2017. 06. 25.
Vilmos
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az első katapultálás

JETfly  |  2009-01-26 06:06:00

Az első sugárhajtású repülőgép, melyet 1940-ben kísérletképpen felszereltek katapultüléssel, a Heinkel He 280 V1 vadászgép prototípusa volt. A két hajtóműves géppel, 1942. január 13-án, Helmut Schenk berepülőpilóta hajtotta végre a repüléstörténet első sikeres katapultálását. A He 280-al aznap éppen egy vontatásos kísérletet végeztek, amikor a pilóta váratlan jegesedést tapasztalt, és miután elvesztette az irányítást, ráadásul még a hajtóműveket sem tudta a levegőben beindítani, egyetlen esélye maradt csupán a menekülésre: a katapultálás.

A vészhelyzetben lévő repülőgépből való sikeres menekülés alapötlete 1910-ig nyúlik vissza. Az első ejtőernyővel és sürített levegővel kombinált „mentőeszközt” 1916-ban, Everard Calthrop feltaláló szabadalmaztatta. A mai modern katapultülések ötlete a román Anastase Dragomir nevéhez füződik, aki 1929. augusztus 25-én, a Párizs-Orly repülőtéren sikeres kísérletet hajtott végre, amit 1929 októberében a Bukarest közeli Bãneasa-ban is megismételt. Dragomir találmányát az ún. „katapultálható pilótaülést” a Francia Szabadalmi Hivatal (1930. április 2-án, a 678566 szabadalmi szám alatt, „Nouveau système de montage des parachutes dans les appareils de locomotion aérienne” névvel) jegyezte be.

A katapultülés fejlesztése a II. világháború alatt aztán felgyorsult, mert a megrongálódott katonai repülőgépek biztonságos elhagyása egyik fő feladattá vált. Nagyobb sebesség esetén ugyanis, az ejtőernyős ugrások gyakori sérülésekkel jártak, de akár a függőleges vezérsíknak is nekiütközhettek, mivel hatalmas erők hatottak a repülőgép-vezetőkre. Az első katapultülés fejlesztéseket és kísérleteket a német Heinkel, illetve a svéd SAAB cégnél kezdték el. A korai változatokat még sürített levegő müködtette. (A svédek 1943-tól aztán áttértek a lőporos változatra.)

A Robert Lusser által tervezett, He 280 sugárhajtású vadászrepülőgép első vitorlázó példánya 1940. szeptember 22-én repült először. A He 280 V1 prototípust szerelték fel elsőként katapultüléssel (Schleudersitzapparat), melynek kísérletei a Heinkel cégnél bíztatóan alakultak. Helmut Schenk berepülőpilóta, 1942. január 13-án – a világtörténelemben elsőként – sikeresen menekült meg a katapultülés segítségével. Az ígéretesnek mutatkozó He 280-as típus, végül azonban mégsem került sorozatgyártásra. A mentőkészülék így 1942-ben, a Heinkel He 219 „Uhu” éjszakai vadászgépekbe szerelve került hadmüveleti alkalmazásba. Majd 1944 végén már az újabb típusú változatai is megjelentek a Heinkel He 162 „Volksjäger” vadászgépeken. A II. világháború végén már az Arado Ar 234, a Dornier Do 335 „Pfeil”, a Messerschmitt Me 262 „Schwalbe” és az Me 163 „Komet” típusok katapultüléssel történő felszerelését is szorgalmazták az illetékesek.

A II. világháború befejezéséig – a bevetések során – a Luftwaffe személyzetei közül, legalább 60 ember köszönhette életét a katapultüléseknek. A legismertebb közülük, valószínüleg Helmut Schenk maradt, aki a 67 évvel ezelőtti eseményeket és a „második nagy világégést” is túlélte.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.