2017. 03. 24. péntek
Gábor, Karina
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tovább gyorsul az új orosz harci gép fejlesztése

JETfly  |  2009-02-20 09:17:00

Éppen egy esztendeje, 2008 február 18-án emelkedett a levegőbe az orosz Szu-35BM típusú repülőgép első prototípusa. Az azóta eltelt időszak során az időközben bekapcsolódott második példánnyal 87 felszállást teljesítettek. Idén egy újabb géppel gyarapodik a flotta, hogy az év végére elérhessék a tervezett 150-160 felszállást. Az ígéretes konstrukció fejlesztése úgy tűnik, hogy sok más típussal ellentétben zökkenőmentesen halad.

A két meglévő géppel eddig főleg a stabilitási, illetve az elektronikus kormányvezérlő rendszerrel kapcsolatos vizsgálatokat, továbbá a navigációs és más főbb rendszerek tesztelését végezték.A harmadik gép megérkezésével kezdetét veheti az úgynevezett ultra-manőverezhetőség ellenőrzése, ami annál is inkább izgalmas terület, hogy a kacsa-előszárnyak elhagyásával elvben visszalépés lenne indokolt a korábbi tolóerővektoros Szu-30MKI/M/A gépekhez képest.Azonban - ahogy már korábban is beszámoltunk róla - a Szu-35BM-nél a nagyobb tolóerő/tömeg aránynak, illetve a jelentősen lecsökkentett reakcióidejü kormánykitérésnek köszönhetően a manőverezőképesség várhatóan tovább javul.

A Szu-35BM második prototípusa

A Szu-30MKI típus tavalyi Red Flag szereplését követően, az amerikai pilóták értékelése szerint, bár extrém nagy állásszögü és különlegesen alacsony sebességü repülésre képes, komoly tehetetlenséggel és viszonylag alacsony tolóerő/tömeg aránnyal rendelkezik. Ne feledjük, ez a gép üresen két és fél tonnával nehezebb az alaptípusnál, változatlan tolóerő kapacitás mellett, miközben főleg nagy állásszögeken - részben az előszárnyaknak is köszönhetően - óriási homlokfelülettel bír. Ahogy a tengerentúli pilóták is megjegyezték, egy intenzíven beszükített forduló után "elég nehezen tér magához".

A Szu-35BM-nél az orosz tervezők elsősorban a minél nagyobb utánégető nélküli szuperszonikus sebesség érdekében lényegében a Szu-27-es LERX-ét alkalmazták, mindenféle előszárny nélkül. A Szu-27KUB gépekhez kifejlesztett jóval kedvezőbb kialakítású lehajtható belépőél alkalmazása viszont továbbra sem merült fel, így ez az elem is azonos a többi Szu-27/30/33/34-es gépekével.Ez a hagyományosabb kialakítás és a hatalmasra növekedett tolóerőtartalék a gép manőverjellemzőit kis sebességen és magasságon egyenrangúvá teszi olyan nyugati fejlesztésü, 4+/4++ kategóriájú típusokkal, mint pl. az F-15E/I/S/K/SG, F-16E/F/IN Block 60/70, Eurofighter Typhoon. Természetesen a vektorálást nem számítva. Ugyanis a tolóerő kitéríthetősége a Szu-35-ösnél (a Szu-30MKI/M/A-gépekhez hasonlóan) jelenleg a leghatékonyabb a világon.

A különlegesen jó manőverezhetőségen kívül a gép további előnye a főleg az ötödik gerenrációs PAK-FA géphez kifejlesztésre kerülő technológiák felvonultatása. A fázisvezérelt radar, az integrált tüzvezető-, illetve navigációs rendszerek, a korszerü adatátviteli megoldások alkalmazásával a Szu-35BM réskitöltő szerepet tölthet be a PAK-FA elterjedéséig.

A rendkívül sikeres Szu-30-as gépcsalád mellett a Szu-35BM lehet a következő évtized slágerterméke a nagy teljesítményü harci gépek piacán

A Szuhoj legfőbb célja, hogy a 90-es évek második felétől a legkelendőbb exportcikké vált Szu-27/30-as gépcsaládot mintegy "újra feltalálják". Még egyszer átdolgozzák, hogy a XXI. századi technológia integrálásával   a hetvenes évekből származó konstrukcióban rejlő utolsó tartalékokat kihasználva, hasonló exportsikereket könyvelhessenek el. További szándék, hogy a Szu-35-öst Szu-27SzM2 néven a hazai légierő is rendszeresítse.

Az így kapott komplexum a 2010-es évtized végére minden elemében kiforrottá válhat, így a PAK-FA hadrendbe állításakor rugalmasabb lehet az átállás mind gyártói, mind pedig üzemeltetői oldalról.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?

  Legfrissebbek most

Az Afgán Légierő a napokban újabb A-29 Super Tucano típusú könnyű-támadó repülőgépeket vett át. Az Egyesült Államok légierejének információi szerint, 2017. március 20-án 4 darab Super Tucano landolt a kabuli nemzetközi repülőtéren.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.