2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Áprilistól már csak elektronikusan

JETfly  |  2009-04-27 11:49:03

A polgári repülő-egészségügyi és repülőorvosi követelményeket 2002 óta a JAA-nek (Joint Aviation Authorities, vagyis Európai Légügyi Hatóságok Közössége) megfelelő módon szabályozza az a bizonyos rendelet, amelyet itthon 2002-ben vezettek be.

Azóta ennek a szabályozásnak megfelelően történik a magyar repülőorvosi minősítések kiadása a 14/2002 KÖViM-EüM rendelet szerint.

– Tavaly részletesen foglalkoztunk azzal, mi minden változott a repülőorvosi engedélyek, vizsgálatok terén. Történt azóta lényeges változás? – faggattuk dr. Hardicsay Gábor hatósági főorvost. – Időközben a JAA kiadott szövegfrissítéseket, így a mi rendeletünk még a 3-as változatra készült, most viszont már az 5-ös változat van érvényben. A most kiadott rendelettel tehát a korábbi frissítése történt meg. Sajnos a magyar jogalkotási rend annyira elhúzódó, és cseppet sem a szakmai érdekek mentén történnek a lobbizások, hogy a rendelet teljes körü módosítása ezúttal sem volt lehetséges. Ami jó a pilótákat érintő változásokban, az az, hogy 40 és 60 éves kor között a közforgalomban, többtagú személyzettel repülő pilótáknak a korábbi hat hónap helyett egy évre adhatunk ki minősítést. Az új rendszer szerint így csak az egyszemélyes gépek pilótáinak kell félévente vizsgálatra jönniük. Mivel a vizsgálat és a hatósági minősítés nem kevés pénzbe kerül, ez lényegesen csökkenti az érintettek anyagi terheit, és a szorongást is, amelyet a pilóták zöméből kivált ez a vizsgálat.Szintén pozitívumként könyvelhető el, hogy a légiforgalmi irányítók esetében, amennyiben a légiforgalmi irányító központban lévő orvosi rendelő személyi és tárgyi felszereltsége megfelel a követelményeknek, a megújító repülőorvosi vizsgálatok helyben történő elvégzésére is lehetőséget ad az új rendelet. Ez a vállalat számára megtakarítást jelent munkaidő-kiesésben és a költségeket illetően is.A tavalyi év közepe óta az EMPIC vizsgálati rendszert alkalmazzuk. A szoftver átállítása nagy munka volt, de az idén március közepe óta az új rendszer szerint adjuk ki a minősítéseket. A lejárat hosszabbítása nemcsak a hivatásos vagy közforgalmi pilótákat érinti, hanem a privát pilótákat is. Nekik a korábbi 30 helyett, 40 éves korig ötévente kötelező orvosi vizsgálatra jönniük. Negyven év felett pedig kétévente kell megújítaniuk az engedélyüket.

– Hogyan vizsgázott tavalyi bevezetése óta az új rendszer?– Jól müködik, de az élet hoz olyan szituációkat, amelyeket korábban nem modelleztünk a program megalkotásakor, így mint a világon mindenütt, nálunk is folyamatos finomítások zajlanak, akárcsak a szövegezésben. Az EMPIC évente két-három alkalommal szervez felhasználói találkozót. Utoljára tavaly decemberben ültünk össze tizenegy országból, hogy elmondjuk a tapasztalatainkat, a kéréseinket. A kétnapos tanácskozás után a szoftverfejlesztők megkapták tőlünk a határozatokat, és bedolgozták azokat a rendszerbe. Ennek alapján születik meg az újabb tesztváltozat, amelyet aztán mindannyian véleményezünk, és ennek figyelembevételével kerül használatba a végleges változat. Évente két frissítésen esik át így a rendszer, s ebben a munkában mi, felhasználók is részt veszünk. Ennek megfelelően a tavaly júniusi bevezetés óta már két jelentős frissítés is történt. Amikor pedig úgy tapasztaljuk, hogy a szövegben szabatosabb, jobb kifejezésre lenne szükség, akkor a korrekciót immár mi magunk is elvégezhetjük. Nagyon jó a kapcsolatunk a németekkel, így ha adódik valami fontos és sürgős dolog a témában, akkor néhány telefon vagy e-mail váltás elég ahhoz, hogy elrendezhessük a problémát.Nálunk elsősorban a hozzáféréssel van gond, mivel az EMPIC rendszert a kormányzati internetes gerinchálózaton keresztül érjük el, és itt néha előfordulhatnak fennakadások. Amikor a rendszer leáll vagy nagyon lelassul, akkor ellenőriztetjük a németekkel is, de ezek zömében helyi problémákra vezethetők vissza. Például előfordult egy olyan eset is, hogy színesfémgyüjtő állampolgárok a kórházunk kábelrendszeréből kiloptak vagy húszméternyit.Így másfél napig nem volt telefonkapcsolat az épületben, márpedig itt minden internet-hozzáférés telefonvonalon érkezik. Szerencsére ez számunkra csak kétórányi kiesést eredményezett, mert az informatikus szakembereink azonnal telepítettek egy ideiglenes mobil internetelérést.

– A pilóták hogyan fogadták az új rendszert?– Akik a hétköznapi életükben vagy a munkájukkal kapcsolatosan nem használnak számítógépet, azoknak némi bonyodalmat jelentett, de ők nagyon elenyésző számban vannak, és nekik az asszisztensek és a fiatalabb kollégáik is szívesen segítenek a gép használatában. Így aztán különösebb zökkenő nélkül történik minden, s jó a visszhangja a változásnak. A késleltető láncszem a befizetésekről szóló visszaigazolások megérkezésénél van. Ezt leszámítva mondhatom, hogy a rendszer jól és folyamatosan üzemel. Április 1-jétől már csak elektronikus formában fogadunk el mi is orvosi vizsgálatról szóló iratokat, leleteket. Ezzel elvileg teljesen megszünik a papíralapú nyilvántartás. Azért csak elvileg, mert ehhez a hatósági oldalon, a kollégák és az ügyfelek részéről is mindenkinek rendelkeznie kell elektronikus aláírással. Ezen a téren még van pótolnivalónk. Addig ha valaki például Szegeden van vizsgálaton, az ottani adatlapot ki kell nyomtatni, ő és a vizsgáló orvos aláírja, és a dokumentumokat a vizsgáló orvos bizonyos időszakonként elküldi nekünk. Ezeket az igazoló iratokat pedig meg kell őriznünk, mert bizonyítani kell, hogy az adatok egyeznek az elektronikusan rögzítettekkel. Abban a pillanatban, ahogy a rendszer minden érintettje rendelkezik majd elektronikus aláírással, teljesen megszünik a papírhalmaz.Ami nincs a rendeletben, viszont nagy gond, hogy nem megoldott a repülőorvosi utánpótlás. Az egészségügyi tárca tavaly megszüntette a ráképzéses repülőorvosi szakvizsgát, s ezzel elvágta az utánpótlást. A rendelet viszont kötelezően előírja a szakképesítést ezen a poszton. Ráadásul azt is kiköti, hogy a repülőorvosok függetlenül a fizikai és szellemi állapotuktól, hetvenéves koruk után már nem láthatják el ezt a feladatot.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.
2017. 02. 15., 14:52
Jön egy igazi Ju-52-es! Ez a hír terjedt napok óta szájról szájra és portálról portálra a hazai repülésimádók között, és valóban.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.