2016. 12. 05. hétfő
Vilma
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Idő előtt elhasználódnak az amerikai haditengerészet F-18-asai

JETfly  |  2009-06-23 18:17:50

Az amerikai haditengerészet a jövőre vonatkozólag kilenc géppel próbálja csökkenteni az F-18E beszerzését. A cél az, hogy csökkentsék a kiadásokat és felgyorsítsák az F-35-ös rendszerbe állítását (amire várhatóan hat évig még nem kerül sor). A következő években még mindig 58 darab F-18E leszállítása van tervbe véve, még mielőtt a gyártását négy éven belül leállítanák. Az admirálisok úgy gondolják, hogy az F-35 sokkal inkább alkalmasabb bármely jövőbeli harctevékenységre, mint az F-18E. Mindemellett jelenleg a haditengerészet pénzügyi megszorításokkal küzd a hajóépítési projektek csúszása miatt, és így kénytelen a költségeket csökkenteni ott, ahol csak tudja.

Egyre nagyobb kiadást jelent ugyanis a meglévő F-18-asok fenntartása is. A haditengerészet úgy találja, hogy a régi F-18C Hornet gépei és ugyanígy az új F-18E Super Hornet-jei hamarabb elhasználódnak, mint várták. Ez majdhogynem várható volt az F-18C-kel kapcsolatban, melyeket az 1970-es évek végén és a 80-as évek elején állítottak szolgálatba. Ezeknek a gépeknek a várható élettartama kb. húsz év volt, de ez békeidőre volt optimalizálva, kb. évente száz anyahajós leszállással (ami kifejezetten igénybe veszi a gép sárkányszerkezetét). Ennél azonban lényegesen többet hajtottak végre az 1991-es öbölháború miatt (és a tiltott repülési zónákban történő őrjáratozások miatt az utána következő évtizedben), valamint a terrorizmus elleni harcban. Hogy ezen repülőgépekből megfelelő számút tudjanak üzemeltetni addig, amíg lecserélésükre az F-35 megérkezik a következő évtizedben, új szerkezeti komponensek (főleg a törzsközép rész) kerültek gyártás alá. Ez jó hír azoknak a külföldi F-18C üzemeltetőknek, akik még hosszabb ideig szeretnék a gépeiket rendszerben tartani.

Az F-18E kb. egy évtizede állt szolgálatba, és 6000 repült órára tervezték. A szárnynak azonban az a része, ahol a pilonok (bombák, rakéták, póttartály, stb.) vannak, úgy néz ki, hogy 3000 óránál többet nem repülhet. Tulajdonképpen a fém gyorsabban gyengül, mint az várható volt. Ilyen anyagfáradás, ami végül töréshez vezet minden repülőgépnél szokásos. Az ilyen alkatrészek élettartamának kiszámítása ugyanúgy müvészet, mint számos más tudomány. És megint, a váratlanul magas számú bevetések a bünösek. A probléma sajátos oka a vártnál nagyobb számú, bombákkal történő leszállások az anyahajóra. Mindez azért történhetett, mert az Irakban és Afganisztánban repült számos bevetés alkalmával az F-18-asoknak nem kellett célba juttatni bombáikat és rakétáikat.  

A haditengerészet most módosítja a meglévő F-18E gépeit a probléma kiküszöbölése végett, ami teljesen szokványos eljárás egy ilyen helyzetben. Néha ezek a módosítások dollármilliókba kerülnek gépenként, de ez a sajátos anyagfáradási probléma megoldás sokkal többe kerül, mint gondolták. Számos gép fog üzemelni a javítás után, melyeket azonban 8000 repült óra után le kell majd állítani. Valójában az F-18 (A/B/C/D, valamint E/F/G verziók) név két különböző verziót takar. Míg az F-18E szinte ugyanúgy néz ki, mint az eredeti F-18A, igazából eléggé más. Az F-18E körülbelül 25 százalékkal nagyobb (és nehezebb), mint a korábbi F-18-asok, és teljesen új hajtómüvet kapott. Fejlesztés címen a haditengerészetnek könnyebb volt a pénzt megkapni a Kongresszustól. Ennek az volt az előzménye, hogy a 1990-es évek elején a Kongresszus a hidegháború végével egy „béke arányos” büdzsét tartott valószínünek, és megkurtította a védelmi kiadásokat. Nagyon sok közös dolog van a két F-18-asban, de alapjában véve két különböző repülőgép. A végeredmény pedig az, hogy ha a gépek nagyobb súllyal üzemelnek, akkor az anyagfáradás hamarabb fellép a sárkányszerkezetben.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.