2017. 06. 24. szombat
Iván
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tovább gyorsul az új orosz harci gép fejlesztése

JETfly  |  2009-02-20 09:17:00

Éppen egy esztendeje, 2008 február 18-án emelkedett a levegőbe az orosz Szu-35BM típusú repülőgép első prototípusa. Az azóta eltelt időszak során az időközben bekapcsolódott második példánnyal 87 felszállást teljesítettek. Idén egy újabb géppel gyarapodik a flotta, hogy az év végére elérhessék a tervezett 150-160 felszállást. Az ígéretes konstrukció fejlesztése úgy tűnik, hogy sok más típussal ellentétben zökkenőmentesen halad.

A két meglévő géppel eddig főleg a stabilitási, illetve az elektronikus kormányvezérlő rendszerrel kapcsolatos vizsgálatokat, továbbá a navigációs és más főbb rendszerek tesztelését végezték.A harmadik gép megérkezésével kezdetét veheti az úgynevezett ultra-manőverezhetőség ellenőrzése, ami annál is inkább izgalmas terület, hogy a kacsa-előszárnyak elhagyásával elvben visszalépés lenne indokolt a korábbi tolóerővektoros Szu-30MKI/M/A gépekhez képest.Azonban - ahogy már korábban is beszámoltunk róla - a Szu-35BM-nél a nagyobb tolóerő/tömeg aránynak, illetve a jelentősen lecsökkentett reakcióidejü kormánykitérésnek köszönhetően a manőverezőképesség várhatóan tovább javul.

A Szu-35BM második prototípusa

A Szu-30MKI típus tavalyi Red Flag szereplését követően, az amerikai pilóták értékelése szerint, bár extrém nagy állásszögü és különlegesen alacsony sebességü repülésre képes, komoly tehetetlenséggel és viszonylag alacsony tolóerő/tömeg aránnyal rendelkezik. Ne feledjük, ez a gép üresen két és fél tonnával nehezebb az alaptípusnál, változatlan tolóerő kapacitás mellett, miközben főleg nagy állásszögeken - részben az előszárnyaknak is köszönhetően - óriási homlokfelülettel bír. Ahogy a tengerentúli pilóták is megjegyezték, egy intenzíven beszükített forduló után "elég nehezen tér magához".

A Szu-35BM-nél az orosz tervezők elsősorban a minél nagyobb utánégető nélküli szuperszonikus sebesség érdekében lényegében a Szu-27-es LERX-ét alkalmazták, mindenféle előszárny nélkül. A Szu-27KUB gépekhez kifejlesztett jóval kedvezőbb kialakítású lehajtható belépőél alkalmazása viszont továbbra sem merült fel, így ez az elem is azonos a többi Szu-27/30/33/34-es gépekével.Ez a hagyományosabb kialakítás és a hatalmasra növekedett tolóerőtartalék a gép manőverjellemzőit kis sebességen és magasságon egyenrangúvá teszi olyan nyugati fejlesztésü, 4+/4++ kategóriájú típusokkal, mint pl. az F-15E/I/S/K/SG, F-16E/F/IN Block 60/70, Eurofighter Typhoon. Természetesen a vektorálást nem számítva. Ugyanis a tolóerő kitéríthetősége a Szu-35-ösnél (a Szu-30MKI/M/A-gépekhez hasonlóan) jelenleg a leghatékonyabb a világon.

A különlegesen jó manőverezhetőségen kívül a gép további előnye a főleg az ötödik gerenrációs PAK-FA géphez kifejlesztésre kerülő technológiák felvonultatása. A fázisvezérelt radar, az integrált tüzvezető-, illetve navigációs rendszerek, a korszerü adatátviteli megoldások alkalmazásával a Szu-35BM réskitöltő szerepet tölthet be a PAK-FA elterjedéséig.

A rendkívül sikeres Szu-30-as gépcsalád mellett a Szu-35BM lehet a következő évtized slágerterméke a nagy teljesítményü harci gépek piacán

A Szuhoj legfőbb célja, hogy a 90-es évek második felétől a legkelendőbb exportcikké vált Szu-27/30-as gépcsaládot mintegy "újra feltalálják". Még egyszer átdolgozzák, hogy a XXI. századi technológia integrálásával   a hetvenes évekből származó konstrukcióban rejlő utolsó tartalékokat kihasználva, hasonló exportsikereket könyvelhessenek el. További szándék, hogy a Szu-35-öst Szu-27SzM2 néven a hazai légierő is rendszeresítse.

Az így kapott komplexum a 2010-es évtized végére minden elemében kiforrottá válhat, így a PAK-FA hadrendbe állításakor rugalmasabb lehet az átállás mind gyártói, mind pedig üzemeltetői oldalról.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.