2016. 12. 08. csütörtök
Mária
: 313 Ft   : 292 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy ritka orosz makett

JETfly  |  2002-12-26 11:20:00

A rendszerváltás után Oroszországban is gomba módra szaporodtak a kisebb-nagyobb makettgyártó cégek. Az A-modell nevű vállalkozás például csak olyan típusokat gyárt, amelyeket korábban senki más sem dobott piacra. Ráadásul ezeket is csak kis szériában hozza ki, tehát nem éppen könnyű hozzájutni a modelljeikhez.

Az oroszok a többi között elkészítették a Jak–4-es, a Jak–18-as, a Szu–15-ös és a Ka–26-os helikopter makettjét is. A Jak–28-as is az A-modell terméke, s épp úgy 1/72-es méretarányú, mint a sorozat többi tagja.

A Jak–28-as elödei a Jak–25-ös és a Jak–27-es voltak. Mindhárom gépböl több alváltozat is épült. A Jak–28-as prototípusa 1958. március 5-én repült elöször. Elsöként a bombázóváltozat épült meg, amelyet könnyü felismerni üvegezett orráról. A törzs közepén volt a bombatér, s a gépet felszerelték egy 23 mm-es gépágyúval is. Ennek az altípusnak a NATO-kódja Brewer volt.

A Jak–28P és PM volt a vadászváltozat. Ez gépágyút nem kapott, viszont négy rakétát vihetett magával. A törzsben a bombatér helyett további üzemanyagtartályok voltak. A gép a NATO-keresztségben a Firebar kódnevet kapta. Egyes helyeken még a nyolcvanas években is szolgálatban állt.

A makett mintegy száz kis alkatrészböl áll. A panelvonalak befelé karcoltak, s a kabinbelsöben mindent megtalálunk, amire szükségünk lehet. A gép belsö festéséhez a leírás a Humbrol 101-es festékét javasolja. A két féltörzs összeragasztása után némi tömítés is szükséges. A kabintetö elég vastag, a törzshöz való illesztése egy kis reszelést igényel. A függöleges és a vízszintes vezérsíkok egy darabból vannak, akárcsak az orrkúp. A szárnyakhoz viszont külön adják a csürö- és féklapokat. Sajnos az én dobozomban a bal oldali szárnyféklap nemigen passzolt a helyére, ezt rengeteget kellett reszelnem. A két félböl álló hajtómübe be kell ragasztani a Mach-kúpot, s ennél a müveletnél is bátran kell használni a reszelöt...

A teljes cikk az AERO Magazin 2002/12. számának 76-77. oldalán olvasható

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin