2017. 01. 24. kedd
Timót
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyugdíjba vonult az utolsó amerikai Viking

JETfly  |  2009-02-02 17:14:43

Az amerikai haditengerészet ünnepélyes keretek között búcsúztatta az utolsó Lockheed Martin S-3 Viking típusú repülőgépet, és ezzel a momentummal véget ért a harmincöt éves tengerészeti szolgálata a típusnak. A Vikingek azonban csak a haditengerészettől búcsúznak, a NASA-nál még továbbra is szolgálatban állnak majd.

Az S-3 típusú repülőgép fejlesztése közel negyven évvel ezelőtt, 1969 augusztusában kezdődött, első repülése pedig 1972. január 21-én történt. Az első repülőgépek 1974 februárjában álltak szolgálatba, elsőként a VS-41 kiképző századnál. Összesen száznyolcvanhét S-3 típusú repülőgép épült 1971 és 1978 között. A Viking repülők tizennyolc haditengerészeti századnál több mint másfél millió órát repültek.

- Az S-3 Viking a haditengerészeti repülés svájci bicskája volt, és széles spektrumban használta az amerikai haditengerészet a szolgálati idő alatt. A Viking fontos szerepet játszott a repülőgép-hordozók tengeralattjáró elleni és az elektronikai hadviselés területén is. A Lockheed Martin büszke erre a repülőgépre, és reméljük, hogy ennek a legendás típusnak méltó utódja lesz az F-35 Lighting II - nyilatkozta Ray Burick, a Lockheed Martin alelnöke.

Az első S-3 Vikinget a Lockheed Martin burbanki gyárában építették. Az első repülést John Christiansen és Lyle Schaefer vállalati tesztpilóták hajtották végre, és ők repülték végig a huszonhat hónapos tesztprogramot is. Az első bevetést a Dragonfires-ként ismert VS-29 század hajtotta végre a USS John F. Kennedy repülőgép-hordozó fedélzetéről 1975 júliusában. Az első bevetés után két évvel a Viking flotta már több mint százezer órát töltött a levegőben. A repülőgépet több változatban is gyártották. Hét repülőgépet alakítottak át a US-3A verzióra, amely gépekkel több mint kétezer kilogramm hasznos terhet lehetett szállítani. Az ES-3A Shadow haditengerészeti elektronikai felderítő gépet az EA-3B típus leváltására tervezték. Az első sikeres bevetésen 1991 májusában repült a Shadow változat. A tanker verzió (a KS-3A) fejlesztését 1979-ben kezdték meg, bár ez a típus nem került gyártásra, de az ötlet nagyon hasznos volt. Ezt bizonyítja, hogy a légitankolásokra alkalmassá tett S-3 Vikingek közel négymillió kilogramm üzemanyagot töltöttek a szövetséges erők harci gépeibe.

A jelentősen modernizált S-3B-t a nyolcvanas évek elején fejlesztették. Elsődleges feladata a kevés zajt kibocsátó szovjet tengeralattjárók észlelése, célok azonosítania. Az S-3B prototípusa 1984 szeptemberében repült először. Az Öböl-háború alatt, a VS-38 századhoz tartozó egyik S-3B Saddam Hussein óceánjáró jachtját támadta és bénította meg sikeresen, Maverick típusú lézerirányítású levegő-föld rakétával.

Az S-3 Viking történelmében más különleges esemény is volt. A VS-35 század S-3B típusú gépe kapta meg 2003. május 1-jén elsőként a Navy One hívójelet, ami nem jelentett kisebb megtiszteltetést, minthogy az Egyesült Államok akkori elnökét George W. Busht repítse a USS Abraham Lincoln repülőgép-hordozó fedélzetére.

Landol a Navy One Bush elnökkel a fedélzetén

- Az S-3 Vikingre sokáig emlékezni fognak a teherbíró képességére, a rugalmasságára és a megbízhatóságára. Ez a gép több mint három évtizedig szolgált az Amerikai Haditengerészetnél. Mi, akik gyártottuk, üzemeltettük és repültünk a Vikinggel most tisztelgünk e nem mindennapi típus előtt, tette hozzá Ray Burick.

Az S-3 Viking nyugdíjba ment az Amerikai Haditengerészettől, de Cleveland közelében fekvő NASA Glenn Research Centerben jelenleg négy S-3B típusú repülőgéppel hajtanak végre repülési teszteket és várhatóan még szolgálatban is maradnak ezek a gépek. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-18 15:38:12
A Francia Légierő vezetése 2017. január 6-án megerősítette, hogy a franciaországi Orléans-Bricy légibázisra megérkezett a 11. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgép, melyet az európai Airbus Defence and Space vállalat szállított le.
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 10:33
Kiváló magyar helyezések szabad osztályban, Szabó az utolsó napot másodikként zárta. Az ausztrál égbolt végig kék maradt.
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Gépjárműveik futásteljesítménye alapján eljuthattak volna a Holdig és vissza, vagy akár hússzor megkerülhették volna a Földet. Nincs misszió nélkülük, de az itthoni és a külföldi gyakorlatokon, társadalmi rendezvényeken is megbízható „háttérmunkások”, vagy éppen főszereplők.