2016. 12. 10. szombat
Judit
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Erről írtunk 2008-ban – I. rész

JETfly  |  2008-12-27 19:45:50

Az év utolsó napjai általában a számvetéssel telnek, sorra vesszük mit valósítottunk meg céljainkból, elképzeléseinkből. A lassan magunk mögött hagyott esztendőben igyekeztünk változatos tematikával beszámolni az aviatika legfontosabb, legérdekesebb eseményeiről, a technológiai újdonságokról. Helyszíni beszámolókkal, repülőnapi tudósításokkal, galériákkal is jelentkeztünk számos országból. Ezúttal egy szubjektív összefoglalóval, egy visszatekintő hírcsokorral kedveskedünk Olvasóinknak.

A januári hírözönt a Boeing legújabb típusáról szóló friss információkkal, az egyre elhúzódó fejlesztéssel sújtott 787 Dreamlinerrel kezdtük. A British Airways ugyanis bevásárolt a típusból, több mint négymilliárd dollárért 24 darabot vásárolt a jövő reménységéből. A dolog érdekessége, hogy a több európai ország által létrehozott Airbus repülőgépgyártó konzorcium legnagyobb konkurenciájának, az amerikai Boeingnek a termékét választotta az egyik legjelentősebb európai légitársaság…Cikkünk >>>

Az év eleje az F-15-öst üzemeltető országok, így a japán légierő számára is rosszul kezdődött, hiszen a típust súlytó korlátozások (egy lezuhant amerikai példány kapcsán komoly strukturális gondokra derült fény) miatt ugyanis földre kényszerültek a Sasok a szigetországban is. Így fordulhatott elő az a helyzet, hogy az Oroszország és Kína tőszomszédságában elhelyezkedő, a világ egyik vezető gazdasági hatalmának számító Japán légterét csak az ősrégi F-4 EJ Phantom vadászgépek védelmezték.Cikkünk >>>

Az orosz távolsági repülőerők repülőgépei sem ünnepelték sokáig az ó- és az új évet, ugyanis már 2008. január 11-én végrehajtották első légi őrjárataikat. Az orosz légierő közlése szerint ezen a napon a távolsági repülőerők minden egysége repüléseket hajtott végre az éves harckiképzési terveknek megfelelően. Levegőbe emelkedtek a Tu-160, Tu-95MS, Tu-22M3, Il-78 és Tu-134UBL típusú repülőgépek, és a kiképzési repülésekben részt vettek a fő- és hadmüveleti repülőterek egyaránt. Az orosz távolsági repülőerők egyébként 2007. augusztus 17-e óta hajtanak végre újra (napjainkban is) rendszeresen repüléseket a világ távoli pontjain, azok után, hogy erre Oroszország akkori elnöke, Vlagyimir Putyin parancsot adott erre. Cikkünk >>>

A hazai katonai repülésben is fontos események történtek, hiszen befejeződött a magyar Gripen-pilóták svédországi kiképzése a svédországi Satenasban, ahol a svéd és a cseh Gripen-pilóták felkészítése is zajlik. A magyar pilóták képzése ezt követően Kecskeméten folytatódott.

Cikkünk >>>

2008. január 19. minden bizonnyal bevonul a magyar repüléstörténetbe, hiszen ezen a napon délelőtt először szállt le Ferihegyen a világ legnagyobb repülőgépe, az ukrán Antonov An-225 Mrija (azaz Álom). Az óriás teherszállító érkezését közvetlenül a leszállópálya mellett és az állóhelyen testközelből is módjában állt a JETfly munkatársainak megörökítenie, így egy galériával is kedveskedhettünk Olvasóinknak.Cikkünk >>>

Január hónap végén ismét egy magyar vonatkozású, fontos hír uralta a JETfly címlapját, hiszen a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison hivatalosan is átadták a magyar Gripen vadászgépeket. Ezen a napon ünnepélyes keretek között vette át dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter a teljes flotta dokumentációját svéd kollégájától, Sten Tolgfors védelmi minisztertől. A jeles eseményről ismét egy képgalériával is jelentkeztünk, megörökítve ezt a történelmi pillanatot.Cikkünk >>>

Sajnos a jó hír mellett egy szörnyü tragédiáról is be kellett számolnunk, mivel 2008. január 31-én 18.19-kor, kiképzési feladat végrehajtása közben egy kijelölt gyakorlótéren lezuhant a Magyar Légierő egyik Mi-8-as típusú közepes-szállító helikoptere, melynek során Lükő Zsolt főtörzsőrmester életét vesztette.Cikkünk >>>

Február elején egy legendától, az amerikai haditengerészet veterán kiképzőgépétől, a T-2 Buckeye-től búcsúztunk, mely fél évszázadnyi szolgálat után vonult nyugdíjba.Cikkünk >>>

A használt harci repülőgépek piacáról is érkezett egy érdekes hír, a kolumbiai légierő izraeli eredetü Kfir gépeit ugyanis modernizálják, így továbbra is szolgálhatnak ezek a deltaszárnyúak a dél-amerikai kontinensen.Cikkünk >>>

A kedélyeket egy francia Mirage 2000N nukleáris csapásmérésre optimalizált repülőgép lezuhanása borzolta február 12-én. A francia légierő deltaszárnyúja a Vizcayai-öböl felett hajtotta végre kiírt feladatát, amikor a fedélzeten tartózkodó pilóta és navigátor müszaki hibát észlelt, majd katapultáltak.Cikkünk >>>

Február 20-án aztán az oroszok is hallattak magukról ismét, méghozzá egy igazán nagy durranással kavarták fel az állóvizet. Szergej Bogdan berepülőpilótával a fedélzetén ekkor emelkedett először a levegőbe az új nagy teljesítményü orosz vadászgép a Szuhoj Szu-35BM No. 901.es oldalszámú prototípusa. Az esemény jelentőségét jelzi, hogy azt Putyin elnök is figyelemmel kísérte. Cikkünk >>>

Miközben az oroszok az új gépüket ünnepelték az amerikaiaknak nem volt okuk a pezsgőzésre, hiszen elveszítettek egy kétmilliárd dollárba kerülő lopakodó harci gépet. A Guam szigetén lezuhant B-2 Spirit ugyanis ennyibe került annak idején az adófizetőknek…Cikkünk >>>

Márciusban aztán újabb bomba hír robbant, mivel az amerikai légierő illetékesei hivatalosan is bejelentették, hogy az USAF légi utántöltő flottájának megújítását célzó KC-X tender győztesse a Northrop Grumman gépe lett, melyet KC-45-ösre kereszteltek. Ez a típus azonban nem más mint az európai Airbus A330-as egyik változata. Azóta persze a politika beleszólt a dologba és új tender (vajon milyen győzelemmel) várható.Cikkünk >>>

A britek sem unatkoztak mindeközben, legalábbis a vitorlás hajók megsegítésére a levegőbe emelkedett Nimrod személyzete biztosan nem. A zord időjárási körülmények közepette is teljesítették a nem mindennapos feladatot és megmentették néhány ember életét, ápolva a civil-katonai kapcsolatokat.Cikkünk >>>

A T-2 Buckeye után egy másik legendától is érzékeny búcsút kellett vennünk, 27 év szolgálat után ugyanis végleg eltüntek az F–117 Nighthawk lopakodó csapásmérők az amerikai légierőből. A Holloman légibázison az utolsó tervezett feladat végrehajtását követően konzerválásra kerültek a megmaradt példányok. Kérdés, hogy a kissé szögletes formájú, éjfekete vasmadarak pályafutása tényleg végleg véget ér, vagy valamelyik hü szövetséges légierejében új életre kelnek a legendás Lopakodók…Cikkünk >>>

Az indiai légierő nem éppen fiatal MiG-29-esei továbbra is szolgálhatnak, legalábbis erre utal az a szerződés, melynek értelmében az oroszok felújítják az ázsiai nagyhatalom Fulcrum flottáját. Van, ahol még látnak fantáziát a Fulcrumban és sajnos van ahol már nem…Cikkünk >>>

A technológiai hírek sorában kiemelkedő fontossággal bírt az amerikai légierő első szuperszonikus tesztje szintetikus üzemanyag felhasználásával. Egy B-1B Lancer bombázó a gyéren lakott Új-Mexikó állam felett hajtotta végre 2008. március 19-én a kísérleti repülést, melynek során átlépte a hangsebességet. A tervek szerint a következő években egyre inkább növelik a szintetikus üzemanyagok használatát a katonai repülésben.Cikkünk >>>

A brit Royal Air Force 2008-ban ünnepelte fennállásának 90-ik évfordulóját, így nagyszabású ünnepségsorozatot szerveztek. Isten óvd a Királynőt, és Isten éltesse a RAF-ot!Cikkünk >>>

Áprilisban az oroszok és az indiaiak ismét címlapra kerültek, mivel a szemfüles spotterek lencsevégre kapták az ázsiai ország leendő hordozóin szolgáló tengerészeti harci repülőgépeket Zsukovszkijban. Nézegessen érdekes festésü MiG-29KUB-okat Ön is!Cikkünk >>>

Szintén áprilisi hír, hogy a Romániában zajló NATO csúcstalálkozó biztonságát felügyelő, folyamatos járőrszolgálatot teljesítő vadászgépek üzemanyag-utánpótlásának biztosítására hazánkba érkezett és Ferihegyen állomásozott  az USAFE 6 db KC–135 Stratotanker tartálygépe. Képgalérián segítségével Önök is megtekinthették a nagyvasakat.Cikkünk >>>

Április 17-én ismét szegényebb lett a világ és azon belül hazánk egy harci repülőgéppel, nevezetesen a 15-ös oldalszámú MiG-29-essel. A duplasvancú vadászgép helyi idő szerint 15.52-kor alacsony áthúzás közben veszett oda, a pilóta, Peszeki Zoltán őrnagy szerencsésen katapultált. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a gép, mely átszakította a repülőtér kerítését és a 44-es utat súrolva ért földet nem okozott emberéletben kárt.Cikkünk >>>

A Gripen fejlesztőcsapata egy új, demo géppel kívánta bemutatni előremutató fejlesztéseit. A Gripen Demo tulajdonképpen légi laborként fog szolgálni, amelyen a Gripenekre szánt új funkciókat és technológiákat próbálják ki, hogy a típus a következő évtizedekben is versenyképes maradjon technológiai szempontból. A gép számos jelentős módosításon esett át, így például teljesen új radart is kapott, amelyet a francia Thales-szel együtt fejlesztettek ki. A moduláris felépítésü avionikát is teljesen kicserélték. A módosítások révén mind a fegyverterhelést, mind a hatótávolságot megnövelték. Cikkünk >>>

A légitársaságok számára a hónap végén az Airbus kedveskedett egy kis áremeléssel. A dollár értékének csökkenése továbbá a fém világpiaci árának növekedése miatt az évi átlagos 2.74%-os emelkedésen túl május elsejétől további drágulást jelentettek be, mely az egyfolyosós repülőgépek esetében 2 millió USD pluszt fog jelenteni, míg a szélestörzsü és nagy hatótávolságú, valamint az A380-as repülőgépcsalád esetében 4 millió USD-t.Cikkünk >>>

Május 5-én egy kedves vendéget, a magyar katonai pilóták képzését segítő repülőgépet, az AERO Vodochody L-159B (kétkormányos) kiképző repülőgépét üdvözölhettük ismét Kecskeméten. Talán egyszer az ék alakú felségjellel is láthatjuk az ALCA-kat hazánkban?Cikkünk >>>

Ha már Kecskemét, és ha már magyar repülés, akkor mindenképpen említést érdemel, hogy a kiskunsági megyeszékhelyen immár második alkalommal rendezte meg a Puma Kecskeméti Makettklub a kiállítását. A Honvédelem Napja alkalmából, illetve a Magyar Légierő fennállásának 70-ik évfordulójának tiszteletére rendezett tárlaton a klub tagjainak repülő és harcjármü makettjei mellett felvarrók, repülős bélyegek és fotók voltak megtekinthetőek.Cikkünk >>>

A polgári repülőgépek iránt érdeklődők bizonyára feszült figyelemmel követték a híradásokat 2008 májusában, hiszen az orosz Szuhoj gyár bemutatta első, utasszállító típusát a SuperJet 100-ast. A történelmi esemény során a tetszetős gép Alexander Yablontsev, a Szuhoj gyár pilótájának irányítása alatt a cég komszomolszki felszálló pályájáról emelkedett a magasba.Cikkünk >>>

A júniusi hírek sorából – szubjektív módon – Veres Zoltán sikerét emeltem ki elsőként. A Romániában megrendezett Aero Grand Prix mürepülő versenyen hazánkat Veres Zoltán mürepülő Európa-bajnok képviselte, aki immár harmadszor vett részt ezen a színvonalas rendezvényen. A nem mindennapi versenyen, a világ vezető mürepülői között Zoli a második helyet szerezte meg, ami szenzációs sporteredmény! Gratuláltunk akkor, megtesszük most is!Cikkünk >>>

Viszonylag ritka madár felénk a sas, főleg a duplafarkú. Kecskemét légterében 2008. júniusában azonban tobzódtak az amerikai légierő F-15 Eagle (Sas) harci gépei. A ritka vendégek egy hadgyakorlatra érkeztek, és ha már erre jártak, akkor pózoltak a JETfly szerkesztőinek fényképezőgépei előtt is.Cikkünk >>>

Úgy látszik a 2008-as esztendőben egy jó hír mellé mindig egy rossz is párosult. Miközben mi az F-15-ösök látogatásának örültünk Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Légierő egyik L-39-es repülőgépe. A repülőgép kétfős személyzete életét vesztette.Cikkünk >>>

Az idén is igyekeztünk jelen lenni és beszámolni a külföldi repülőnapokról is. A környékbeli események után kicsit messzebbre is elutaztunk, hollandiai látogatásunkról képes beszámolóval emlékeztünk meg.Cikkünk >>>

A visszatekintő szubjektív hírcsokor első részének utolsó bejegyzése az Airbus-hoz kötődik. Az európai konzorcium új fejlesztésü katonai szállítógépe június végén került bemutatásra nem kisebb személyiség, mint a spanyol uralkodó jelenlétében. A korszerü szállítógép az európai légierőkben az elavult C-130-asok és C-160-asok leváltására készült.Cikkünk >>>

A visszatekintő hírcsokor második része a 2008 júliusa és decembere közötti időszakot dolgozza fel: http://www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/hirek/2008_visszatekinto_2/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin