2017. 05. 25. csütörtök
Orbán
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

India bízik könnyű harci repülőgépének sikerében

JETfly  |  2009-10-12 20:17:14

Az indiai haditengerészet 6 darabot vásárol az új, könnyű harci repülőgépből (LCA = Light Combat Aircraft vagy „Tejas”), melyeket az 5 éven belül hadrendbe álló új repülőgép-hordozókról fognak üzemeltetni. Ez egyben egy kísérlet is lesz arra, hogy kipróbálják, miként alkalmazható az LCA hajófedélzeti repülőgépként. India korábban már vásárolt haditengerészeti célokra kifejlesztett MiG-29-eseket, a most beszerzésre kerülő repülőgépek szintén hasonló célokra lesznek átalakítva, ami magában foglalja a futóművek megerősítését, az elfogó horgot és különböző elektronikai megoldásokat.

A MiG-29K súlya 21 tonna szemben az LCA 13 tonnás súlyával, további összehasonlításként pedig elmondható, hogy a MiG-29-es jobb vadász, de az új harci repülőgép egy kicsivel több fegyverzetet tud hordozni (4 tonna szemben a 3,5 tonnával). Az LCA tesztelése és a pilóták kiképzése az előzetes tervek szerint két éven belül kezdődhet el.

Az első öt prototípus már létezik, a következő 10 példány pedig várhatóan a következő évben fog elkészülni. 2012-re megindulhat a típus sorozatgyártása, ami várhatóan legalább 20 repülőgépet jelent majd évente. Az elmúlt két évtizedben India már próbálkozott saját tervezésü és fejlesztésü könnyü vadászgépek gyártásával, azonban ez a próbálkozás ezidáig kudarcba fulladt.

Az amerikai F-16-osok sokak szerint az elsőszámú könnyü vadászok, amelyek széles körben elterjedtek, ennek ellenére az indiaiak fontolóra vették saját repülőgépek gyártását. Az F-16-os harci tapasztalatokkal rendelkező vadászrepülőgép, addig az LCA a francia Mirage és az orosz MiG-21 keverékének továbbfejlesztett változata. A tervezés és az előkészületi munkák már az 1980-as évek közepén elkezdődtek, és az indiaiak abban bíztak, hogy a tesztrepüléseket már 1990-re befejezik. Müszaki problémák sora azonban azt eredményezte, hogy az első felszállásra 2001-ig kellett várni.

Mint minden repülőgépnek, az LCA-nak is a hajtómü a legbonyolultabb része. Az tény, hogy az indiai gyártású Kaveri hajtómü kudarcot vallott, de szerencsére az amerikaiak által gyártott GE 404 hajtómü beépíthető ebbe a típusba kisegítő megoldásként. A Kaveri hajtómü fejlesztése nem valószínü, hogy ebben az évben befejeződik, ezért erre az időre az amerikai hajtómü veszi át a Kaveri szerepét. India 200-300 darab LCA vásárlását tervezi, főképp azért, hogy lecserélje a kiöregedő MiG-21-eseit, továbbá még több repülőgép vásárlását is fontolóra veszi, ha a haditengerészetnél is beválnak. Ugyanakkor a légierő még mindig hezitál, hogy használt vagy új repülőgépeket vásároljon a MiG-21-esek helyére addig, míg az új LCA repülőgépek meg nem érkeznek.

Indiának nem az LCA program az első próbálkozása, hogy saját vadászgépet gyártson. A HF-24 kudarcot vallott, mivel India nem volt képes egy megfelelő teljesítményü hajtómü kifejlesztésére. Ennek következtében ezek a repülőgépek (összesen: 147 db) csak földi célok megsemmisítésére szolgáltak az 1960-as évektől az 1980-as évekig.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.
2017. 05. 22., 12:55
Amerikai, szlovák, szlovén, horvát, cseh és magyar pilóták gyakorlatoznak 3 héten keresztül Kecskeméten.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Orosz Föderáció sarkvidéki területeire szánt Pancir-SzA légvédelmi harcjármű (NATO-kódja SA-22 Greyhound) tesztjeit júniusban kezdik el – tájékoztatta a sajtót az orosz védelmi ipar illetékese.