2017. 02. 25. szombat
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

NATO-szállítások magyar hatósági felügyelet alatt

JETfly  |  2009-07-25 14:17:15

Arnold Ferenc, az NKH Légiközlekedési Igazgatóságának igazgatóhelyettese nemrégiben érkezett haza Long Beachről, a Boeing egyik gyártóüzeméből. Őt faggattuk arról, miként került magyar hatósági felügyelet alá a NATO stratégiai légi szállító flottája és annak pápai központja.

Néhány évvel ezelőtt a NATO-n belül megalakult egy logisztikai parancsnokság, amelynek a fő feladata volt a különböző hadszínterekre, müveleti területekre irányuló stratégiai légi szállítás tervezése, szervezése. Elsősorban az Antonov céggel volt, illetve van megállapodásuk, s ennek alapján An–124-esekkel folyik a szállítás, azonban más kisebb katonai szervezetek és polgári társaságok gépeit is igénybe veszik.A racionalitás szülte az ötletet, hogy sokkal gazdaságosabb lenne mindezt egy saját szállítóflottával megoldani. A gondolatot tett követte, amely a megvalósítás végső fázisába érkezett.

– Hogyan került ebbe a tervbe az NKH?– Különböző nemzetek álltak össze a megvalósításhoz. Pillanatnyilag tíz NATO-ország, az Amerikai Egyesült Államok, Hollandia, Bulgária, Norvégia, Románia, Magyarország, Észtország, Litvánia, Lengyelország, Szlovénia, valamint két partnernemzet, Finnország és Svédország alkotja a NAMA (NATO Airlift Management Agency) néven alakult társulást.Ez az a szervezet, amely szakmailag felügyeli, illetve logisztikailag biztosítja a Pápán most megalakulóban lévő végrehajtó alegység tevékenységét. A konkrét szállítási feladatokat a Pápán adminisztratíve már létező szervezet, a HAW (Heavy Airlift Wing) fogja végrehajtani. Ez a NAMA döntése volt, s mivel magyar katonai repülőteret választottak bázisul, a magyar katonai légügyi hatóságra testálódott a feladat, hogy a stratégiai szállításban részt vevő három légi jármü regisztrációját elvégezze. A repülőgépek jelenleg a Boeing Long Beach-i gyártósorán vannak. A tervek szerint július 27-én érkezik az első gép, amely ma már a végszerelés fázisában tart.

– Ennek milyen regisztrációs száma lesz?– A megállapodások szerint ezek magyar állami légi jármüvek lesznek, így természetszerüleg magyar regisztrációs számot kapnak – illetve, ahogy a polgári repülésben mondanák: magyar lajstromjellel és magyar felségjelzéssel repülnek majd a gépek. Ezért is játszik főszerepet a projektben a magyar katonai légügyi hatóság. Mi fogjuk regisztrálni a gépeket, és mi adjuk ki azokat a hatósági engedélyeket, amelyek a magyar felségjellel való üzemeléshez elengedhetetlenek. Több mint két éve kezdődött meg a projekt előkészítő szakasza. Különböző munkacsoportok alakultak a regisztrációval, a légi jármüvek típus- és légialkalmasságával, a repülő, a karbantartó és a kiszolgáló szakszemélyzetek képzésével, vizsgáztatásával, egészségügyi minősítésével, valamint a folyamatos hatósági felügyelettel kapcsolatos feladatok elvégzésére. Ebben jelentős szerepet vállaltak az NKH szakemberei is.

– Mi történt eddig?– A NAMA, illetve a 12 részt vevő ország elfogadta, hogy a hatályos magyar jogszabályok és katonai szabályozók figyelembevételével történjék az engedélyezés. Természetesen mindezt harmonizáltuk a US Air Force képzési és alkalmazási, valamint a Boeing gyár gyártási és dokumentációs rendszerével. Úgy érzem, hogy egy jó szabályozó háttér készült el, s ennek alapján kezdhettük meg a hatósági tevékenységet. Igazgatóságunk szakértői gárdája februárban két hetet töltött a charlestoni légi bázison, ahol bővebben tanulmányozhattuk a stratégiai légi szállítás rendszerét. Ez afféle típusfelkészítés volt, annak érdekében, hogy megismerjük a regisztrálandó gépet, illetve a pilóta- és a müszaki képzés alapjait, s így megteremthettük müködésünk jogi és elméleti hátterét a gép, a gyártó, a karbantartó és a képző szervezetek auditálásához. Nemrégiben pedig újabb egy hónapot töltött a csapat az Egyesült Államokban. Az első állomás San Antonio volt. Végrehajtottuk a bázis auditját, és folyamatban van egy tanúsítvány kiadása, amely szerint ezen a bázison történik majd a jövőben a magyar felségjelü és regisztrációjú C–17 Globemaster III-as típusú repülőgépek időszakos átvizsgálása, a nagyobb javítások, valamint a szükséges későbbi modernizáció is.Ezt követően Oklahomában, az Altus légi bázison végrehajtottuk a pilótaképző iskola, illetve a szimulátor auditját. Ez a bázis lesz a pilótaképzés központja. Ezt követően Daytonba utaztunk, ahol a US Air Force 516-os szervezetét auditáltuk. Ez a szervezet fogja ellátni a hatósági feladatokat amerikai részről a légi jármüvek üzemelési ideje alatt. Majd a NAMA összekötő csoportja következett, amelyre jelentős szerep vár a US Air Force-szal és a Boeinggal való napi kapcsolattartás során. Mindketten tanúsítványt kapnak tőlünk, és elfogadjuk őket kompetens szervezetekként.Ezután a Seattle melletti McChord légi bázison a müszaki kiszolgáló, karbantartó szakszemélyzeteket képző szervezetet auditáltuk. Ezt követően két hetet töltöttünk Long Beachen, a Boeing gyárában, ahol a gépek összeszerelése folyik. Itt először a gyár müködését, dokumentációs rendszerét ellenőriztük. Ennek alapján állítjuk ki azt a tanúsítványt, amely a NAMA és a regisztráló hatóság általi elvárásoknak és előírásoknak megfelelően folyó gyártást igazolja. A második héten a konkrét SAC repülőgépek típusalkalmassági auditját folytattuk le. Ennek értelmében a közeljövőben kiadunk egy tanúsítást a NAMA számára, amely tanúsítja, hogy a NAMA lesz a három SAC gép, valamint a típusalkalmassági bizonyítvány tulajdonosa. Emellett előkészítettük a gyártás alatt álló repülőgépek tesztrepülést követő légialkalmassági vizsgálatát is.

– Milyen munka vár önökre a pápai bázison?– Május–júniusban az itt lévő HAW mint stratégiai légi szállító alegység és a Boeing CLS mint karbantartó, javító szervezet auditját hajtjuk végre. E munka során megbizonyosodunk arról, hogy valóban felkészültek, kellő képzettséggel, végzettséggel, szervezeti felépítéssel, technikai háttérrel rendelkeznek a stratégiai légi szállítási feladatok végrehajtásához és közvetlen kiszolgálásához. Az első időszakban elsősorban rutinos amerikai szakszemélyzetek és szakemberek végzik majd ezt a feladatot, de már folyik a nemzetközi csapat képzése is.Június közepén kerül sor az első C–17-es tesztrepülésére Long Beachen, s ha minden rendben zajlik, akkor a gép légialkalmassági bizonyítványát június 14-én ki lehet adni, s ugyanakkor adjuk át a NAMA részére a SAC01 207-es oldalszámú C–17-es repülőgép regisztrációs bizonyítványát is. A tervek szerint július 27-én lesz az első gép fogadóceremóniája, amelynek során a NATO- és a SAC-tagországok magas rangú vendégei előtt fog leszállni az első SAC repülőgép Pápán. Augusztusban a második, szeptember elején pedig a harmadik gép tesztrepülésére is sor kerül. Ezek a gépek várhatóan szeptember közepén, illetve október közepén érkeznek Pápára. Ezekkel a gépekkel kapcsolatban természetesen ugyanezeket a feladatokat kell majd elvégeznünk.Az elkövetkezendő három-négy évtizedben a magyar katonai légügyi hatóságra hárul az említett képző, karbantartó és javító szervezetek, valamint a légi jármüvek folyamatos felügyelete mind Pápán, mind pedig az Egyesült Államokban.

– Magyar pilótái is lesznek a gépeknek?– Ismereteim szerint a közeljövőben nem. Az első időszakban tapasztalt amerikai pilóták repülnek a gépeken, de már folyik a nemzetközi repülő szakszemélyzetek képzése. Ők hamarosan csatlakozhatnak az amerikai pilótákhoz.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.