2016. 12. 09. péntek
Natália
: 314 Ft   : 290 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tovább gyorsul az új orosz harci gép fejlesztése

JETfly  |  2009-02-20 09:17:00

Éppen egy esztendeje, 2008 február 18-án emelkedett a levegőbe az orosz Szu-35BM típusú repülőgép első prototípusa. Az azóta eltelt időszak során az időközben bekapcsolódott második példánnyal 87 felszállást teljesítettek. Idén egy újabb géppel gyarapodik a flotta, hogy az év végére elérhessék a tervezett 150-160 felszállást. Az ígéretes konstrukció fejlesztése úgy tűnik, hogy sok más típussal ellentétben zökkenőmentesen halad.

A két meglévő géppel eddig főleg a stabilitási, illetve az elektronikus kormányvezérlő rendszerrel kapcsolatos vizsgálatokat, továbbá a navigációs és más főbb rendszerek tesztelését végezték.A harmadik gép megérkezésével kezdetét veheti az úgynevezett ultra-manőverezhetőség ellenőrzése, ami annál is inkább izgalmas terület, hogy a kacsa-előszárnyak elhagyásával elvben visszalépés lenne indokolt a korábbi tolóerővektoros Szu-30MKI/M/A gépekhez képest.Azonban - ahogy már korábban is beszámoltunk róla - a Szu-35BM-nél a nagyobb tolóerő/tömeg aránynak, illetve a jelentősen lecsökkentett reakcióidejü kormánykitérésnek köszönhetően a manőverezőképesség várhatóan tovább javul.

A Szu-35BM második prototípusa

A Szu-30MKI típus tavalyi Red Flag szereplését követően, az amerikai pilóták értékelése szerint, bár extrém nagy állásszögü és különlegesen alacsony sebességü repülésre képes, komoly tehetetlenséggel és viszonylag alacsony tolóerő/tömeg aránnyal rendelkezik. Ne feledjük, ez a gép üresen két és fél tonnával nehezebb az alaptípusnál, változatlan tolóerő kapacitás mellett, miközben főleg nagy állásszögeken - részben az előszárnyaknak is köszönhetően - óriási homlokfelülettel bír. Ahogy a tengerentúli pilóták is megjegyezték, egy intenzíven beszükített forduló után "elég nehezen tér magához".

A Szu-35BM-nél az orosz tervezők elsősorban a minél nagyobb utánégető nélküli szuperszonikus sebesség érdekében lényegében a Szu-27-es LERX-ét alkalmazták, mindenféle előszárny nélkül. A Szu-27KUB gépekhez kifejlesztett jóval kedvezőbb kialakítású lehajtható belépőél alkalmazása viszont továbbra sem merült fel, így ez az elem is azonos a többi Szu-27/30/33/34-es gépekével.Ez a hagyományosabb kialakítás és a hatalmasra növekedett tolóerőtartalék a gép manőverjellemzőit kis sebességen és magasságon egyenrangúvá teszi olyan nyugati fejlesztésü, 4+/4++ kategóriájú típusokkal, mint pl. az F-15E/I/S/K/SG, F-16E/F/IN Block 60/70, Eurofighter Typhoon. Természetesen a vektorálást nem számítva. Ugyanis a tolóerő kitéríthetősége a Szu-35-ösnél (a Szu-30MKI/M/A-gépekhez hasonlóan) jelenleg a leghatékonyabb a világon.

A különlegesen jó manőverezhetőségen kívül a gép további előnye a főleg az ötödik gerenrációs PAK-FA géphez kifejlesztésre kerülő technológiák felvonultatása. A fázisvezérelt radar, az integrált tüzvezető-, illetve navigációs rendszerek, a korszerü adatátviteli megoldások alkalmazásával a Szu-35BM réskitöltő szerepet tölthet be a PAK-FA elterjedéséig.

A rendkívül sikeres Szu-30-as gépcsalád mellett a Szu-35BM lehet a következő évtized slágerterméke a nagy teljesítményü harci gépek piacán

A Szuhoj legfőbb célja, hogy a 90-es évek második felétől a legkelendőbb exportcikké vált Szu-27/30-as gépcsaládot mintegy "újra feltalálják". Még egyszer átdolgozzák, hogy a XXI. századi technológia integrálásával   a hetvenes évekből származó konstrukcióban rejlő utolsó tartalékokat kihasználva, hasonló exportsikereket könyvelhessenek el. További szándék, hogy a Szu-35-öst Szu-27SzM2 néven a hazai légierő is rendszeresítse.

Az így kapott komplexum a 2010-es évtized végére minden elemében kiforrottá válhat, így a PAK-FA hadrendbe állításakor rugalmasabb lehet az átállás mind gyártói, mind pedig üzemeltetői oldalról.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin