2017. 05. 30. kedd
Janka, Zsanett
: 308 Ft   : 275 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az év legsikeresebb pályára irányító rendezvénye

JETfly  |  2009-08-10 12:17:24

Véget ért az idei pályára irányító repülőtábor Szolnokon, az MH Ittebei Kiss József hadnagy Helikopterbázison. Júniusban és júliusban hat turnusban, egy-egy hetes váltásokban összesen 120 fiatal ismerkedhetett meg a repülés alapjaival és szépségeivel.

Az MH Összhaderőnemi Parancsnokság Repülőfelkészítési Osztálya (RFO), a HM Zrínyi Nonprofit Kft. és a szolnoki Honvéd Sportrepülő Egyesület 2002 óta minden nyáron megrendezi a repülés iránt érdeklődő fiatalok részére a pályára irányító repülőtábort.

Korábban a szandaszőlősi sportrepülőtérre, tavaly és idén viszont már a szolnoki katonai repülőtérre várták azokat a lányokat és fiúkat, akik érdeklődtek a repülés iránt. A PIR-tábor alapvető célja egyébként idén is ugyanaz volt, mint korábban, vagyis, hogy felkeltsék a fiatalok érdeklődését a repülés iránt. Úgy is lehetne fogalmazni, hogy a tábor a kezdő szakasza a Magyar Honvédség kanadai repülőgép-vezető képző programjának, a NATO Flying Training in Canada (NFTC) képzésnek – mondta el az utolsó turnus zárását követően Bali Tamás alezredes, az RFO kiemelt főtisztje.

Idén – június 22-e és július 31-e között – hat turnusban, egy-egy hetes váltásban, összesen 120 fiatal ismerkedhetett meg a repülés szépségeivel, mégpedig Falke típusú motoros vitorlázó repülőgépekkel és egy négyszemélyes ZLIN–143-as motoros kisrepülőgép segítségével, amelyekkel az öt nap alatt több órát töltöttek a levegőben. Természetesen tapasztalt pilóták, köztük a Magyar Honvédség ma is aktív, vagy már nyugállományba vonult repülőgép-vezetőinek társaságában – tudtuk meg Bali Tamás alezredestől.

Az RFO kiemelt főtisztje hozzátette: a tábor katonai repülőtérre költözésének egyik legnagyobb előnye, hogy így a fiatalok testközelből ismerkedhettek meg a katonai repüléssel. Hiszen nap mint nap látták felszállni a Jak–52-es kiképző repülőgépeket, valamint a szállító és a harci helikoptereket is. Mindemellett pedig személyesen is találkozhattak az NFTC-programban már részt vevő fiatalokkal, akik éppen a kiképzés itthoni szakaszát hajtották végre a PIR-táborok hat hete alatt.

Az elmúlt évekhez képest jelentős változás volt, hogy a táborlakók a repülések közötti szünetekben kipróbálhatták az RFO legújabb szerzeményét, a terem-szimulátorokat. A helikopteres és kisrepülőgépes szimulátorban, a nehézségi erőhatásokat leszámítva, szinte valósághü körülmények várták a táborlakókat – köszönhetően a térhatású kivetítőknek. Emellett pedig a JETfly vadászrepülőgép-szimulátor is a rendelkezésükre állt. A szimulátorok egyébként akkora sikert arattak – árulta el a főtiszt –, hogy a táborlakók, a repülések közötti szünetekben szinte könyörögtek, hogy használhassák a berendezéseket.

Ugyancsak újdonság volt az idei táborokban, hogy az utolsó napokon az MH ÖHP repülésbiztonsági osztályának egyik munkatársa repülésbiztonsági tájékoztatót tartott a táborlakók számára. Ezek az előadások korántsem voltak unalmasak, a téma nagyon érdekelte a fiatalokat.

Az idei PIR-tábor hat turnusát értékelve Bali Tamás alezredes elmondta: bár a táborok történetében első alkalommal a résztvevőknek fizetniük kellett, a 120 helyre mégis jóval többen jelentkeztek, így a szervezőknek volt lehetőségük válogatni a fiatalok közül. Elsősorban azok számára biztosítottak lehetőséget, akik már diplomáztak, vagy hamarosan befejezik főiskolai, egyetemi tanulmányaikat. Bali alezredes szerint a PIR-tábor legnagyobb előnye évek óta az, hogy a táborlakók közül nagyon sokan jelentkeznek az NFTC-képzésre. Idén a 120 résztvevőből negyvenen már a helyszínen beadták jelentkezési lapjukat a repülőgép-vezető képző programra.

Az alezredes emellett arra számít – és ez az elmúlt évek tapasztalata –, hogy egy hónapon belül még legalább ugyanennyien jelentkeznek a képzésre az intereneten is. Éppen emiatt – Bali alezredes szerint – a PIR-tábor az év legjobb pályára irányító rendezvénye. Természetesen e sikernek is köszönhető, hogy az RFO jövőre is szeretné megrendezni a repülőtábort.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 12:06:56
Ma 13 éve emelkedett a levegőbe a Wizz Air első menetrend szerinti járata. Az elmúlt években a Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságává fejlődött, miközben figyelemreméltó eredményeket ért el.
2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 29., 14:02
Akit a rotor szele megcsapott. Gyermekek, gyermeknap, repülés! Ancsa, Nagyvas, meg az óránkénti áldás a tűzoltóktól.
A Load Diffuser 2017 elnevezésű nemzetközi gyakorlat május 22-i hivatalos megnyitója után, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra települt állomány megkezdte a feladatok végrehajtását.
2017. 05. 26., 15:37
Fotók a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 26., 09:05
A 2017. május 25-i üzemnap galériája.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban fotók jelentek meg arról, miszerint az Egyesült Államokban megkezdődött az első, Indonézia hadserege számára készült Boeing AH-64E Apache Guardian (TNI-AD jelzéssel ellátott) berepülési programja.