2017. 07. 20. csütörtök
Illés
: 306 Ft   : 266 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Civil légitársaságok szolgálataira szorul a légierő

JETfly  |  2009-05-24 18:07:00

Az amerikai légierő (U.S. Air Force) nem tud és nem is akar további jelentős összegeket költeni nehéz szállítógép flottájának bővítésére. A 46 darab meglévő C-5 Galaxy, valamint a hamarosan teljessé váló 205 gépből álló C-17 Globemaster III flotta szűkösen elegendő a legfontosabb stratégiai szállítási feladatok ellátására, a további igények kielégítésére pedig inkább a civil utasszállító gépeket veszik igénybe a jövőben egyre gyakrabban. A polgári gépek katonai célra történő lízingelésére már eddig is volt példa, azonban az, hogy ezt úgymond állandó megoldássá teszik, újszerű.

A Civil Tartalék Légiflottát (CRAF) 1951-ben hívták életre azon célból, hogy ha a légierő képtelen valamilyen okból a saját állományában lévő szállítógéppel megoldani a feladatait, akkor legyen lehetősége a polgári légitársaságok gépeit is igénybe venni. Éves szinten mintegy 700 millió dollárt rendelkezésre-állási díjat fizetnek 32 légitársaságnak, mely egyfajta szolgáltatási szerződést jelent a nem várt helyzetekre.

Hamarosan végleg befejeződik a példátlanul sikeres konstrukciónak bizonyuló C-17 Globemaster III típusú nehéz szállító repülőgépek gyártása

A Sivatagi Pajzs és a Sivatagi Vihar hadmüveletek során 1990-91-ben vették igénybe a polgári gépeket nagyobb számban, majd a terrorizmus elleni világméretü küzdelem részeként megvívott iraki és afganisztáni háborúkban 2003-ban. A katonák 62 százalékát, míg a különféle egyéb terhek 27 százalékát fuvarozták a Perzsa-öböl térségébe a „bevonultatott” civil gépek. Elsősorban természetesen a csapatszállításban veszik jó hasznát az utasszállítóknak, de emellett jelentős terhek, például élelmiszer utánpótlás továbbítására is alkalmasak.

Nemzetbiztonsági szempontból ugyan nem jelent különösebb kockázatot a civil gépek bevonultatása különleges helyzetek esetén, technikailag azonban nem túl kedvező, hiszen ezek a gépek nincsenek felszerelve olyan védelmi rendszerekkel, melyek segítségével a frontvonalba is berepülhetnek. Továbbá csak jól előkészített, megfelelő pályával rendelkező repülőterekről üzemelhetnek, irányításukra pedig az adott típusra szakszolgálati engedéllyel rendelkező civil pilótákat kell igénybe venni. Ráadásul nem képesek például harcjármüvek szállítására sem, igaz a csapatszállításban viszont – belső berendezésüknek köszönhetően – előnyt élveznek katonai társaikkal szemben. Továbbá az is pozitívum, hogy a polgári közforgalmi repülésben használatos gépek általában takarékosabbak, valamint hatalmas távolságok megtételére képesek légi utántöltés nélkül is.  

A katonai szállítógépek gyártása és fenntartása rendkívül költséges, a civil gépekre pedig csak akkor kell költeni, amikor igénybe veszik őket. A folyamatos költséghatékonyság javítási kényszerben lévő fegyveres erők számára a saját képességek megtartása helyett tehát sok esetben inkább a kiszervezést kell választani…

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
2017-07-12 12:49:46
Az ausztrál védelmi miniszter, Marise Payne a napokban megerősítette, hogy befejeződött az Ausztrál Királyi Légierő számara készült EA-18G Growlerek leszállítása, így teljessé vált a 12 gépes flotta. Az utolsó, 12. példány 2017. július 5-én landolt az Amberley légibázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.
2017. 07. 19., 12:23
Swift Response 2017 gyakorlaton részt vevő amerikai erők június 22. és július 22. közt az MH Pápa Bázisrepülőtérre települve, illetve onnan indulva hajtja végre a Romániába és Bulgáriába tervezett légidesszant-műveleteket.
2017. 07. 17., 11:15
Franciaország és Németország megállapodott abban, hogy „közös európai légi harci rendszert” fejleszt ki a jelenlegi harci repülőgépek hosszú távú lecserélésére.
2017. 07. 14., 09:59
Az esemény során egy vadonatúj Lockheed Martin F-35A Lightning II ötödik generációs alacsony észlelhetőségű vadászbombázó szenvedett súlyos, de javítható sérülést.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A védelmi és biztonsági területen működő Saab 2017. július közepén leszállította a Carl-Gustaf M4 többcélú fegyvereket Szlovákia számára.