2017. 07. 26. szerda
Anna, Anikó
: 305 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Boeing 707, a szállító jetek alapja

JETfly  |  2003-01-06 12:53:00

Az Egyesült Államok 1954. július 15.-én lépett be a jetes légiszállítás korszakába, mikor a Boeing 707 prototípusa, a 367-80 kóddal ellátott modell, első repülését hajtotta végre Renton Filedben, Seattle déli részén.

Ez a gép előfutára volt annak a 13000 sugárhajtású repülőgépnek , amit azóta a Boeing épített. A prototípus, mely a Dash 80 becenévre hallgatott, 18 évig szolgálta a repülési tesztek munkáját, majd 1972-es nyugdíjazása után a smithsoniani légi és ürhajózási múzeumban (Smithsonian Air and Space Museum) került.

1990 májusában, mikor a múzeumot átrendezték a Boeing visszahozta a repülőt Seattle-be és itt teljes restauráción esett át.

A Dash 80 felújításának befejezése után ismét a közönség előtt jelent meg,1991. július 15.-én. Ezen a napon két jelentős eseményre is emlékeztek. Az egyik a Boeng Company alapításának 75., a másik a Dash 80 első felszállásának 37. évfordulója. (A repülő jelenleg is megtekinthető a Boeing Fieldnél.)

A Dash 80 fejlesztését 1952. augusztus 30.-án hirdették ki a Boeingnél, a cég 16 millió dollárt tervezett a projektre. A repülő kevesebb, mint két év múlva, 1954. május 14.-én készült el. Az első repülést a Boeing gyár alapításának 38. évfordulójára tervezték és hajtották végre.

A repülőt négy darab Pratt and Whitney JT3 sugárhajtómü emelte a magasba, melyeket a 35 fokban hátranyilazott szárnyak alatt helyeztek el. A Dash 80 modellel hozták létre a sugárhajtású szállítógépek klasszikus kialakítását.

1957. március 11.-én, mikor a sajtó munkatársainak mutatták be, mit tud a repülő a levegőben, megdöntötték az akkori sebességi rekordot. A Seattle és Baltimore közötti utat 3 óra 48 perc alatt 612 mph átlagsebességgel teljesítették.

A Dash 80 megmaradt a Boeing teszt repülőgépének miután nagyobb szerkezeti és aerodinamikai átalakításokon esett át a fejlesztés folyamán. Több teszt program során végeztek olyan szimulációs kísérleteket, amelyek eredményeit fel tudják használni az amerikai szuperszonikus szállító repülőgép elkészítéséhez. A Dash 80 repült ötödik hajtómüvel is, amit a géptörzs hátsó részén helyeztek el. A tesztet a 727-es trijet üzembe helyezésének lehetősége kapcsán végezték és egyszerre három különböző hajtómüvet használtak. Ezen a gépen tanulmányozták a hajtómü toló-sugár irányának megfordítását, a hajtómüvek hangjának elnyomását is.

Az egyik teszt sorozatban, a leszállási körülményeket figyelték. A 707 prototípust felszerelték nagyméretü gumikkal, így landolt és szállt fel sáros, füves talajról. A prototípussal végeztek különleges leszállási-megközelítési feladatokat a kaliforniai Moffett Fieldben.

A korábbi évek alatt a gép az avianotikai világ érdeklődésének középpontjában állt. Légitársaságok pilótái, vezetői valamint katonai és kormányzati tisztviselők ezen a gépen ízlelték meg a jet repülés érdekességét. A gép naplója szerint több mint 3000 órát töltött a levegőben.

A 707 prototípus vezetett a légiszállítás forradalmához. Sok légitársaság cserélte le légcsavaros repülőit a sugárhajtású típusra. A kereskedelmi változat története 1958. október 26.-án kezdődött, mikor a Pan American World Airways elindította trans-atlantic járatát New York és Párizs között a Boeing 707 típussal. Az első kereskedelmi 707-es, a 707-120 sorozat nevet kapta, nagyobb kabinnal és néhány újításban különbözött a prototípustól. A hajtómüvei a korábbi Pratt and Whitney típusok voltak, ezek a korai változatoknál nem teljesen feleltek meg az Atlanti óceán átrepülés feladatára. Ezen probléma megoldására fejlesztette ki gyors ütemben a Boeing a 707-320 Intercontinantal változatot, amely hosszabb törzzsel, nagyobb szárnyakkal és nagyobb teljesítményü hajtómüvekkel rendelkezett. Ezekkel az újításokkal, melyek például 67500 literről 103500 literre emelték a maximális tüzelőanyag kapacitást, elérte a 707-s típus az interkontinentális jelzőt. Ez a típus több mint 6400 kilométert képes megtenni 141 utassal a fedélzetén. A hatvanas évek elején új hajtómüvet kapott a repülőgép. A Pratt and Whitney JT3D jelzésü típusát, amely kevesebb üzemanyagot használ fel, kisebb a zaj kibocsátása és emellett növekedett a hatótávolsága 9600 kilométer felé. A 707-es következő sikere, hogy a típus jelentette az alapot a Boeingnél a további négy hajtómüves szállítógép családok tervezésénél.

A típus polgári légiközlekedésben elért sikerei felkeltették a katonai felhasználok figyelmét is. Az eredeti 707-es prototípus tervei alapján épült meg a KC/C-135 légiutántöltő-szállító repülőgép az amerikai légierő részére. A Boeing 820 darab ilyen repülőt épített a Strategic Air Command és a Military Air Transport Service, későbbiekben Military Airlift Command részére. A KC/C-135 sorozat eredetileg 717-es modell néven említette a Boeing. 1998 januárjában a 717-es névhez új típust rendelt a gyár és kereskedelmi felhasználásra elkezdte a 717-200 gyártását.

A 707 típus újszerü hasznosítási módja volt az USAF, a NATO, a szaudi kormány és a francia és angol légierő által üzemeltetett E-3 AWACS (Airborne Warning and Control System) és az amerikai haditengerészet (U.S.Navy) szolgálatában álló E-6, melyet tengeralattjáró felderítésre használtak.

1991. májusáig, mikor a gyár bezárta a 707-es gyártási vonalát, több mint ezer darab 707 típusú repülőgépet adtak el világszerte, ebbe a számba nem tartoznak bele a KC/C-135 eladásai eredményei.

Technikai adatok

367-80 prototípus (1954)

Szárny fesztáv: 39.6 méter

Repülő hossz: 39 méter

Szárny felület: 223 m2

Teljes súly: 86184 kg

Utazó sebesség: 885 km/h

Hatótávolság: 5681 km

Szolgálati magasság: 13106 méter

Hajtómü: négy darab Pratt and Whitney JT3 sugárhajtómü

707-320B

Szárny fesztáv: 44.42 méter

Repülő hossz: 46.6 méter

Szárny felület: 280m2

Teljes súly: 152400 kg

Utazó sebesség: 977 km/h

Hatótávolság: 9,913 km

Szolgálati magasság: 10973 méter

Hajtómü: négy darab Pratt and Whitney JT3D sugárhajtómü

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.
2017. 07. 24., 09:38
A vizes világbajnokság megnyitóját követő napon a főváros XIII. kerületében, a Duna Aréna és környéke légterében megjelentek a Légirendészeti Szolgálat helikopterei.
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.

  Legfrissebbek most

Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Amit korábban már az orosz médiák is nyilvánosságra hoztak, most vietnámi részről is megerősítésre került: a délkelet-ázsiai ország 64 darab T-90Sz/SzK harckocsit vásárol Oroszországtól.