2017. 04. 23.
Béla
: 314 Ft   : 293 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nem lesz többé brit Harrier Afganisztánban

JETfly  |  2009-07-02 16:35:48

Nagy-Britannia kivonja Afganisztánból a maradék helyből felszálló Harrier gépeit. Ezek a lebegésre is képes repülőgépek öt éve állomásoznak Afganisztánban, eddig több mint 8500 bevetést végrehajtva, de a repülőgépek egyre öregebbek, és a britek AH-64-es harci helikopterekkel, illetve Tornado vadászbombázókkal váltják fel őket. Az AH-64-esek hatékonyabban tudnak egy helyben lebegni, mint a Harrierek, és a Tornadok képesek intelligens bombák célba juttatására is. A következő évtizedben Nagy-Britannia a nagyobb teljesítményű F-35B helyből felszálló gépeket rendszeresíti majd a Harrierek helyett.

Az első Harrier 1969-ben állt szolgálatba. Ezt a verziót főként a brit királyi haditengerészet és az amerikai tengerészgyalogság használta. A repülőgép 11 tonnás volt (7 tonnás abban az esetben, ha helyből szállt fel), és két tonna fegyverzet hordozására volt alkalmas. Az 1980-as években kifejlesztették az erősebb, 14 tonnás verziót, ami három tonna fegyverzetet vihetett magával.

Sajnos a Harrier rendelkezik a legrosszabb baleseti statisztikával a vadászgépek közül. Ez nagyban köszönhető a gép függőleges felszállási képességének, ami a helikopterekéhez hasonló baleseti statisztikát eredményez. Az elmúlt 20 évben India elvesztette balesetekben a 30 gépes flottája felét, és a 15 megmaradt gép gyakran üzemképtelen alkatrészhiány miatt. A tengerészgyalogság 33 év alatt a 397 Harrier harmadát veszítette el balesetekben. Több mint 800 darab Harrier épült, amiket a következő évtized végére több mint 600 darab F-35B-vel kívánnak leváltani.

Egy korszak véget ért Afganisztánban

A brit királyi haditengerészet két repülőgép-hordozója egyenként 16 darab Harrier GR9-es hordozására épült. Általában egyszerre 8 található a fedélzeten, de a gépállomány csökkenése (2006-ban két tucat Sea Harriert vontak ki), a légierő és a haditengerészet feladat összevonása, az afganisztáni misszióban lévő és a javításra vagy fejlesztésre váró Harrierek miatt nagy a géphiány.A királyi haditengerészet két új, 65000 tonnás hordozót épít, hogy leváltsa a jelenlegi három 21000 tonnás hordozóját (a háromból egy inaktív és tartalék állományban van). Az új hajók egyenként 24 F-35B hordozására lesznek alkalmasak, de ezek még nem fognak szolgálatba állni az elkövetkezendő 6-8 évben, így a Harrier-hiány még egy darabig probléma marad.

Az F-35B, ami a Harriert fogja váltani, egy 27 tonnás lopakodó repülőgép, amely 6 tonna fegyverzet hordozására alkalmas. Függőleges felszállás esetén, az F-35B kétszer annyi fegyverzetet képes magával vinni, mint a Harrier, és körülbelül kétszer akkora a hatósugara (800 kilométer). Ezek a tervek, de a Harrier még mindig üzemel, és nagy valószínüséggel szolgálatban is marad a típus 50 éves évfordulójáig.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
2017-04-11 14:26:01
Az Egyiptomi Légierő vezetése a napokban tette közzé, hogy 2017. április 4-én újabb 3 darab Rafale érkezett meg Egyiptomba. A mostani leszállítással már 9-re (a megrendelt 24-ből) nőtt az ország felségjelét viselő Rafale-ok száma.
2017-04-10 14:15:34
Repüléstudományi konferenciát rendezett április 6-án, Szolnokon a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézete.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 21., 10:38
CFM-hajtóművek, San Francisco–New York: az Airbus szerint ez az igazi MOM-típus... Döntés előtt az eddig tiszta Boeing-flottát repülő Alaska-csoport.
2017. 04. 19., 11:06
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren tájékozódott a székesfehérvári NATO Force Integration Unit (Magyarországon települő NATO Erőket Integráló Elem – NFIU HUN) állománya.
2017. 04. 19., 10:47
2017. április 18-án, kedden légifotózáson vett részt A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata, melynek során An-26-osból fotózhatták a 30-as és 36-os oldalszámú Gripeneket!
2017. 04. 18., 12:07
Együttműködési megállapodást írt alá április 13-án az európai Airbus Helicopters gyár és a románi IAR Brasov repülőgépgyár.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Egy nemzet, intézmény, szervezet vagy éppen katonai alakulat életében nagy jelentőséggel bírnak a jeles évfordulók.