában 40 percet képes a levegőben tölteni egy felszállással, azaz egy üzemanyagtöltéssel. A MAV-ok általában 11 kilométeres körön belül tevékenykedhetnek, csúcssebességük megközelítőleg 1,5 km/perc. Azonban nem üzemeltethetőek, ha a szél sebessége nagyobb, mint 28 km/h. Afganisztánban jellemzően azonban 2000 méter felett kell teljesítenie, ahol a repülési időtartam 20 percre csökken.

A MAV helikopter, annak irányító berendezései és tartozékai egy speciális konténerben, akár a háton is szállíthatóak, súlya kb. 18 kg-ot tesz ki, és megközelítőleg 35.000 dollárba kerül. Egy komplett RQ-16A rendszer kettő UAV helikoptert és egy földi irányító állomást tartalmaz. A MAV-ot egy teljes egységes csomagként tervezték, nem csupán magából a repülőeszközből áll, ahogy a Black Eagle 50, azonban ez sem segített a robothelikopterek elterjesztésében. Az UAV helikopterek erős pontja azok lebegési képessége, azonban nem tudnak órákat egy adott terület fölött tartózkodni, folyamatosan megfigyelve azt. Ráadásul a merev szárnyas UAV jóval olcsóbbak, illetve megbízhatóbbak is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

2022. október 28-án került sor Dani Zoltán székely származású nyugalmazott ezredes nagykanizsai előadására a Halis István Városi Könyvtárban. Az F-117-es lelövésének 25. jubileuma alkalmából idézzük most fel a prezentáció anyagát!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin