2017. 01. 20. péntek
Fábián, Sebestyén
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Indiának egyre nagyobb fejtörést okoz az elöregedő An-32-es flottája

JETfly  |  2009-06-17 11:17:23

Egy indiai An-32-es szállítógép zuhant le a közelmúltban, miközben az északi hegyes terep fölött repült. A roncsokat kb. 3600 méter magasan találták meg a hegyek között. Ilyen terep felett repülni nem kis kihívás a pilóták számára, nemcsak a hegyek miatt, hanem a rossz időjárás és azon tény miatt, hogy az An-32-es már nem egy mai darab. Indiára egyre növekvő nyomás nehezedik arra vonatkozóan, hogy a több mint száz elöregedett An-32 szállítógép felújításának tervét véghez vigye, és ne új gépeket vásároljon.

Ez a modernizálás magában foglalja az új hajtómü komponenseket, új kabin elektronikát, valamint a szerkezeti egységek átépítését a kívánalmaknak megfelelően. Ez csak néhány millió dollárba kerül gépenként, és az An-32 szolgálatban maradását további 15-20 évvel meghosszabbítja. A gép hatótávolsága és terhelhetősége szintén nőni fog kis mértékben. Ez sokkal olcsóbb megoldás, mint új gépek beszerzése (kb. 10 millió dollárba kerül minden egyes An-32-es, míg nyugati megfelelője több mint duplájába).

Az An-32 valójában az orosz An-24-es modernizált, legújabb változata. Az eredeti dizájn a korai 60-as évekből származik. Azóta több mint 1100 An-24-es épült, és ezekből 600 még használatban van. A 60-as évek vége előtt kb. 600 darab javított változat épült An-26 néven, ezekből kb. 300 még mindig repül. Az An-24-est könnyü összekeverni az An-26-tal és az újságírók (illetve kormány hivatalnokok) gyakran meg is teszik. Az 1970-es években egy még erősebb változatot (An-30, An-32) állítottak szolgálatba, de ezekből csak kb. 360 darab készült. India volt a legfőbb vásárlója a 27 tonnás An-32-nek, ami alapvetően egy jobb hajtómüvel gyártott An-26-os, mely képes a trópusi körülmények közötti üzemelésre. Ez a verzió 6,7 tonna terhet vagy maximum 50 utast képes szállítani. Legnagyobb sebessége 540 km/h, hatótávolsága 2500 km. A legénység kettő pilótából és a rakodómesterből áll.

Antonov az eredeti An-24-eseket egyszerünek, robosztusnak és könnyen használhatónak építette. Ez sikerült neki. Negyven évvel később nem is meglepő, hogy még majdnem ezer darab An-24-es szériájú repülőgép még mindig repül. De nem ez az első eset, hogy ilyen történt. Hetven év után még mindig van néhány száz DC-3 szállítógép, amely a világ egyes eldugott helyein repül.De a kor bajjal is jár. Ezeknek az öreg gépeknek a hajtómüvei és egyes darabjai a legkritikusabb pillanatban mondják fel a szolgálatot. A fő probléma az An-26-osokkal a tartalék alkatrész. Gyárak sorai hullattak szét a Szovjetunió 1991-es felbomlásával. Az alkatrész ellátó hálózat lassan újraépül, ma már Oroszországon kívül sok gyár foglalkozik a szükséges alkatrészek gyártásával. Ezeknek az alkatrészeknek a minősége változó, ami sokkal izgalmasabbá teszi a repülést azok számára, akik ezen a típuson repülnek. India maga is számos alkatrészt gyárt, és az átépített An-32 is sok olyan új alkatrészt tartalmaz (mint pl. a modern elektronikus kabin), amely Indiában készült.

Több mint száz elöregedő An-32-es vár felújításra

A keleti Himalája azon területén, ahol az An-32 lezuhant, a II. világháború óta már több mint 450 repülőgép szenvedett balesetet. A leggyakoribb ok a jegesedés, szél és az alacsony felhőzet volt. Ez egy repülésre veszélyes hely, tekintet nélkül a gépek korára és állapotára.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.
2017. 01. 18., 11:28
A nagy hidegben a szokásosnál is alaposabban kell felkészítenie a repülőgépeket a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis műszaki csapatának.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most