2017. 07. 26. szerda
Anna, Anikó
: 305 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Erről írtunk 2008-ban - II. rész

JETfly  |  2008-12-31 12:30:04

A 2008-as esztendőre visszatekintő cikksorozatunk második részében a júliustól decemberig tartó időszak cikkeiből válogatunk a teljesség igénye nélkül. Érdekességek a polgári és a katonai repülés területéről is, hazai, illetve külföldi kitekintéssel.

A sorozat első, a 2008-as év január és június közötti cikkeiből válogatást adó része az alábbi linkre kattintva olvasható:

Osztrák szomszédaink 2008. július elsejére időzítették a vadonatúj Eurofighter Typhoon harci gépek szolgálatba állítását. Ausztria 2003-ban választotta következő vadászgépének a Typhoont, így ők voltak az első ország, akinek az új generációs gépet exportálták. Az osztrák légierő 2009 végéig kapja meg a megrendelt tizenöt gépet, amelyek Zeltwegben állnak szolgálatba.Cikkünk >>>

A britek számára is fontos volt július eleje, hiszen megérkezett az immár hatodik, a ZZ176 oldalszámú C-17 Globemaster Nagy-Britanniába a RAF Brize Norton légibázisra. A repülőgép egyenesen a Boeing gyárából repült új állomáshelyére. Sokáig azonban nem pihenhetett a hosszú út után, mivel a landolást követően már fel is készítették első bevetésére. Ez is mutatja, hogy milyen nagy szükség van a stratégiai szállító repülőgép kapacitásra...Cikkünk >>>

A nők szerepe a katonai repülésben is egyre nagyobb, ezt mutatja az is, hogy az USAF egyik F-15E Strike Eagle pilótája, Shannon Lippert százados vehette át 2008-ban az amerikai Vadászrepülő Ászok Szövetségének Francis S. Gabreskiről elnevezett díját egy Austinban megrendezésre került ceremónián. A százados jelenleg a 336. századnál teljesít szolgálatot, és Ő az első női pilóta, aki átvehette a Gabreski díjat.Cikkünk >>>

Stábunk nagy reménnyel vágott neki júliusban a nagy-britanniai repülőnapi túrának, hiszen a fairford-i RIAT és a duxford-i Flying Legends rendezvények mellett a jubileumi farnborough-i légiszalonon is részt kívántunk venni. Sajnos a RIAT szervezői egy váratlan, ámde utólag, a tények ismeretében teljesen elfogadható hírrel vártak minket a szigetországban, miszerint a még a helyi szinten is szokatlanul heves esőzések miatt a repülőnapot lefújták… Ilyen még nem fordult elő a világ legnagyobb katonai repülőnapjának számító RIAT történetében.Cikkünk >>>

Szerencsére a július 14-i farnborogh-i látogatásunkat már nem zavarta meg az időjárás, így szemtanúi lehettünk az F-22A Raptor első európai nyilvános bemutatkozásának. A jubileumi, 60. Farnborough Airshown debütáló Raptor jelenleg az egyetlen, szolgálatban álló ötödik generációs vadászrepülőgép, így nem véletlen, hogy repülését nagy várakozás előzte meg. Tekintse meg újra a helyszínen készült képeinket!Cikkünk >>>

A Raptor európai bemutatkozása után július 21-én ismét az amerikai légierőről szóltak a híradások, sajnos azonban már egy sajnálatos esemény miatt kerültek címlapra. A Csendes-óceánon található Guam-sziget közelében ugyanis lezuhant az amerikai légierő (US Air Force) egyik B-52H Stratofortress típusú nehézbombázó repülőgépe. A Parti Őrség (US Coast Guard) információi szerint a gép mintegy 40 kilométerre a partoktól zuhant az óceánba.Cikkünk >>>

Szintén még a forró júliusi hónap szenzációja volt – immár hazai vizekre evezve – a MALÉV bejelentése, miszerint a Bombardier Aerospace Q400 típusú turboprop repülőgépeivel alakítja át flottáját. A magyar nemzeti légitársaság szándéknyilatkozata szerint idén októberében négy használt, 2012-től pedig négy új modell áll szolgálatba, valamint négy repülőgép opcionális beszerzésére is lehetőség van. A Malév ezzel a beszerzéssel a huszonötödik légitársaság, aki üzemeltetni fogja a Q400 típust. Cikkünk >>>

A hónap végén egy eddig nem publikált témával, az áthaladó repülőgépek fotózásával kapcsolatban közöltünk egy hiánypótlónak szánt cikket. Országunk területe ugyanis igen alkalmas ezen hobbi üzésére, hiszen - földrajzi helyzetünkből adódóan – rengeteg nagyforgalmú K-NY-i, illetve NY-K-i irányú útvonal szeli át hazánk légterét. Egy-egy nyári napon akár több mint 2000 repülőgép használja ezeket az útvonalakat. Ideális légköri viszonyok mellett szinte ötpercenként láthatunk egy-egy kondenzcsíkot „húzó” gépet a magaslégtérben. Azóta folytattuk a cikksorozatot és egy igényes galériát is bemutattunk a contrail spotterek munkáiból.Cikkünk >>>

Augusztus elején egy igazán örömteli eseményről adhattunk hírt. Pápa városában egy találkozóra és emléktábla avatásra került sor, mellyel a szervezők a 2000-2001-ben felszámolt 47. repülőezredben, szolgálatteljesítés közben életüket vesztett 16 hajózó emléke előtt kívántak tisztelegni. Az eseményt a JETfly is támogatta.Cikkünk >>>

Találós kérdés következik. Mi az? Hazai, veterán és utasszállító? Hát persze, hogy a Li-2-es! A magyar polgári repülésért rajongók szeme fényéről, a Kármán Tódor nevét viselő gyönyörü kétmotorosról csupa jó hír látott napvilágot a közelgő repülőnap előtt, hiszen a Goldtimer Alapítvány és a MALÉV együttmüködésének köszönhetően a Teve végre a légitársaság egykori, korhü színeiben pompázhat. A gyönyörü utasszállítóról egy galériát ajánlottunk olvasóinknak.Cikkünk >>>

Szintén polgári, de már egy nagyobb vas, méghozzá a legnagyobb, az Airbus A380-as ezredik repüléséről is megemlékeztünk. A típus 2008. augusztus 5-én reggel 6 órakor teljesítette az immár ezredik, menetrendszerinti utasszállító szolgálatban végzett repülését a Singapore Airlines színeiben.Cikkünk >>>

Minden túlzás nélkül állítható, hogy az év legnagyobb hazai repüléssel kapcsolatos rendezvénye a kecskeméti Repülőnap és Haditechnikai Bemutató volt. Európai színvonalú, látványos és sikeres, a 160 éves Magyar Honvédséghez, illetve a fennállásának 70-ik évfordulóját ünneplő Légierőhöz méltó repülőnapot rendeztek az alföldi bázison, melyre a legérdekesebb jelenetekből készült fotóválogatással most ismét visszatekinthetünk.Cikkünk >>>

A repülőnapot követően nem kellett sokat várni a következő jelentős hazai eseményre, mivel az augusztus 20-i nemzeti ünnepen ismét a látványosan manőverező mürepülő gépek kaptak főszerepet a Duna felett. A Red Bull Air Race világkupa sorozat budapesti versenyét hagyományosan a nemzeti ünnepen rendezik meg, a népszerü "égi Forma 1" futamot ezúttal is közel milliós tömeg kísérte figyelemmel. Tekintse meg a JETfly fotógalériáját a Red Bull Air Race 2008-as budapesti futamáról.Cikkünk >>>

Az Egyesült Államokban minden évben nagy pusztításokat okoznak a hurrikánok. Kevesen tudják azonban, hogy létezik egy különleges repülő alakulat, mely szembeszáll a természet erőivel és értékes információkkal látja el a védekezőket. A Gusztáv hurrikán pusztításai kapcsán adtunk hírt a 403. repülőezred Hurricane Huntereiről, melyek folyamatosan hajtják végre küldetéseiket a homesteadi légibázisról. A Hurricane Hunter repülőgépek igen fontos szerepet töltenek be a légierő életében, hiszen a trópusi hurrikánokba és ciklonokba berepülve fontos információkat gyüjtenek be az adott időjárási jelenségről és annak környezetéről.Cikkünk >>>

Szeptember első heteiben az oroszok sem tétlenkedtek. Egy nagyszabású összfegyvernemi hadgyakorlat keretében a légierő is aktív szerepet kapott, így számos bevetést teljesítettek a vörös csillagos vasmadarak.Cikkünk >>>

Az orosz légierő aktivizálódásának jele volt az is, hogy két Tu-160 Blackjack típusú stratégiai bombázógépük – miután a NATO vadászgépeinek díszkíséretében átrepülték az Atlanti-óceánt - szeptember 10-én leszálltak Venezuelában. A hatalmas, változtatható szárny-nyilazású bombázók egy hadgyakorlaton vettek részt a helyi Szu-30-asokkal egyetemben, erősítve a két ország kapcsolatait és bosszantva az amerikaiakat.Cikkünk >>>

Vannak olyan tereptárgyak és építmények, amelyek szerelése, felújítása igen körülményes a földről felépített állványzatról. Ilyen többek között a 400 méter magas Széchenyi-hegyi adótorony is, amelynek a tetejére bármit is feljuttatni csakis a levegőből lehet, méghozzá helikopterrel. Egy ilyen látványos teheremelési akciónak lehettünk szemtanúi szeptember 22-én.Cikkünk >>>

Sajnos egy újabb tragédiáról is hírt kellett adnunk. A szeptember 27-i, szombati belgrádi bemutatóra készülő Kanász István alezredes - a szerb légierő Kecskeméten is szerepelt berepülőpilótája – ugyanis kis magasságból lezuhant és életét vesztette. A katasztrófa a G-4-es Super Galeb gyakorlógéppel a Batajnica légitámaszponton történt.Cikkünk >>>

Idén 6. alkalommal került megrendezésre 2008. szeptember 24-29 között Ukrajna szívében a Kijev melletti Gosztomel repülőtéren az AVIASVIT 2008 repülési és ürkutatási szakkiállítás. Ezt a kiállítást kétévente rendezik meg az Antonov gyár repülőterén. A keleti típusok szerelmesei itt megtalálják a számításukat, hiszen az ukrán légierő Szu-27-es harci gépeitől az Antonov gyár különleges típusaiig számos érdekesség csodálható meg földön és levegőben egyaránt. Az eseményről helyszíni tudósítással kedveskedtünk olvasóinknak.Cikkünk >>>

Érdekes kiállítást rendeztek Párizs központjában a franciák. A franciaországi légi közlekedés – és egyúttal a GIFAS (French Aerospace Industries Association) – 100. évfordulója alkalmából az Airbus cég a Champs-Elysées-n 2008. október 4. és 12. között a cég európai gyártóközpontjaiban elkészült repülőgépek különböző részegységeit állította ki, az érdeklődők nagy örömére.Cikkünk >>>

Októberben új ösztönző rendszert jelentettek be a Budapest Airport vezetői. A cég bővíti és újabb elemekkel gazdagítja januárban bevezetett forgalomösztönző rendszerét, amely jelentős kedvezményekkel támogatja a légitársaságokat abban, hogy új járatokat indítsanak, illetve növeljék már létező járataik sürüségét. Az ösztönző rendszer mellett tovább keresik azokat a megoldásokat, melyekkel csökkenteni tudják a repülőtér-használati díjakat, hogy segítsenek a légitársaságoknak növekedni Ferihegyen, hiszen ez az egyetlen út ahhoz, hogy a budapesti légikikötő Közép-Európa legsikeresebb repülőterévé váljon.Cikkünk >>>

Az idei év technológiai újdonságai közül mindenképpen fontos megemlíteni, hogy nyilvánosságra kerültek új információk arról, hogy az oroszok minden eddiginél gyorsabb helikopterek kifejlesztésén dolgoznak. Cikkünkben sorra vettük az ígéretes konstrukciókat.Cikkünk >>>

A szomáliai kalózok gátlástalan garázdálkodása kétségtelenül az egyik legnagyobb problémává nőtte ki magát 2008-ban. A megfékezésükre küldött hadihajók egyelőre csak csekély eredményeket értek el, egy spanyol repülőgép azonban hatékonyan segítette a nemzetközi erők munkáját. Arról, hogy miként futamította meg a kalózokat a P-3 Orion, az alábbi cikkünkben olvashatnak.Cikkünk >>>

A német repüléstörténetben 2008. október 30-án egy nagy korszak végleg lezárul. Ugyanis Európa egyik legrégebbi repülőtere, a 80 éves berlini Templehof légikikötő, végérvényesen bezárja kapuit. Mint az már közismert tény, a nagy múltra visszatekintő létesítmény sorsát legutóbb egy politikai és gazdasági döntés pecsételte meg.Cikkünk >>>

Az ausztráliai Perthben november 2-án egy új bajnok nevét ismerhette meg a világ, hiszen az osztrák Hannes Arch szenzációs versenyzéssel megszerezte a Red Bull Air Race világkupa sorozat összetettbeli első helyét. A rendkívül népszerü versenysorozatot százmilliók követik figyelemmel világszerte. A fiatal osztrák versenyzőt részletesen is bemutattuk a JETfly olvasóinak.Cikkünk >>>

Az afrikai kontinensen dúló különféle fegyveres konfliktusok természetesen felkeltették a fegyver exportőrök érdeklődését is. A koldusszegény Szudán kormánya például bejelentette, hogy orosz MiG-29-esekkel kívánja megerősíteni légierejét. Az üzletet állítólag egy belorusz cég közbeiktatásával bonyolítják majd le, ami további találgatásokra adhat okot.Cikkünk >>>

A világ nagy részén komoly gondokat okoz a légitársaságoknak a gazdasági válság, a kisebb-nagyobb arab légifuvarozó vállalkozásokat azonban látszólag nem rendítette meg. Jó példa erre a Közel-Kelet és Észak-Afrika legnagyobb fapados légitársaságának számító Air Arabia, mely bejelentette, hogy a gazdasági válság ellenére újabb repülőgépekkel, méghozzá az európai Airbus konzorcium sikertípusával, az A320-al bővíti flottáját. Úgy látszik van akinek még jól megy…Cikkünk >>>

Szintén novemberi hír, hogy befejeződött az Egyesült Államok légierejének hivatalos bemutató-köteléke, a Thunderbirds (Viharmadarak) nevü formáció átfegyverzése az F-16 block 52-es változatára. Mivel a formáció egy valós harcértéket képviselő, adott esetben néhány napon belül harci feladatokra is bevethető repülőszázad, ezért természetesen ők is a legmodernebb technológiát kapják meg.Cikkünk >>>

A Balti-államok légterének védelmét felváltva biztosítják a NATO tagállamainak repülőgépei. Az év utolsó hónapjaiban az amerikai légierő (USAF) 493. Expedíciós Vadászrepülő Századának pilótái és müszaki személyzete települt át, hogy végrehajtsák változatos feladataikat. Az F-15-ösök elvégzik az eltévedt polgári és sport repülőgépek azonosítását és kíséretét, vagy éppen a határsértő katonai gépek elfogását Észtország, Lettország vagy Litvánia légterében. Ez utóbbinak feltehetően nem annyira örülnek az oroszok…Cikkünk >>>

December elején egy interjút közöltünk Hajnal Sándorral, aki magánkezdeményezésből létrehozta a Szolnoki Repülőmúzeum színvonalas honlapját. Mind a honlap szerkesztését, mind a fenntartását egy személyben Ő biztosítja, időt, pénzt és energiát nem kímélve. A hiánypótló weboldalt lapunk is támogatja.Cikkünk >>>

2006-ban, a Goldtimer Alapítvány nagy fába vágta a fejszéjét, amikor Lengyelországból megvásároltak egy SB LIM-2A változatú katonai repülőgépet, mely lényegében egy lengyel gyártású MiG-15-ös. Az öreg vasmadár teljes ipari nagyjavítása 2007 februárjában, Kulik János szakértő vezetésével kezdődött. A nem mindennapi felújítási munkálatokról egy terjedelmes, fotókkal illusztrált cikkben számoltunk be.Cikkünk >>>

A lengyel légierő 48 darab F-16-osból álló flottája december eleje óta immár teljes, leszállításra kerültek a még hiányzó gépek is. A NATO szövetségesi és saját nemzetvédelmi feladatait - más országokkal ellentétben - komolyan gondoló Lengyelország ezáltal befejezte légierő korszerüsítésének egyik fontos lépcsőfokát. Cikkünk >>>

Hazánkban is fontos mérföldkőhöz érkezett a légierő korszerüsítése, hiszen december 22-én fegyveres készenléti szolgálatba álltak a JAS-39 Gripen harci gépek. A jövő év végéig a JAS-39 Gripenek és a MiG-29-esek együtt, három hetes váltásokban látják el az ország légtérvédelmét 2010. január 1-től viszont csak a svéd típus őrzi majd hazánk légterét.Cikkünk >>>

A karácsonyi ünnepek idején jelentették be Moszkvában, hogy az elkövetkező négy évben a légierő illetve a csapatrepülő alakulatok 100 új kiképző és harci gépet kívánnak rendszeresíteni, melyekkel a harcérték 2,5-3-szoros javulását várják, főként az éjszakai hadviselés megjelenése miatt. 2015-ig pedig a teljes átfegyverzést is meg kívánják valósítani.Cikkünk >>>

A JETfly Internetes Magazin minden Olvasójának

Eredményekben Gazdag Boldog Új Évet kívánunk!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.
2017. 07. 24., 09:38
A vizes világbajnokság megnyitóját követő napon a főváros XIII. kerületében, a Duna Aréna és környéke légterében megjelentek a Légirendészeti Szolgálat helikopterei.
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.

Legfrissebbek most

Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:

A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

Háború Művészete magazin

Amit korábban már az orosz médiák is nyilvánosságra hoztak, most vietnámi részről is megerősítésre került: a délkelet-ázsiai ország 64 darab T-90Sz/SzK harckocsit vásárol Oroszországtól.