2016. 12. 08. csütörtök
Mária
: 314 Ft   : 290 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Számos új katonai helikopter rendszeresítéséről döntöttek Moszkvában

JETfly  |  2008-12-29 19:17:00

2008. december 26-án Moszkvában hivatalosan is ismertették a közeljövőben rendszeresítésre kerülő orosz katonai helikopterek típusait, melyekkel az évek óta húzódó állami tesztek még csak most fejeződtek be. Az elkövetkező négy évben a légierő illetve a csapatrepülő alakulatok 100 új kiképző és harci gépet kívánnak rendszeresíteni, melyekkel a harcérték 2,5-3-szoros javulását várják, főként az éjszakai hadviselés megjelenése miatt. 2015-ig pedig a teljes átfegyverzést is meg kívánják valósítani.

A régi-új gépek sorában elsőként a kiképző-futár feladatokra szánt Anszat-U említhető meg, ugyanakkor bemutatásra került egy Mi-8 MTV5-ös helikopter is. A rendkívül hosszúra sikeredett fejlesztést és tesztelést követően rendszeresítésre alkalmasnak nyilvánították a Mi-28N jelü harci helikoptert is. A másik, szintén rendszeresítésre kerülő gép a konkurens Kamov Ka-50 kétüléses változata, a Ka-52-es.

Az Anszat-U gépet már egy ideje exportálják, de a most bemutatott verziót a légierő igényei szerint alakították át. A könnyü, nagy számban kompozit elemeket is tartalmazó konstrukció müszerfala egyszerü kivitelü, a ma már elmaradhatatlan többfunkciós LCD kijelzőket a hagyományos körskálás/mutatós müszerek egészítik ki. A forgószárny bekötése illetve maga a rotoragy egyszerü kivitelü, talán csak a különös átlapolásos megoldás méltó említésre.

A Mi-8 MTV5-ös helikopterből már 6 darab készen van és további hatot az év végéig adnak át, ám az itt bemutatott példány nem rendelkezett sem beépített terepkövető, vagy időjárás-felderítő radarral, sem a már korábbról ismert duplikált éjjellátó optikai rendszerrel, de még korszerü navigációs berendezésekkel sem. A müszerfala teljesen hagyományos kivitelü volt.

A Mi-28-asnak két példánya is ki volt állítva, de, hogy ne legyen egyszerü a kép, mindjárt kétféle kivitelben. Az eddig Mi-28N-ként ismert és az amerikai AH-64D Longbow Apache-hoz hasonlóan 360-fokos látószögü radarral szerelt gép mellet kiállított másik gép szintén a Mi-28N megjelölést viselte, de az Arbalet radar nélkül. És pont ez az utóbbi kivitel az, ami rendszeresítésre kerül. Így az N jelölés elveszti egyik fő jelentését, igaz, az orrészben elhelyezett Zenyit infravörös/televíziós elektro-optikiai komplexum itt is alkalmazásra kerül, tehát az éjszaki feladat végrehajtás ezzel a változattal is megoldható. A mm-es hullámsávban müködő Arbalet radar a 2009-től induló Mi-28NM gépek tartozéka lesz. A hosszú fejlesztés ellenére egyébként még mindig csak 9 gép repül Torzsokban, a légierő kísérleti alakulatánál.

A sok tekintetben forradalmi, együléses Ka-50-es végül elbukott, épp fő jellegzetessége miatt, ugyanis a helikopteres hadviselés olyan mértékü terhet ró a személyzetre, hogy az egy emberrel csak nehezen oldható meg. A csecsenföldi harcokban is bevetett helikopter (melynek pilótái csak mostanában fedhették fel kilétüket) a Mi-28-assal szemben már a korai állami teszteken is alulmaradt, így a cég 1995-ben már a kétüléses gép törzsrészét mutatta be. Az egymás melletti üléselrendezésü Ka-52-es innentől kezdve kezdte kiszorítani az együléses változatot, melyet 2007-ben a MAKSz-on a repülési programban már fel is váltott. A kezdetben szintén behúzható futómü az idők folyamán rögzített kivitelü lett, igaz, az orr alatt megjelent elektrooptikai rendszerek légellenállása miatt amúgy sincs szükség a futók elrejtésére. A rendszer egyszerüsödik, a sérülésállóság nő.A szintén két példányban kiállított típus egyike a 061-es számot viselte (ez a már réginek számító gép repülte a bemutatót 2007-ben), rajta érdekes látvány a Mi-35-ösök és a Mi-28N fő fegyvere, az Ataka páncéltörő rakéta, egy új elrendezésü 3+3-as indítón. A másik példány a 062-es, amely még modernebb kivitelü. A Ka-50/52-es családon megszokott Vihr-M rakéták mellett erre is nemirányított rakéták blokkjait, illetve egy jókora konténert függesztettek.Azonban a legfőbb változtatás a különféle újonnan integrált elektrooptikai, illetve rádioelektronikai rendszerek megjelenése. A merev főfutók elé egy-egy nagyméretü energiaelnyelő fégömb került, részint egy esetleges intenzív földetérés esetén a gép hasa alá szerelt lefelé néző optikai felderítőrendszert védendő.  A szárnycsonkok belső felénél a belépőélre sztereo kamerarendszert szereltek. A bal szárnyvég konténere átalakult, ide kerül a zavarórendszer. Mindezek ellenére a gép még mindig nincs kész, 2009-ben egy további modernizációs program indul.

Végezetül egy igazi kuriózum, a Ka-252-es. Ez a gép külsőre egy Ka-31-es, azonban ezúttal a Kamov iroda a mint szárazföldi csapatok igényeinek megfelelő gépként hivatkozik az új jelölésü konstrukcióra.

Fotók: pilot.strizhi.info

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin