2017. 08. 20.
István
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A 128 tonnás Big Mac

JETfly  |  2009-07-20 14:17:54

Még néhány nap és megkezdi működését Magyarországon, az MH Pápa Bázisrepülőtéren a stratégiai légiszállítási kezdeményezést biztosító Nehéz Légiszállító Ezred. A flotta három C–17-es szállító-repülőgépből áll majd. Nézzük, mit érdemes tudni e hatalmas „gépmadarakról”?

Big Mac. Kecsesnek semmiképpen sem nevezhető, a funkcionalitásnak alárendelt formájú sárkányszerkezete miatt így becézik a Boeing gyár C–17 Globemaster III típusú nehéz szállító repülőgépét, amely részben fém, részben kompozit anyagokból épített, gázturbinás sugárhajtómüvekkel, hermetikusan zárható kabinnal és tehertérrel rendelkező, harcászati teherszállító feladatkörre kifejlesztett, a levegőben utántölthető, nagy hatótávolságú, merevszárnyú teherszállító repülőgéptípus.

A repülőgépet az Amerikai Egyesült Államok légierejének megrendelésére fejlesztették ki, elsősorban a C–141-es Starlifter nehéz teherszállító repülőgépek leváltására. A több mint tíz évig tartó fejlesztés alatt fontos szempont volt a kiszolgálási igény alacsony szintre csökkentése, s az is, hogy a repülőgép előkészítetlen, rossz minőségü repülőtereken is müködni tudjon. Emellett az is, hogy a gép ne csak katonai, hanem humanitárius feladatok ellátására is képes legyen. A fejlesztés során ugyancsak fontos szempont volt az is, hogy a gép éjszakai vagy kedvezőtlen időjárási és látási viszonyok közepette is képes legyen hatékonyan üzemelni.

A hatékony tervezés eredménye lett az is, hogy a Globemaster III olyan korszerü rakomány-célbajuttató rendszerrel rendelkezik, melynek segítségével leszállás nélkül, a levegőből ledobva is pontosan „kézbesítheti” a küldeményeket. A frontvonalban harcoló alakulatok ellátása nehézfegyverekkel és munícióval így minden korábbinál könnyebben oldható meg.

A Boeing gyár összesen 192 darab C–17-es legyártására kapott megrendelést, amelyből 178 darabot az US Air Force alakulatai kapnak meg – az Egyesült Államokba szánt gépek gyártása 2010-ben fejeződik be –, hat darab pedig a Brit Királyi Légierő birtokába került. Négy–négy darabot a Kanadai Légierő és az Ausztrál Királyi Légierő vásárolt meg, három darab pedig a NATO Stratégiai Légiszállítási Képesség (NATO SAC) konzorciumához kerül. (A SAC gépei közül kettőt gyárt le a Boeing, egy C–17-es pedig az amerikai légierőtől kerül a konzorciumhoz.)

Az első C–17 Globemaster III. 1991. szeptember 15-én emelkedett a magasba, szolgálatba pedig közel két évvel később, egészen pontosan 1993. július 14-én állt. Ezt a gépet az amerikai Légi Szállítási Parancsnokság (Air Mobility Command) 437. ezrede vehette át.

Hatalmas méretei ellenére a gép személyzete mindössze három tagú: a két pilóta mellett egy rakodóvezető üzemelteti a hatalmas szerkezetet. A több mint 202 millió dollárba kerülő Big Mac-cal egyszerre 77 519 kilogrammnyi terhet, vagy 102 személyt, vagy 36 hordágyon fekvő, és 54 ülő sebesültet lehet szállítani. A több mint 128 tonna önsúlyú gépnek négy darab Pratt & Whitney PW 2040-es hajtómüve van, amelyek összesen 73,2 tonna tolóerővel bírnak. A gép hossza 53 méter, magassága a faroknál 16,7 méter, szárnyainak fesztávolsága pedig 51,75 méter. Utazósebessége 720 kilométer/óra, míg maximális sebessége 830 kilométer/óra. Négy hajtómüvének ellátására maximum 138 ezer liter kerozint tud felvenni, és egy feltöltéssel 4400 kilométert képes megtenni, de a levegőben is utántölthető. A legnagyobb repülési magassága 13 716 méter A C–17-es igen rövid, mindössze 2 359 méter hosszú kifutópályán is a levegőbe tud emelkedni.

A C–17 Globemaster III. típusú repülőgépek már több hadmüveletben is részt vettek. Egyik első bevetésüket 1997-ben Albániában teljesítették, amikor az amerikai légierő – az olasz és a német hadsereggel együttmüködve – a fővárosra is átterjedő zavargások elől kimenekítette az országban tartózkodó külföldieket. A Big Mac-ek ugyancsak részt vettek a 2003-ban kezdődött Iraqi Freedom hadmüveletben és az iraki katonai tevékenység kiszolgálására indított, Cajun Fury névre keresztelt hadmüveletben is.

Tizennyolc év telt el az első C–17-es felszállása óta. A közel két évtized tapasztalatai bebizonyították, hogy a Globemaster III egyértelmüen sikeres és jó konstrukciónak bizonyult. Így már napjainkban is, de a következő évtizedekben még inkább meghatározó szerepet fog betölteni a gépet rendszeresítő országok légierőiben.

Ide kattintva megnézheti, hogy repül egy C–17-es!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-01 11:39:09
Az egyiptomi védelmi minisztérium 2017. július 26-án megerősítette, hogy megérkezett országukba az első 2 együléses Rafale C típusú többcélú vadászbombázó. Napjainkig az Egyiptomi Légierő a megrendelt 24 Rafale-ból már 11 példánnyal rendelkezik.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 18., 09:25
Dr. Benkő Tibor vezérezredes elmondta: idén a tisztavatás utáni légi és vízi parádén a honvédség technikai eszközei is megjelennek az Országház előtt.
2017. 08. 17., 15:14
Hagyomány, hogy a katonai alakulatok és nekik otthont adó város között igyekeznek jó kapcsolatokat kialakítani. Különösen így van ez Szolnokon, amelynek közelében a 86. Helikopter Bázis található.
2017. 08. 17., 09:25
A fonyódi kikötőben áll az az emlékmű, amely egy 106 évvel ezelőtti eseményre, a Balaton első átrepülésére emlékeztet.
2017. 08. 16., 10:12
A repülők napja alkalmából kedden a köztemetőben megemlékeztek a II. világháborúban hősi halált halt és a békében, szolgálatteljesítés közben a Magyar Néphadseregben és a Magyar Honvédség kötelékében életüket vesztett repülőkatonákról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.