2016. 12. 11.
Árpád
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A 128 tonnás Big Mac

JETfly  |  2009-07-20 14:17:54

Még néhány nap és megkezdi működését Magyarországon, az MH Pápa Bázisrepülőtéren a stratégiai légiszállítási kezdeményezést biztosító Nehéz Légiszállító Ezred. A flotta három C–17-es szállító-repülőgépből áll majd. Nézzük, mit érdemes tudni e hatalmas „gépmadarakról”?

Big Mac. Kecsesnek semmiképpen sem nevezhető, a funkcionalitásnak alárendelt formájú sárkányszerkezete miatt így becézik a Boeing gyár C–17 Globemaster III típusú nehéz szállító repülőgépét, amely részben fém, részben kompozit anyagokból épített, gázturbinás sugárhajtómüvekkel, hermetikusan zárható kabinnal és tehertérrel rendelkező, harcászati teherszállító feladatkörre kifejlesztett, a levegőben utántölthető, nagy hatótávolságú, merevszárnyú teherszállító repülőgéptípus.

A repülőgépet az Amerikai Egyesült Államok légierejének megrendelésére fejlesztették ki, elsősorban a C–141-es Starlifter nehéz teherszállító repülőgépek leváltására. A több mint tíz évig tartó fejlesztés alatt fontos szempont volt a kiszolgálási igény alacsony szintre csökkentése, s az is, hogy a repülőgép előkészítetlen, rossz minőségü repülőtereken is müködni tudjon. Emellett az is, hogy a gép ne csak katonai, hanem humanitárius feladatok ellátására is képes legyen. A fejlesztés során ugyancsak fontos szempont volt az is, hogy a gép éjszakai vagy kedvezőtlen időjárási és látási viszonyok közepette is képes legyen hatékonyan üzemelni.

A hatékony tervezés eredménye lett az is, hogy a Globemaster III olyan korszerü rakomány-célbajuttató rendszerrel rendelkezik, melynek segítségével leszállás nélkül, a levegőből ledobva is pontosan „kézbesítheti” a küldeményeket. A frontvonalban harcoló alakulatok ellátása nehézfegyverekkel és munícióval így minden korábbinál könnyebben oldható meg.

A Boeing gyár összesen 192 darab C–17-es legyártására kapott megrendelést, amelyből 178 darabot az US Air Force alakulatai kapnak meg – az Egyesült Államokba szánt gépek gyártása 2010-ben fejeződik be –, hat darab pedig a Brit Királyi Légierő birtokába került. Négy–négy darabot a Kanadai Légierő és az Ausztrál Királyi Légierő vásárolt meg, három darab pedig a NATO Stratégiai Légiszállítási Képesség (NATO SAC) konzorciumához kerül. (A SAC gépei közül kettőt gyárt le a Boeing, egy C–17-es pedig az amerikai légierőtől kerül a konzorciumhoz.)

Az első C–17 Globemaster III. 1991. szeptember 15-én emelkedett a magasba, szolgálatba pedig közel két évvel később, egészen pontosan 1993. július 14-én állt. Ezt a gépet az amerikai Légi Szállítási Parancsnokság (Air Mobility Command) 437. ezrede vehette át.

Hatalmas méretei ellenére a gép személyzete mindössze három tagú: a két pilóta mellett egy rakodóvezető üzemelteti a hatalmas szerkezetet. A több mint 202 millió dollárba kerülő Big Mac-cal egyszerre 77 519 kilogrammnyi terhet, vagy 102 személyt, vagy 36 hordágyon fekvő, és 54 ülő sebesültet lehet szállítani. A több mint 128 tonna önsúlyú gépnek négy darab Pratt & Whitney PW 2040-es hajtómüve van, amelyek összesen 73,2 tonna tolóerővel bírnak. A gép hossza 53 méter, magassága a faroknál 16,7 méter, szárnyainak fesztávolsága pedig 51,75 méter. Utazósebessége 720 kilométer/óra, míg maximális sebessége 830 kilométer/óra. Négy hajtómüvének ellátására maximum 138 ezer liter kerozint tud felvenni, és egy feltöltéssel 4400 kilométert képes megtenni, de a levegőben is utántölthető. A legnagyobb repülési magassága 13 716 méter A C–17-es igen rövid, mindössze 2 359 méter hosszú kifutópályán is a levegőbe tud emelkedni.

A C–17 Globemaster III. típusú repülőgépek már több hadmüveletben is részt vettek. Egyik első bevetésüket 1997-ben Albániában teljesítették, amikor az amerikai légierő – az olasz és a német hadsereggel együttmüködve – a fővárosra is átterjedő zavargások elől kimenekítette az országban tartózkodó külföldieket. A Big Mac-ek ugyancsak részt vettek a 2003-ban kezdődött Iraqi Freedom hadmüveletben és az iraki katonai tevékenység kiszolgálására indított, Cajun Fury névre keresztelt hadmüveletben is.

Tizennyolc év telt el az első C–17-es felszállása óta. A közel két évtized tapasztalatai bebizonyították, hogy a Globemaster III egyértelmüen sikeres és jó konstrukciónak bizonyult. Így már napjainkban is, de a következő évtizedekben még inkább meghatározó szerepet fog betölteni a gépet rendszeresítő országok légierőiben.

Ide kattintva megnézheti, hogy repül egy C–17-es!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin