2017. 05. 25. csütörtök
Orbán
: 308 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A MAKSZ-2009 tíz legfigyelemreméltóbb eseménye

JETfly  |  2009-08-26 10:17:12

Augusztus 23-án zárta be kapuit a MAKSZ-2009 a Moszkva melletti Zsukovszkij légibázison. A kiállítás utolsó napján a kedvezőtlen időjárás hatására lerövidítették a repülőprogramot, amit végül az „Orosz Lovagok” kötelék áthúzása zárt, tisztelgésül volt parancsnokuk előtt. A kiállítást sokféleképpen lehet értékelni, egy azonban biztos, az idei szalon emlékezetes marad. Az éppen csak befejeződött eseméynről még két évig beszélni fognak, hiszen a következő 2011-ben kerül megrendezésre Az orosz lenta.ru internetes magazin összeállította az idei kiállítás tíz legfigyelemreméltóbb eseményét.

10. „Ruszlan” visszatért

A MAKSZ-2009 ideje alatt ismertette az orosz katonai vezetés azon tervét, hogy Uljanovszkban megújítják az An-124-100 „Ruszlan” repülőgéptípus gyártását. Ez a bejelentés semmiben sem különbözik a 2005-2008 között tett hasonló kijelentésektől, amennyiben nincsenek konkrét tények, amelyek arra utalnak, hogy ténylegesen beindul a repülőgépek gyártása.

Az An-124 típus a Szovjetunió felbomlásának egyik áldozata. A repülőgépet még 1970-1980 között tervezték, a típus első repülésére 1982-ben került sor. Se jól, se rosszul 1990 közepére elkészültek a repülőgépek, ezután azonban nem sokat ígérően nyilatkoztak a típusról. Mindazonáltal az orosz szállítógépekre, polgári és katonai területen egyaránt igény mutatkozik – ezért a Ruszlanok gyártása előbb vagy utóbb, de meg kell, hogy újuljon.

A repülőgépek gyártása az ukrán, Antonov nevét viselő Repülési Tudományos - Müszaki Komplexum közremüködésével fog történni. Alekszej Fedorov, az egyesített repülőgépgyártó konzorcium elnöke azt mondta, hogy a Ruszlan abban az esetben kerülhet sorozatgyártásra, amennyiben a szállítógép első megrendelője az állam lesz.

Ezenkívül a MAKSZ ideje alatt módosították a Ruszlanokkal szemben támasztott technikai követelményeket. A repülőgép teherbíró képességét 150 tonnára, a repülési távolságot teljes terheléssel pedig négyezer kilométerre kell növelni. Összehasonlításképpen az Il-96-400 szállító-repülőgép 58 tonna (maximális) terhet 10 ezer kilométeres távolságra képes eljuttatni.

9. Titokzatos kitüző

Az orosz, ötödik generációs repülőgép körül hatalmas a titkolózás. Ezért volt hatalmas meglepetés a szalon látogatói számára, amikor egy jelvényre bukkantak, amelyen a PAK FA feltételes neve – T-50 – szerepel, és amelyet a szalon ideje alatt terjesztettek. A jelvényen látható kép alapján a repülőgép két hajtómüvel fog rendelkezni, amelyet a hossztengelytől távol fognak elhelyezni. A kitüzőn látható külsők alapján az orosz ötödik generációs vadászrepülőgép az amerikai YF-23 típusra emlékeztet.

A Szuhoj cég már jelezte, hogy a kitüzőt egy olcsó kínai hamisítványnak tekintik. Az, hogy a jelvényen látható repülőgép mennyire hasonlít az eredetire, hamarosan kiderül. A MAKSZ-on elmondták, hogy az orosz légierő megkezdte a repülőgép második példányának tesztjeit. Korábban azt feltételezték, hogy a tesztek csak az év végén kezdődnek el.

8. A polgári „kapocs”

A kiállítás legnagyobb újdonsága minden kétséget kizáróan a Szuhoj cég Superjet 100 típusú regionális utasszállító repülőgépe volt. A cég a gépet már bemutatta az idei Le Bourgetben megtartott kiállításon, azonban a repülőgép legtöbb, korábban meghirdetett újdonságát ezidáig nem mutatták be az érdeklődőknek.

A Superjet a kiállítás minden napján a levegőbe emelkedett, míg az úgynevezett biznisz napon, a statikus soron is megtalálható volt, az érdeklődők belülről is megtekinthették a gépet.

Az örömteli esemény mellett volt egy negatívuma is a géppel kapcsolatos híreknek: a Szuhoj Superjet 100 típusú repülőgépek átadási határidejét újra módosították; ezúttal 2010 elejét jelölték meg. A fejlesztők így már több mint egyéves késésben vannak az eredeti tervekhez képest, azonban a Szuhojnál azt remélik, hogy ez év végére már 150 megrendeléssel fognak rendelkezni az új típusra, és összesen közel ezer darabot kívánnak gyártani.

7. Szinte eladhatatlan

A gazdasági krízis eredményeképpen a polgári repülőtechnika szinte eladhatatlan napjainkban. Ezt a tézist erősítette meg a MAKSZ-2009 kiállítás is. A szalon ideje alatt egyetlen orosz légitársaság sem jelentette be, hogy Airbus vagy Boeing által gyártott repülőgép vásárlásáról írt volna alá szerződést. Ami az orosz gyártású repülőgépek vásárlását illeti a MAKSZ-on, olyan szerződések kerültek csak aláírásra, amelyeket korábban már bejelentettek, illetve amelyekről korábban szándéknyilatkozatot írtak alá.

Ennek megfelelően például az „Iljusin Finánc” cég megállapodott az „Atlant-Szojuz” céggel 30 darab An-148 és 15 darab Ty-204SzM repülőgép szállításáról, amelynek ellenértéke közel 1,2 milliárd dollár. A szerződést már korábban, Le Bourget-ban aláírták.

6. Felháborító

A MAKSZ hagyományosan nem csak annak, nem csak arról a többszázezer egyszerü orosz (és külföldi) embernek, emberről szól, aki kilátogat a kiállításra. Tradicionálisan megjelenik a rendezvényen Vlagyimir Putyin, hogy tájékoztassa az orosz repülőgépgyártókat valamilyen hírről (elsősorban a repülőgépgyártás állami támogatásával kapcsolatban). Az idén Putyin erős kritikával illette a hazai (orosz) repülőgépgyártókat. A kritika ellenére nem változott semmi, minden maradt a régiben, de az ő megjelenése nem maradt el. Igaz, a megnyitóra is közel kétórás késéssel érkezett meg, hogy azután amerre jár „megálljon az élet”, amíg ő ott tartzkodik.

5. Show must go on – A shownak folytatódnia kell

A szervezők a MAKSZ történetének legszínesebb dinamikus programjával készültek. Különböző okok miatt (az 1. és 2. pontban bővebben írunk erről) a bemutató kötelékek nem tudták bemutatni teljes egészében mindazt, amit tudnak, mindazt, amire készültek. Európát az olasz Frecce Tricolori valamint a francia Patrouille de France kötelékek képviselték a MAKSZ-2009-en. Megmutatták, hogyan kell kedvezőtlen időjárási viszonyok között is show-t csinálni: a bemutatót speciálisan kiválasztott zenére hajtották végre, és a kötelék fordulói alatt (amelyek a közönségtől távolabb estek) a szólisták nem bonyolult, de szórakoztató „trükkjei” szórakoztatták a nézőket. És hát füstölésben mindkét kötelék felülmúlhatatlan, ezúttal is az olasz és francia trikolor színeire festették Zsukovszkij felett az eget.

Természetesen az orosz kötelékek – az „Orosz Sasok”, a „Fecskék” és a sokat szenvedett „Orosz Lovagok” – is repültek a kiállítás ideje alatt.

4. Következtetések

A MAKSZ-2009 volt az első olyan kiállítás a Zsukovszkij légibázison, amikor jó jelzővel lehet illetni a szervezőket. A kiállítási területeket még jobban meg lehetne szervezni, azonban a MAKSZ-2007 kiállításhoz képest érzékelhető az előrelépés.

A szervezők építettek néhány újabb pavilont, a kiállító terület egy sarkában berendeztek egy éttermet, és felállítottak új, fedett WC-ket.

Az első napon úgy tünt, minden marad úgy, mint az előző években: értelmetlen tolongás mindenhol. Azonban kiderült, ez nem a szervezők hibája volt, mindössze Vlagyimir Putyin látogatása miatt alakult ki a kaotikus helyzet.

Egyébként minden ment a maga rendjében: a villamosok menetrend szerint jártak, a kiállítást sok autóbusszal lehetett megközelíteni, a bejutás általában rövid idő alatt lezajlott. Kapuzárás után dugók kialakultak, de ezek Moszkva külső kerületeiben mindennaposak.

3. Katonai szerződések

A világot sújtó gazdasági krízis ellenére – vagy éppen hatására – repülőtechnikai eszközök legnagyobb vásárlója az állam lett, egészen pontosan az orosz védelmi minisztérium. Az egyik, kiállításon megkötött szerződés 64 darab Szuhoj vadászrepülőgép beszerzéséről szól, melynek alapján az orosz légierő 2015-ig 48 darab Szu-35Sz, 2011-ig 12 darab Szu-27SzM, és 2011 végéig 4 darab Szu-30MK2 típusú repülőgépet vehet át. Ez a megállapodás lett a MAKSZ ideje alatt megkötött legnagyobb értékü, de a kiegészítő fegyverzetet is figyelembe véve világviszonylatban is az első ebben az évben.

A szervezők összegzése szerint a MAKSZ-on mintegy 10 milliárd dollár értékü szerződések köttettek. Ez az összeg nagyságrendekkel nagyobb, mint a két évvel ezelőtti (3 milliárd dollár), valamint a négy évvel ezelőtti (5 milliárd dollár).

2. Az égbolt Zsukovszkij felett

A MAKSZ-2009 legnagyobb hiányossága az időjárás volt. Az alacsonyszintü felhőzet nem tette lehetővé, hogy a bemutató kötelékek lerepüljék „jóidős” programjukat sem a kiállítás első napján, amikor a nagyközönség számára is megnyíltak a kapuk (augusztus 21.), sem pedig a zárónapon (augusztus 23.). A legsikeresebb nap augusztus 22-e volt, amikor a legtöbb néző látogatott ki.

Az alacsony felhőzet mellett a hideg is zavarta a látogatókat. Általában a szalon ideje alatt elviselhetetlen hőség szokott lenni, most azonban az ősz nagyon korán érkezett. Sokan piknikre készültek a MAKSZ helyszínén az időjárás miatt azonban törölni kellett ezt a programot. Voltak akik sapkában, télikabátban érkeztek a kiállításra.

1. Orosz Lovag

A MAKSZ-2009 legfontosabb híre azonban a repülőkatasztrófa volt, ami még a hivatalos megnyitó előtt történt. Gyakorlórepülés során összeütközött az „Orosz Lovagok” két repülőgépe. A három repülőgép-vezető katapultált, azonban csak ketten élték túl a balesetet. Az „Orosz Lovagok” parancsnoka, Igor Tkacsenko életét vesztette – ejtőernyője kigyulladt a levegőben.

Az esemény hatására a MAKSZ-2009 egyperces néma csenddel kezdődött, az „Orosz Lovagok” repülését törölték a programból. A gyász ellenére az „Orosz Lovagok” parancsnokuk emlékére augusztus 23-án, a zárónapon átrepültek Zsukovszkij fölött. Nem hajtottak végre egyetlen mürepülő figurát sem, a közönségtől azonban hatalmas tapsot kaptak, nagyobbat, mint bárki más.

Az idei MAKSZ mindörökre szomorú eseményként vonul be az orosz repülés történetébe.

Alexander Polivanov

Tekintse meg galériánkat a MAKSZ-2009 eseményeiről.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.

  Legfrissebbek most

Május 22-én megkezdődött a Magyar Honvédség légierejének idei legnagyobb méretű gyakorlata. A hét ország részvételével, június 9-ig tartó Load Diffuser 2017 igazgatója Szűcs Pál ezredes, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság megbízott légierő haderőnem főnöke.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Orosz Föderáció sarkvidéki területeire szánt Pancir-SzA légvédelmi harcjármű (NATO-kódja SA-22 Greyhound) tesztjeit júniusban kezdik el – tájékoztatta a sajtót az orosz védelmi ipar illetékese.