2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A román légierő

JETfly  |  2009-08-08 13:17:38

Marnix Sap és Carlo Brummer Ceausescu 1989. decemberi bukását követően Románia két évtizeden belül kommunista diktatúrából a NATO és az Európai Unió tagjává vált. Ez idő alatt a légierő - a többi fegyveres erőhöz hasonlóan - is hatalmas változásokon esett át. Izraeli segítséggel modernizálták a MiG-21-eseket, hasonló technológiával létrehozták a korszerű IAR-99C Soim gyakorlógépet, és a meglévő Puma helikopterek bázisán kifejlesztették az IAR-330 SOCAT csatahelikoptert. Napjainkra azonban eljutottak oda, hogy új, modern gépek rendszeresítése vált szükségessé. Az elöregedett An-26-osok leváltására már megrendelték a C-27J Spartanokat, és a MiG-21-esek leváltását is tervezik, bár ez utóbbi programot a gazdasági világválság néhány évre parkolópályára terelte.

1989-ben a légierőben mintegy 32000 katona szolgált, melyek alig harmada volt sorállományú. Az 512 harci gépet három hadosztályba szervezték, mindegyikben két-két ezred volt, egyenként két vagy három vadászrepülő- és egy vadászbombázó-századdal. A géppark gerincét a MiG-21-es különböző változatai alkották, de megtalálható volt néhány példány a MiG-15-ösből és a MiG-29-esből egyaránt, néhány MiG-23-as és számos hazai gyártású IAR-93 Orao csapásmérő mellett.

 

A LanceR-program

Románia 1994 elején csatlakozott a Partnerség a Békéért programhoz, amelyet a NATO előszobájának tekintettek, a szövetségbe végül 2004-ben nyertek felvételt. Ahhoz, hogy erre sor kerülhessen, szükség volt a géppark kompatibilissá tételére. Mivel nem rendelkeztek a megfelelő forrásokkal új gépek rendszeresítésére, sőt, a meglévő MiG-29-esek üzemeltetése is problémába ütközött (azokat 2003-ban ki is vonták a hadrendből), ezért a meglévő MiG-21-esek egy részének átfogó modernizálása mellett döntöttek. 300 millió dollárért az izraeli Elbit segítségével magas üzemidő-tartalékkal rendelkező MiG-21M, MF és UM változatú gépeket alakítottak át, egészen pontosan 71 darab csapásmérő MiG-21 LanceR A, 25 vadász feladatkörü LanceR C és 14 kétkormányos LanceR B gyakorlógépet.A csapásmérő változat prototípusa 1995. augusztus 22-én emelkedett először a levegőbe. A típust Elta EL/M-2001B típusú radarral szerelték fel, a müszerfalon egy többfunkciós kijelző kapott helyet, fölötte pedig egy HUD, és alkalmassá tették a HOTAS rendszer alkalmazására is. Így a pilóta a gázkaron és a botkormányon elhelyezett kapcsolókkal vezérelheti a kijelző menüjét, jelölheti meg a célpontokat, választhatja ki az útvonalpontokat, stb. PCMCIA kártyával tölthetők fel az előzetesen meghatározott célpont-koordináták, fordulópontok és frekvenciák, majd a bevetés végrehajtása után a kiértékeléshez ugyanígy le is lehet tölteni az adatokat. Ez utóbbit segíti még a fedélzeti videofelvevő, amely rögzíti a többfunkciós kijelző és a HUD képét, valamint a rádióforgalmazást. Az elsők között alkalmazott Elbit DASH típusú sisakba szerelt kijelző nemcsak a célzáshoz használható, de segítségével minden körülmények között látható többek között a sebesség vagy az állásszög is. A gépet alkalmassá tették keleti és nyugati eredetü függesztmények hordozására, akár aszimmetrikus konfigurációban is. A kétszemélyes LanceR B-k a csapásmérővel azonos álcázófestést hordanak, valamint azokban is csak egy többfunkciós kijelző található. A vadász változatú LanceR C nagyobb teljesítményü Elta EL/M-2032 típusú Doppler-radart kapott, amely vadászgép méretü célokat állítólag 50-60 kilométer távolságból képes felderíteni. Egyszerre nyolc légi célt tud követni, miközben további másik tíz után kutathatja az eget, de rendelkezik különböző levegő-föld üzemmódokkal is. A másik két változathoz hasonlóan ezt is felszerelték MIL STD 1553B típusú adatbusszal, besugárzásjelzővel, mücélszóróval, korszerü hibrid navigációs rendszerrel és rádiókkal, de a pilótafülkéjében már két multifunkciós kijelző kapott helyet. A vadászváltozat képes az R-73-as, R-60-as, R-3S, R-13M, Magic II-es és Python-3-as rakéták hordozására, míg a csapásmérők a különböző Mk és FAB sorozatú nem irányított bombák mellett indíthatják a Rafael Griffin és Lizard lézervezérlésü, valamint az Opher infravörös irányítású bombákat is. Az utolsó gépet 2003-ban adták át.

IAR-99 Soim

1975-ben kezdte meg a bukaresti INCREST az IAR-99 kétszemélyes gyakorlógép fejlesztését az L-29-es pótlására. 1987 és 1989 között 17 példányt adtak át, melyeknek kitünő a teljesítményük és jók a repülőtulajdonságaik, bár az avionikájuk fölött hamar eljárt az idő. Ezért 1992-ben izraeli segítséggel elkészítették az IAR-109-es prototípust, amely azonban nem jutott el a sorozatgyártásig, bár mind a mai napig repül a légierő kötelékében. A LanceR-program sikeres végrehajtása után az Elbit segítségével nyolc IAR-99 Standard gépet korszerüsítettek, nyolc gépet pedig újonnan készítettek el - az új változat az IAR-99C Soim nevet kapta. A román gyártmányú Rolls-Royce Viper 632-41M hajtómüvekkel felszerelt gépek repülőelektronikája hasonlít a LanceR-ére, az első ülésben két multifunkciós kijelző egészíti ki a HUD-ot, de a Dash sisakcélzót is használhatják. Ugyanaz a MIL STD 1553B adatbusz, valamint az adatfeltöltő és kiértékelő rendszer is. A gépeket virtuális radarral is felszerelték, mellyel az elfogást is gyakorolhatják, és a légiharc gyakorlását segíti a besugárzásjelző is. Az ellenséges környezetben müködést segítik a mücélszórók, valamint a gépre függeszthető zavarókonténer, de a szárnyak alá, a fegyverzet mellé lézeres célmegjelölőt és felderítőkonténert is szerelhetnek.

A szervezet

A Román Légierőnek öt aktív és két tartalék bázisa van. Az előbbiek sorába tartozik Campia Turzii (Aranyosgyéres), Borcea-Fetesti, Bucuresti-Otopeni, Bacau és Boboc, míg az utóbbiakon csak egy-egy helikopterszázad települt.

 

Aranyosgyéres, 71. légibázis

A Kolozsvár melletti bázis 2001-ben kapta meg első LanceR-eit, majd a következő évben kivonták a hadrendből a szervezetileg az ő kötelékükben szolgáló, de a Temesvár-Giarmata repülőtéren települő utolsó MiG-23-asokat. Napjainkban a 71-esek állományában négy század található, kettő LanceR-ekkel, kettő pedig helikopterekkel. A 711. vadászerepülő-század A és B, míg a 712. B és C változatú LanceR-eket használ. Az utóbbi egység biztosította a gépeket a Baltica 07 hadmüvelethez, amikor is négy LanceR és 67 fő kitelepült a litvániai ¹iauliai légi támaszpontra, hogy a balti államok légvédelmét ellássa. Észtország, Lettország és Litvánia ugyanis nem rendelkezik vadászgépekkel, ezért a NATO-államok 3-4 hónapos váltásokkal biztosítják ott a légvédelmi készültséget (a NATO-ból szinte egyedülálló módon a Magyar Légierő ebben nem vett még részt). A személyi állomány nagy része is Aranyosgyéresről költözött ki a balti államba. A 2007. augusztus-november között lezajlott kitelepülés során szerencsére csak gyakorló bevetéseken vett részt a kilenc pilóta. A tervek szerint a Román Légierő három-négy évente biztosítja majd a balti államok légvédelmét.Aranyosgyéresen települt még a brassói gyártású IAR-330L Pumákkal felszerelt 713. helikopterszázad, míg az ugyanilyen gépekkel felszerelt 714. század a temesvári repülőtéren szolgál. 2008 végén kaptak nyolc úgynevezett NATO Pumát, amelyeket az IAR-330 SOCAT változathoz hasonlóan korszerüsítettek, de nem rendelkeznek azok fegyverrendszereivel.

Borcea-Fetesti, 86. légibázis

A Fekete-tengerhez közeli bázison két vadászszázad szolgál, a B és C változatú LanceR-ekkel felszerelt 861. légvédelmi feladatkörben, míg az A és B változatú gépekkel repülő 862-esek földi célok ellen. Ez a bázis volt kijelölve, hogy a békepartneri program keretén belül közös bevetéseket repülhessenek a NATO-val még a csatlakozás előtt, ennek megfelelően viszonylag hamar megkapták a modernizált MiG-21-eseket, és különleges képzéseken is átestek. Ezek után nem meglepő, hogy az egység számos nemzetközi hadgyakorlaton vett részt, még a békepartneri időkben küldtek gépeket Szlovákiába, Törökországba, Bulgáriába és Franciaországba, míg az utóbbi években számos kétoldalú gyakorlatnak biztosítottak helyet saját bázisukon. Repültek náluk francia Mirage-ok, angol Harrierek és Jaguarok, valamint amerikai F-15E-k is.Az évtizedünk elején itt szolgált még a 38. felderítő repülőszázad is, An-30-asokkal és kínai gyártmányú Il-28-asokkal felszerelve, de ez utóbbiakat 2001-ben kivonták, míg az Antonovok áttelepültek Bukarest mellé.Az egységhez tartozik a 863. helikopterszázad is, amely azonban IAR-330L Pumáival Constanta nemzetközi repülőterén, Mihail Kogalniceanun települt.

 

Bacau, 95. légi támaszpont

A 95. légi támaszpont kötelékébe két század tartozik. A 951. vadászrepülő-század LanceR A és B gépekkel földi célok elleni feladatokat lát el, míg az IAR-330L Pumákkal felszerelt 952. helikopterszázad kutató-mentő, sebesültszállító, felderítő és általános szállító célokat tölt be. Ez utóbbinál tanulják meg a többi, szintén Pumát használó egység pilótái a sebesültszállító bevetések végrehajtását. A 2005-ös árvíz során a bacaui helikopterek több mint 500 főt mentettek ki, valamint 200 tonnát is meghaladó mennyiségü egészségügyi ellátmányt juttattak célba.A nagyvárosba ékelődő repülőtéren található az Aerostar repülőgépgyár, amely a LanceR-program végrehajtása mellett felelős a Román Légierőben szolgáló legtöbb típus nagyjavításáért és esetleges modernizálásáért. A típus kivonása előtt itt készítették el a MiG-29 Sniper prototípust is. Ennek megfelelően a 95-ösök nagy szerepet kaptak a LanceR rendszeresítésében. Ugyanakkor Bacauban a hatvanas évek vége óta komoly képzési tevékenység is folyik, itt települt a 205. vadászrepülő-század, amely a LanceR-pilóták típusátképzéséért felelős. Ez az egység azonban nem a 95. légi támaszpont kötelékébe tartozik, hanem a boboci hajózóiskoláéba.

 

Bukarest-Otopeni, 90. szállítóbázis

A Bukarest nemzetközi repülőterén található szállítóegység igazi vegyes gépparkkal rendelkezik, melyet öt repülőszázadba szerveztek. A 901. stratégiai repülőszázad pillanatnyilag három C-130B-vel és egy C-130H-val rendelkezik. Románia volt az első a Varsói Szerződés tagállamai közül, amely rendszeresítette a Herculest. 1996 októberében kapták meg az első két C-130B-t, amelyet öt hónap múlva még kettő követett - ezeket a gépeket eredetileg a Magyar Légierőnek szánták Amerikában. Magukért az akkor már évek óta a sivatagi tárolóhelyen porosodó öreg masinákért nem kellett fizetni, csak a nagyjavításukért. Ezek később kulcsszerepet játszottak abban, hogy Románia egyre komolyabb részt vállalhasson a különböző nemzetközi békefenntartó és terrorizmus elleni hadmüveletekben, melyek közül a legfontosabb a közel ötszáz fős afganisztáni misszió. Az erőltetett használat megtépázta a gépek hadrafoghatóságát, ezért 2004-ben megvásárolták az Olasz Légierő egyik feleslegessé vált C-130H-ját. Ez a Lockheed Martin greenvillei üzemében hosszas nagyjavításon és modernizáláson esett át, így csak 2007 februárjában érkezett meg Otopenibe. Ugyanakkor szerződést kötöttek a korábbi C-130B-k hasonló modernizálására is, amelynek befejeztével az összes román C-130-as megfelel majd a H változatnak.A 902. szállító és felderítő repülőszázad az Antonov tervezőiroda két hajtómüves gépcsaládját használja. Ugyan az utolsó An-24-est 2007-ben kivonták a hadrendből, a 902-esek kötelékében továbbra is megtalálható négy An-26-os és egy An-30-as. A századnak 22 fő hajózója van (az An-26-os öt fővel repül), és évente átlagosan száz órát töltenek a levegőben. Az An-30-as fotófelderítő és térképészgépből három darabot szereztek be 1976-ban, az egyetlen megmaradt példány általában a Nyitott Égbolt szerződéssel kapcsolatos repüléseket teljesíti. Ilyenkor a gépet két Wild RC-30-as térképészkamerával, egy nagy formátumú (152 mm-es) Zeiss LMK-1000-es és két francia gyártmányú Omera 33-as kamerával szerelik fel. Ez utóbbi optimális körülmények között 10 cm-es felbontást biztosít. A fényképezőgépek a GPS-navigációs rendszerrel összhangban müködnek.Mivel az Antonovok egyrészt viharos gyorsasággal repülik ki az üzemidejüket, másrészt nem tökéletesen NATO-kompatibilisek, ezért 2006. novemberben hét darab Alenia C-27J Spartan rendszeresítése mellett döntöttek. Ezt a tender másik résztvevője, az C-295-öst gyártó EADS azonban megfellebbezte, ezért magára a szerződés aláírására a legfelsőbb bíróság döntése nyomán csak 2007 decemberében került sor. Az első C-27J-t eredetileg 2008 végén kellett volna átadni, de erre idáig nem került sor.

A 903. szállítóhelikopter-század kutató-mentő és - nevének megfelelően - általános szállítófeladatokat lát el, pillanatnyilag IAR-330L Puma gépeivel. Általában két helikoptert ad 45 perces kutató-mentő készültséget. A század tizenöt hajózója évente átlagosan 80 órát tölt a levegőben, azonban 2008 elejére már csak két helikopter (egy-egy kutató-mentő és szállító) állt rendelkezésükre, a másik három a brassói helikoptergyárban volt nagyjavításon. A bacaui egységhez hasonlóan ők is nagy szerepet játszottak a 2005-ös és 2006-ös árvíz során.A Román Légierőben jelenleg folyik 12 IAR-330L Puma modernizálása IAR-330M NATO Puma jelzéssel. Ezeket felszerelik időjárás-felderítő radarral, tehetetlenségi és müholdas navigációs rendszerrel, többfunkciós és digitális mozgó térképes kijelzőkkel, a legfontosabb funkciók elérhetők lesznek a kollektíven és a botkormányon elhelyezett kapcsolókkal, és alkalmassá teszik őket az éjjellátó szemüvegek alkalmazására. A SOCAT (elektrooptikai felderítő és páncéltörő rendszer) változattól mindössze az különbözteti majd meg őket, hogy nem kapják meg 20 mm-es gépágyút, a fegyverhordó pilonokat, valamint az orra szerelt szenzortornyot, amelyben a csataváltozaton elhelyeztek egy-egy infravörös és látható fénytartományban dolgozó kamerát, valamint lézeres távolságmérőt és célmegjelölőt. A gépek közöl nyolc kerül Aranyosgyéresre, míg a többi Otopenibe.A 904. és 905. harcihelikopter-század 36 pilótával és 23 IAR-330 SOCAT csatahelikopterrel rendelkezik.Románia 1974. július 30-án írta alá a szerződést a francia SA-330L Puma helikopter licencgyártásáról. Az IAR brassói üzemében elkészített első IAR-330L jelzésü gép 1975. október 22-én emelkedett a levegőbe. 1977-től összesen 104 példányt készítettek el, részben exportra. A gépek egy részét mereven beépített gépágyúval és az ajtóban mozgathatóan elhelyezett géppuskával fegyverezték fel. Ez azonban nem elégítette ki a korszerü harci helikopterrel szemben támasztott igényeket, így 1992-ben az izraeli Elbit segítségével hozzáfogtak a Puma 2000 programhoz, létrehozva a SOCAT kombinált szállító- és csatahelikoptert.

1995-ben született meg a szerződés 24 meglévő IAR-330L átalakításáról. Az új helikopternek képesnek kellett lennie földi célok támadására, felderítésre (az adatok valós idejü átjátszásával), csapatok kihelyezésére és kivonására, kutató-mentésre, valamint hagyományos szállítófeladatok ellátására, éjjel és nappal, minden időjárási körülmény között. Az első két példányt az IAR-330L két prototípusából alakították ki, az első felszállásra 1998. május 26-án került sor. A gépek fegyverrendszerét egy az orr alá szerelt mozgatható 20 mm-es GIAT THL-20 gépágyú alkotja 850 lőszerrel, valamint a törzs oldalára szerelt tartókra függeszthető négy UB-16-57-es rakétablokk, illetve 8 darab Rafael Spike-ER irányított páncéltörő rakéta.Az első példányt 2001 elején adták át a Titu-Boteniben települt 612. csatahelikopter-századnak, majd az egység feloszlatásával 2004-ben az összes SOCAT átkerült Otopenibe. Az utolsó, 25. példányt 2005. június 9-én adták át - egy gépet még 2001-ben összetörtek, ezért növelték meg a legyártott gépek számát. Még ez előtt sor került azonban a típus első külföldi megmérettetésére, amikor is a 90. légi támaszpontról negyven fő és négy SOCAT kitelepült bosznia-hercegovinai Banja Lukába, hogy az EU Althea nevü békefenntartó missziójában szállító, felderítő, kutató-mentő és evakuáló feladatokat láthassanak el. Az első hat hónapban több mint 250 bevetés során mintegy 600 órát töltöttek a levegőben.

Oktatás és képzés

A Román Légierőnek három iskolája van. A brassói Henri Coanda Légierő-akadémia feladata pilóták, navigátorok, meteorológusok, illetve légvédelmitüzér-tisztek képzése.A Bobocban székelő Traian Vuia Repülőmüszaki és Tiszthelyettesképző Iskola képezi ki a tiszthelyetteseket a légierő gépeinek és eszközeinek kiszolgálására, karbantartására és javítására. Az oktatott szakágak közé az alábbiak tartoznak: sárkányhajtómü, fedélzeti fegyverek, lőszerek, rakéták, katapultülések, elektromechanikus berendezések, repülőelektronika, valamint a különböző radarok, légvédelmi rakéták és csöves tüzérség üzemeltetése.Szintén Bobocban található az Aurel Vlaicu Hajózóiskola. A 201. századában IAK-52-esek, a 202.-ben An-2-esek, a 203-ban IAR-99 Standardok (és 2007-ig, a típus kivonásáig itt szolgáltak az L-39ZA-k is), a 204.-ben IAR-99 Soimok repülnek, míg a 206. században a Román Légierő utolsó öt IAR-316B Alouette III-asán folyik a képzés. Az iskolába felsőfokú végzettséggel lehet bekerülni, a megfelelő orvosi alkalmasság és a matematikából, társadalomtudományokból és angol nyelvből teljesített felvételi vizsga után. 2006-tól a képzést lerövidítették három évre, amelyből az elsőt a légierő-akadémián töltik a hallgatók, elméleti felkészüléssel. A leendő hajózók a következő nyarat már Bobocban töltik, ahol először is végrehajtják a román gyártmányú IAK-52-es repüléséhez szükséges tantermi foglalkozásokat. Az első 50-60 repült óra során felmérik a hallgató repülési készségeit, majd az első év elteltével eldöntik, hogy a hajózó vadászgépen folytassa-e a pályafutását vagy szállítógépen, esetleg helikopteren. A leendő szállítópilóták a megmaradt hat An-2-esen folytatják, a helikopteresek pedig a szintén román gyártmányú Alouette III-ason. A jövő vadászpilótái egy évre visszatérnek az akadémiára, majd ötven óra következik az IAR-99 Standardon, ennek részeként már útvonal-, müszer- és mürepülésekre is sor kerül. A harmadik évben még inkább ezek felé tolódik el a hangsúly. Az iskola elvégzésével a frissen kinevezett hadnagyok az IAR-99C Soimon folytatják a képzést, ezután kerülhet sor a LanceR-típusátképzésre.A boboci beton felújítása miatt a sugárhajtómüves gépekkel a képzést 2003 és 2007 között Bacauban hajtották végre, az év szeptemberében kerültek vissza ide az IAR-99-esek és az L-39-esek - az L-29-eseket 2005-ben kivonták. 2007 decemberében átadtak egy Soim szimulátort is, amelyet a román Simultec, az Elbit leányvállalata készített el.

Tartalék támaszpontok

A Román Légierőnek két tartalék bázisa van, ezeken egy-egy IAR-330 Puma század települt. Az első Constanþa nemzetközi repülőtere, Mihail Kogãlniceanu. 1990 és 2003 között itt szolgáltak a román MiG-29-esek. Az első négy példányt még az 1989-es forradalom előtt átadták, de a gyakorló repülések csak a következő év tavaszán indultak meg. Összesen tizenhat 9-12-es és négy 9-51-es változatú gépet vettek át, illetve Moldovától kaptak egy nagy gerincü 9-13-ast is. A típus kivonása után rövid ideig nyolc LanceR A és B szolgált itt, majd azokat 2004-ben áttelepítették Borcea-Fetestibe, amelynek alárendeltségébe tartozik ma a bázis. A másik tartalék bázis Temesvár repülőterén található, a 71. légi támaszpont alárendeltségében. Egykor innen repültek a MiG-23-asok, a típus 2001. szeptemberi kivonásáig, akkor már csak négy üzemképes példánnyal rendelkeztek.

A LanceR utódja

Ahogy az öregedő LanceR-eket egyre drágább üzemben tartani, és már a NATO előírásainak sem felelnek meg teljes körüen, ezért a Román Légierő még 2007-ben meghirdette a MiG-21-esek lecserélésének programját. A legalább 40 egyszemélyes és négy kétszemélyes, korszerü harci gépre vonatkozó projekt várható költségvetése mintegy 4,5 milliárd euró, az esélyesek közé az Eurofighter Typhoont, Lockheed Martin F-16-ost és a Saab Gripent sorolják. Természetesen mindegyik gyártó igen erős marketingtevékenységet folytat, az EADS 80%-os ellentételezést ígért, az amerikai kongresszus elé már került egy ajánlat 24 új és 24 felújított F-16C/D Block 50/52-esről, és persze a Saab is ajánlja mind a Gripen NG-t, mind felújított használt gépeket.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.