2016. 12. 08. csütörtök
Mária
: 314 Ft   : 290 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A román légierő

JETfly  |  2009-08-08 13:17:38

Marnix Sap és Carlo Brummer Ceausescu 1989. decemberi bukását követően Románia két évtizeden belül kommunista diktatúrából a NATO és az Európai Unió tagjává vált. Ez idő alatt a légierő - a többi fegyveres erőhöz hasonlóan - is hatalmas változásokon esett át. Izraeli segítséggel modernizálták a MiG-21-eseket, hasonló technológiával létrehozták a korszerű IAR-99C Soim gyakorlógépet, és a meglévő Puma helikopterek bázisán kifejlesztették az IAR-330 SOCAT csatahelikoptert. Napjainkra azonban eljutottak oda, hogy új, modern gépek rendszeresítése vált szükségessé. Az elöregedett An-26-osok leváltására már megrendelték a C-27J Spartanokat, és a MiG-21-esek leváltását is tervezik, bár ez utóbbi programot a gazdasági világválság néhány évre parkolópályára terelte.

1989-ben a légierőben mintegy 32000 katona szolgált, melyek alig harmada volt sorállományú. Az 512 harci gépet három hadosztályba szervezték, mindegyikben két-két ezred volt, egyenként két vagy három vadászrepülő- és egy vadászbombázó-századdal. A géppark gerincét a MiG-21-es különböző változatai alkották, de megtalálható volt néhány példány a MiG-15-ösből és a MiG-29-esből egyaránt, néhány MiG-23-as és számos hazai gyártású IAR-93 Orao csapásmérő mellett.

 

A LanceR-program

Románia 1994 elején csatlakozott a Partnerség a Békéért programhoz, amelyet a NATO előszobájának tekintettek, a szövetségbe végül 2004-ben nyertek felvételt. Ahhoz, hogy erre sor kerülhessen, szükség volt a géppark kompatibilissá tételére. Mivel nem rendelkeztek a megfelelő forrásokkal új gépek rendszeresítésére, sőt, a meglévő MiG-29-esek üzemeltetése is problémába ütközött (azokat 2003-ban ki is vonták a hadrendből), ezért a meglévő MiG-21-esek egy részének átfogó modernizálása mellett döntöttek. 300 millió dollárért az izraeli Elbit segítségével magas üzemidő-tartalékkal rendelkező MiG-21M, MF és UM változatú gépeket alakítottak át, egészen pontosan 71 darab csapásmérő MiG-21 LanceR A, 25 vadász feladatkörü LanceR C és 14 kétkormányos LanceR B gyakorlógépet.A csapásmérő változat prototípusa 1995. augusztus 22-én emelkedett először a levegőbe. A típust Elta EL/M-2001B típusú radarral szerelték fel, a müszerfalon egy többfunkciós kijelző kapott helyet, fölötte pedig egy HUD, és alkalmassá tették a HOTAS rendszer alkalmazására is. Így a pilóta a gázkaron és a botkormányon elhelyezett kapcsolókkal vezérelheti a kijelző menüjét, jelölheti meg a célpontokat, választhatja ki az útvonalpontokat, stb. PCMCIA kártyával tölthetők fel az előzetesen meghatározott célpont-koordináták, fordulópontok és frekvenciák, majd a bevetés végrehajtása után a kiértékeléshez ugyanígy le is lehet tölteni az adatokat. Ez utóbbit segíti még a fedélzeti videofelvevő, amely rögzíti a többfunkciós kijelző és a HUD képét, valamint a rádióforgalmazást. Az elsők között alkalmazott Elbit DASH típusú sisakba szerelt kijelző nemcsak a célzáshoz használható, de segítségével minden körülmények között látható többek között a sebesség vagy az állásszög is. A gépet alkalmassá tették keleti és nyugati eredetü függesztmények hordozására, akár aszimmetrikus konfigurációban is. A kétszemélyes LanceR B-k a csapásmérővel azonos álcázófestést hordanak, valamint azokban is csak egy többfunkciós kijelző található. A vadász változatú LanceR C nagyobb teljesítményü Elta EL/M-2032 típusú Doppler-radart kapott, amely vadászgép méretü célokat állítólag 50-60 kilométer távolságból képes felderíteni. Egyszerre nyolc légi célt tud követni, miközben további másik tíz után kutathatja az eget, de rendelkezik különböző levegő-föld üzemmódokkal is. A másik két változathoz hasonlóan ezt is felszerelték MIL STD 1553B típusú adatbusszal, besugárzásjelzővel, mücélszóróval, korszerü hibrid navigációs rendszerrel és rádiókkal, de a pilótafülkéjében már két multifunkciós kijelző kapott helyet. A vadászváltozat képes az R-73-as, R-60-as, R-3S, R-13M, Magic II-es és Python-3-as rakéták hordozására, míg a csapásmérők a különböző Mk és FAB sorozatú nem irányított bombák mellett indíthatják a Rafael Griffin és Lizard lézervezérlésü, valamint az Opher infravörös irányítású bombákat is. Az utolsó gépet 2003-ban adták át.

IAR-99 Soim

1975-ben kezdte meg a bukaresti INCREST az IAR-99 kétszemélyes gyakorlógép fejlesztését az L-29-es pótlására. 1987 és 1989 között 17 példányt adtak át, melyeknek kitünő a teljesítményük és jók a repülőtulajdonságaik, bár az avionikájuk fölött hamar eljárt az idő. Ezért 1992-ben izraeli segítséggel elkészítették az IAR-109-es prototípust, amely azonban nem jutott el a sorozatgyártásig, bár mind a mai napig repül a légierő kötelékében. A LanceR-program sikeres végrehajtása után az Elbit segítségével nyolc IAR-99 Standard gépet korszerüsítettek, nyolc gépet pedig újonnan készítettek el - az új változat az IAR-99C Soim nevet kapta. A román gyártmányú Rolls-Royce Viper 632-41M hajtómüvekkel felszerelt gépek repülőelektronikája hasonlít a LanceR-ére, az első ülésben két multifunkciós kijelző egészíti ki a HUD-ot, de a Dash sisakcélzót is használhatják. Ugyanaz a MIL STD 1553B adatbusz, valamint az adatfeltöltő és kiértékelő rendszer is. A gépeket virtuális radarral is felszerelték, mellyel az elfogást is gyakorolhatják, és a légiharc gyakorlását segíti a besugárzásjelző is. Az ellenséges környezetben müködést segítik a mücélszórók, valamint a gépre függeszthető zavarókonténer, de a szárnyak alá, a fegyverzet mellé lézeres célmegjelölőt és felderítőkonténert is szerelhetnek.

A szervezet

A Román Légierőnek öt aktív és két tartalék bázisa van. Az előbbiek sorába tartozik Campia Turzii (Aranyosgyéres), Borcea-Fetesti, Bucuresti-Otopeni, Bacau és Boboc, míg az utóbbiakon csak egy-egy helikopterszázad települt.

 

Aranyosgyéres, 71. légibázis

A Kolozsvár melletti bázis 2001-ben kapta meg első LanceR-eit, majd a következő évben kivonták a hadrendből a szervezetileg az ő kötelékükben szolgáló, de a Temesvár-Giarmata repülőtéren települő utolsó MiG-23-asokat. Napjainkban a 71-esek állományában négy század található, kettő LanceR-ekkel, kettő pedig helikopterekkel. A 711. vadászerepülő-század A és B, míg a 712. B és C változatú LanceR-eket használ. Az utóbbi egység biztosította a gépeket a Baltica 07 hadmüvelethez, amikor is négy LanceR és 67 fő kitelepült a litvániai ¹iauliai légi támaszpontra, hogy a balti államok légvédelmét ellássa. Észtország, Lettország és Litvánia ugyanis nem rendelkezik vadászgépekkel, ezért a NATO-államok 3-4 hónapos váltásokkal biztosítják ott a légvédelmi készültséget (a NATO-ból szinte egyedülálló módon a Magyar Légierő ebben nem vett még részt). A személyi állomány nagy része is Aranyosgyéresről költözött ki a balti államba. A 2007. augusztus-november között lezajlott kitelepülés során szerencsére csak gyakorló bevetéseken vett részt a kilenc pilóta. A tervek szerint a Román Légierő három-négy évente biztosítja majd a balti államok légvédelmét.Aranyosgyéresen települt még a brassói gyártású IAR-330L Pumákkal felszerelt 713. helikopterszázad, míg az ugyanilyen gépekkel felszerelt 714. század a temesvári repülőtéren szolgál. 2008 végén kaptak nyolc úgynevezett NATO Pumát, amelyeket az IAR-330 SOCAT változathoz hasonlóan korszerüsítettek, de nem rendelkeznek azok fegyverrendszereivel.

Borcea-Fetesti, 86. légibázis

A Fekete-tengerhez közeli bázison két vadászszázad szolgál, a B és C változatú LanceR-ekkel felszerelt 861. légvédelmi feladatkörben, míg az A és B változatú gépekkel repülő 862-esek földi célok ellen. Ez a bázis volt kijelölve, hogy a békepartneri program keretén belül közös bevetéseket repülhessenek a NATO-val még a csatlakozás előtt, ennek megfelelően viszonylag hamar megkapták a modernizált MiG-21-eseket, és különleges képzéseken is átestek. Ezek után nem meglepő, hogy az egység számos nemzetközi hadgyakorlaton vett részt, még a békepartneri időkben küldtek gépeket Szlovákiába, Törökországba, Bulgáriába és Franciaországba, míg az utóbbi években számos kétoldalú gyakorlatnak biztosítottak helyet saját bázisukon. Repültek náluk francia Mirage-ok, angol Harrierek és Jaguarok, valamint amerikai F-15E-k is.Az évtizedünk elején itt szolgált még a 38. felderítő repülőszázad is, An-30-asokkal és kínai gyártmányú Il-28-asokkal felszerelve, de ez utóbbiakat 2001-ben kivonták, míg az Antonovok áttelepültek Bukarest mellé.Az egységhez tartozik a 863. helikopterszázad is, amely azonban IAR-330L Pumáival Constanta nemzetközi repülőterén, Mihail Kogalniceanun települt.

 

Bacau, 95. légi támaszpont

A 95. légi támaszpont kötelékébe két század tartozik. A 951. vadászrepülő-század LanceR A és B gépekkel földi célok elleni feladatokat lát el, míg az IAR-330L Pumákkal felszerelt 952. helikopterszázad kutató-mentő, sebesültszállító, felderítő és általános szállító célokat tölt be. Ez utóbbinál tanulják meg a többi, szintén Pumát használó egység pilótái a sebesültszállító bevetések végrehajtását. A 2005-ös árvíz során a bacaui helikopterek több mint 500 főt mentettek ki, valamint 200 tonnát is meghaladó mennyiségü egészségügyi ellátmányt juttattak célba.A nagyvárosba ékelődő repülőtéren található az Aerostar repülőgépgyár, amely a LanceR-program végrehajtása mellett felelős a Román Légierőben szolgáló legtöbb típus nagyjavításáért és esetleges modernizálásáért. A típus kivonása előtt itt készítették el a MiG-29 Sniper prototípust is. Ennek megfelelően a 95-ösök nagy szerepet kaptak a LanceR rendszeresítésében. Ugyanakkor Bacauban a hatvanas évek vége óta komoly képzési tevékenység is folyik, itt települt a 205. vadászrepülő-század, amely a LanceR-pilóták típusátképzéséért felelős. Ez az egység azonban nem a 95. légi támaszpont kötelékébe tartozik, hanem a boboci hajózóiskoláéba.

 

Bukarest-Otopeni, 90. szállítóbázis

A Bukarest nemzetközi repülőterén található szállítóegység igazi vegyes gépparkkal rendelkezik, melyet öt repülőszázadba szerveztek. A 901. stratégiai repülőszázad pillanatnyilag három C-130B-vel és egy C-130H-val rendelkezik. Románia volt az első a Varsói Szerződés tagállamai közül, amely rendszeresítette a Herculest. 1996 októberében kapták meg az első két C-130B-t, amelyet öt hónap múlva még kettő követett - ezeket a gépeket eredetileg a Magyar Légierőnek szánták Amerikában. Magukért az akkor már évek óta a sivatagi tárolóhelyen porosodó öreg masinákért nem kellett fizetni, csak a nagyjavításukért. Ezek később kulcsszerepet játszottak abban, hogy Románia egyre komolyabb részt vállalhasson a különböző nemzetközi békefenntartó és terrorizmus elleni hadmüveletekben, melyek közül a legfontosabb a közel ötszáz fős afganisztáni misszió. Az erőltetett használat megtépázta a gépek hadrafoghatóságát, ezért 2004-ben megvásárolták az Olasz Légierő egyik feleslegessé vált C-130H-ját. Ez a Lockheed Martin greenvillei üzemében hosszas nagyjavításon és modernizáláson esett át, így csak 2007 februárjában érkezett meg Otopenibe. Ugyanakkor szerződést kötöttek a korábbi C-130B-k hasonló modernizálására is, amelynek befejeztével az összes román C-130-as megfelel majd a H változatnak.A 902. szállító és felderítő repülőszázad az Antonov tervezőiroda két hajtómüves gépcsaládját használja. Ugyan az utolsó An-24-est 2007-ben kivonták a hadrendből, a 902-esek kötelékében továbbra is megtalálható négy An-26-os és egy An-30-as. A századnak 22 fő hajózója van (az An-26-os öt fővel repül), és évente átlagosan száz órát töltenek a levegőben. Az An-30-as fotófelderítő és térképészgépből három darabot szereztek be 1976-ban, az egyetlen megmaradt példány általában a Nyitott Égbolt szerződéssel kapcsolatos repüléseket teljesíti. Ilyenkor a gépet két Wild RC-30-as térképészkamerával, egy nagy formátumú (152 mm-es) Zeiss LMK-1000-es és két francia gyártmányú Omera 33-as kamerával szerelik fel. Ez utóbbi optimális körülmények között 10 cm-es felbontást biztosít. A fényképezőgépek a GPS-navigációs rendszerrel összhangban müködnek.Mivel az Antonovok egyrészt viharos gyorsasággal repülik ki az üzemidejüket, másrészt nem tökéletesen NATO-kompatibilisek, ezért 2006. novemberben hét darab Alenia C-27J Spartan rendszeresítése mellett döntöttek. Ezt a tender másik résztvevője, az C-295-öst gyártó EADS azonban megfellebbezte, ezért magára a szerződés aláírására a legfelsőbb bíróság döntése nyomán csak 2007 decemberében került sor. Az első C-27J-t eredetileg 2008 végén kellett volna átadni, de erre idáig nem került sor.

A 903. szállítóhelikopter-század kutató-mentő és - nevének megfelelően - általános szállítófeladatokat lát el, pillanatnyilag IAR-330L Puma gépeivel. Általában két helikoptert ad 45 perces kutató-mentő készültséget. A század tizenöt hajózója évente átlagosan 80 órát tölt a levegőben, azonban 2008 elejére már csak két helikopter (egy-egy kutató-mentő és szállító) állt rendelkezésükre, a másik három a brassói helikoptergyárban volt nagyjavításon. A bacaui egységhez hasonlóan ők is nagy szerepet játszottak a 2005-ös és 2006-ös árvíz során.A Román Légierőben jelenleg folyik 12 IAR-330L Puma modernizálása IAR-330M NATO Puma jelzéssel. Ezeket felszerelik időjárás-felderítő radarral, tehetetlenségi és müholdas navigációs rendszerrel, többfunkciós és digitális mozgó térképes kijelzőkkel, a legfontosabb funkciók elérhetők lesznek a kollektíven és a botkormányon elhelyezett kapcsolókkal, és alkalmassá teszik őket az éjjellátó szemüvegek alkalmazására. A SOCAT (elektrooptikai felderítő és páncéltörő rendszer) változattól mindössze az különbözteti majd meg őket, hogy nem kapják meg 20 mm-es gépágyút, a fegyverhordó pilonokat, valamint az orra szerelt szenzortornyot, amelyben a csataváltozaton elhelyeztek egy-egy infravörös és látható fénytartományban dolgozó kamerát, valamint lézeres távolságmérőt és célmegjelölőt. A gépek közöl nyolc kerül Aranyosgyéresre, míg a többi Otopenibe.A 904. és 905. harcihelikopter-század 36 pilótával és 23 IAR-330 SOCAT csatahelikopterrel rendelkezik.Románia 1974. július 30-án írta alá a szerződést a francia SA-330L Puma helikopter licencgyártásáról. Az IAR brassói üzemében elkészített első IAR-330L jelzésü gép 1975. október 22-én emelkedett a levegőbe. 1977-től összesen 104 példányt készítettek el, részben exportra. A gépek egy részét mereven beépített gépágyúval és az ajtóban mozgathatóan elhelyezett géppuskával fegyverezték fel. Ez azonban nem elégítette ki a korszerü harci helikopterrel szemben támasztott igényeket, így 1992-ben az izraeli Elbit segítségével hozzáfogtak a Puma 2000 programhoz, létrehozva a SOCAT kombinált szállító- és csatahelikoptert.

1995-ben született meg a szerződés 24 meglévő IAR-330L átalakításáról. Az új helikopternek képesnek kellett lennie földi célok támadására, felderítésre (az adatok valós idejü átjátszásával), csapatok kihelyezésére és kivonására, kutató-mentésre, valamint hagyományos szállítófeladatok ellátására, éjjel és nappal, minden időjárási körülmény között. Az első két példányt az IAR-330L két prototípusából alakították ki, az első felszállásra 1998. május 26-án került sor. A gépek fegyverrendszerét egy az orr alá szerelt mozgatható 20 mm-es GIAT THL-20 gépágyú alkotja 850 lőszerrel, valamint a törzs oldalára szerelt tartókra függeszthető négy UB-16-57-es rakétablokk, illetve 8 darab Rafael Spike-ER irányított páncéltörő rakéta.Az első példányt 2001 elején adták át a Titu-Boteniben települt 612. csatahelikopter-századnak, majd az egység feloszlatásával 2004-ben az összes SOCAT átkerült Otopenibe. Az utolsó, 25. példányt 2005. június 9-én adták át - egy gépet még 2001-ben összetörtek, ezért növelték meg a legyártott gépek számát. Még ez előtt sor került azonban a típus első külföldi megmérettetésére, amikor is a 90. légi támaszpontról negyven fő és négy SOCAT kitelepült bosznia-hercegovinai Banja Lukába, hogy az EU Althea nevü békefenntartó missziójában szállító, felderítő, kutató-mentő és evakuáló feladatokat láthassanak el. Az első hat hónapban több mint 250 bevetés során mintegy 600 órát töltöttek a levegőben.

Oktatás és képzés

A Román Légierőnek három iskolája van. A brassói Henri Coanda Légierő-akadémia feladata pilóták, navigátorok, meteorológusok, illetve légvédelmitüzér-tisztek képzése.A Bobocban székelő Traian Vuia Repülőmüszaki és Tiszthelyettesképző Iskola képezi ki a tiszthelyetteseket a légierő gépeinek és eszközeinek kiszolgálására, karbantartására és javítására. Az oktatott szakágak közé az alábbiak tartoznak: sárkányhajtómü, fedélzeti fegyverek, lőszerek, rakéták, katapultülések, elektromechanikus berendezések, repülőelektronika, valamint a különböző radarok, légvédelmi rakéták és csöves tüzérség üzemeltetése.Szintén Bobocban található az Aurel Vlaicu Hajózóiskola. A 201. századában IAK-52-esek, a 202.-ben An-2-esek, a 203-ban IAR-99 Standardok (és 2007-ig, a típus kivonásáig itt szolgáltak az L-39ZA-k is), a 204.-ben IAR-99 Soimok repülnek, míg a 206. században a Román Légierő utolsó öt IAR-316B Alouette III-asán folyik a képzés. Az iskolába felsőfokú végzettséggel lehet bekerülni, a megfelelő orvosi alkalmasság és a matematikából, társadalomtudományokból és angol nyelvből teljesített felvételi vizsga után. 2006-tól a képzést lerövidítették három évre, amelyből az elsőt a légierő-akadémián töltik a hallgatók, elméleti felkészüléssel. A leendő hajózók a következő nyarat már Bobocban töltik, ahol először is végrehajtják a román gyártmányú IAK-52-es repüléséhez szükséges tantermi foglalkozásokat. Az első 50-60 repült óra során felmérik a hallgató repülési készségeit, majd az első év elteltével eldöntik, hogy a hajózó vadászgépen folytassa-e a pályafutását vagy szállítógépen, esetleg helikopteren. A leendő szállítópilóták a megmaradt hat An-2-esen folytatják, a helikopteresek pedig a szintén román gyártmányú Alouette III-ason. A jövő vadászpilótái egy évre visszatérnek az akadémiára, majd ötven óra következik az IAR-99 Standardon, ennek részeként már útvonal-, müszer- és mürepülésekre is sor kerül. A harmadik évben még inkább ezek felé tolódik el a hangsúly. Az iskola elvégzésével a frissen kinevezett hadnagyok az IAR-99C Soimon folytatják a képzést, ezután kerülhet sor a LanceR-típusátképzésre.A boboci beton felújítása miatt a sugárhajtómüves gépekkel a képzést 2003 és 2007 között Bacauban hajtották végre, az év szeptemberében kerültek vissza ide az IAR-99-esek és az L-39-esek - az L-29-eseket 2005-ben kivonták. 2007 decemberében átadtak egy Soim szimulátort is, amelyet a román Simultec, az Elbit leányvállalata készített el.

Tartalék támaszpontok

A Román Légierőnek két tartalék bázisa van, ezeken egy-egy IAR-330 Puma század települt. Az első Constanþa nemzetközi repülőtere, Mihail Kogãlniceanu. 1990 és 2003 között itt szolgáltak a román MiG-29-esek. Az első négy példányt még az 1989-es forradalom előtt átadták, de a gyakorló repülések csak a következő év tavaszán indultak meg. Összesen tizenhat 9-12-es és négy 9-51-es változatú gépet vettek át, illetve Moldovától kaptak egy nagy gerincü 9-13-ast is. A típus kivonása után rövid ideig nyolc LanceR A és B szolgált itt, majd azokat 2004-ben áttelepítették Borcea-Fetestibe, amelynek alárendeltségébe tartozik ma a bázis. A másik tartalék bázis Temesvár repülőterén található, a 71. légi támaszpont alárendeltségében. Egykor innen repültek a MiG-23-asok, a típus 2001. szeptemberi kivonásáig, akkor már csak négy üzemképes példánnyal rendelkeztek.

A LanceR utódja

Ahogy az öregedő LanceR-eket egyre drágább üzemben tartani, és már a NATO előírásainak sem felelnek meg teljes körüen, ezért a Román Légierő még 2007-ben meghirdette a MiG-21-esek lecserélésének programját. A legalább 40 egyszemélyes és négy kétszemélyes, korszerü harci gépre vonatkozó projekt várható költségvetése mintegy 4,5 milliárd euró, az esélyesek közé az Eurofighter Typhoont, Lockheed Martin F-16-ost és a Saab Gripent sorolják. Természetesen mindegyik gyártó igen erős marketingtevékenységet folytat, az EADS 80%-os ellentételezést ígért, az amerikai kongresszus elé már került egy ajánlat 24 új és 24 felújított F-16C/D Block 50/52-esről, és persze a Saab is ajánlja mind a Gripen NG-t, mind felújított használt gépeket.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin