2017. 02. 24. péntek
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyugdíjasok újítottak fel egy II. világháborús vadászgépet

JETfly  |  2009-02-13 19:17:00

A Vought cég nyugdíjas egyesületének tagjai (Vought Aircraft Retires Club) nemrégiben fejezték be egy II. világháborús Vought F4U Corsair típusú vadászgép újjáépítését. A négy évig tartó munka különlegessége, hogy a gépet nem egy, hanem több roncsból származó alkatrészből válogatták össze. Az amerikai repüléstörténet egyik meghatározó típusának számító F4U-t 18000 munkaóra árán sikerült befejezni. A Corsairt a dallasi „The Frontiers of Flight” múzeumában állították ki.

A Vought Nyugdíjas Klubot 1999-ben alakították. Az egyesület idén ünnepli fennállásának tizedik évfordulóját. A tagok négy évvel ezelőtt határozták el, hogy különféle Corsair repülőgép-roncsokból, az eredeti tervrajzok alapján, összeépítenek egy példányt a legendás sirály-szárnyú masinából. Az önkéntes feladat senkinek sem volt újdonság, hiszen azelőtt mindannyian a Vought cégnél dolgoztak. Dilon Smith például 34 évet húzott le a vállalatnál, és 1994-ben vonult nyugdíjba.

Az építéshez kezdetben rendelkezésre állt egy repülőgép-törzs, valamint – katasztrofális állapotban lévő – szárnyak. Ezen kívül azonban máshonnan kellett összeszedniük a lelkes építőknek egy teljes farok-részt, motort és légcsavart, valamint más egyéb alkatrészeket is. Végül több ezer munkaóra, valamint több tízezer dollár ráfordítás után sikerült összeállítani a Vought F4U Corsair típusú vadászgépet.

Dick Atkins, a klub történésze elmondta, hogy a gép egyik oldalára a haditengerészet, míg a másikra a tengerészgyalogság jelzéseit festették fel. Ezzel a gesztussal kívántak tisztelegni a típus fő alkalmazói előtt. Továbbá a Corsairt kidíszítették Robert M. Hanson tengerészgyalogos hadnagy 25 légi győzelmi jelével is, aki fegyvernemének ászpilótája volt, és az ellenséges légvédelem lőtte le repülőgépével együtt. Az eredményes repülőnek végül posztumusz ítélték oda a rangos Medal of Honor kitüntetést.

A Vought Aircraft Heritage Foundation elnöke, Hank Merbler elmondta, hogy a haditengerészetnek és tengerészgyalogságnak, a II. világháború alatt, a két legjelentősebb típusa a Grumman F6F Hellcat, illetve a Corsair voltak; amelyek meghatározó szerepet játszottak a Csendes-óceáni hadszíntéren. Ez utóbbit, a japán katonák és tengerészek egyszerüen csak „Süvöltő halálként” emlegették. A Navy követelményeinek megfelelően, 1938-ban kezdték meg a nagysebességü vadászgép tervezését a Chance Vought repülőgépgyárban. Az első Corsair 1943 elején jelent meg a Csendes-óceán térségében. Először a szárazföldi bázisú tengerészgyalogos századok állományához került. A Corsair típussal repült a híres „Black Sheep” század is, melyet a Gregory „Pappy” Boyington tengerészgyalogos őrnagy vezetett. Ezután feltünt a repülőgép-hordozók fedélzetén is. A haditengerészet gépeit elsőként az Ivo jimai és okinavai hadmüveletekben vetették be.

A kezdeti müszaki problémák leküzdése után, a típus igen jól bevált – a megfelelő taktikák kidolgozása után – a japán Zero vadászgépekkel szemben is. Ezen kívül közvetlen légi támogatásra is használták. A Corsairből, 1942-1952 között, az alváltozatokkal együtt összesen több mint 12000 db-ot gyártottak. Az utolsó példányt a francia haditengerészet részére szállították le. A Vought Dallas-i üzeme 1948-ban Connecticut-ba költözött. A II. világháború alatt nemcsak a Vought, hanem a Goodyear és a Brewster Aircraft cégek is gyártották a repülőgépet.

Napjainkban több mint 100 példánya ismert, melyek közül még mindig számos repülőképes állapotban van. A Dallasban most kiállított gép, bár nem repülőképes, mégis népszerü, eddig már több ezer látogató volt rá kíváncsi.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.