2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Segítség a csúcsok között

JETfly  |  2002-12-27 14:54:00

A Magas-Tátra számos turistát, hegymászót, siklóernyôst vonz. A szlovák vendégek mellett csehek, lengyelek, magyarok, olaszok és ukránok fordulnak meg leggyakrabban a hegység turistaútjain és sziklafalain. A turisták olykor bajba is kerülnek. De ott a gyors mentés csak egyféleképpen érkezhet: a levegôbôl.

A Magas-Tátra terepviszonyai között gyalogos mentéssel – egy húszfös hegyimentö csapatot számítva – csak hosszú órák eltelte után lehet a sérülteket kórházba juttatni. A hegymászók által látogatott sziklafalakon pedig még bonyolultabb és hosszadalmasabb a mentés. A nehézségek elodázhatatlanná tették a légi mentöszolgálat létrehozását, amire végül csaknem négy évtizeddel ezelött került sor.

Az elsö helikopteres mentést 1964. szeptember 24-én hajtották végre. Az akkori gép egy Mi–4-es helikopter volt. Ez a gép azonban 1969 májusában lezuhant. Pótlására egy Mi–8-as típust vetettek be, de tíz évvel késöbb, 1979. június 25-én ez a gép is katasztrófát szenvedett.

A következö típus a Mi–2-es volt, amelyet 1990-ig használtak a Magas-Tátrában. 1990 decemberétöl alkalmazták az SA–316B Alouette III. típusú, francia gyártmányú helikoptert. 1997 májusában – filmezés közben – ez a helikopter is balesetet szenvedett, de szerencsére a légieseménynek csak sérültjei voltak, halálos áldozata nem. A ma is alkalmazott, szintén francia gyártmányú Écureuil 1997 óta repül a Tátra felett.

A légi mentöszolgálatot egy magáncég, az Air Transport Europe tartja fenn, amely hat helikopterrel rendelkezik. A gépek Szlovákia területén szétszórva állomásoznak, egy helikopterük pedig a Magas-Tátra lábainál, a tengerszint felett 730 méteren fekvö Poprad-Tatry nemzetközi repülötéren áll készenlétben. A felügyelet nemcsak a Magas-, hanem az Alacsony-Tátrára és a sziklás, erdös, szakadékos tereppel, katlanokkal szabdalt, Szlovák Paradicsom néven ismert túrázóhelyre is kiterjed, egyelöre még csak napkeltétöl napnyugtáig, de a közeljövöben már éjszaka is tartanak ügyeletet. A mentöfeladatokra a francia Aerospatiale gyártmánya, az AS–355-ös Écureuil típusú, a magashegyi viszonyokat is jól türö, két hajtómüves helikopter N változatát alkalmazzák, amely riasztáskor egy pilótával, egy orvossal és egy ápolóval a fedélzetén három percen belül emelkedhet fel, s egy fekvöbeteget vehet a fedélzetére. Az Écureuil 6000 méterig emelkedhet, és így a Magas-Tátra legmagasabb pontja, a 2655 méter magas Gerlachfalvi-csúcs is könnyen megközelíthetö vele. Ha ezen a magasságon az egyik hajtómü meghibásodik, a gép a másik müködö hajtómüvel két és fél percig tud lebegni. Amennyiben ez alatt az idö alatt nem sikerül befejezni a mentést, akkor meg kell szakítani a feladatot és le kell szállni. A gép a nagy magasság és a 2250 kilogrammos felszállósúly miatt egyórányi repülésre elegendö üzemanyagot visz magával. A kabinban helyezték el a hordágyat, s mellette két zsákban a mentöfelszerelést. Az egyik zsák az újraélesztéshez, a másik a sérült ellátásához szükséges készleteket tartalmazza.

Külön berendezés gondoskodik a súlyosan sérült, esetleg újraélesztett ember életfunkcióinak figyeléséröl. A kabin falára szerelt tasakokban kisebb eszközöket, kötszereket helyeztek el. A felszerelés többi része a kabinon kívül, a csomagterekben van. Itt helyezték el a külsö függesztés drótköteleit és a vákuumágyat is. Ezekhez csak kívülröl lehet hozzáférni, így, ha szükség van rájuk, akkor a pilótának mindenképpen leszállásra alkalmas helyet kell találnia. Gyakran csak arra van mód, hogy az egyik leszállótalpat a sziklára támasztva, az egyébként hegymászó gyakorlattal is rendelkezö orvos és az ápoló kiugorjon a gépböl. Ök vizsgálják meg a sérültet és döntenek az elszállítás módjáról. A leggyakoribb mentési módszer az, amikor a hordágyra fektetett beteget külsö függesztéssel az elsö biztonságos terepig szállítják, ott leteszik, majd a helikopterbe emelik. A gép hasán lévö függesztöszerkezethez két horog tartozik. Biztonsági okokból legfeljebb két, szükség esetén három föt emelnek egyszerre. Egy átlagos mentési forduló ötvenperces...

A teljes cikk az AERO Magazin 2002/12. számának 68-69. oildalán olvasható

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.