2017. 06. 26. hétfő
János, Pál
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyugdíjba vonult az utolsó amerikai Viking

JETfly  |  2009-02-02 17:14:43

Az amerikai haditengerészet ünnepélyes keretek között búcsúztatta az utolsó Lockheed Martin S-3 Viking típusú repülőgépet, és ezzel a momentummal véget ért a harmincöt éves tengerészeti szolgálata a típusnak. A Vikingek azonban csak a haditengerészettől búcsúznak, a NASA-nál még továbbra is szolgálatban állnak majd.

Az S-3 típusú repülőgép fejlesztése közel negyven évvel ezelőtt, 1969 augusztusában kezdődött, első repülése pedig 1972. január 21-én történt. Az első repülőgépek 1974 februárjában álltak szolgálatba, elsőként a VS-41 kiképző századnál. Összesen száznyolcvanhét S-3 típusú repülőgép épült 1971 és 1978 között. A Viking repülők tizennyolc haditengerészeti századnál több mint másfél millió órát repültek.

- Az S-3 Viking a haditengerészeti repülés svájci bicskája volt, és széles spektrumban használta az amerikai haditengerészet a szolgálati idő alatt. A Viking fontos szerepet játszott a repülőgép-hordozók tengeralattjáró elleni és az elektronikai hadviselés területén is. A Lockheed Martin büszke erre a repülőgépre, és reméljük, hogy ennek a legendás típusnak méltó utódja lesz az F-35 Lighting II - nyilatkozta Ray Burick, a Lockheed Martin alelnöke.

Az első S-3 Vikinget a Lockheed Martin burbanki gyárában építették. Az első repülést John Christiansen és Lyle Schaefer vállalati tesztpilóták hajtották végre, és ők repülték végig a huszonhat hónapos tesztprogramot is. Az első bevetést a Dragonfires-ként ismert VS-29 század hajtotta végre a USS John F. Kennedy repülőgép-hordozó fedélzetéről 1975 júliusában. Az első bevetés után két évvel a Viking flotta már több mint százezer órát töltött a levegőben. A repülőgépet több változatban is gyártották. Hét repülőgépet alakítottak át a US-3A verzióra, amely gépekkel több mint kétezer kilogramm hasznos terhet lehetett szállítani. Az ES-3A Shadow haditengerészeti elektronikai felderítő gépet az EA-3B típus leváltására tervezték. Az első sikeres bevetésen 1991 májusában repült a Shadow változat. A tanker verzió (a KS-3A) fejlesztését 1979-ben kezdték meg, bár ez a típus nem került gyártásra, de az ötlet nagyon hasznos volt. Ezt bizonyítja, hogy a légitankolásokra alkalmassá tett S-3 Vikingek közel négymillió kilogramm üzemanyagot töltöttek a szövetséges erők harci gépeibe.

A jelentősen modernizált S-3B-t a nyolcvanas évek elején fejlesztették. Elsődleges feladata a kevés zajt kibocsátó szovjet tengeralattjárók észlelése, célok azonosítania. Az S-3B prototípusa 1984 szeptemberében repült először. Az Öböl-háború alatt, a VS-38 századhoz tartozó egyik S-3B Saddam Hussein óceánjáró jachtját támadta és bénította meg sikeresen, Maverick típusú lézerirányítású levegő-föld rakétával.

Az S-3 Viking történelmében más különleges esemény is volt. A VS-35 század S-3B típusú gépe kapta meg 2003. május 1-jén elsőként a Navy One hívójelet, ami nem jelentett kisebb megtiszteltetést, minthogy az Egyesült Államok akkori elnökét George W. Busht repítse a USS Abraham Lincoln repülőgép-hordozó fedélzetére.

Landol a Navy One Bush elnökkel a fedélzetén

- Az S-3 Vikingre sokáig emlékezni fognak a teherbíró képességére, a rugalmasságára és a megbízhatóságára. Ez a gép több mint három évtizedig szolgált az Amerikai Haditengerészetnél. Mi, akik gyártottuk, üzemeltettük és repültünk a Vikinggel most tisztelgünk e nem mindennapi típus előtt, tette hozzá Ray Burick.

Az S-3 Viking nyugdíjba ment az Amerikai Haditengerészettől, de Cleveland közelében fekvő NASA Glenn Research Centerben jelenleg négy S-3B típusú repülőgéppel hajtanak végre repülési teszteket és várhatóan még szolgálatban is maradnak ezek a gépek. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.