Kétségtelenül az utóbbi évek egyik leginkább várt eseménye fog bekövetkezni az amerikai Boeing repülőgépgyártó cég új, 787 Dreamliner típusú utasszállítójának első levegőbe emelkedésével. A gyártó tájékoztatása szerint a forradalmian újnak tekinthető típus még ebben a negyedévben, azaz legkésőbb június végéig végrehajtja szűzfelszállását. Hogy tartani tudják az - egyébként már jelentős csúszásban lévő – ütemtervet, a következő napokban megkezdik a gép üzemanyagrendszerének tesztelését, mely már az egyik legutolsó fázis a repülési tesztprogram előtt.
A felhasznált anyagok és a számtalan új technológia miatt gyökeresen új konstrukciónak számító Boeing 787 Dreamliner ZA001 jelzésü prototípusa az elmúlt hónapokban egy igen szigorú és mindenre kiterjedő földi tesztsorozatot teljesített. Ennek során a sárkányszerkezetet és a fedélzeti rendszereket is kipróbálták a gyár mérnökei, beleértve a szoftverek müködését is. Csak ezek sikeres teljesítése után lehet megkezdeni a légi tesztprogramot.
Az üzemanyagrendszer feltöltéséhez és teszteléséhez külön állványt szerkesztettek a gyártó cég szakemberei
A szárnyakban található tartályok szivárgását is ellenőrzik
Az üzemanyagrendszer feltöltése és kipróbálása is kulcsfontosságú, ráadásul a gépre felszerelt hajtómüvek valós müködés közbeni tesztelése is ennek a függvénye. Így lehet majd a teljes terhelésü, üzemanyaggal és az utasokat illetve a csomagokat helyettesítő súlyokkal feltöltött gépen ellenőrizni a hajtómüvek által keltett rezgések hatásait is. Ezeket már természetesen a próbapadokon és a szimulációk segítségével modellezték, azonban a szüzfelszállás végrehajtása előtt mindenképpen szükséges a prototípuson, a végső helyén is ellenőrizni őket. Az üzemanyagrendszer tesztelése után újra ellenőrzik majd a fedélzeti rendszerek müködését, valamint végrehajtják a nagysebességü gurulópróbákat is. Ezek sikeres teljesítése után emelkedik majd magasba a polgári repülés legújabb üdvöskéje, a következő évtizedek meghatározó utasszállító típusának szánt Boeing 787 Dreamliner.
A szárnyak mechanikai teszteléséhez is speciális állványrendszerre van szükség
Az új típus iránti rendkívüli érdeklődést és bizalmat jól mutatja, hogy eddig 57 különböző légitársaságtól 886 példányra érkezett megrendelés, amely - figyelembe véve azt a tényt, hogy a gép még fel sem szállt - igen jelentősnek tekinthető.
2022. október 28-án került sor Dani Zoltán székely származású nyugalmazott ezredes nagykanizsai előadására a Halis István Városi Könyvtárban. Az F-117-es lelövésének 25. jubileuma alkalmából idézzük most fel a prezentáció anyagát!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.