2017. 02. 19.
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Head-Up Display új generációja

JETfly  |  2009-07-06 16:17:32

Az F-35-ös vadászbombázó lesz hosszú idő óta az első gép, ami nem rendelkezik majd Head-Up Display-jel. Persze nem mellőzik teljesen a HUD-ot, csak éppen az ún. „Helmet Mounted Display System” része lesz. Az amerikai légierő döntése értelmében az összes F-35-öst, beleértve az exportra szánt gépeket is, felszerelik sisakdisplay-jel, ami már sorozatgyártásban van, igaz, egyelőre csak nagyon kis számban (kevesebb mint húszat gyártanak egy évben). Az F-35-ös HMDS sisakjai majdnem egymillió dollárba kerülnek, és a tömeggyártásuk három éven belül fog megkezdődni.

Ennek egyik oka, hogy folyamatban van a HMDS súlyának csökkentése. A nappali változat körülbelül két kilogrammot nyom, míg az éjszakai (éjjel látó képességekkel) súlya 2,5 kilogramm körül van. Ezek a változatok körülbelül fél kilóval nehezebbek, mint a jelenlegi, HMDS nélküli sisakok.

A sisakdisplay segítségével a HUD-on található információk mind a pilóta sisakrostélyán belül lesznek láthatóak, miközben a repülőgép-vezető továbbra is átlát a színszürőn. Ez a fajta rostély már több mint egy évtizede használatban van, de eddig arra szolgált, hogy a pilóta a fejét a cél felé fordítva legyen képes a fegyverzetét használni, és rakétát indítani a megfelelő pillanatban. Mára ez a technológia már arra a szintre fejlődött, hogy képes a HUD szerepét is átvenni. Súlya pedig lecsökkent, ami kényelmesebbé teszi a HMDS viselését hosszú távon.

Annak idején a HUD egy rendkívül hasznos találmány volt, mivel lehetővé tette a pilóták számára, hogy kevesebbet kelljen a kabinba nézniük, tekintetüket folyamatosan az égen vagy az éppen zajló légiharcon tarthassák. A katonai HUD nagyjából fél évszázada létezik, de előreláthatólag a HMDS elterjedésével eltünik majd a repülőgépekből.

Az utóbbi években, a sisakdisplay-ek kiegészültek a kritikus repülési adatokkal, illetve a navigációs információkkal. Ez az alap funkciókon túl biztosítja azt, hogy a pilóta elfordíthassa a fejét, hogy az ellenséges repülőgépet a sisakdisplay célkeresztjébe helyezhesse, és azonnal rakétát indíthasson a pilóta által kiválasztott célra.

Ezek a sisakdisplay-ek lehetővé teszik a pilótának, hogy gyakrabban nézhessen kifelé a kabinból anélkül, hogy a benti kijelzőket, vagy éppen a HUD-ot kellene figyelnie. Ez a fajta szabadság egy tapasztalt pilótának előnyt jelenthet az ellenséges célok felderítésében, és a manőverezésben, hogy minél jobb helyzetbe kerülhessen, illetve mindezek mellett földi cél támadásakor is hasznos lehet.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.
2017. 02. 15., 14:52
Jön egy igazi Ju-52-es! Ez a hír terjedt napok óta szájról szájra és portálról portálra a hazai repülésimádók között, és valóban.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.