2017. 02. 27. hétfő
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Megdöbbentő adatok láttak napvilágot a Raptorról

JETfly  |  2009-07-14 14:38:55

A még több F-22-es építéséről szóló kongresszusi meghallgatások során napvilágot láttak olyan adatok, mint például a gép ára és üzemeltetési költsége. Egy repült óra a típuson 44 000 dollárba került, míg a régebbi F-15-ösöké csak 30 000 dollárba. Az F-16-oshoz viszonyítva viszont már majdnem dupla annyi ez az ár, és amíg a Falconnál egy repült órára 19 órányi karbantartás jut, addig a Raptor esetében már 34 óra kell. Ehhez képest eredetileg a gyártó még csak 10 órát ígért. Ezek a többletköltségek a „láthatatlanságot” biztosító anyagok számlájára írhatók.

A B-2-es is hasonló problémával küszködött, de ezt sikeresen megoldották a légierőnél. De még így is több mint kétszer annyiba kerül a B-2-est üzemeltetni, mint a fél évszázados B-52-est. A Spiritnél és a Raptornál különböző radarhullám-elnyelő anyagokat használtak fel, így jó néhány megoldás, ami müködött a B-2-nél, az F-22-nél nem lesz használható.

Ezen kívül a Raptorok elektronikája még mindig nem olyan megbízható, amennyire azt a légierő szeretné. Az F-35-ös más módon küzdi le az ellenséges radarjeleket, és a gyártó ragaszkodik ahhoz, hogy az F-35-ösök karbantartásának ára az F-15-ösökéhez legyen közel, nem pedig a Raptorokéhoz. A Lockheed Martin viszont már évek óta azt mondja, hogy az F-22-esek karbantartása olcsóbb lenne, mint a jelenleg használt gépeké. Ezt a légierő soha nem is vonta kétségbe, legalábbis nem nyilvánosan. Ehelyett megpróbálták a magas üzemeltetési költségeket titokban tartani.

Ráadásul az F-22-esek több mint háromszor annyiba kerülnek, mint azok a gépek, amelyeket le kéne váltaniuk. Az USAF 187-nél több gépet szeretne, és ennek az irányvonalnak a Kongresszusban is vannak támogatói, de a védelmi minisztérium vonakodik ennyi pénzt költeni, különösen azért, mert még más programok is tervben vannak. Ezért idén a védelmi minisztérium úgy döntött, hogy 187 Raptor után leállítják a gyártást. Így a repülőgépek ára darabonként (ami a fejlesztést és a legyártást foglalja magába) 332 millió dollár lett. Maga a gyártás került 153,2 millió dollárba. Mindehhez jön még az a 147 millió dollár, amit a védelmi minisztérium a gyártósor bezárásért fizet.

Az F-22 kétségtelenül egy rendkívüli repülőgép, jelenleg a legmodernebb vadászgép a világon. De a fejlesztési és gyártási költségek folyamatosan csak emelkedtek, egészen addig, amíg már túl drágává váltak a média, a szavazók és a politikusok számára. A légierő képes volt üzembe helyezni a gépet, viszont képtelen volt elfogadtatni azokkal az emberekkel, akik a számlákat fizették.Egy évtizede, az F-22 egy 62 milliárd dolláros program volt, amiből a fejlesztés költsége 18,9 milliárd dollár. Kezdetben a légierő 750 darab Raptorral számolt, de az évek folyamán a költségek emelkedtek, a Kongresszus nem biztosított több pénzt a program számára, így a légierőnek 62 milliárd dollárért már jóval kevesebb géppel kell beérnie.

A B-2-essel is belefutottak ebbe a problémába. A gép olyan drága lett, hogy csak 21 darab épült belőle, amik darabonként 2,1 milliárd dollárba kerülnek. Ennek az árnak a felét a fejlesztési költségek vitték el, az építési költségek pedig 933 millió dollárra rúgtak. Mindez azért ilyen magas, mert a gyárakat különleges, új géppel kellett felszerelni ahhoz, hogy képesek legyenek a B-2 egyes speciális elemeit legyártani.

Az amerikai légierő rámutatott arra a tényre, hogy az eredeti (1986-os) tervek szerint a B-2-esek darabonként 438 millió dollárba kerültek volna, de az egész program már 58,2 milliárd dollárba, szemben a jelenlegi 44,3 milliárdos programmal, ami 21 gépre vonatkozik.

Az új technológia előnyt jelent minden fegyvernek, a repülőgépek esetében különösen, de a második világháború óta a katonai fejlesztése nagy része békeidőben zajlott, és emiatt kétszer drágábbak. A fejlesztésük több időt vesz igénybe békeidőben, és kevesebbet gyártanak belőlük, amik szintén hatással vannak a költségek növekedésére. Így amennyiben a B-2-esekből háború alatt gyártottak volna több százat, darabja valószínüleg csak 200 millió dollár körül lett volna. Más szóval tizedannyiba kerülne, mint jelenleg. Ugyanez a helyzet a 35 millió dolláros Raptorokkal és az összes többi modern fegyverrel.

Más nemzetek jobban alkalmazkodtak a békeidős körülményekhez, de az USA rendelkezik a legnagyobb költségvetéssel ilyen téren, ez pedig sajátos katonai/ipari/média/politikai légkörrel ruházza fel az országot, ami miatt a költségek olyan magasra szöknek, hogy az már elfogathatatlan az állampolgárok, a politikusok és a média számára.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.