2017. 02. 23. csütörtök
: 307 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Learjet, az örök

JETfly  |  2002-12-31 14:15:00

Csúcsmenedzserek luxusutazása saját pilótákkal és elegáns vállalati jettel. Ezzel a fogalomkörrel immáron negyven éve szinte összeforrott a Learjet név. A kecses repülôgép változatlan néven, de idôszakonként meg-megújulva kategóriájában mindmáig piacvezetô.

William P. Lear 1960-ban Svájcban hozta létre a Swiss American Aviation Companyt. E cég szervezeti keretei között tervezte meg a SAAC–23-as üzleti repülögépet, amelynek vonalvezetését egy vadászgép tervei alapján alakította ki. A keskeny törzshöz vékony, a belépöélén 13 fokban nyilazott, a kilépöélen egyenes szárnyat illesztett. A típusnak hosszú ideig jellemzöje maradt a két szárnyvégi üzemanyagtartály is. A kormányszerveket manuálisan, a féklapokat hidraulikusan lehetett müködtetni. A kabin teljes hossza 5,28 méter lett, ebben két pilóta és hat utas fért el – a mellékhelyiségen és a piciny konyhán kívül. A kabin mögé került az 1,13 m3-es csomagtér. A gyártáshoz szükséges szerszámok nagy része még Európában készült, de 1962-ben a gyártást már Wichitában kezdték meg, a tulajdonos új cégénél, a Lear Jet Corporationnél. Lear 1967-ben a vállalat hatvanszázalékos tulajdoni hányadát eladta a denveri

Gates Rubber Companynek.

A Learjet 23-as prototípusa 1963. október 7-én repült elöször, s az elsö sorozatgyártású gép 1964. október 13-án gördült ki a betonra. Ebböl a típusból összesen 104 darabot gyártottak. Ezután a gyártósort átállították a Learjet 24-esre, amelynek leszállítása 1966 márciusában kezdödött. Ebböl a géptípusból összesen nyolcvan darabot gyártottak, majd megkezdték az erösebb hajtómüvekkel felszerelt Learjet 24B és Learjet 24D sorozatgyártását. Ez utóbbi altípusokra az amerikai légügyi hatóság 1968. december 17-én adta ki az alkalmassági bizonyítványt. A 24D-t 13,12 kN tolóerejü General Electric CJ610-6 turbojet hajtómüvek emelték a levegöbe. A Learjet 24C a 24D könnyebb és valamivel olcsóbb változata volt, amelynek hatótávolsága nem haladta meg a 2703 kilométert. A Learjet 24E és 24F sorozatok elsösorban módosított szárnyukban különböztek a korábbi alváltozatoktól. Így alacsonyabb lett a gépek átesési sebessége, tehát a leszállósebességük is. A 24E típusú gépek a 24D-k hajtómüvével készültek, de a legnagyobb megengedett felszállósúlyt 5850 kg-ra csökkentették. A 24F altípusokat 13,80 kN-os CJ610-8A típusú hajtómüvekkel és az E altípusúaknál nagyobb felszállósúllyal gyártották.

1966. augusztus 12-én repült elöször a Learjet 25-ös, amelynek törzshossza 1,27 méterrel haladta meg a 24-es sorozat gépeiét. A nagyobb törzsben két utasüléssel többet lehetett elhelyezni, s ez együtt járt a felszállósúly növekedésével is. Az új típust 1967 októberében fogadta el a légügyi hatóság. A 25D altípusú gépekre szintén CJ610-8A típusú hajtómüveket szereltek, méghozzá sugárfékkel, míg a B sorozatot sugárfék nélkül szállították. (Ez utóbbiból kettöt a perui légierö is megvásárolt, s a gépek hasa alá Wild RC–10-es típusú kamerakonténert szereltettek fel.)

A fenti altípusokkal párhuzamosan kifejlesztett Learjet 25C jellemzöje volt a 795 literes kiegészítö törzstartály. Ezzel a gép hatótávolsága 3700 kilométerre nött. Ennél valamivel kisebb a hatótávolsága az 1970 után gyártott Learjet 25F-nek, amely négy utassal a fedélzetén csak 3060 km megtételére képes. 1977-ben mutatták be a Gates Learjet 28-as és 29-es ”Longhorn” típusú gépeket a NASA által kifejlesztett szárnyfülekkel, amelyek attól kezdve az újabb típusok

repülési teljesítményét javították. A Learjet 28/29-es sorozat egyébként a 25D egy változatának tekinthetö. A 28-ast tíz, a 29-est nyolc utas szállítására rendezték be – ez utóbbit rövidebb kabinnal, de nagyobb üzemanyagtartályokkal. Az új gépek sorozatgyártása 1978 végén kezdödött meg.

A Model 35 és 36 kifejlesztése 1972–73-ban kezdödött. A modernizálás alapvetö oka a Garret AiResearch TFE 731-es hajtómü megjelenése volt. Az új eröforrás a kedvezöbb kialakítású sárkánnyal kombinálva jobb teljesítményadatokat, nagyobb, immár interkontinentális hatótávolságot ígért. Elöször a Model 36 prototípusa repült, 1973. január 4-én. Ez a repülögép gyakorlatilag egy Learjet 25-ös volt, TFE hajtómüvekkel, de csak marketingszempontok miatt adtak neki új típusjelet. A Learjet 35-ös tervezése párhuzamosan folyt. Ez utóbbi altípust elsösorban transzkontinentális útvonalakra fejlesztették ki, nagyobb hasznos terheléssel és nyolc utas számára – ám kisebb hatótávolsággal, mint a hat utasüléses Model 36-ost, amelyet valódi interkontinentális üzleti gépnek szántak. A két típus külsö méretei teljesen azonosak, de eltérö a kabin és az üzemanyagtartályok mérete, valamint a gépek felszállósúlya. Az FAA 1974 júliusában egyszerre, de külön-külön adta ki a típusalkalmassági bizonyítványokat a Model 35-re és a Model 36-ra. A két típus berepülési programjának érdekessége volt, hogy egyetlen kísérleti géppel repülték le, s azt szükség szerint alakítgatták át. Az elsö 35/36-osok leszállítása 1974 végén kezdödött. Ekkorra már valamennyi Learjetet az úgynevezett Century III technológiai program keretében gyártották. Ez a program jelentös müszaki fejlesztést hozott: ismét módosították a szárny fesztávolságát és belépöélét, kissé hosszabb lett a törzs és javultak a repülögépek gurulási tulajdonságai is. Az ezekkel a módosításokkal és az AiResearch TFE 731-1 turbofan hajtómüvekkel leszállított repülögépek típusjelzése lett a Learjet 35A és 36A, amelyekböl 1977 végéig már a századik gépet is átadták a megrendelönek. Az új hajtómüvel a Learjet 36A – négy utassal – már 5071 kilométeres távolságra repült. A 35/36-os sorozat gépeinek többségét sugárfékkel ellátott hajtómüvekkel szerelték fel, de a TFE 731-2-2B típusú hajtómühöz tervezett Aeronca sugárféket pótlólagosan is fel lehet szereltetni. Idöközben elkészült a repülögépek haditengerészeti felderítö változata is, a Learjet Sea Patrol ...

A teljes cikk az Aero Magazin 2002/12 számában olvasható

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.
2017. 02. 22., 10:52
Az osztrák kormány feljelentést tesz az Airbus repülőgépgyártó vállalat ellen.
2017. 02. 21., 13:16
Akár már idén charterjáratok használhatják a kecskeméti repülőbázist, ahol pilótaképzés – és átképzés is beindulhat.
2017. 02. 21., 12:48
Kéthajtóműves gép zuhant a bevásárlóközpontra Melbourne-ben, nyitás előtt még üres volt az épület.

  Legfrissebbek most

A Rosztech állami vállalat vezérigazgatója, Szergej Csemezov a napokban arról számolt be, hogy az Egyesült Arab Emirátusok szándéknyilatkozatot írt alá Oroszországgal Szu-35-ös vadászbombázók esetleges eladása ügyében.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin