2017. 02. 23. csütörtök
: 307 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az első katapultálás

JETfly  |  2009-01-26 06:06:00

Az első sugárhajtású repülőgép, melyet 1940-ben kísérletképpen felszereltek katapultüléssel, a Heinkel He 280 V1 vadászgép prototípusa volt. A két hajtóműves géppel, 1942. január 13-án, Helmut Schenk berepülőpilóta hajtotta végre a repüléstörténet első sikeres katapultálását. A He 280-al aznap éppen egy vontatásos kísérletet végeztek, amikor a pilóta váratlan jegesedést tapasztalt, és miután elvesztette az irányítást, ráadásul még a hajtóműveket sem tudta a levegőben beindítani, egyetlen esélye maradt csupán a menekülésre: a katapultálás.

A vészhelyzetben lévő repülőgépből való sikeres menekülés alapötlete 1910-ig nyúlik vissza. Az első ejtőernyővel és sürített levegővel kombinált „mentőeszközt” 1916-ban, Everard Calthrop feltaláló szabadalmaztatta. A mai modern katapultülések ötlete a román Anastase Dragomir nevéhez füződik, aki 1929. augusztus 25-én, a Párizs-Orly repülőtéren sikeres kísérletet hajtott végre, amit 1929 októberében a Bukarest közeli Bãneasa-ban is megismételt. Dragomir találmányát az ún. „katapultálható pilótaülést” a Francia Szabadalmi Hivatal (1930. április 2-án, a 678566 szabadalmi szám alatt, „Nouveau système de montage des parachutes dans les appareils de locomotion aérienne” névvel) jegyezte be.

A katapultülés fejlesztése a II. világháború alatt aztán felgyorsult, mert a megrongálódott katonai repülőgépek biztonságos elhagyása egyik fő feladattá vált. Nagyobb sebesség esetén ugyanis, az ejtőernyős ugrások gyakori sérülésekkel jártak, de akár a függőleges vezérsíknak is nekiütközhettek, mivel hatalmas erők hatottak a repülőgép-vezetőkre. Az első katapultülés fejlesztéseket és kísérleteket a német Heinkel, illetve a svéd SAAB cégnél kezdték el. A korai változatokat még sürített levegő müködtette. (A svédek 1943-tól aztán áttértek a lőporos változatra.)

A Robert Lusser által tervezett, He 280 sugárhajtású vadászrepülőgép első vitorlázó példánya 1940. szeptember 22-én repült először. A He 280 V1 prototípust szerelték fel elsőként katapultüléssel (Schleudersitzapparat), melynek kísérletei a Heinkel cégnél bíztatóan alakultak. Helmut Schenk berepülőpilóta, 1942. január 13-án – a világtörténelemben elsőként – sikeresen menekült meg a katapultülés segítségével. Az ígéretesnek mutatkozó He 280-as típus, végül azonban mégsem került sorozatgyártásra. A mentőkészülék így 1942-ben, a Heinkel He 219 „Uhu” éjszakai vadászgépekbe szerelve került hadmüveleti alkalmazásba. Majd 1944 végén már az újabb típusú változatai is megjelentek a Heinkel He 162 „Volksjäger” vadászgépeken. A II. világháború végén már az Arado Ar 234, a Dornier Do 335 „Pfeil”, a Messerschmitt Me 262 „Schwalbe” és az Me 163 „Komet” típusok katapultüléssel történő felszerelését is szorgalmazták az illetékesek.

A II. világháború befejezéséig – a bevetések során – a Luftwaffe személyzetei közül, legalább 60 ember köszönhette életét a katapultüléseknek. A legismertebb közülük, valószínüleg Helmut Schenk maradt, aki a 67 évvel ezelőtti eseményeket és a „második nagy világégést” is túlélte.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.
2017. 02. 22., 10:52
Az osztrák kormány feljelentést tesz az Airbus repülőgépgyártó vállalat ellen.

  Legfrissebbek most

A Rosztech állami vállalat vezérigazgatója, Szergej Csemezov a napokban arról számolt be, hogy az Egyesült Arab Emirátusok szándéknyilatkozatot írt alá Oroszországgal Szu-35-ös vadászbombázók esetleges eladása ügyében.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin