2017. 06. 23. péntek
Zoltán
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egységes európai égbolt, eukonform pilótajogosítás

JETfly  |  2009-07-24 16:27:39

Az uniós csatlakozás óta egyre több ember számára fontos, hogy a megszerzett képesítése ne csak itthon legyen érvényes, elfogadott, hanem Európa valamennyi országában.

A pilóták már a csatlakozás előtt is arra törekedtek, hogy jogosításaik ne szabjanak határt a munkájuknak, hobbijuknak. Már valóban csak a formalitásokra várnak, hogy ez a kívánságuk megvalósuljon. A részletekről Bátori Lászlót, a Polgári Repülési Osztály vezetőjét kérdeztük.

– Mióta várnak arra a hazai pilóták, hogy itthon is bevezessék ezt a rendszert?– Már hosszú évek óta. Gyakorlatilag ez az FCL, Flight Crew Licence az első formájában 15 évvel ezelőtt jelent meg, amikor Magyarország még csak társult tagja volt a JAA-nak (Joint Aviation Authorities, európai légügyi hatóságok közössége).Az első és legfontosabb lépés, hogy ez jogszabályban megjelenjen itthon, s leváltsa a jelenleg ezzel foglalkozó 5/2001-es KÖVIM rendeletet. A tervezet elkészült, a szükséges szakmai egyeztetéseket is lefolytatták. Reményeink szerint a legrosszabb esetben is heteken belül meg kell jelennie az új rendeletnek.

A következő lépés a rendelet bevezetése lesz. Szerencsére nem kell a nulláról indulnunk, mert a  Légiközlekedési Igazgatóság már régóta foglalkozik a témával, és a szakszolgálati engedélyezés, valamint a kiképző szervezetek engedélyezése terén ennek a jogszabálynak bizonyos részleteit már alkalmazzuk is.

A jogszabálytervezet a megjelenés után 90 nappal lép hatályba, így három hónapos felkészülési időt biztosít az alkalmazáshoz a hatóságnak, a vállalkozásoknak és a pilótáknak. Nálunk ez abból áll, hogy az eljárásainkat hozzáigazítjuk ehhez a rendszerhez, s közben kiképezzük a leendő vizsgáztatókat.

A következő lépés, hogy a jelenleg engedéllyel rendelkező repülőiskolák, kiképző szervezetek munkáját kell áttekintenünk abból a szempontból, hogy mennyiben felel meg a jelenlegi tevékenységük ennek a standardnek. Illetve a szakszolgálati engedélyeket is át kell alakítani, mert más lesz a formátumuk.

– Kiknek kell különbözeti vizsgát tenniük?– Mivel az eljárásainkat évek óta igyekszünk harmonizálni, így nem feltétlenül jelent mindenkinek vizsgát a változás. A pilóták zömét nem érinti majd, és senki sem veszíti el a jogosítását. Ma a pilóta szakszolgálati engedély évente, illetve kétévente jár le, attól függően, hogy kereskedelmi vagy magán-pilótaengedélyről van szó. Ezután a jogosítások fognak lejárni. Tehát ha valakinek van müszerjogosítása, kétmotoros repülőre szóló jogosítása vagy kereskedelmi pilóta jogosítása, akkor ezek mind külön-külön járnak le, és egyenként kell majd őket meghosszabbítani. Valószínüleg azokat a jogosításokat, amelyeket nem használnak, a jövőben nem fogják meghosszabbítani a pilóták, mert az adminisztráción és a vizsgán túl a költségek is többszöröződnek.

Más követelményeket támasztunk a légitársaságok pilótáival szemben, mint amit a hobbipilótáktól várunk el. Már a korábbi ICAO-standard is jól elkülönítette ezt a két kategóriát. A legnagyobb változást az új rendelet életbelépésével a repülőiskolák és a kiképző szervezetek engedélyezésénél tapasztalhatjuk majd. A magánpilóta szakszolgálati engedélyek megszerzése érdekében folytatott képzéseknél egy ideje már a várható változások figyelembevételével történik szinte minden, így ezen a téren inkább csak adminisztrációs változások várhatók. A legnagyobb különbséget ott lehet majd észlelni, ahol a müszerrepülő, illetve a kereskedelmi jogosítás megszerzése érdekében oktatnak. Nekik kell sokkal szigorúbb követelményekkel szembenézniük. Nagy meglepetést persze ez sem jelent majd a számukra, hiszen a Légiközlekedési Igazgatóság már mindenkinek kiküldött egy kérdőívet, amelynek segítségével fel tudják mérni a tevékenységüket, illetve azt, hogy hol tartanak pillanatnyilag ahhoz képest, amit az új követelményrendszer ró rájuk. A harmadik nagy csoportba a légitársaságok pilótái tartoznak. Ők nemzetközi környezetben müködnek, a partnerek is folyamatosan ellenőrzik őket, így szinte már a gyakorlatban alkalmazzák mindezt. Bár jogilag egyelőre még nincs rá kötelezettségük, de valójában – de facto – a piaci környezetük okán ezeket az előírásokat követik.

Mindazonáltal nem lesz egyszerü az átállás, mivel közel 8000 szakszolgálati engedélyt kezelünk a légiutas-kísérőktől a sárkányrepülőkön át a légitársaságok pilótáiig. Terveink szerint ha megjelenik a jogszabály, akkor minden különösebb kérelem nélkül elkezdjük ezeknek az engedélyeknek az átsorolását, és mindenki megkapja az új engedélyét. Így nekik az első hosszabbításoknál kell majd azoknak a konkrét feltételeknek megfelelniük, amit ez a jogszabály előír.

– Várható-e, hogy ezáltal fajsúlyosabb lesz a  pilótaengedély?– Mindenképpen, hiszen nehéz lenne tagadni, hogy az utóbbi időben kicsit felhígult ez a tevékenység. Ennek részben az volt az oka, hogy a Légügyi Hatóság is csak korlátozott létszámban tudott ezzel foglalkozni. Ez szerencsére jó irányban változott, jelentős létszámfejlesztések voltak. Az is tény, hogy az előírások és a jogszabályok terén is akadtak hiányosságok. Remélhetőleg az új miniszteri rendeletnek köszönhetően sokkal hatékonyabban tudunk müködni, és ezt a problémát a gyökerénél, a képzéseknél tudjuk megragadni, ami repülésbiztonsági szempontból fontos. A képzési tevékenység engedélyezésére a jelenlegi jogszabály nem ír elő részletes feltételeket, ám ezután egyfajta természetes szelekciót jelent, hogy csak azok a képzőhelyek maradhatnak talpon, ahol a kiképzést a megnövekedett követelmények szerint végzik.– Ezzel megszünik a nemzetközi szakszolgálati turizmus, hiszen itthon is meg lehet majd szerezni a jogosítást…– Részben, mivel azok az európai országok tudják majd fogadni a pilótáinkat, ahol az FCL-t alkalmazzák, de a tengerentúli országok zömében ezután is szükség lesz különbözeti vizsgára.

– Mikortól várható, hogy az első megerősítő vizsgára sor kerül?– Mindennek az alapja a jogszabály. Mi már nagyon várjuk, hogy megjelenjen. Számításaink szerint a tél folyamán kezdődnek az elméleti vizsgák. Ezeknek a kérdésbankját már megkaptuk a JAA-től. Ugyanazokat a kérdéseket fogjuk feltenni, mint kollégáink Nagy-Britanniában, Franciaországban vagy éppen Belgiumban. A gyakorlati vizsgák a szakszolgálati engedélyek lejártából fakadóan a jövő tavaszra várhatóak. A müszerrepülő oktatáshoz használt szimulátorok cserére szorulnak majd, de bizonyára sok iskola vállalja a beruházással járó költségeket a fennmaradás érdekében. A típusjogosítások esetében marad az eredeti gyakorlat, és a már jól bejáratott helyszíneken, vizsgaközpontokban veszik igénybe a szimulátorokat.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
2017-06-14 11:47:23
Az amerikai Lockheed Martin vállalat megerősítette, hogy a napokban Japánban, Nagoyaban, bemutatta az MHI (Mitsubishi Heavy Industries) vállalat az első, a szigetországban gyártott F-35A Lightning II típusú ötödik generációs vadászrepülőgépet.
2017-06-13 11:25:12
A napokban fotók jelentek meg arról, hogy az új orosz Jak-152 típusú kiképzőgép első példánya (0001 számú), melyet az Irkut repülőgépgyártó vállalat szerel össze, új szürke festést kapott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.