2017. 06. 28. szerda
Irén, Levente
: 310 Ft   : 273 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Különösen veszélyes

JETfly  |  2009-06-23 09:17:31

Az elmúlt héten – mint arról korábban beszámoltunk – az orosz légierő három nap alatt két Szu-24 típusú frontbombázó repülőgépét veszítette el. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy emberéletet egyik baleset sem követelt. Az első baleset után még nem állították le a repüléseket, mivel az elsődleges adatok pilótahibára utaltak, két nappal később azonban földre parancsolták a gépeket, mivel hasonló körülmények között lezuhant egy másik repülőgép is.

Nehéz és megbízhatatlan

 

A Szu-24 típusú frontbombázó több mint harminc éve áll szolgálatban a szovjet, majd orosz légierő kötelékében. Az eltelt idő alatt nem sok dicsőségben volt része a típusnak. 1998-ban az orosz légierő parancsnokának helyettese, a Szovjetunió Hőse Viktor Kot az Állami Dumában fejtette ki véleményét: „a Szu-24 napjaink legveszélyesebb légijármüve a katonai repülésben”. A helyzet gyakorlatilag az eltelt időben semmit nem változott.

A típus baleseti mutatója más, korábbi szovjet típusokhoz viszonyítva is nagyon rossz. Tíz repülőgépet még a kísérleti repülések során elvesztettek, majd a rendszerbeállítást követően évente – szinte azt lehet mondani rendszeresen – 5-6 baleset történt a típussal.

1973 és 2009 között a Szu-24 különböző modifikációival közel 80 baleset és katasztrófa történt, amelyek során tíznél több repülőgép-vezető és navigátor vesztette életét. Az első katasztrófa, melynek során a pilóta és a navigátor is életét vesztett, még 1973. augusztus 28-án, Ahtyubinszkban történt, kísérleti repülés során, amikor kigyulladt a repülőgép hajtómüve.

Az esetek többségében a Szu-24 frontbombázó baleseteinek okaként nem a pilóták hibáját, hanem technikai problémákat jelöltek meg. Legtöbbször a repülőgép kormányrendszere, valamint a hajtómüvek hibásodtak meg, amelyek kigyulladtak repülés közben.

Az esetek egy részében a változtatható szárnynyilazás mechanizációjának meghibásodása okozott balesetet, mint 1974-ben, amikor a félszárny rögzítő pontja eltört és az megsértette az üzemanyagtartály falát.

A Szu-24 (NATO kódja: Fencer) típusú repülőgép fejlesztése az 1960-as években kezdődött a Szuhoj Tervezőiroda égisze alatt. A tervezőiroda mérnökeinek feladata egy rövid fel és kifutási úthosszal rendelkező, változtatható szárnynyilazással ellátott harci repülőgép kifejlesztése volt. Az 1970-es évek kezdetétől – a sorozatgyártás beindításától – közel 1200 darabot gyártottak, amelyek a szovjet légierő és haditengerészet állományába kerültek. A bombázók többsége a Szu-24M modifikáció volt. A Szu-24 alapjain azonban gyártottak felderítő és zavaró repülőgépet is. A Szovjetunió felbomlása után a típusból nem csak Oroszországban, hanem más köztársaságokban is találhatók példányok. A volt Szovjetunión kívül a típus megtalálható (volt) Algériában, Irakban, Iránban, Líbiában és Szíriában is.

A volt szovjet tagállamok légierőinek állományában megmaradt Szu-24 típusú repülőgépeket elsősorban az 1990-es években etnikai konfliktusok során alkalmazták. Így kerültek bevetésre többek között az azeri gépek a Hegyi-Karabah Köztársaság elleni harcok során, valamint az üzbég gépek a Tádzsikisztánban zajló polgárháború során. A harcok során egy repülőgépet lelőttek.

Oroszország az első és második csecsen konfliktus során vetette be Szu-24 típusú frontbombázóit. A harcok során különböző okok miatt három repülőgépet veszített az orosz légierő. Moszkva 2008 augusztusában, Dél-Oszétiában szintén bevetette a típust. Hivatalos információ a típus veszteségeiről nem került napvilágra, azonban több adat szerint minimum egy gépet lelőttek a harcok során. Újságírók információja alapján, a harcok során grúz fogságba esett orosz pilóta, Igor Zinov a Szu-24 frontbombázók parancsnoka volt.

Napjainkban az orosz légierő és haditengerészet állományában közel háromszáz darab Szu-24 típusú repülőgép található, ami így az egyik legnagyobb darabszámú típus az orosz hadsereg állományában. A típus legutolsó modifikációja a Szu-24M2, amely elődeitől fejlettebb repülőelektronikájával tünik ki.

A Moscow Defense Brief újság adatai szerint az orosz frontbombázó légierő állományában közel 1400 repülőgép található: 300 darab Szu-24M, közel 100 darab Szu-24MP, kb. 200 darab Szu-25, megközelítőleg 300 darab Szu-27, kb. 30 darab MiG-25RB, 270 darab MiG-29 és 200 darab MiG-31. Mindezek mellett közel 900 darab található tartalékban: 200 darab Szu-24, 100 darab Szu-25, 100 darab Szu-27, 300 darab MiG-29 és 200 darab MiG-31.

Mindazok ellenére, hogy a modernizált Szu-24-eseket az orosz légierő 2007-től kapta meg, több szakértő elavultnak tartja a típust annak ellenére, hogy megpróbálták a gép technikai karakterisztikáját és alkalmazási lehetőségeit javítani. Azonban ha figyelembe vesszük, hogy a típus sorozatgyártását 1993-ban leállították, a legfiatalabb repülőgép is nem kevesebb mint tizenhat éves.

Nehéz megmondani, hogy mennyivel repülnek intenzívebben az orosz Szu-24-esek mint korábban, és milyen állapotban vannak a gépek. Nem kevésbé érdekes az a tény sem, hogy mennyivel tapasztaltabb repülőgép-vezetők vezetik ma ezeket a gépeket mint harminc évvel korábban.

Ma már messze nem olyan titkosak az orosz légierő pilótáinak repülései, mint voltak azok a szovjet érában, azonban a balesetek során kiváló „ászok” helyét fiatal pilóták foglalják el, akik felkészültségét tekintve nem egyszerü a megfelelő szintet elérni.

Mindazonáltal a három nap alatt bekövetkezett két baleset elegendő alapot szolgáltat a Szu-24 repülőgéppark technikai állapotának felülvizsgálatára.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-27 09:55:41
Szatmári „Szatyi” László őrnagy és Gottschall András százados személyében két új bemutatópilóta képviseli a Magyar Honvédséget idén a nemzetközi repülőnapokon. Nyolcperces programjukat a tervek szerint az angliai Royal International Air Tattoo nézői is láthatják.
2017-06-22 16:10:18
2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.
2017-06-23 10:07:33
Befejeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának 3 hónapig tartó rekonstrukciója, így a terveknek megfelelően ma délután a repülőtér visszaálltak a megszokott, kétpályás üzemelésre. A 3 kilométer hosszú futópálya 900 méteres szakaszának beton burkolatcseréjére félmilliárd forintot költött el a Budapest Airport.
2017-06-22 12:26:06
Az Egyesült Államok és Katar védelmi minisztere a napokban Washingtonban aláírták a szerződést, miszerint az arab emírség összesen 36 F-15QA-t vásárol mintegy 12 milliárd dollár értékben.
2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 28., 14:21
Besenyei is repül versenyen kívül, a Mestereknél Muroya és Sonka az élen, a Challenger kategóriában jól szerepelt eddig Genevey.
2017. 06. 27., 09:30
A gép tömege kettő orrfutó keréken és kettő főfutó keréken oszlik el, és noha könnyű kategóriájú típusról van szó, amely a póttartályokon kívül sohasem cipel más nagy tömegű függesztményt, mégis rendszeresek a "lábfájások".
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.

  Legfrissebbek most

2017. június 26-án, hétfőn egy régen várt lakóval bővült a RepTár kiállítása: a 05-ös oldalszámú MiG-29B a kora délutáni órákban, közúti szállítással indult el Kecskemétről Szolnokra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Megérkezett Szlovákiába az első két UH-60M Black Hawk típusú, többcélú szállítóhelikopter. A 9 forgószárnyas megvásárlásáról még 2015 tavaszán döntött Szlovákia, a 261 millió dollár értékű beszerzés a szlovák haderő egyik legnagyobb fejlesztési programja.