2017. 02. 24. péntek
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egységes európai égbolt, eukonform pilótajogosítás

JETfly  |  2009-07-24 16:27:39

Az uniós csatlakozás óta egyre több ember számára fontos, hogy a megszerzett képesítése ne csak itthon legyen érvényes, elfogadott, hanem Európa valamennyi országában.

A pilóták már a csatlakozás előtt is arra törekedtek, hogy jogosításaik ne szabjanak határt a munkájuknak, hobbijuknak. Már valóban csak a formalitásokra várnak, hogy ez a kívánságuk megvalósuljon. A részletekről Bátori Lászlót, a Polgári Repülési Osztály vezetőjét kérdeztük.

– Mióta várnak arra a hazai pilóták, hogy itthon is bevezessék ezt a rendszert?– Már hosszú évek óta. Gyakorlatilag ez az FCL, Flight Crew Licence az első formájában 15 évvel ezelőtt jelent meg, amikor Magyarország még csak társult tagja volt a JAA-nak (Joint Aviation Authorities, európai légügyi hatóságok közössége).Az első és legfontosabb lépés, hogy ez jogszabályban megjelenjen itthon, s leváltsa a jelenleg ezzel foglalkozó 5/2001-es KÖVIM rendeletet. A tervezet elkészült, a szükséges szakmai egyeztetéseket is lefolytatták. Reményeink szerint a legrosszabb esetben is heteken belül meg kell jelennie az új rendeletnek.

A következő lépés a rendelet bevezetése lesz. Szerencsére nem kell a nulláról indulnunk, mert a  Légiközlekedési Igazgatóság már régóta foglalkozik a témával, és a szakszolgálati engedélyezés, valamint a kiképző szervezetek engedélyezése terén ennek a jogszabálynak bizonyos részleteit már alkalmazzuk is.

A jogszabálytervezet a megjelenés után 90 nappal lép hatályba, így három hónapos felkészülési időt biztosít az alkalmazáshoz a hatóságnak, a vállalkozásoknak és a pilótáknak. Nálunk ez abból áll, hogy az eljárásainkat hozzáigazítjuk ehhez a rendszerhez, s közben kiképezzük a leendő vizsgáztatókat.

A következő lépés, hogy a jelenleg engedéllyel rendelkező repülőiskolák, kiképző szervezetek munkáját kell áttekintenünk abból a szempontból, hogy mennyiben felel meg a jelenlegi tevékenységük ennek a standardnek. Illetve a szakszolgálati engedélyeket is át kell alakítani, mert más lesz a formátumuk.

– Kiknek kell különbözeti vizsgát tenniük?– Mivel az eljárásainkat évek óta igyekszünk harmonizálni, így nem feltétlenül jelent mindenkinek vizsgát a változás. A pilóták zömét nem érinti majd, és senki sem veszíti el a jogosítását. Ma a pilóta szakszolgálati engedély évente, illetve kétévente jár le, attól függően, hogy kereskedelmi vagy magán-pilótaengedélyről van szó. Ezután a jogosítások fognak lejárni. Tehát ha valakinek van müszerjogosítása, kétmotoros repülőre szóló jogosítása vagy kereskedelmi pilóta jogosítása, akkor ezek mind külön-külön járnak le, és egyenként kell majd őket meghosszabbítani. Valószínüleg azokat a jogosításokat, amelyeket nem használnak, a jövőben nem fogják meghosszabbítani a pilóták, mert az adminisztráción és a vizsgán túl a költségek is többszöröződnek.

Más követelményeket támasztunk a légitársaságok pilótáival szemben, mint amit a hobbipilótáktól várunk el. Már a korábbi ICAO-standard is jól elkülönítette ezt a két kategóriát. A legnagyobb változást az új rendelet életbelépésével a repülőiskolák és a kiképző szervezetek engedélyezésénél tapasztalhatjuk majd. A magánpilóta szakszolgálati engedélyek megszerzése érdekében folytatott képzéseknél egy ideje már a várható változások figyelembevételével történik szinte minden, így ezen a téren inkább csak adminisztrációs változások várhatók. A legnagyobb különbséget ott lehet majd észlelni, ahol a müszerrepülő, illetve a kereskedelmi jogosítás megszerzése érdekében oktatnak. Nekik kell sokkal szigorúbb követelményekkel szembenézniük. Nagy meglepetést persze ez sem jelent majd a számukra, hiszen a Légiközlekedési Igazgatóság már mindenkinek kiküldött egy kérdőívet, amelynek segítségével fel tudják mérni a tevékenységüket, illetve azt, hogy hol tartanak pillanatnyilag ahhoz képest, amit az új követelményrendszer ró rájuk. A harmadik nagy csoportba a légitársaságok pilótái tartoznak. Ők nemzetközi környezetben müködnek, a partnerek is folyamatosan ellenőrzik őket, így szinte már a gyakorlatban alkalmazzák mindezt. Bár jogilag egyelőre még nincs rá kötelezettségük, de valójában – de facto – a piaci környezetük okán ezeket az előírásokat követik.

Mindazonáltal nem lesz egyszerü az átállás, mivel közel 8000 szakszolgálati engedélyt kezelünk a légiutas-kísérőktől a sárkányrepülőkön át a légitársaságok pilótáiig. Terveink szerint ha megjelenik a jogszabály, akkor minden különösebb kérelem nélkül elkezdjük ezeknek az engedélyeknek az átsorolását, és mindenki megkapja az új engedélyét. Így nekik az első hosszabbításoknál kell majd azoknak a konkrét feltételeknek megfelelniük, amit ez a jogszabály előír.

– Várható-e, hogy ezáltal fajsúlyosabb lesz a  pilótaengedély?– Mindenképpen, hiszen nehéz lenne tagadni, hogy az utóbbi időben kicsit felhígult ez a tevékenység. Ennek részben az volt az oka, hogy a Légügyi Hatóság is csak korlátozott létszámban tudott ezzel foglalkozni. Ez szerencsére jó irányban változott, jelentős létszámfejlesztések voltak. Az is tény, hogy az előírások és a jogszabályok terén is akadtak hiányosságok. Remélhetőleg az új miniszteri rendeletnek köszönhetően sokkal hatékonyabban tudunk müködni, és ezt a problémát a gyökerénél, a képzéseknél tudjuk megragadni, ami repülésbiztonsági szempontból fontos. A képzési tevékenység engedélyezésére a jelenlegi jogszabály nem ír elő részletes feltételeket, ám ezután egyfajta természetes szelekciót jelent, hogy csak azok a képzőhelyek maradhatnak talpon, ahol a kiképzést a megnövekedett követelmények szerint végzik.– Ezzel megszünik a nemzetközi szakszolgálati turizmus, hiszen itthon is meg lehet majd szerezni a jogosítást…– Részben, mivel azok az európai országok tudják majd fogadni a pilótáinkat, ahol az FCL-t alkalmazzák, de a tengerentúli országok zömében ezután is szükség lesz különbözeti vizsgára.

– Mikortól várható, hogy az első megerősítő vizsgára sor kerül?– Mindennek az alapja a jogszabály. Mi már nagyon várjuk, hogy megjelenjen. Számításaink szerint a tél folyamán kezdődnek az elméleti vizsgák. Ezeknek a kérdésbankját már megkaptuk a JAA-től. Ugyanazokat a kérdéseket fogjuk feltenni, mint kollégáink Nagy-Britanniában, Franciaországban vagy éppen Belgiumban. A gyakorlati vizsgák a szakszolgálati engedélyek lejártából fakadóan a jövő tavaszra várhatóak. A müszerrepülő oktatáshoz használt szimulátorok cserére szorulnak majd, de bizonyára sok iskola vállalja a beruházással járó költségeket a fennmaradás érdekében. A típusjogosítások esetében marad az eredeti gyakorlat, és a már jól bejáratott helyszíneken, vizsgaközpontokban veszik igénybe a szimulátorokat.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.
2017. 02. 22., 10:52
Az osztrák kormány feljelentést tesz az Airbus repülőgépgyártó vállalat ellen.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A kiképzések évtizedek óta végzett biztosítása és támogatása mellett újabb képességeket is kifejlesztettek. 2016. december elsejétől új szervezet irányítása alatt tevékenykednek, és nem számítanak kevesebb munkára idén sem.