2017. 07. 27. csütörtök
Liliána, Olga
: 305 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Élvezik a repülést a PIR-tábor lakói

JETfly  |  2009-07-20 11:33:56

Túljutott a félidején az idei pályára irányító repülőtábor Szolnokon, az MH Ittebei Kiss József hadnagy Helikopterbázison. Az eddig eltelt három turnus tapasztalatait médianapon értékelték a szervezők. A különleges napra sztárvendéget is hívtak, Szabó „Topi” Zoltán egykori vadászpilóta személyében.

Immár hetedik éve, hogy nyaranta pályára irányító repülőtáborokat rendeznek Szolnokon. A nagysikerü program célja, hogy a Magyar Honvédség kanadai repülőgép-vezető programjára (NATO Flying Training in Canada – NFTC) toborozzon olyan fiatalokat, akik érdeklődnek a repülés iránt, s a későbbiekben hivatásként tudják elképzelni a katonai repülést.

Az MH Összhaderőnemi Parancsnokság Repülőfelkészítési Osztálya (RFO), a HM Zrínyi Nonprofit Kft., valamint a Honvéd Sportrepülő Egyesület szervezésében megrendezett PIR-tábor évek óta egyre népszerübb a fiatalok körében. Szolnokon idén, hat héten keresztül, hetente húsz-húsz fiatal ismerkedhet meg a repülés alapjaival – mégpedig tapasztalt, ma is aktív, vagy már nyugállományú, de több ezer órát repült katonai vadászpilóták segítségével.

A médianap célja, hogy a tábor még jobban bekerüljön a köztudatba – mondta el Nagy István ezredes. Az RFO parancsnoka hozzátette: idén már véget ért három turnus, s az első hetet leszámítva, az időjárás is a kegyeibe fogadta a táborlakókat. Hiszen szinte minden tervezett alkalommal tudnak repülni.

Az első héten kicsit esősebb-viharosabb volt az idő, de azért még ekkor is sikerült mindenkinek repülnie mind a két géptípussal, vagyis a FALKE motoros vitorlázó repülőgéppel és a ZLIN–143-as, négyszemélyes, motoros kisrepülőgéppel is.

Repülés szimulátoron és kisgépen

Az első héten egyébként nagy hasznát vették a repülőfelkészítési osztályon tavaly decemberben átadott terem szimulátorokat, hiszen amikor a rossz idő miatt nem tudtak felszállni, a helikopter-, és a kisrepülőgép-szimulátor segítségével „reptették” a táborlakókat. E térhatású szimulátorok érdekessége az is, hogy szinte valós repülési élményt adnak annak, aki használja őket.

Emellett pedig az NFTC-képzés első fázisában, vagyis a hazai felkészítés alatt is jó hasznát veszik, hiszen a vadászpilóta-jelöltek a szimulátorokban, még az első felszállás előtt készség szinten el tudják sajátítani a repülés legalapvetőbb fogásait – árulta el Nagy ezredes, akitől megtudtuk azt is, hogy tavaly és idén már nem a szandaszőlősi sportrepülőtéren, hanem a szolnoki katonai bázison rendezték meg a tábort. Ennek nagy előnye, hogy a táborlakók így testközelből szerezhetnek élményeket a katonai repülésről. Hiszen minden nap látják a levegőbe emelkedni a helikoptereket, ráadásul az NFTC-programban már részt vevő, vadászpilóta-jelöltekkel is naponta találkozhatnak, beszélgethetnek. Akiknek egy része egyébként egykoron szintén a PIR-táborban ismerkedett meg a repülés alapjaival.

Az RFO parancsnoka úgy látta, hogy a repülés még mindig nagyon népszerü a fiatalok körében. Bizonyítja ezt, hogy az idei táborra is jóval többen jelentkeztek, mint ahány fiatalnak helyet tudtak biztosítani. Az elmúlt hetek tapasztalatai azt mutatják, hogy a táborlakók nemcsak a „valódi” és a szimulátoros repüléseket, hanem a szolnoki és a kecskeméti repülőbázisokkal történő megismerkedést is nagyon szeretik, s eddig még senki nem panaszkodott a programra – tette hozzá Nagy István ezredes.

 

Hárman a húszból…

 

A 18 éves Bus Andrea most érettségizett Kecskeméten, a Bolyai János Gimnáziumban. S bár jelentkezett az Eötvös Lóránt Tudományegyetem jogi karára, még néhány napig, egészen pontosan július 23-ig nem tudja, hogy sikerült-e bekerülnie az egyik legelitebbnek számító szakra. Mint elmondta, édesapja katona, s a rokonok között is több katonatiszt található, tőlük hallott a pályára irányító repülőtáborról, s akkor döntötte el, hogy részt venni eme egy hetes nyári programon. Beadta jelentkezését, s nagyon örült annak, amikor kiderült: bekerült a negyedik turnusba helyet kapott húsz szerencsés közé.

– Nagyon szeretlek repülni, de eddig csak, mint az átlag ember, utasszállító repülőgépekkel volt lehetőségem a magasba emelkedni – mondta el Andrea, akitől megtudtuk: teljesen más élmény egy kisgéppel repülni. Hiszen ezeken a gépeken „valóban érzi az ember, hogy a levegőben van”.

Andrea a táborban töltött három nappal eddig maximálisan elégedett. Mint elmondta, természetesen voltak jó és „kevésbé jó” pillanatok. Ez utóbbiak közé azokat sorolta, amikor a földön arra kellett várnia, hogy ismét rá kerüljön a sor, s újra felszállhasson. Elárulta azt is, hogy a tábori élmények hatására megfordult a fejében, hogy jelentkezik az NFTC-programra. Persze tisztában van vele, hogy csak akkor lehet vadászpilóta, ha elvégezte az egyetemet.

Csutár Gábor Budaörsről érkezett Szolnokra. A 18 éves fiatalember jövőre végez az Illyés Gyula Gimnáziumban, s csak azért vesztett egy évet, mert annak idején a nulladik évfolyamot, vagyis a nyelvi előkészítőt is teljesítette. Természetesen az ő fejében is megfordult, hogy vadászpilóta legyen, de tisztában van vele, hogy még addig is legalább öt évnek kell eltelnie, hogy beadhassa jelentkezését az NFTC-programra. Így egyelőre most még az érettségire, majd a főiskolai-egyetemi továbbtanulásra koncentrál. Bár nem döntötte még el véglegesen, az is lehetséges, hogy a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemre adja majd be továbbtanulási papírját.

A pályára irányító repülőtáborról egyébként nagymája nővérétől hallott először, aki a szolnoki helikopterbázison dolgozik titkárnőként. Úgy gondolta, nincs mit veszítenie, így beadta a jelentkezési lapját. Szerencséje volt, bekerült a táborlakók közé.

– A tábor eddig nagyon tetszik. Főleg az király, amikor az oktatók néhány másodpercre átadják a levegőben a gépek botkormányát. Szuper érzés irányítani a gépet – mesélte Gábor, akinek a FALKE-val való repülés sokkal jobban tetszett. Természetesen a ZLIN-nel sem volt semmi gond, de – mint lelkendezve mondta – az nagyon csodálatos élmény, amikor a magasban leállítják a gép motorját, s vitorláznak. az egyik nap például sikerült „elkapniuk” egy olyan termiket, amelyik 500 méterről 1600 méter magasra repítette őket. Ezzel beállították a nem hivatalos PIR-tábor csúcsot is…

Bár Kökény Áron még csak 16 éves, az idei tanév végén úgy döntött, hogy beadja a jelentkezését a pályára irányító repülőtáborba. A veszprémi Ipari Szakközépiskola és Gimnázium tanulója édesanyjától hallott táborról, aki Várpalotán dolgozik a Magyar Honvédség szimulációs központjában. Mivel Áront „egészen kicsi kora óta” érdekli a repülés, nagyon örült annak, hogy sikerült egy számára is megfelelő tábort találnia a nyárra.

– Életemben most repültem először, egy FALKE volt, amelyen átestem a tüzkeresztségen. Olyan élmény volt, amit még élek, nem fogok soha elfelejteni. Leírhatatlan élmény, ahogy az ember, a gravitációt meghazudtolva, siklik a levegőben – mesélte a fiatalember, aki szeptemberben kezdi meg 11. évfolyamát a gimnáziumban. Egyelőre arról még nem akart beszélni, hogy a jövőben szeretne-e jelentkezni a vadászpilóta-képző programra, mert – mint mondta – sok év telik még el addig, amíg megszerez valamilyen diplomát. Ha még akkor is lesz ilyen képzés a Magyar Honvédségben, akkor elgondolkodik azon, hogy megpróbálja-e…

Áron egyébként a tábor programja közül a legjobban a helikopteres éjszakai repülést várja. Nagyon kíváncsi arra, hogy milyen érzés egy forgószárnyassal a levegőbe emelkedni. S, hogy mindez sötétedés után történik majd, az csak még különlegesebbé teszi számára az egész programot.

Topi és a Bulldog

A pályára irányító repülőtábor médianapjának meglepetésvendége Szabó „Topi” Zoltán volt. Az egykori vadászpilótát, szinte szétszedték a fiatalok, órákon keresztül meséltették pilótaélményeiről. A ma már nyugdíjas katonatiszt nem érkezett „egyedül”, hiszen kedvenc kisrepülőgépével, az SK–61-es típusszámú Bulldoggal landolt a szolnoki betonon. A stílszerüen terepszínüre festett géppel természetesen a táborlakóknak is volt lehetőségük repülni, mégpedig a sztárpilóta társaságában. Topi a gépről elmondta: 1972-es gyártású, az angol és a svéd légierő használta kiképző repülőgépnek. Emellett mürepülhető is, de nem emiatt épült, mind formára, mind pedig kinézetre messze van a mürepülő gépektől.

A nyugállományú őrnagy elmondta: természetesen hiányzik neki a vadászgép, de már évekkel ezelőtt tisztában volt azzal, hogy számára is elérkezik az az idő, amikor befejezi a katonai repülést. Persze szerencsésnek érzi magát, mert nem kellett végleg elszakadni a repüléstől, a Bulldoggal ma is annyi időt tölt a levegőben, amennyit csak lehetséges.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 27., 12:31
Egy Budapest központú regionális cég homályos képe rajzolódik ki, ATR-ekkel, de egyelőre konkrét gépeknek nincs nyoma.
2017. 07. 26., 11:53
Polgári feladatokra is alkalmazhatók a katonai szállítóhelikopterek− mondta a Honvéd Vezérkar főnökhelyettes az M1 aktuális csatornán július 26-án, szerdán.
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.

  Legfrissebbek most

Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.