2016. 12. 08. csütörtök
Mária
: 314 Ft   : 290 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A nemzeti felügyeleti hatóság szerepe a program megvalósításában

JETfly  |  2009-05-27 11:09:21

Az Egységes Európai Égbolt program 2000 márciusában indult útjára, amikor az Európai Tanács felkérte az Európai Bizottságot, hogy az akkor már működő, egységes európai égbolttal kapcsolatos magas szintű munkacsoport munkája alapján terjesszen elő javaslatokat a légtérgazdálkodással, a légiforgalmi irányítással és a légiforgalmi áramlásszervezéssel kapcsolatban.

A kezdeményezés célja az volt, hogy megerősítse az európai légi forgalom biztonsági előírásait, fokozza annak hatékonyságát, optimalizálja a légtér kapacitását, és a lehető legalacsonyabb szintre csökkentse a késéseket.A 2003 decemberében megszületett egységes európai égbolt első alap-jogszabálycsomagjáról és az azóta történt változásokról Zoltán Jánost, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága Légiforgalmi Osztályának vezetőjét kérdeztük.

– Milyen a szervezet felépítése, munkája?– A jogszabálycsomag részét képezte az úgynevezett keretrendelet, amelynek alapján a tagállamok kijelölnek egy szervet mint nemzeti felügyeleti hatóságot, amely független a légi navigációs szolgáltatóktól, és gondoskodnak arról, hogy pártatlanul és átláthatóan gyakorolják hatásköreiket. A nemzeti felügyeleti hatósági feladatait hazánkban a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága látja el. Fő feladata a légi navigációs szolgáltatók müködésének tanúsítása, ellenőrzése, ami a közös követelmények teljesítésén alapul. Az Európai Unión belül valamennyi légi navigációs szolgálat ellátásához tagállami tanúsítvány szükséges. A tanúsítvány iránti kérelmeket a nemzeti felügyeleti hatósághoz kell benyújtani, amely abban az esetben bocsát ki tanúsítványt, ha a légi navigációs szolgáltató eleget tesz az említett közös követelményeknek. Azonban előfordulhatnak olyan esetek, amikor ilyen tanúsítvány nélkül is el lehet látni légi navigációs szolgáltatást. Ez különösen akkor fordulhat elő, ha a szolgálat ellátója elsősorban az általános légi forgalomtól eltérő légijármü-mozgásokkal kapcsolatban lát el szolgáltatást. A nemzeti felügyeleti hatóság másik fontos feladata, hogy figyelemmel kísérje, rögzítse a közös követelményeknek való megfelelést, és ezeket belefoglalja az Európai Bizottságnak benyújtandó éves jelentésbe. Ha megállapítást nyer, hogy egy tanúsítvány jogosultja már nem tesz eleget az említett követelményeknek vagy feltételeknek, megfelelő intézkedéseket kell tennie. Ez lehet akár a tanúsítvány visszavonása is.

– Hogyan történik az ellenőrzés?– A nemzeti felügyeleti hatósági ellenőrzésre sajátos módon, auditálással kerül sor. Ami nem más, mint módszeres, független és dokumentált folyamat az arra vonatkozó bizonyíték megszerzésére és annak objektív értékelésére, hogy a tanúsítványért folyamodó vagy a tanúsítvánnyal már ellátott légi navigációs szolgáltatónál milyen mértékben teljesülnek a vonatkozó repülésbiztonság-szabályozó követelmények. Az auditálás éves program alapján történik, amelyet a nemzeti felügyeleti hatóság a Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapján közzétesz. A program nem zárja ki soron kívüli felügyeleti ellenőrzés végrehajtását, amennyiben az bármely okból – például a repülésbiztonságot lényegesen érintő változás esetén – szükségessé válik. Az auditálás tehát olyan bizonyítékok gyüjtéséből és értékeléséből áll, amelyek igazolják, hogy aminek meg kell történnie, az valóban meg is történik. A nemzeti felügyeleti hatóság az audit tapasztalatai alapján közigazgatási határozatban rögzíti az előírt követelményeknek való megfelelést, illetve adott esetben a nem megfelelőséget. Ez utóbbi esetén helyesbítő intézkedések megtételére kötelezi a szolgáltatót, amelyet az a hatósági jóváhagyást követően a megszabott határidőn belül köteles végrehajtani. A helyesbítő intézkedések megtörténtét a hatóság az éves hatósági ellenőrzés keretében megvizsgálja.

– Ki rendelkezett elsőként ilyen tanúsítvánnyal?– A nemzeti felügyeleti hatóságtól elsőként az Országos Meteorológiai Szolgálat kapott tanúsítványt 2006. szeptember 13-án, majd ugyanazon év október 6-án állítottuk ki a HungaroControl Zrt. tanúsítványát is. Különböző jogosultságú tanúsítvánnyal rendelkezik még a Budapest Airport Zrt., a Szegedi Közlekedési Kft., a Győr-Pér Airport Kft., a Pécs-Pogány repülőteret Müködtető Kft., az Airport-Debrecen Kft., a Cape Clear Aviation Kft. (Sármellék), a Békés Airport Kft., valamint a Tréner Kft. (Nyíregyháza).

– Beváltotta a hozzá füzött reményeket az egységes európai égbolt első jogszabálycsomagja?– Az elfogadást követő ötödik évben az Európai Bizottság értékelte a program megvalósításának helyzetét, és megállapította, hogy vannak ugyan eredmények, mivel a hatósági és a szolgáltatói funkció szétválasztása a tagállamok többségében megtörtént, azonban vannak fontos területek, amelyeken még adósak ezzel. Ilyen például az országhatároktól független funkcionális légtérblokkokkal kapcsolatos integrációs folyamat, amely különösen politikai és gazdasági jellegü akadályokba ütközött. A légiforgalmi irányítást tévesen a szuverenitással azonosítják, azoknak pedig a határokon átnyúló alkalmazását a szuverenitás megsértésének lehetséges forrásaként értelmezik. Ezt a tényt az önrendelkezési jog gyakorlására vonatkozó innovatív megoldások keresése helyett érvként használták a határokon átnyúló integráció folyamatának fékezésére. A tagállamok nem tettek intézkedéseket a költséghatékonyság javítására sem. Alig történt valami előrelépés az európai légtérhálózat kialakításának és használatának általános hatékonysága terén.Ezeknek az elmaradt lépéseknek a megtételére az Európai Bizottság kidolgozta az Egységes Európai Égbolt II. csomagját. A javaslatcsomag értelmében pontosítani kell az egységes európai égbolttal kapcsolatos szabályozást a teljesítmény és a környezetvédelem terén, a SESAR (Egységes Európai Égbolt, ATM-kutatás) program segítségével korszerü technológiákat kell bevezetni, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) hatáskörét ki kell terjeszteni a repülőterekre és a légi navigációs szolgáltatásra, és végül, de nem utolsósorban végre kell hajtani az európai repülőterek kapacitásának, hatékonyságának és biztonságának növelésére irányuló cselekvési tervet. A javaslatcsomagot az Európai Parlament 2009. március 25-én első olvasatban elfogadta.

– Milyen feladatokat ró hazánkra a második csomag?– A Légiközlekedési Igazgatóság számára a javaslatcsomag kapcsán az egyik legnagyobb kihívást a funkcionális légtérblokkokkal kapcsolatos követelmények megvalósítása jelenti, amelynek létrehozási határideje a jelenlegi tervek szerint 2012. Hazánk a „Közép-európai Funkcionális Légtérblokk” (FAB CE) létrehozásában részt vevő fél. A FAB CE létrehozásában még érintett országok Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Csehország, Horvátország, Szlovákia és Szlovénia. A részt vevő országok közlekedési miniszterei 2008. június 12-én írtak alá szándéknyilatkozatot a FAB CE létrehozásáról. A nemzeti felügyeleti hatóságok számára jelentkező fő feladatok a légiközlekedési szabályok harmonizálása a részt vevő országok között, valamint a felügyeleti ellenőrzések megvalósításának biztosítása. A nemzeti felügyeleti hatósági feladatok sikeres megvalósítása érdekében a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága vezető szerepet vállalt az Európai Bizottság és az Eurocontrol által támogatott regionális hatósági együttmüködési projekt – Quattro-SEC – végrehajtásában. A projekt általános célja az egységes európai égbolt összehangolt és költségkímélő páneurópai végrehajtása. Az Egységes Európai Égbolt II. csomag megvalósulásában a nemzeti felügyeleti hatóságoknak kiemelt szerepük van. A program végrehajtása biztonságosabbá, környezetbarátabbá és költséghatékonyabbá teszi a repülőutakat. A számítások szerint ez évente körülbelül négymilliárd eurós megtakarítást jelent majd a légitársaságok számára.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin