2017. 05. 27. szombat
Hella
: 307 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Négyszeres hangsebességet értek el egy új fejlesztésű hajtóművel

JETfly  |  2009-05-06 12:17:00

Az Egyesült Államok egyik kutatóintézetében egy új, a kettős torlósugárhajtómű (ramjet) technológián alapuló, változtatható geometriájú ki és bemeneti nyílással rendelkező hajtómű segítségével négyszeres hangsebességet (4 Mach) értek el. A sugárhajtóművek gyártásában élenjáró Pratt & Whitney cég Rocketdyne PWR-9221FJ típusú erőforrása egyelőre a földön állva egy speciális próbapadon teljesítette a tesztet, a számítások szerint azonban erre a levegőben is képes lehet, új dimenziókat nyitva a nagysebességű katonai és polgári repülőeszközök fejlesztésében. A gyártó cég szakemberei szerint ez az új, később akár sorozatgyártásra is alkalmassá tehető hajtómű nagy előrelépést jelent az eddigi kísérleti eszközökhöz képest.

A ramjet olyan speciális hajtómü technológia, amelyben gyakorlatilag nincs forgó alkatrész, ellentétben a hagyományos sugárhajtómüvekkel. Az égéshez szükséges oxigént, melyet a beáramló levegő tartalmaz, ugyanis nem egy turbina süríti össze gyorsan forgó kompresszorlapátok segítségével, hanem a nagy sebességgel haladó repülőeszköz haladása során fellépő ún. torlónyomás állítja elő a kellő sürítést. Ehhez azonban az eszköznek (mely lehet repülőgép és rakéta is) először fel kell gyorsulnia egy adott sebességre, hogy a ramjet hajtómü beinduljon. Éppen ezért alkalmazzák a kettős technológiát, ahol az egyik, általában hagyományos hajtómü segít az eszköznek a felgyorsulásban, majd ha létrejött a megfelelő torlónyomás, akkor bekapcsol a ramjet hajtómü, és a hangsebesség 4-5-szereséig is gyorsulhat a rendszer.

A hagyományos sugárhajtómü és a ramjet technológia közötti különbséget szemlélteti ez az ábra. Jól látható, hogy a ramjet mennyivel egyszerübb felépítésü, ugyanakkor hátránya, hogy önerőből nem tud elindulni megfelelő torlónyomás nélkül

Létezik egy ún. scramjet (supersonic combustion ramjet) nevü  megoldás is, mely szintén egy ramjet hajtómü, viszont a beáramló oxigén mindenütt a hangsebességnél gyorsabban áramlik a hajtómüben (a repülőgéphez képest), így nem lassul le, mint a hagyományos ramjet-ekben a hangsebesség alá.

Egy scramjet hajtómü földi szimulációs tesztje. A kutatók számításai szerint ezzel a hajtómüvel nem lesz elérhetetlen álom a hangsebesség 7-10-szeresének elérése sem

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 12:06:56
Ma 13 éve emelkedett a levegőbe a Wizz Air első menetrend szerinti járata. Az elmúlt években a Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságává fejlődött, miközben figyelemreméltó eredményeket ért el.
2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 26., 15:37
Fotók a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 26., 09:05
A 2017. május 25-i üzemnap galériája.
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Harminckilenc esztendeje, 1978. május 26-án vesztette életét Hüse Károly posztumusz őrnagy, a magyar katonai és polgári ejtőernyőzés már életében legendássá vált alakja.