2017. 01. 20. péntek
Fábián, Sebestyén
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Négyszeres hangsebességet értek el egy új fejlesztésű hajtóművel

JETfly  |  2009-05-06 12:17:00

Az Egyesült Államok egyik kutatóintézetében egy új, a kettős torlósugárhajtómű (ramjet) technológián alapuló, változtatható geometriájú ki és bemeneti nyílással rendelkező hajtómű segítségével négyszeres hangsebességet (4 Mach) értek el. A sugárhajtóművek gyártásában élenjáró Pratt & Whitney cég Rocketdyne PWR-9221FJ típusú erőforrása egyelőre a földön állva egy speciális próbapadon teljesítette a tesztet, a számítások szerint azonban erre a levegőben is képes lehet, új dimenziókat nyitva a nagysebességű katonai és polgári repülőeszközök fejlesztésében. A gyártó cég szakemberei szerint ez az új, később akár sorozatgyártásra is alkalmassá tehető hajtómű nagy előrelépést jelent az eddigi kísérleti eszközökhöz képest.

A ramjet olyan speciális hajtómü technológia, amelyben gyakorlatilag nincs forgó alkatrész, ellentétben a hagyományos sugárhajtómüvekkel. Az égéshez szükséges oxigént, melyet a beáramló levegő tartalmaz, ugyanis nem egy turbina süríti össze gyorsan forgó kompresszorlapátok segítségével, hanem a nagy sebességgel haladó repülőeszköz haladása során fellépő ún. torlónyomás állítja elő a kellő sürítést. Ehhez azonban az eszköznek (mely lehet repülőgép és rakéta is) először fel kell gyorsulnia egy adott sebességre, hogy a ramjet hajtómü beinduljon. Éppen ezért alkalmazzák a kettős technológiát, ahol az egyik, általában hagyományos hajtómü segít az eszköznek a felgyorsulásban, majd ha létrejött a megfelelő torlónyomás, akkor bekapcsol a ramjet hajtómü, és a hangsebesség 4-5-szereséig is gyorsulhat a rendszer.

A hagyományos sugárhajtómü és a ramjet technológia közötti különbséget szemlélteti ez az ábra. Jól látható, hogy a ramjet mennyivel egyszerübb felépítésü, ugyanakkor hátránya, hogy önerőből nem tud elindulni megfelelő torlónyomás nélkül

Létezik egy ún. scramjet (supersonic combustion ramjet) nevü  megoldás is, mely szintén egy ramjet hajtómü, viszont a beáramló oxigén mindenütt a hangsebességnél gyorsabban áramlik a hajtómüben (a repülőgéphez képest), így nem lassul le, mint a hagyományos ramjet-ekben a hangsebesség alá.

Egy scramjet hajtómü földi szimulációs tesztje. A kutatók számításai szerint ezzel a hajtómüvel nem lesz elérhetetlen álom a hangsebesség 7-10-szeresének elérése sem

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.
2017. 01. 18., 11:28
A nagy hidegben a szokásosnál is alaposabban kell felkészítenie a repülőgépeket a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis műszaki csapatának.
2017. 01. 17., 09:48
Harci repülőgépekkel balesetek, katasztrófák sajnos előfordulnak még a legkorszerűbb technológiák mellett is.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most