2017. 03. 23. csütörtök
Emőke
: 309 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újabb problémák a Fulcrummal

JETfly  |  2009-07-22 11:55:31

Három hónap alatt már másodszor veti alá tüzetes átvizsgálásnak India és Oroszország a MiG-29-es flottáit, mely a szerkezeti repedésekre irányul. Ez alkalommal a repülőgépek farok részében a korrózió által keletkezett repedéseket vizsgálták. Három hónappal ezelőtt Indiának a gépek más részein lévő, hasonló repedéseket kellett kivizsgálni. Oroszország annyira aggódott ez miatt, hogy leállították mind az összes 300 gépüket, és ezek közül 90-nél komoly korróziós problémákat találtak.

Mindezek ellenére, az indiai légierő a múlt évben a 78 darab MiG-29-esei közül az első hatot Oroszországba küldte egy nagyobb modernizációra. Ez körülbelül tízmillió dollárba fog kerülni gépenként, és a jelenlegi 25 éves élettartamot 40 évre hosszabbítja. Így az indiaiak úgy tervezik, hogy gépeiket a 2030-as évekig megtartják. Az indiai modernizációs program keretében a gépek képesek lesznek egy nagy hatótávolságú rakéta indítására, mely hasonló az AMRAAM-hez, amit az Egyesült Államok eladott Pakisztánnak. Ez azt jelenti, hogy a gép fázisvezérelt radart fog kapni. A MiG-29-es emellet egy modern kabint, légi utántöltési lehetőséget és egy csomó más apró trükkös dolgot is kap majd. Ez a modernizációs program tervezet nem lesz leállítva az újonnan kiderült korróziós problémák miatt.

A MiG-29-es 1983-ban állt orosz szolgálatba, mint egy válaszként az amerikai F-16-ra. Körülbelül 1600 darab készült belőle eddig, melyből 900 darabot exportáltak. India 1986-ban kapta az első MiG-29-esét, a szállítások folytatódtak az 1990-es évekig. A 22 tonnás repülőgép nagyjából összemérhető az F-16-ossal, de ez nagymértékben függ attól, hogy melyik típus melyik verziójáról beszélünk. Oroszország sok pénzt keres a gépek modernizációjával. Nem csak új elektronikát kapnak a gépek, de a sárkányszerkezetet is erősebbre építik. A MiG-29 eredetileg összesen 2500 repült órára lett tervezve. Abban az időben (korai 80-as évek) az oroszok úgy számolták, hogy a gépek száz óra körül repülnek évente. India majdnem kétszer ennyit repült velük, ezért most Oroszország felajánlotta, hogy rendbe teszi a gépek sárkányát úgy, hogy 4000 órát legyenek képesek repülni, több élettartam hosszabbításra vonatkozó modernizációt ígérve. Ez nem lesz könnyü, mivel hogy a MiG-29-es nem volt túl megbízható, és az idő előtti meghibásodásokkal is számolni kellett (mind mechanikai, mind elektromos). Összehasonlítva a nyugati gépekkel, mint például az F-16-os, a MiG-29-es csak körülbelül kétharmad részben bevethető. Noha a MiG-29 élettartamának meghosszabbítása a 2030-as évekig elméletben lehetséges, valójában ez igazi áttörés lenne az orosz repülőgépek képességeiben.

Mivel az indiai vadászflotta gyorsan öregszik, csak 29 vadász századuk van (kb. 24 gép minden századnál) a 45 helyett, amennyit szeretnének. Azonban modernizált vadászokkal a minőség egy bizonyos pontig helyettesítheti a mennyiséget. Valójában a nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéták és az elektronikai hadviselés növekvő térnyerésével, a harci gépek sebessége és manőverező képessége már kevésbé fontos, mint az elektronika, vagy a függeszthető rakéta típusa. A MiG-29 modernizációs program befejezésére még három évet kell várni. Ez nem fogja megoldani a gép hajtómü problémáját (túlságosan füstöl), de az oroszok megígérték, hogy a múltban előforduló tartalék alkatrész problémák többé nem fognak megismétlődni…

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?
2017. 03. 22., 09:18
Idegőrlő száz perc volt, amíg meghibásodott Gripenjével a kecskeméti reptér fölött körözött. Kádár Sándor őrnagy végül hasraszállást hajtott végre, és csak ekkor katapultált.

  Legfrissebbek most

Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az MBDA hadiipari vállalat függőleges indítású, kis hatótávolságú légvédelmi rakétarendszere, a VL Mica SHORAD hajófedélzetről és szárazföldről indítható verzióban készült.