2017. 07. 27. csütörtök
Liliána, Olga
: 305 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Learjet, az örök

JETfly  |  2002-12-31 14:15:00

Csúcsmenedzserek luxusutazása saját pilótákkal és elegáns vállalati jettel. Ezzel a fogalomkörrel immáron negyven éve szinte összeforrott a Learjet név. A kecses repülôgép változatlan néven, de idôszakonként meg-megújulva kategóriájában mindmáig piacvezetô.

William P. Lear 1960-ban Svájcban hozta létre a Swiss American Aviation Companyt. E cég szervezeti keretei között tervezte meg a SAAC–23-as üzleti repülögépet, amelynek vonalvezetését egy vadászgép tervei alapján alakította ki. A keskeny törzshöz vékony, a belépöélén 13 fokban nyilazott, a kilépöélen egyenes szárnyat illesztett. A típusnak hosszú ideig jellemzöje maradt a két szárnyvégi üzemanyagtartály is. A kormányszerveket manuálisan, a féklapokat hidraulikusan lehetett müködtetni. A kabin teljes hossza 5,28 méter lett, ebben két pilóta és hat utas fért el – a mellékhelyiségen és a piciny konyhán kívül. A kabin mögé került az 1,13 m3-es csomagtér. A gyártáshoz szükséges szerszámok nagy része még Európában készült, de 1962-ben a gyártást már Wichitában kezdték meg, a tulajdonos új cégénél, a Lear Jet Corporationnél. Lear 1967-ben a vállalat hatvanszázalékos tulajdoni hányadát eladta a denveri

Gates Rubber Companynek.

A Learjet 23-as prototípusa 1963. október 7-én repült elöször, s az elsö sorozatgyártású gép 1964. október 13-án gördült ki a betonra. Ebböl a típusból összesen 104 darabot gyártottak. Ezután a gyártósort átállították a Learjet 24-esre, amelynek leszállítása 1966 márciusában kezdödött. Ebböl a géptípusból összesen nyolcvan darabot gyártottak, majd megkezdték az erösebb hajtómüvekkel felszerelt Learjet 24B és Learjet 24D sorozatgyártását. Ez utóbbi altípusokra az amerikai légügyi hatóság 1968. december 17-én adta ki az alkalmassági bizonyítványt. A 24D-t 13,12 kN tolóerejü General Electric CJ610-6 turbojet hajtómüvek emelték a levegöbe. A Learjet 24C a 24D könnyebb és valamivel olcsóbb változata volt, amelynek hatótávolsága nem haladta meg a 2703 kilométert. A Learjet 24E és 24F sorozatok elsösorban módosított szárnyukban különböztek a korábbi alváltozatoktól. Így alacsonyabb lett a gépek átesési sebessége, tehát a leszállósebességük is. A 24E típusú gépek a 24D-k hajtómüvével készültek, de a legnagyobb megengedett felszállósúlyt 5850 kg-ra csökkentették. A 24F altípusokat 13,80 kN-os CJ610-8A típusú hajtómüvekkel és az E altípusúaknál nagyobb felszállósúllyal gyártották.

1966. augusztus 12-én repült elöször a Learjet 25-ös, amelynek törzshossza 1,27 méterrel haladta meg a 24-es sorozat gépeiét. A nagyobb törzsben két utasüléssel többet lehetett elhelyezni, s ez együtt járt a felszállósúly növekedésével is. Az új típust 1967 októberében fogadta el a légügyi hatóság. A 25D altípusú gépekre szintén CJ610-8A típusú hajtómüveket szereltek, méghozzá sugárfékkel, míg a B sorozatot sugárfék nélkül szállították. (Ez utóbbiból kettöt a perui légierö is megvásárolt, s a gépek hasa alá Wild RC–10-es típusú kamerakonténert szereltettek fel.)

A fenti altípusokkal párhuzamosan kifejlesztett Learjet 25C jellemzöje volt a 795 literes kiegészítö törzstartály. Ezzel a gép hatótávolsága 3700 kilométerre nött. Ennél valamivel kisebb a hatótávolsága az 1970 után gyártott Learjet 25F-nek, amely négy utassal a fedélzetén csak 3060 km megtételére képes. 1977-ben mutatták be a Gates Learjet 28-as és 29-es ”Longhorn” típusú gépeket a NASA által kifejlesztett szárnyfülekkel, amelyek attól kezdve az újabb típusok

repülési teljesítményét javították. A Learjet 28/29-es sorozat egyébként a 25D egy változatának tekinthetö. A 28-ast tíz, a 29-est nyolc utas szállítására rendezték be – ez utóbbit rövidebb kabinnal, de nagyobb üzemanyagtartályokkal. Az új gépek sorozatgyártása 1978 végén kezdödött meg.

A Model 35 és 36 kifejlesztése 1972–73-ban kezdödött. A modernizálás alapvetö oka a Garret AiResearch TFE 731-es hajtómü megjelenése volt. Az új eröforrás a kedvezöbb kialakítású sárkánnyal kombinálva jobb teljesítményadatokat, nagyobb, immár interkontinentális hatótávolságot ígért. Elöször a Model 36 prototípusa repült, 1973. január 4-én. Ez a repülögép gyakorlatilag egy Learjet 25-ös volt, TFE hajtómüvekkel, de csak marketingszempontok miatt adtak neki új típusjelet. A Learjet 35-ös tervezése párhuzamosan folyt. Ez utóbbi altípust elsösorban transzkontinentális útvonalakra fejlesztették ki, nagyobb hasznos terheléssel és nyolc utas számára – ám kisebb hatótávolsággal, mint a hat utasüléses Model 36-ost, amelyet valódi interkontinentális üzleti gépnek szántak. A két típus külsö méretei teljesen azonosak, de eltérö a kabin és az üzemanyagtartályok mérete, valamint a gépek felszállósúlya. Az FAA 1974 júliusában egyszerre, de külön-külön adta ki a típusalkalmassági bizonyítványokat a Model 35-re és a Model 36-ra. A két típus berepülési programjának érdekessége volt, hogy egyetlen kísérleti géppel repülték le, s azt szükség szerint alakítgatták át. Az elsö 35/36-osok leszállítása 1974 végén kezdödött. Ekkorra már valamennyi Learjetet az úgynevezett Century III technológiai program keretében gyártották. Ez a program jelentös müszaki fejlesztést hozott: ismét módosították a szárny fesztávolságát és belépöélét, kissé hosszabb lett a törzs és javultak a repülögépek gurulási tulajdonságai is. Az ezekkel a módosításokkal és az AiResearch TFE 731-1 turbofan hajtómüvekkel leszállított repülögépek típusjelzése lett a Learjet 35A és 36A, amelyekböl 1977 végéig már a századik gépet is átadták a megrendelönek. Az új hajtómüvel a Learjet 36A – négy utassal – már 5071 kilométeres távolságra repült. A 35/36-os sorozat gépeinek többségét sugárfékkel ellátott hajtómüvekkel szerelték fel, de a TFE 731-2-2B típusú hajtómühöz tervezett Aeronca sugárféket pótlólagosan is fel lehet szereltetni. Idöközben elkészült a repülögépek haditengerészeti felderítö változata is, a Learjet Sea Patrol ...

A teljes cikk az Aero Magazin 2002/12 számában olvasható

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 27., 12:31
Egy Budapest központú regionális cég homályos képe rajzolódik ki, ATR-ekkel, de egyelőre konkrét gépeknek nincs nyoma.
2017. 07. 26., 11:53
Polgári feladatokra is alkalmazhatók a katonai szállítóhelikopterek− mondta a Honvéd Vezérkar főnökhelyettes az M1 aktuális csatornán július 26-án, szerdán.
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.

  Legfrissebbek most

Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.