2017. 03. 25. szombat
Irén, Írisz
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Idő előtt elhasználódnak az amerikai haditengerészet F-18-asai

JETfly  |  2009-06-23 18:17:50

Az amerikai haditengerészet a jövőre vonatkozólag kilenc géppel próbálja csökkenteni az F-18E beszerzését. A cél az, hogy csökkentsék a kiadásokat és felgyorsítsák az F-35-ös rendszerbe állítását (amire várhatóan hat évig még nem kerül sor). A következő években még mindig 58 darab F-18E leszállítása van tervbe véve, még mielőtt a gyártását négy éven belül leállítanák. Az admirálisok úgy gondolják, hogy az F-35 sokkal inkább alkalmasabb bármely jövőbeli harctevékenységre, mint az F-18E. Mindemellett jelenleg a haditengerészet pénzügyi megszorításokkal küzd a hajóépítési projektek csúszása miatt, és így kénytelen a költségeket csökkenteni ott, ahol csak tudja.

Egyre nagyobb kiadást jelent ugyanis a meglévő F-18-asok fenntartása is. A haditengerészet úgy találja, hogy a régi F-18C Hornet gépei és ugyanígy az új F-18E Super Hornet-jei hamarabb elhasználódnak, mint várták. Ez majdhogynem várható volt az F-18C-kel kapcsolatban, melyeket az 1970-es évek végén és a 80-as évek elején állítottak szolgálatba. Ezeknek a gépeknek a várható élettartama kb. húsz év volt, de ez békeidőre volt optimalizálva, kb. évente száz anyahajós leszállással (ami kifejezetten igénybe veszi a gép sárkányszerkezetét). Ennél azonban lényegesen többet hajtottak végre az 1991-es öbölháború miatt (és a tiltott repülési zónákban történő őrjáratozások miatt az utána következő évtizedben), valamint a terrorizmus elleni harcban. Hogy ezen repülőgépekből megfelelő számút tudjanak üzemeltetni addig, amíg lecserélésükre az F-35 megérkezik a következő évtizedben, új szerkezeti komponensek (főleg a törzsközép rész) kerültek gyártás alá. Ez jó hír azoknak a külföldi F-18C üzemeltetőknek, akik még hosszabb ideig szeretnék a gépeiket rendszerben tartani.

Az F-18E kb. egy évtizede állt szolgálatba, és 6000 repült órára tervezték. A szárnynak azonban az a része, ahol a pilonok (bombák, rakéták, póttartály, stb.) vannak, úgy néz ki, hogy 3000 óránál többet nem repülhet. Tulajdonképpen a fém gyorsabban gyengül, mint az várható volt. Ilyen anyagfáradás, ami végül töréshez vezet minden repülőgépnél szokásos. Az ilyen alkatrészek élettartamának kiszámítása ugyanúgy müvészet, mint számos más tudomány. És megint, a váratlanul magas számú bevetések a bünösek. A probléma sajátos oka a vártnál nagyobb számú, bombákkal történő leszállások az anyahajóra. Mindez azért történhetett, mert az Irakban és Afganisztánban repült számos bevetés alkalmával az F-18-asoknak nem kellett célba juttatni bombáikat és rakétáikat.  

A haditengerészet most módosítja a meglévő F-18E gépeit a probléma kiküszöbölése végett, ami teljesen szokványos eljárás egy ilyen helyzetben. Néha ezek a módosítások dollármilliókba kerülnek gépenként, de ez a sajátos anyagfáradási probléma megoldás sokkal többe kerül, mint gondolták. Számos gép fog üzemelni a javítás után, melyeket azonban 8000 repült óra után le kell majd állítani. Valójában az F-18 (A/B/C/D, valamint E/F/G verziók) név két különböző verziót takar. Míg az F-18E szinte ugyanúgy néz ki, mint az eredeti F-18A, igazából eléggé más. Az F-18E körülbelül 25 százalékkal nagyobb (és nehezebb), mint a korábbi F-18-asok, és teljesen új hajtómüvet kapott. Fejlesztés címen a haditengerészetnek könnyebb volt a pénzt megkapni a Kongresszustól. Ennek az volt az előzménye, hogy a 1990-es évek elején a Kongresszus a hidegháború végével egy „béke arányos” büdzsét tartott valószínünek, és megkurtította a védelmi kiadásokat. Nagyon sok közös dolog van a két F-18-asban, de alapjában véve két különböző repülőgép. A végeredmény pedig az, hogy ha a gépek nagyobb súllyal üzemelnek, akkor az anyagfáradás hamarabb fellép a sárkányszerkezetben.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.