2017. 06. 25.
Vilmos
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légi harc és célkövetés Gripennel

JETfly  |  2009-10-15 11:38:36

Nem fogadta kegyeibe az időjárás a Lion Effort 2009 elnevezésű svéd-magyar közös harcászati gyakorlat október 14-ei bemutató napjára meghívott vendégeket. Kecskeméten, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison a viharos erejű szél és az eső miatt le kellett állítani a repüléseket, így rövidített program várta a látogatókat.

Pedig az eredeti terv szerint a svéd és magyar Gripenek, valamint a Magyar Légierő L–39-es Albatrosz és MiG–29-es vadászrepülőgépeinek repülés előtti előkészítését és felszállását is megtekintették volna a Kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra meghívott vendégek, köztük Tömböl László mérnök vezérezredes, a HM Honvéd Vezérkar főnöke és Kovács József vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnok-helyettese.

Az időjárás azonban közbeszólt: a viharos szél, és az egyre erősödő csapadék miatt – biztonsági okokból – le kellett állítani a repüléseket. Így a meghívott vendégeknek egy rövidített programmal kellett beérniük.

A rendezvény elején megtartott tájékoztatón gyakorlatról szólva Ugrik Csaba alezredes, a bázis repülőmüveleti főnöke, a gyakorlat repülési igazgatója elmondta: a svéd és a magyar légierő közös szervezésében október 5-ével kezdődött a Lion Effort 2009 elnevezésü repülő harcászati hadgyakorlat, amelyen MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis 1. harcászati repülőszázada, vagyis a Puma század, és a svéd Air Combat School (Harcászati Vezetői Kiképző Központ) pilótái, illetve a győri MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, valamint az MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred kijelölt állománya vesz részt. A gyakorlat végrehajtását támogatja a NATO Repülőgép–Fedélzeti Korai Riasztó és Irányító Erők (NATO AEW&C) E-3A (AWACS) típusú repülőgépe is, amely az elmúlt napokban ugyancsak a kecskeméti repülőbázison állomásozott.

A tájékoztatón elhangzott: az október 15-ig tartó gyakorlat koncepciója az volt, hogy a Jas–39-es Gripen vadászrepülőgépeket rendszerben tartó országok közös gyakorlás során megoszthassák egymással saját tapasztalataikat. Éppen ezért a gyakorlatra meghívták a Cseh Légierő képviselőit, akik azonban – különféle okok miatt – nem tudtak gépekkel, pilótákkal és kiszolgáló személyzettel részt venni a gyakorlaton. Bár a Dél-Afrikai Köztársaság hadseregében is a Gripen vadászrepülőgépeket rendszeresítették, a nagy távolság miatt ebből az államból csak megfigyelőket vártak, azonban ők sem tudtak eljönni. Horvátország viszont két katonai megfigyelővel képviseltette magát a Lion Effort 2009 gyakorlaton.

Ugrik alezredes hozzátette: a harcászati gyakorlat egyik legfontosabb célja az úgynevezett keresztkiszolgálás volt. Vagyis az a tevékenység, amikor az egyik nemzet repülőit a másik ország földi müszaki katonái szolgálják ki a repülés előtt, vagy után. Emellett pedig a jövőbeli feladatokra való közös felkészülés is a gyakorlat céljai között szerepelt.

A fiktív harcászati helyzet ismertetése után a gyakorlat repülési igazgatója elmondta: a légi tevékenységet az 1-1 elleni légi harctól kezdték el, s eljutottak egészen a 4-4 elleni légi harcig. Emellett az elektronikai harc önvédelmi képesség fejlesztése, valamint a levegő-föld csapásmérések végrehajtása volt a közös gyakorlat fő feladata.

Mint megtudtuk, a Lion Effort 2009 gyakorlatra a svédek hat Jas–39-es Gripennel érkeztek. A Magyar Légierő pedig ugyancsak hat Gripennel, két L–39-es Albatrosszal, és két MiG–29-essel vett részt. A szolnokiak két Mi–24-es harci helikopterrel, a győri légvédelmi rakétások pedig két KUB üteggel és egy MISTRAL szakasszal települtek át Kecskemétre. A légtérellenőrző ezred az állományába tartozó két légi irányító központot – a veszprémit és a kecskemétit – vonta be a gyakorlatba.

A tájékoztatót követően a vendégek a győri légvédelmi rakétások harcálláspontját és az aköré települt technikai eszközöket tekintették meg. Kövér András százados, a csoportosítás parancsnoka elmondta: az alakulat katonái úgynevezett célkövetési feladatokat hajtottak végre. A KUB ütegek 46, a MISTRAL szakasz pedig 70 imitált indítást teljesített, ezek többsége el is „találta” a légi célokat. Ráadásul az „arrabonás” katonák számára nem ér véget a kiképzés október 15-én, hiszen részt vesznek a Lion Effort 2009-et követő New Fib elnevezésü gyakorlaton is.

A Lion Effort 2009 gyakorlat bemutató napja sajtótájékoztatóval ért véget. Ezen Zsámboki Tibor ezredes, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnokhelyettese elmondta: a kiképzés első néhány napján közös repüléseket tartottak a svéd és magyar pilóták, illetve felkészülnek a tervezett feladatok végrehajtására. Egyébként a gyakorlat – amelyen közel 400 katona vett részt – kitünő lehetőség volt tapasztalatszerzésre, valamint az együttmüködés gyakorlására, mind a magyar, mind a svéd katonák számára.

Anders Segerby alezredes, a gyakorlatra települt svéd kötelék parancsnoka mindehhez hozzátette: nagyon elégedettek az elmúlt napok közös munkájával, s a közös kiképzés kifejezetten jó lehetőség volt a levegő-levegő képességek, vagyis a légi harc tevékenység fejlesztésére. Ráadásul arra is lehetőségük volt, hogy egy MiG–29-es ellen harcolhassanak, amely nagy élmény marad minden svéd pilótának.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.