2017. 06. 29. csütörtök
Péter, Pál
: 310 Ft   : 271 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Teherszállító repülőgépet készítenek a népszerű utasszállítóból

JETfly  |  2009-02-18 12:17:00

Az európai Airbus repülőgépgyártó konzorcium elkészítette a világszerte népszerű, és jelenleg is már több mint 3700 darabszámban szolgálatban álló A320-as családra épülő új, teherszállító repülőgépének a terveit. A keskenytörzsű, kéthajtóműves, gazdaságosan üzemeltethető utasszállító rendkívül keresett a piacon, több száz légitársaság üzemelteti, a megrendelés-állomány pedig már túllépte a 6300-at. Nem véletlen tehát, hogy hozzáfogtak a gyorsan bővülő cargo gépek piacára szánt új típus fejlesztéséhez.

Az A320P2F és némileg hosszabb törzsü testvére, az A321P2F akár már 2012-ben szolgálatba állhat, így jelentős szerepet játszhat a légitársaságok és fuvarozó cégek elavuló szállítógépeinek lecserélése során vívott piaci harcban. A jelenleg alkalmazott kisebb és közepes méretü szállítógépek jelentős része ugyanis már most elavult, pótlásuk pedig a dinamikusan bővülő igények miatt elengedhetetlen.

Ezt a piaci trendet kívánja meglovagolni az Airbus is, építve arra, hogy a rendkívüli népszerüségnek örvendő A320-as gépcsaládot eddig is előnyben részesítő légitársaságok vélhetően a szintén erre a típusra épülő teherszállítót választják. A fokozódó árverseny miatt ugyanis a cégeknek érdekük, hogy minél homogénebb flottát üzemeltessenek, ez logisztikailag is előnyös, ráadásul a személyzetek képzése is egyszerübb. Ezen felül a gyártótól is jobb árakat lehet kicsikarni, hiszen nagyobb tételben rendelhetnek azonos platformra épülő gépeket.

Speciális, méretre gyártott konténerek segítik a hatékony áruszállítást

Az Airbus elsősorban nem új gyártású A320P2F és A321P2F típusú gépeket kínál, hanem a régebbi, eredetileg utasszállító feladatkörre tervezett példányok átalakítását vállalja. Ennek során az új feladatkör miatt kicserélik a gép fedélzetének a padlóját, és beépítenek egy nagyméretü teherajtót a gép függőleges vezérsíkja elé. A gép ezáltal alkalmassá válik 20-22 tonna teher elszállítására, sőt a hosszabb törzsü A321P2F akár 28 tonnát is a levegőbe emelhet.

Konténerek a fő fedélzeten

Konténerek a fedélzet alatti tehertérben

A holland központú Aer Cap légitársaság már meg is rendelte 30 darab A320-as és A321-es utasszállítójának az átalakítását teherszállító géppé.

Az Airbus repülőgépgyártó konzorcium legsikeresebb típusa az immár több mint 6300 (!) darabos megrendelés-állománnyal büszkélkedő A320-as gépcsalád. A népszerü észak-amerikai Boeing B737-es gépre adott méltó választ az európai repülőgépgyár, amikor megtervezte és bevezette az azonos alapokon nyugvó, de eltérő törzshosszúságú egyfolyosós típuscsaládját. Az első repülés óta eltelt pontosan két évtized bizonyította a koncepció létjogosultságát, és hatalmas sikert hozott az Airbus számára.

A cél az volt, hogy a légitársaságok számára egy olcsó, alacsony üzemeltetési költségü, széleskörüen átalakítható belső terü gépet tudjanak ajánlani. A felmerülő igényeknek megfelelően eltérő törzshosszúságú altípusokat terveztek, melyek kabinelrendezése (osztályok kialakítása, székezés) tetszés szerint változtatható. A repülőgép irányításában először alkalmazták a teljes fly-by-wire (elektronikus kormányvezérlés) rendszert, melynek lényege, hogy a pilóták által kiadott kormánymozdulatokat nem huzalok és himbák (mechanikus rendszer) továbbítják a szárnyakra és a vezérsíkokra, hanem elektronikus jelek útján számítógépek és elektromotorok végzik el azt. A nagyfokú automatizáltság és a korszerü rendszerek segítségével a navigátor és a fedélzeti mérnök elhagyásával két főre – pilóta és másodpilóta – mérsékelték a gép irányításához szükséges létszámot, ez további jelentős megtakarítást eredményez az üzemeltetőknek.  Hosszas tervezési folyamat után a szüzfelszállását 1987. február 22-én végezte el az A320-as első prototípusa.

A teherszállító A320 és A321

A család legkisebb tagja az A318-as, mely a 100 üléses kategóriában kínál megoldást a légitársaságoknak. A következő a sorban az A319-es, mely leszállás nélkül akár 6800 km megtételére is képes, így a transzatlanti járatokon is alkalmazható. A belső tér széleskörüen variálható, így 124-től akár 156 utasig bővíthető az ülések száma, ez utóbbi, kevésbé kényelmes konfigurációt főleg a fapados légitársaságok alkalmazzák. A 33,84 méter törzshosszú A319-es az A320-assal együtt a gépcsalád legnépszerübb tagja.

A névadó verzió az A320-as, mely a sikerszéria legelső tagja volt. A második leghosszabb változat a maga 37,57 méteres hosszával. Alapkonfigurációban 138 turista- és 12 első osztályú hellyel rendelkezik, de természetesen ennek a belső elrendezése is változtatható. A leghosszabb változat az A321-es nevet viseli. A légitársaságok számára ez a verzió kínálja a leginkább költséghatékony megoldást, ugyanis a 44,51 méter törzshosszúságú gépben gyári elrendezésben 185 utas számára alakítottak ki helyet (169 turista- és 16 első osztályú), azonban egyosztályos kivitelben 199 üléssel is rendelhető. A gép akár 5600 km megtételére is alkalmas.

Az A320-as családba tartozó gépekből eddig több mint 200 légitársaság rendelt, főleg a fapados és a regionális cégek térhódításának köszönhetően gyorsult fel az elterjedése.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-27 09:55:41
Szatmári „Szatyi” László őrnagy és Gottschall András százados személyében két új bemutatópilóta képviseli a Magyar Honvédséget idén a nemzetközi repülőnapokon. Nyolcperces programjukat a tervek szerint az angliai Royal International Air Tattoo nézői is láthatják.
2017-06-22 16:10:18
2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.
2017-06-23 10:07:33
Befejeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának 3 hónapig tartó rekonstrukciója, így a terveknek megfelelően ma délután a repülőtér visszaálltak a megszokott, kétpályás üzemelésre. A 3 kilométer hosszú futópálya 900 méteres szakaszának beton burkolatcseréjére félmilliárd forintot költött el a Budapest Airport.
2017-06-22 12:26:06
Az Egyesült Államok és Katar védelmi minisztere a napokban Washingtonban aláírták a szerződést, miszerint az arab emírség összesen 36 F-15QA-t vásárol mintegy 12 milliárd dollár értékben.
2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 28., 14:21
Besenyei is repül versenyen kívül, a Mestereknél Muroya és Sonka az élen, a Challenger kategóriában jól szerepelt eddig Genevey.
2017. 06. 27., 09:30
A gép tömege kettő orrfutó keréken és kettő főfutó keréken oszlik el, és noha könnyű kategóriájú típusról van szó, amely a póttartályokon kívül sohasem cipel más nagy tömegű függesztményt, mégis rendszeresek a "lábfájások".
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.

  Legfrissebbek most

2017. június 26-án, hétfőn egy régen várt lakóval bővült a RepTár kiállítása: a 05-ös oldalszámú MiG-29B a kora délutáni órákban, közúti szállítással indult el Kecskemétről Szolnokra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Megérkezett Szlovákiába az első két UH-60M Black Hawk típusú, többcélú szállítóhelikopter. A 9 forgószárnyas megvásárlásáról még 2015 tavaszán döntött Szlovákia, a 261 millió dollár értékű beszerzés a szlovák haderő egyik legnagyobb fejlesztési programja.