2017. 03. 27. hétfő
Hajnalka
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az első katapultálás

JETfly  |  2009-01-26 06:06:00

Az első sugárhajtású repülőgép, melyet 1940-ben kísérletképpen felszereltek katapultüléssel, a Heinkel He 280 V1 vadászgép prototípusa volt. A két hajtóműves géppel, 1942. január 13-án, Helmut Schenk berepülőpilóta hajtotta végre a repüléstörténet első sikeres katapultálását. A He 280-al aznap éppen egy vontatásos kísérletet végeztek, amikor a pilóta váratlan jegesedést tapasztalt, és miután elvesztette az irányítást, ráadásul még a hajtóműveket sem tudta a levegőben beindítani, egyetlen esélye maradt csupán a menekülésre: a katapultálás.

A vészhelyzetben lévő repülőgépből való sikeres menekülés alapötlete 1910-ig nyúlik vissza. Az első ejtőernyővel és sürített levegővel kombinált „mentőeszközt” 1916-ban, Everard Calthrop feltaláló szabadalmaztatta. A mai modern katapultülések ötlete a román Anastase Dragomir nevéhez füződik, aki 1929. augusztus 25-én, a Párizs-Orly repülőtéren sikeres kísérletet hajtott végre, amit 1929 októberében a Bukarest közeli Bãneasa-ban is megismételt. Dragomir találmányát az ún. „katapultálható pilótaülést” a Francia Szabadalmi Hivatal (1930. április 2-án, a 678566 szabadalmi szám alatt, „Nouveau système de montage des parachutes dans les appareils de locomotion aérienne” névvel) jegyezte be.

A katapultülés fejlesztése a II. világháború alatt aztán felgyorsult, mert a megrongálódott katonai repülőgépek biztonságos elhagyása egyik fő feladattá vált. Nagyobb sebesség esetén ugyanis, az ejtőernyős ugrások gyakori sérülésekkel jártak, de akár a függőleges vezérsíknak is nekiütközhettek, mivel hatalmas erők hatottak a repülőgép-vezetőkre. Az első katapultülés fejlesztéseket és kísérleteket a német Heinkel, illetve a svéd SAAB cégnél kezdték el. A korai változatokat még sürített levegő müködtette. (A svédek 1943-tól aztán áttértek a lőporos változatra.)

A Robert Lusser által tervezett, He 280 sugárhajtású vadászrepülőgép első vitorlázó példánya 1940. szeptember 22-én repült először. A He 280 V1 prototípust szerelték fel elsőként katapultüléssel (Schleudersitzapparat), melynek kísérletei a Heinkel cégnél bíztatóan alakultak. Helmut Schenk berepülőpilóta, 1942. január 13-án – a világtörténelemben elsőként – sikeresen menekült meg a katapultülés segítségével. Az ígéretesnek mutatkozó He 280-as típus, végül azonban mégsem került sorozatgyártásra. A mentőkészülék így 1942-ben, a Heinkel He 219 „Uhu” éjszakai vadászgépekbe szerelve került hadmüveleti alkalmazásba. Majd 1944 végén már az újabb típusú változatai is megjelentek a Heinkel He 162 „Volksjäger” vadászgépeken. A II. világháború végén már az Arado Ar 234, a Dornier Do 335 „Pfeil”, a Messerschmitt Me 262 „Schwalbe” és az Me 163 „Komet” típusok katapultüléssel történő felszerelését is szorgalmazták az illetékesek.

A II. világháború befejezéséig – a bevetések során – a Luftwaffe személyzetei közül, legalább 60 ember köszönhette életét a katapultüléseknek. A legismertebb közülük, valószínüleg Helmut Schenk maradt, aki a 67 évvel ezelőtti eseményeket és a „második nagy világégést” is túlélte.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.