2016. 12. 09. péntek
Natália
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Négyszeres hangsebességet értek el egy új fejlesztésű hajtóművel

JETfly  |  2009-05-06 12:17:00

Az Egyesült Államok egyik kutatóintézetében egy új, a kettős torlósugárhajtómű (ramjet) technológián alapuló, változtatható geometriájú ki és bemeneti nyílással rendelkező hajtómű segítségével négyszeres hangsebességet (4 Mach) értek el. A sugárhajtóművek gyártásában élenjáró Pratt & Whitney cég Rocketdyne PWR-9221FJ típusú erőforrása egyelőre a földön állva egy speciális próbapadon teljesítette a tesztet, a számítások szerint azonban erre a levegőben is képes lehet, új dimenziókat nyitva a nagysebességű katonai és polgári repülőeszközök fejlesztésében. A gyártó cég szakemberei szerint ez az új, később akár sorozatgyártásra is alkalmassá tehető hajtómű nagy előrelépést jelent az eddigi kísérleti eszközökhöz képest.

A ramjet olyan speciális hajtómü technológia, amelyben gyakorlatilag nincs forgó alkatrész, ellentétben a hagyományos sugárhajtómüvekkel. Az égéshez szükséges oxigént, melyet a beáramló levegő tartalmaz, ugyanis nem egy turbina süríti össze gyorsan forgó kompresszorlapátok segítségével, hanem a nagy sebességgel haladó repülőeszköz haladása során fellépő ún. torlónyomás állítja elő a kellő sürítést. Ehhez azonban az eszköznek (mely lehet repülőgép és rakéta is) először fel kell gyorsulnia egy adott sebességre, hogy a ramjet hajtómü beinduljon. Éppen ezért alkalmazzák a kettős technológiát, ahol az egyik, általában hagyományos hajtómü segít az eszköznek a felgyorsulásban, majd ha létrejött a megfelelő torlónyomás, akkor bekapcsol a ramjet hajtómü, és a hangsebesség 4-5-szereséig is gyorsulhat a rendszer.

A hagyományos sugárhajtómü és a ramjet technológia közötti különbséget szemlélteti ez az ábra. Jól látható, hogy a ramjet mennyivel egyszerübb felépítésü, ugyanakkor hátránya, hogy önerőből nem tud elindulni megfelelő torlónyomás nélkül

Létezik egy ún. scramjet (supersonic combustion ramjet) nevü  megoldás is, mely szintén egy ramjet hajtómü, viszont a beáramló oxigén mindenütt a hangsebességnél gyorsabban áramlik a hajtómüben (a repülőgéphez képest), így nem lassul le, mint a hagyományos ramjet-ekben a hangsebesség alá.

Egy scramjet hajtómü földi szimulációs tesztje. A kutatók számításai szerint ezzel a hajtómüvel nem lesz elérhetetlen álom a hangsebesség 7-10-szeresének elérése sem

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin