2017. 01. 23. hétfő
Rajmund, Zelma
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Téli viharokban is repülnek a speciális hurrikánvadászok

JETfly  |  2009-01-30 20:17:00

A hurrikán szó hallatán sok ember gyomra összerándul, hiszen mégha személyesen nem is tapasztaltuk pusztító erejét, híradásokban már többször is láthattuk, hogy mekkora károkat képes okozni ez az időjárási jelenség. Felderítésükre és vizsgálatukra különleges repülőgépeket vetnek be az amerikaiak. Ezek a \"viharvadász\" gépek azonban nem csak a hurrikánokat fürkészik, hanem messze északon a téli viharokat is közvetlen közelről tanulmányozzák.    

Az Egyesült Államoknak az elmúlt évben is kijutott a hurrikánokból, mivel – többek között - a Gusztáv és a Hanna is komoly pusztítást okozott az ország egyes területein. Az amerikaiak azonban nem elégszenek meg az általuk okozott károk felmérésével, ezért a légierő hurrikánokra specializálódott repülőgépei, a Hurricane Hunterek, folyamatosan gyüjtenek információkat “megszemélyesített ciklonokról”, továbbá kulcsfontosságú szerepet töltenek be az időjárás-előrejelző modellek pontosításában is.

A viharvadászok egyedülálló tevékenységéről főként a nyáron kialakuló, trópusi ciklonok kapcsán hallhattunk híreket. Ezek a különleges repülőgépek egy-egy tomboló hurrikán megjelenésekor akár a nap 24 órájában is lelkiismeretesen végzik az embert és gépet próbáló feladatukat, melynek révén részletes információkat továbbítanak a Nemzeti Hurrikán Központba, ahol további elemzésnek vetik alá a begyüjtött adatokat. Sokan azonban nem is tudják, hogy a Hunterek a téli időjárási körülmények között kialakuló viharok elemzésében is kulcsfontosságú szerepet vállalnak, mint ahogy azt a keesleri légibázis pilótái jelenleg is teszik. Az elmúlt napokban vette ugyanis kezdetét Alaszkában a 2009 Winter Storm Reconnaissance Program, melynek keretein belül a 403. repülőezred Anchorage-be helyezett egysége, két WC-130J Hurricane Hunter segítségével, egy hónapon keresztül tanulmányozza és korszerüsíti a téli viharok előrejelzésének modelljeit a  Nemzeti Óceán- és Légkörügyi Hivatal (NOAA) koordinálásával.

A téli és nyári időjárási körülményekben végzett küldetések sokban hasonlítanak, hiszen a Hunterek Alaszkában is több, akár 12 órát is eltölthetnek egyhuzamban a levegőben. A télies viszonyokhoz igazodva azonban több feladat hárul a müszaki és karbantartó egységekre, mivel a hideg és a jegesedés fokozottan igénybe veszi a repülőgépeket, ráadásul az átlagosnál magasabban, közel 9200 méteren kell repülniük. A statisztikai adatok szerint, a Hurricane Hunterek által begyüjtött információknak köszönhetően az időjárás-előrejelzések 10-20%-kal válnak pontosabbá, ami egy adott időjárási jelenségre való felkészülésben kulcsfontosságú. Az NCEP (National Centers for Environmental Prediction) felmérése szerint 1999 óta, az időjárás-előrejelzésben szerepet vállaló repülőgépek segítségével pontosabb előrejelzések készíthetőek, mint a müholdas adatok alapján.

Embert és gépet próbáló feladat a szükséges adatok begyüjtése

Az egyes időjárási jelenségek elemzése és az előrejelző modellek elkészítése összehangolt csapatmunkát igényel a repülőgépek személyzetének és az illetékes hivatalok szakembereinek részéről egyaránt. A Hurricane Hunterek olyan, előre meghatározott pontokon végzik el a légköri elemzéseket, ahol a legnagyobb esély van arra, hogy pontos méréseket végezzenek. Ennek egyik segédeszköze a repülőgépekből kidobott kis, adatgyüjtő szonda, amely közel 760m/s sebességgel közelíti az óceán felszínét, eközben pedig méri a hőmérsékletet, a szél sebességét, a páratartalmat és a légnyomást. Egy tipikus trópusi küldetés során kevesebb ilyen mérőeszköz kerül kidobásra, mint a téli missziók esetében, ahol átlagosan 16-22 darabot alkalmaznak. A begyüjtött adatokat már a repülőgép fedélzetén ellenőrzik, ezt követően pedig továbbítják ezeket a  Nemzeti Óceán- és Légkörügyi Hivatalba, ahol a numerikus előrejelző modellek elkészítésében kerülnek felhasználásra. A pontos időjárás-előrejelzés gyakran életmentő lehet, hiszen egy komolyabb pusztítást ígérő hóvihar közeledésének korai észlelése nagy segítséget jelent az érintett települések felkészülésében.

A hurrikánok belsejébe repülő WC-130J

Az 53. Időjárás-előrejelző század és a NOAA 1996 óta folyamatosan dolgozik az előrejelző modellek tökéletesítésén, ennek érdekében különböző helyszíneken – jelenleg Alaszkában - végzik az adatgyüjtést. A WC-130J-n kívül, Gulfstream G-IV típusú repülőgépek is segítik az előrejelzők munkáját, ez utóbbiak magasabban is repülnek, így a Hurricane Hunterek adataitól kissé eltérő információk begyüjtésére  képesek. A viharvadászok téli küldetéseiket december 1. és április 30-a között teljesítik, viszont ez az intervallum gyakran eltolódik, és egybeesik a nyári missziók június 1. és november 30-ig tartó időszakával.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-18 15:38:12
A Francia Légierő vezetése 2017. január 6-án megerősítette, hogy a franciaországi Orléans-Bricy légibázisra megérkezett a 11. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgép, melyet az európai Airbus Defence and Space vállalat szállított le.
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 10:33
Kiváló magyar helyezések szabad osztályban, Szabó az utolsó napot másodikként zárta. Az ausztrál égbolt végig kék maradt.
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Gépjárműveik futásteljesítménye alapján eljuthattak volna a Holdig és vissza, vagy akár hússzor megkerülhették volna a Földet. Nincs misszió nélkülük, de az itthoni és a külföldi gyakorlatokon, társadalmi rendezvényeken is megbízható „háttérmunkások”, vagy éppen főszereplők.