Márciusi számunktól kezdődően havi rendszerességgel beszámolunk a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatóságának híreiről, eseményeiről, mindazokról a dolgokról, amelyek a hatósággal kapcsolatosak és fontosak a hazai repülőéletben tevékenykedők számára.
Először arról kérdeztük Vágó József légiközlekedési igazgatót, hogy milyen fontos nemzetközi auditok zajlottak 2008-ban a hatóságnál.– Számos auditot tartottak tavaly a nemzetközi repülési szervezetek Magyarországon, elsősorban a Légiközlekedési Igazgatóságon. Tavaly januárban az Európai Unió Bizottságának Security Auditjával indult az év, amelyet a repülőgép-tervezésre és -gyártásra vonatkozó Part 21-es audit követett. Ezután a JAA (Joint Aviation Authority – az unió egyesített légügyi hatósága) tartott egy úgynevezett Standardisation Auditot, majd a repülőmüszaki állomány képzésével kapcsolatos PART 66 és PART 147 auditok következtek. Nyáron az ICAO, az ENSZ nemzetközi repülési szervezete tartott átfogó repülésbiztonsági vizsgálatot, amely után további karbantartásra és a folyamatos légialkalmasság biztosítására vonatkozó PART auditok, a PART 145 és a PART-M következtek.
– Milyen eredménnyel zárultak azok az auditok?– Minden auditáló szervezet részéről pozitív kritikát kaptunk, és az volt a legfontosabb megállapításuk, hogy nem találtak olyan súlyos hiányosságot az igazgatóság müködésében, amely miatt ne tudnánk a feladatainkat maradéktalanul ellátni. Továbbá hogy a magyar hatóság mind létszám, mind felkészültség, mind pedig technikai színvonal tekintetében nagyon sokat fejlődött az elmúlt évben.
– Milyen auditokon kell az idén megfelelnie a Légiközlekedési Igazgatóságnak?– Áprilisban az Európai Unió Bizottsága tart Security Inspectiont Budapesten, majd további PART 21/66/147/145 auditok következnek. Ezenkívül az EuroControl szakemberei is ellátogatnak hozzánk az év folyamán. Majd további PART-F és PART-M auditokat tartanak nálunk. Fontos momentum továbbá az életünkben, hogy az idén január elsejétől az NKH LI a soros elnöke az EMAAG, azaz European Military Aviation Authority Groupnak. Ez a mandátum három évig tart.
– Melyek az idei év legfontosabb feladatai az auditok mellett a Légiközlekedési Igazgatóság számára?– A legfontosabbnak az évek óta elhúzódó JAR FCL-nek, azaz az EASA (Európai Repülésbiztonsági Ügynökség) által elfogadott közös európai pilóta szakszolgálati engedélynek a bevezetését tartom. Ezt a rendeletet várhatóan márciusban írja alá a szakminiszter, s az kilencven nappal később lép hatályba, azaz júliustól már a magyar pilóták szakszolgálati engedélye is EU-konformmá válik. Ezáltal elérjük, hogy a légiutas-kísérők kivételével minden repülési szakág, azaz a pilóták, a repülésmüszakiak és a repülésirányítók is immár minden uniós tagállamban elfogadott szakszolgálati engedélyt kapnak.
– Milyen más projektek lesznek még idén?– Az FCL bevezetése mellett a C–17-es projekt a másik fő kiemelt feladatunk 2009-ben. Mint ismeretes, Pápán lesz a NATO C–17-es stratégiai szállítóflottájának európai bázisa, és magyar katonai felségjellel repülnek majd azok a C–17-es Globemaster típusú szélestörzsü katonai szállítógépek, amelyek idetelepülnek. Ennek a hatósági előkészítő munkáján dolgozunk már 2007 óta. De nagyon fontosnak tartom azoknak a nemzetközi együttmüködési folyamatoknak a továbbvitelét is, amelyeket az elmúlt évek során elindítottunk, s amelyek tovább erősítik a magyar hatóság nemzetközi szerepvállalását, elismertségét. Ilyen volt többek között a bosnyák légiközlekedési ágazat hatósági szervezeti modelljének és szabályozási rendszerének kidolgozása. Emellett a már említett ICAOaudit hiányosságainak megszüntetésére is igen komoly figyelmet fordítunk, s továbbra is fontos feladatunk az a jogalkotási folyamat, amelynek révén olyan jogszabályi hátteret kívánunk kialakítani a magyar repülésben, amely egyaránt megfelel a nemzeti, az uniós és más nemzetközi elvárásoknak, feltételrendszereknek és a jelenlegi piacgazdasági körülményeknek.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.