2017. 04. 27. csütörtök
Zita
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy ritka orosz makett

JETfly  |  2002-12-26 11:20:00

A rendszerváltás után Oroszországban is gomba módra szaporodtak a kisebb-nagyobb makettgyártó cégek. Az A-modell nevű vállalkozás például csak olyan típusokat gyárt, amelyeket korábban senki más sem dobott piacra. Ráadásul ezeket is csak kis szériában hozza ki, tehát nem éppen könnyű hozzájutni a modelljeikhez.

Az oroszok a többi között elkészítették a Jak–4-es, a Jak–18-as, a Szu–15-ös és a Ka–26-os helikopter makettjét is. A Jak–28-as is az A-modell terméke, s épp úgy 1/72-es méretarányú, mint a sorozat többi tagja.

A Jak–28-as elödei a Jak–25-ös és a Jak–27-es voltak. Mindhárom gépböl több alváltozat is épült. A Jak–28-as prototípusa 1958. március 5-én repült elöször. Elsöként a bombázóváltozat épült meg, amelyet könnyü felismerni üvegezett orráról. A törzs közepén volt a bombatér, s a gépet felszerelték egy 23 mm-es gépágyúval is. Ennek az altípusnak a NATO-kódja Brewer volt.

A Jak–28P és PM volt a vadászváltozat. Ez gépágyút nem kapott, viszont négy rakétát vihetett magával. A törzsben a bombatér helyett további üzemanyagtartályok voltak. A gép a NATO-keresztségben a Firebar kódnevet kapta. Egyes helyeken még a nyolcvanas években is szolgálatban állt.

A makett mintegy száz kis alkatrészböl áll. A panelvonalak befelé karcoltak, s a kabinbelsöben mindent megtalálunk, amire szükségünk lehet. A gép belsö festéséhez a leírás a Humbrol 101-es festékét javasolja. A két féltörzs összeragasztása után némi tömítés is szükséges. A kabintetö elég vastag, a törzshöz való illesztése egy kis reszelést igényel. A függöleges és a vízszintes vezérsíkok egy darabból vannak, akárcsak az orrkúp. A szárnyakhoz viszont külön adják a csürö- és féklapokat. Sajnos az én dobozomban a bal oldali szárnyféklap nemigen passzolt a helyére, ezt rengeteget kellett reszelnem. A két félböl álló hajtómübe be kell ragasztani a Mach-kúpot, s ennél a müveletnél is bátran kell használni a reszelöt...

A teljes cikk az AERO Magazin 2002/12. számának 76-77. oldalán olvasható

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 26., 12:14
Észtországban az ötödik generációs gépek, kétszáz kilométerre az orosz határtól. Repült-e bevetést izraeli F-35-ös szíriai célpontok ellen?
2017. 04. 26., 11:21

Videó a Gripenek légifotózásáról

Elkészült a videó A szovjet repülőtér titkai múzeum csapatának légifotózásáról.
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1917. április 6-án új szakaszához érkezett az akkor már három éve dúló első világháború: e napon ugyanis az Amerikai Egyesült Államok hadba lépett az antant oldalán.