2017. 01. 17. kedd
Antal, Antónia
: 307 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tesztelték a jövő űrrepülőgépének hajtóműveit

JETfly  |  2009-05-29 11:53:00

Ami egykoron még csak a sci-fi szerzők fantáziájában létezett hamarosan valósággá válik, civilek is minden különösebb előképzettség nélkül emelkedhetnek majd a világűrbe, méghozzá egy különleges, ugyanakkor az űrhajóknál és űrrepülőgépeknél lényegesen egyszerűbb szerkezettel. A Virgin Galactic projekt megvalósítása gőzerővel zajlik, ezt támasztja alá az a tény is, hogy a jövő űrturistáit szállító repülőeszköz hajtóműveit az elmúlt napokban élesben is kipróbálták a dél-kaliforniai sivatagban.

Különleges technológia, exkluzív utazási élmény, ezt kínálja a Virgin Galactic, mely a világ első, ürlégitársasága

A világür megnyitása

Sir Richard Branson, a különc milliárdos újabban igen gyakran feltünik a televíziók képernyőjén, hiszen a népszerü Formula 1-es sorozatban szereplő Brawn GP istálló fő szponzoraként sütkérezhet a csapat hihetetlen eredményei által keltett dicsfényben. A Virgin cégcsoport tulajdonosaként Ő hívta életre a Virgin Galactic projektet is, mely nem kisebb célt tüzött ki maga elé, mint a világür, vagy legalábbis annak Föld körüli részének megnyitását a turizmus előtt. Ürturisták ugyan eddig is voltak, azonban csak korlátozott számban, komoly elméleti és fizikai felkészülés, valamint irdatlan mennyiségü pénz árán juthattak el a szerencsések a világürbe. Sir Richard Branson és csapat éppen ezeket az akadályokat kívánja legyőzni különleges, többször is felhasználható repülőeszközeivel.

A megvalósítás érdekében számos tervező és fejlesztő céget vontak be a munkába, köztük a futurisztikus, mégis müködőképes konstrukciók megalkotásával elhíresült Burt Rutan-t és csapatát, vagy a szintén nem hagyományos megoldásokban gondolkodó Mojave Aerospace Venture-t. A Föld körüli orbitális pályára rakétameghajtással felemelkedő, teljes mértékben kompozit anyagokból épült „turistagépek” viszonylag kis méretüek, sem a startoláskor, sem a leszálláskor nem igényelnek majd különösebb külső segítséget (például hordozórakéta), vagy drága infrastrukturális rendszereket. Éppen ezért tudnak majd piacképesebb ajánlatot kínálni, mint napjaink „hagyományos” ürturizmussal foglalkozó ügynökségei. 

A SpaceShipOne volt az első olyan - nem kormányok és nemzeti ürügynökségek által terveztetett és finanszírozott - ürrepülő, ami az ürbe jutott és szerencsésen vissza is ért. A SpaceShipOne 2004. június 21-én hajtotta végre történelmi repülését

Hajtómü teszt a sivatagban

Bár eddig sokan kételkedtek a projekt életképességében, a gyakorlati eredmények azt mutatják, hogy hamarosan valósággá válhat a nagyszabású terv. Ennek a folyamatnak az egyik fontos mérföldköve volt a SpaceShipTwo névre keresztelt szerkezetet a hang sebességének többszörösével az ürbe emelő rakétahajtómüvek tesztje.

Beindult a rakétahajtómü

A dél-kaliforniai sivatagban a Virgin Galactic projekt szakemberei és a hajtómü fejlesztésében közremüködő Sierra Nevada Corporation munkatársai által végrehajtott próbák sikeresek voltak, így jelenleg tarthatónak tünik a tényleges repülési tesztek idén év végére tervezett megkezdése. A nitrogén-oxid segítségével müködő hibrid rakétahajtómü minden eddigi, hasonló erőforrásnál nagyobb teljesítményt ad le. Segítségével a tudósokat és ürturistákat szállító eszköz könnyedén emelkedhet majd a földfelszínről akár 100 kilométer magasságba is.  A technológia sajátossága, hogy a rakétahajtómü csak nagyon rövid ideig müködik, az üzemelés alatt azonban óriási teljesítményt ad le, melyet végig kontroll alatt kell tartani. Mivel viszonylag kis méretü repülőeszközökről van szó, ezért nem lehetséges a hatalmas fogyasztású erőforrás hosszabb üzemeléséhez elegendő hajtóanyagot tárolni, de nincs is szükség rá, hiszen a légkört elhagyva már jóval kevesebb energia is elegendő a manőverezéshez, a leszállás pedig siklásban történik.

Így utazunk majd az ürbe a SpaceShipTwo fedélzetén

Sir Richard Branson mindenkit megnyugtatott, hogy a speciális üzemanyag és a rövid müködési idő miatt a szerkezet nem károsítja jobban a környezetet, mint a hagyományos repülőgépek.A sikeres hajtómü tesztelés – melyet még számos további követ - újabb nagy lendületet adott a fejlesztőknek, így várhatóan még 2009-ben levegőbe emelkedhet majd az ürkutatást és a turizmust is forradalmasító szerkezet. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-09 12:44:50
A horvát katonai vezetés tenderért felelős bizottsága a napokban tájékoztatta az ország védelmi minisztériumát arról, hogy az új vadászrepülőgépek vásárlása ügyében két típus közül válasszanak, az egyik a svéd JAS-39C/D Gripen, a másik pedig a dél-koreai FA-50.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 17., 09:48
Harci repülőgépekkel balesetek, katasztrófák sajnos előfordulnak még a legkorszerűbb technológiák mellett is.
2017. 01. 16., 16:25
A tavalyi esztendőben számtalan híresség hagyott el bennünket. Voltak köztük azonban olyanok is, akik halálhírét nem kapta fel a média.
2017. 01. 13., 14:45
Trump a program ellen, a minisztere mellette. Az első áttelepülő alakulat: irány Japán. Helyettesítheti a Villámot a Lódarázs? Elképesztő manőverek.
2017. 01. 12., 09:26
Visszatekintő a 2016-os szliácsi repülőnapra.

  Legfrissebbek most

2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az elmúlt huszonhat év legnagyobb honvédelmi és haderő-fejlesztési programját indítja el 2017 januárjától a Magyar Honvédség, Zrínyi 2026 néven – jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter.