2017. 02. 21. kedd
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Pápa: hamarosan landol az első C–17-es

JETfly  |  2009-07-10 11:17:36

2009. július 27. minden kétséget kizáróan kiemelkedő napként vonul majd be a magyar hadtörténelembe, hiszen ekkor kezdi meg működését az MH Pápa Bázisrepülőtéren a stratégiai légiszállítási kezdeményezést biztosító Nehéz Légiszállító Ezred. A flotta három C–17-es szállító-repülőgépből áll majd.

Mindezt dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter június 30-án, a Magyar Köztársaság Katonai Felderítő Hivatalában, a külföldön akkreditált magyar véderő-, katonai-, és légügyi attasék éves értekezletén mondta el. Hozzátette: ez az új képesség erősíteni fogja mind a NATO, mind pedig az EU müveleteinek légiszállítási biztonságát.

A tervek szerint a honvédelmi miniszter Jaap de Hoop Scheffer NATO főtitkárral közösen fogadja majd a július 27-én Pápára érkező első C-17-es Globemastert.

Szekeres Imre még 2007. november 18-án, a pápai repülőtéren megtartott sajtótájékoztatón jelentette be, hogy bár a németországi Ramstein, illetve a romániai Constanca is pályázott, a döntéshozók mégis úgy határoztak, hogy Magyarországon, az MH Pápa Bázisrepülőtéren lesz a NATO légiszállító flottájának bázisa. „A C–17 program egyértelmü sikertörténet hazánk számára. Magyarország először kapott lehetőséget arra, hogy egy jelentős NATO kezdeményezés központját biztosítsa. Válasz ez a kételkedőknek, válasz azoknak a politikusoknak, akik kételyeket támasztanak Magyarország Euro-atlanti elkötelezettsége iránt” – fogalmazott akkor Szekeres Imre.

Az események ezt követően felgyorsultak, hiszen szinte azonnal Magyarországra érkezett a légiszállító ezred ideális munkafeltételeit megteremtő első, külföldi katonákból álló csoportja, akiket rövid időn belül újabb katonák követtek, s ma már száznál is több külföldi katona dolgozik Pápán. Mindez természetesen fellendítette a dunántúli városban és a környező településeken az ingatlankereskedelmet. Szinte mindenki abban bízott, hogy a gépekkel együtt érkező külföldi katonák náluk keresnek és találnak szállást… A városnak emellett oktatási intézményeket is találnia kellett, amelyekben a településre érkező külföldi katonák gyermekeit képesek lesznek elhelyezni.

Szinte azonnal megkezdődött a pápai repülőtér szükséges felújítása is. Az elmúlt hónapokban, az egész objektumot érintő munkálatok során több, rossz állapotban lévő épület is megújult, például a csapatmüvelődési otthon, ahol a nemzetközi követelményeknek megfelelően konferenciaszobákat és tárgyalókat is kialakítottak. Ugyancsak nagy feladat volt a hajdani legénységi és hajózó étkezde teljes újjáépítése, valamint a tornaterem részleges felújítása. Mindezek mellett a Honvédszálló is átesett a szükséges renoválási munkálatokon.

Az MH Pápa Bázisrepülőteret még 2001-ben ajánlotta fel Magyarország NATO célokra. Azóta jelentős beruházások történtek annak érdekében, hogy megfelelhessünk tagországi kötelezettségeinknek. A pápai katonai repülőtér jelenleg a magyar légierő folyamatosan müködő tartalék repülőtere, ahol kutató-mentő szolgálat is müködik. A bázison 2006-ban és 2007-ben végrehajtott felújítási program nyolcmilliárd forintba került, melynek háromnegyedét a szövetség finanszírozta, a NATO Biztonsági Beruházási Program (NSIP) keretében. A felújítás során megtörtént a repülőtér modernizációja, elkészült egy új hangár, felújították a guruló utakat, különböző speciális területeket alakítottak ki, modernizálták a repülőtér világítási rendszerét, illetve elkészült egy modern, üzemanyag lefejtő-tároló rendszer is.

S bár az eredeti tervek szerint az első Globemaster III. már 2008 őszén megérkezett volna a városba, Szekeres Imre honvédelmi miniszter csak idén márciusban, hivatalos amerikai látogatása alatt tekinthette meg az első C–17-es repülőgép összeszerelésének befejezését a Boeing gyár kaliforniai üzemében. S az is ekkor vált nyilvánossá, hogy a NATO flotta első gépe idén júliusban landolhat a pápai betonon. „Három ilyen különleges, sokoldalú szállítógép fog állomásozni Magyarországon; a másik két gép néhány hónappal később repül Pápára, ahol még idén megkezdi tevékenységét 12 ország együttmüködésével a közös flotta” – mondta akkor a honvédelmi miniszter.

Az alapító memorandum aláírási folyamata tavaly októberben fejeződött be, így hatályba lépett a NATO C–17-es katonai szállítógépek beszerzését és üzemeltetését célzó, úgynevezett Stratégiai Légi Szállítási Kezdeményezés. Ennek értelmében a pápai bázison egyelőre három óriásgép állomásozik majd. Magyarország mellett pedig kilenc másik NATO-tagállam – Bulgária, Észtország, Litvánia, Norvégia, Hollandia, Lengyelország, Románia, Szlovénia és az Amerikai Egyesült Államok –, valamint a nem NATO-tag Finnország és Svédország csatlakozott a kezdeményezéshez. Az aláírási folyamat befejezésével létrejött az úgynevezett légi szállítási szervezet (NAMO), amely hivatalosan birtokolja majd az amerikai gyártmányú gépeket. A részt vevő országok a gépeket egymással megosztva üzemeltetik, és így egyéni képességeiket meghaladó kollektív képességeket hoznak létre.

Szekeres Imre az elmúlt hónapokban többször is hangsúlyozta, hogy a programban részt vevő országok a felhasználandó repülési idő arányában szállnak be a beruházásba és a müködtetésbe. Magyarország 1,8 százalékkal, azaz másfél milliárd forinttal szállt be a beruházásba, és az országra eső évi müködtetési költség várhatóan egymilliárd forint lesz. Ezért 60 repülési óra jár, amely kielégíti a Magyar Honvédség repülési igényét. Hazánk egyébként a C–17-eseket az afganisztáni, a sínai-félszigeti és a ciprusi küldetésekhez fogja használni. Ha mindezeket a repüléseket Magyarország bérlettel oldaná meg, az tizennégyszer többe kerülne az óriásgépek müködtetésének ránk eső részénél.

A Pápára érkező, s ezután magyar felségjellel repülő C–17 Globemaster III. típusú repülőgépek a XXI. század katonai és humanitárius feladatainak ellátására tervezett, nagyméretü harci eszközök, amelyek alkalmasak a csapatok és különféle felszerelések nagy távolságra történő, gyors, stratégiai szállítására is. A gépnek négy darab Pratt & Whitney PW 2040-es hajtómüve van, amelyek összesen 73,2 tonna tolóerővel bírnak. A gép hossza 53 méter, magassága a faroknál 16,7 méter, szárnyainak fesztávolsága pedig 51,7 méter. Utazósebessége 0,74-0,77 mach, önsúlya 128,1 tonna. Négy hajtómüvének ellátására maximum 138 ezer liter üzemanyagot képes felvenni. A C–17-es képes igen rövid, mindössze 2,359 méter hosszú kifutópályán is képes a levegőbe emelkedni, és akár 72,5 tonna terhet tud szállítani. Teljes terheléssel 4,481 kilométer hatótávolsággal rendelkezik, de a levegőben is utántölthető. Egyszerre maximálisan 188 főt szállíthat, személyzete pedig két pilótából és egy rakodómesterből áll, akiket fejlett rakodó- és digitális repülési rendszerek segítenek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.