2017. 04. 26. szerda
Ervin
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vízbe esni és túlélni

JETfly  |  2009-08-03 15:30:27

Egy pilóta ugyebár azt szereti, ha a levegőben van, mondhatni: ez a természetes közege. Persze előfordulhat olyan eset is, hogy a pilótának kényszerleszállást kell végrehajtania szárazföld, vagy víz felett. A legfontosabb feladat ilyenkor a túlélés. Nos, a szolnoki helikopteresek az elmúlt héten a vízi túlélés fortélyaival ismerkedtek.

A Mi–17-es helikopter alig húsz méter magasan, „centikkel” a fák fölött kúszik be a szolnoki Holt-Tisza mozdulatlan víztükre fölé. A fákról levelek, kisebb gallyak repülnek szerteszét, s vízpárát permetez arcukba a rotorszél. A gép megfügg, majd egy vékony drótkötélen, horogra hasonlító tárgyat enged a vízbe. Odalenn két búvár egy narancssárga gumicsónakban ülő, hajózó egyenruhába öltöztetett férfit tol a gép alá, majd óvatos mozdulattal rögzítik dereka körül a „horog” hevederét. A búvár és a pilóta a következő másodpercben már a levegőben lóg, s néhány szekundum múlva elérik a még mindig mozdulatlanul lebegő helikoptert.

– Amit most látsz az egy öt napos kiképzés zárása, fogalmazhatunk úgy is, hogy zárógyakorlata – mondja Bali Tamás alezredes, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság Repülőfelkészítési Osztályának kiemelt főtisztje. Az alezredes négy évvel ezelőtt, 2005-ben Törökországban elvégzett egy négy hétig tartó, vízi túlélő oktató iskolát, így jelenleg ő vezeti a Magyar Honvédség hajózó állományú katonái részére előírt vízi túlélő tanfolyamot. Ilyen kurzust egyébként 2006 nyarán szerveztek először a Magyar Honvédségen belül. Akkor a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis vadászpilótái egy svédországi NATO gyakorlatra készültek, s szükségessé vált számukra az úgynevezett hidegvízi túlélő ismeretek elsajátítása.

A sikeres kurzust követően született döntés arról, hogy minden hajózó beosztásban lévő katonának el kell végeznie egy vízi túlélő tanfolyamot. Különböző okok miatt az állomány kiképzése nem tudott elkezdődni 2007-ben, így tavaly az MH 86. Szolnok Helikopterbázis állományának egy részét iskolázták be a tanfolyamra. Idén pedig azoknak kellett elvégezniük a felkészítést, akik tavaly nem kerültek be a tanfolyam hallgatói közé.

– Minden évben maximum huszonöt pilóta kiképzését tudjuk vállalni – mondja Bali alezredes, aki a törökországi kiképzést követően saját maga állította össze a magyar felkészítés tematikáját. Az egy hetes kurzus első napja az elméleti felkészítés jegyében telik, a második nap délelőttjén pedig a személyi mentőeszközöket ismerik meg a tanfolyam résztvevői. Mindez azért fontos, mert a pilótának jól kell ismernie, hogy miként müködik az ejtőernyő, a felfújható mentőcsónak, és a mentőmellény. A délután pedig már a szolnoki laktanya tanmedencéjében éri a tanfolyam résztvevőit.

Az oktatás első és legfontosabb célja az úgynevezett vízbiztonság megszerzése, ennek érdekében a tanfolyam kiképzői igyekeznek minden „gonoszságot” elkövetni a hajózókkal szemben. Például szorosan egymás mellett kell perceken keresztül a vizet taposniuk, miközben a partról vízpermettel fröcskölik őket, hogy szokják a rotorszél által okozott körülményeket. A következő fázis a búvárokkal való együttmüködés elsajátítása. Mindennek akkor van jelentősége, amikor a bajba jutott pilótára rátalál a kutató-mentő osztag, akik igyekeznek kiemelni a vízből.

A tanfolyam nagyon fontos része a vízbeérkezés gyakorlása is – tudjuk meg Bali Tamás alezredestől, aki elárulja: a tanmedencében három és öt méter magas tornyokból ugratják a katonákat. Kezdetben csak azt kell megtanulniuk, hogy vízbeérkezés esetén milyen a helyes testtartás. A blokk végén azonban már csuklyában – vagyis az éjszakai látási viszonyokat szimulálva – kell leugraniuk öt méter magasból. Ennek a magasságnak amúgy azért van nagy szerepe, mert a sérült gépből kiugró pilóta, az ejtőernyőjével körülbelül akkora sebességgel és erővel ér vizet, mintha öt méter magasból ugrana le.

Apropó ejtőernyő. A vízi túlélő tanfolyam pszichikailag legnehezebb része, amikor azt gyakorolják, a vízbe érkezés után miként kell megszabadulni az ejtőernyőtől. Bali alezredes meséli: nagyon rosszul viselik az emberek, amikor rájuk engedik a tanmedencében az ejtőernyő kupoláját, és ez alól kell úgy kiszabadulniuk, hogy minél hamarabb a felszínre tudjanak emelkedni. Sokan belegabalyodnak a zsinórokba és a hevederbe is. Persze nincs mese, a tökéletes technikát mindenkinek el kell sajátítania, hiszen adott esetben az élete múlhat rajta…

– Aki a tanfolyam elején nem szerzi meg a kellő vízbiztonságot, az az ejtőernyős fázisnál rendszerint feladja. Nagyon nehéz ugyanis feldolgoznia azt egy katonának, hogy a víz alatt érezhetően fogy a tüdejéből az oxigén, ugyanakkor a zsinórokba és a hevederekbe gabalyodva süllyed a medence alja felé. Még szerencse, hogy nemcsak ezt a fázist, hanem az egész kiképzést búvár biztosítással hajtjuk végre, így a békaemberek segíteni tudnak annak, aki bajba kerül – mondja Bali alezredes.

A mentőeszközök használatának gyakorlása ugyancsak a tanfolyam nagyon fontos része. Ekkor a hajózók a mentőcsónakba történő beszállást, az eszköz felpumpálását és karbantartását is elsajátítják, akárcsak azt, hogy miként kell mozogni ezzel a csónakkal. Hasonlóan megtanulják a mentőmellény és a mentőöv helyes használatát is.

Mindezt a „csákány” helyes használatának megtanulása követi. Csákánynak hívják azt a horog alakú eszközt, amelyet a helikopterek külső csörlőjére szerelnek, s hogy ennek segítségével a mentőbúvár ki tudja emelni a vízből a bajba került pilótát.

A tanfolyam tanmedencés etapja a negyedik nap délutánjáig tart. A résztvevők eddigre már rendszerint „elkészülnek erejükkel” – mondja a fiatal főtiszt hozzátéve: pedig még csak ezután következik az igazi megmérettetés. Az utolsó napon ugyanis, egy záró gyakorlat keretében a tanfolyam résztvevőinek az egész héten tanultakból kell számot adniuk mégpedig – mintegy „sportszerü nehezítésként” – élő vízen, a szolnoki Holt-Tisza ágon.

A záró gyakorlat azzal kezdődik, hogy a hajózó egyenruhába öltözött, és mentőmellénnyel ellátott állomány kiugrik egy, a víz fölött alacsonyan és lassan repülő helikopterből. A forgószárnyas ezt követően néhány percig „magukra hagyja” az úszkáló katonákat, akik a mentőcsónakba szállva várnak arra, hogy kimentsék őket. Az újra érkező helikopter fedélzeti technikusa – a búvárok segítségével – ezután egyenként a fedélzetre emeli a „bajba jutott” pilótákat.

– A nyílt vízi záró gyakorlat nemcsak a tanfolyamon résztvevőknek jó gyakorlási lehetőség, hanem a helikopterek személyzeteinek is, hiszen gyakorolhatják a csörlőzés technikáját. Ugyanúgy mint a kutató-mentő személyzet tagjai a mentés fázisait – mondja Bali alezredes. A tanfolyam vezetőjétől megtudjuk azt is, hogy idén nyáron befejeződik a szolnoki helikopter bázison szolgáló hajózó állomány vízi túlélésre történő felkészítése. Jövőre már a kecskeméti repülőbázis hajózóit várják az egy hetes kurzusra. 2011-től pedig az ismeretek szinten tartása kerül előtérbe.

Persze a vízi túlélő foglalkozások mellett rendszeresek a szárazföldi túlélési ismereteket összegző foglalkozások is. Hiszen kényszerleszállás nemcsak víz felett, hanem szárazföldön is előfordulhat…

A Mi–17-es eközben ismét megjelenik a Tisza holtág felett. Leszedett tehertér ajtóval, a víz fölött alig öt méter magasan repül. Egyik pillanatról a másikra hat, hajózó egyenruhába öltözött, sárga mentőmellényt viselő katona ugrik ki belőle. A gép elrepül, ám hamarosan visszatér. Hiszen a „bajba jutottakat” ki kell menteni a vízből…

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 26., 12:14
Észtországban az ötödik generációs gépek, kétszáz kilométerre az orosz határtól. Repült-e bevetést izraeli F-35-ös szíriai célpontok ellen?
2017. 04. 26., 11:21

Videó a Gripenek légifotózásáról

Elkészült a videó A szovjet repülőtér titkai múzeum csapatának légifotózásáról.
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1917. április 6-án új szakaszához érkezett az akkor már három éve dúló első világháború: e napon ugyanis az Amerikai Egyesült Államok hadba lépett az antant oldalán.