2017. 04. 26. szerda
Ervin
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Erről írtunk 2008-ban – I. rész

JETfly  |  2008-12-27 19:45:50

Az év utolsó napjai általában a számvetéssel telnek, sorra vesszük mit valósítottunk meg céljainkból, elképzeléseinkből. A lassan magunk mögött hagyott esztendőben igyekeztünk változatos tematikával beszámolni az aviatika legfontosabb, legérdekesebb eseményeiről, a technológiai újdonságokról. Helyszíni beszámolókkal, repülőnapi tudósításokkal, galériákkal is jelentkeztünk számos országból. Ezúttal egy szubjektív összefoglalóval, egy visszatekintő hírcsokorral kedveskedünk Olvasóinknak.

A januári hírözönt a Boeing legújabb típusáról szóló friss információkkal, az egyre elhúzódó fejlesztéssel sújtott 787 Dreamlinerrel kezdtük. A British Airways ugyanis bevásárolt a típusból, több mint négymilliárd dollárért 24 darabot vásárolt a jövő reménységéből. A dolog érdekessége, hogy a több európai ország által létrehozott Airbus repülőgépgyártó konzorcium legnagyobb konkurenciájának, az amerikai Boeingnek a termékét választotta az egyik legjelentősebb európai légitársaság…Cikkünk >>>

Az év eleje az F-15-öst üzemeltető országok, így a japán légierő számára is rosszul kezdődött, hiszen a típust súlytó korlátozások (egy lezuhant amerikai példány kapcsán komoly strukturális gondokra derült fény) miatt ugyanis földre kényszerültek a Sasok a szigetországban is. Így fordulhatott elő az a helyzet, hogy az Oroszország és Kína tőszomszédságában elhelyezkedő, a világ egyik vezető gazdasági hatalmának számító Japán légterét csak az ősrégi F-4 EJ Phantom vadászgépek védelmezték.Cikkünk >>>

Az orosz távolsági repülőerők repülőgépei sem ünnepelték sokáig az ó- és az új évet, ugyanis már 2008. január 11-én végrehajtották első légi őrjárataikat. Az orosz légierő közlése szerint ezen a napon a távolsági repülőerők minden egysége repüléseket hajtott végre az éves harckiképzési terveknek megfelelően. Levegőbe emelkedtek a Tu-160, Tu-95MS, Tu-22M3, Il-78 és Tu-134UBL típusú repülőgépek, és a kiképzési repülésekben részt vettek a fő- és hadmüveleti repülőterek egyaránt. Az orosz távolsági repülőerők egyébként 2007. augusztus 17-e óta hajtanak végre újra (napjainkban is) rendszeresen repüléseket a világ távoli pontjain, azok után, hogy erre Oroszország akkori elnöke, Vlagyimir Putyin parancsot adott erre. Cikkünk >>>

A hazai katonai repülésben is fontos események történtek, hiszen befejeződött a magyar Gripen-pilóták svédországi kiképzése a svédországi Satenasban, ahol a svéd és a cseh Gripen-pilóták felkészítése is zajlik. A magyar pilóták képzése ezt követően Kecskeméten folytatódott.

Cikkünk >>>

2008. január 19. minden bizonnyal bevonul a magyar repüléstörténetbe, hiszen ezen a napon délelőtt először szállt le Ferihegyen a világ legnagyobb repülőgépe, az ukrán Antonov An-225 Mrija (azaz Álom). Az óriás teherszállító érkezését közvetlenül a leszállópálya mellett és az állóhelyen testközelből is módjában állt a JETfly munkatársainak megörökítenie, így egy galériával is kedveskedhettünk Olvasóinknak.Cikkünk >>>

Január hónap végén ismét egy magyar vonatkozású, fontos hír uralta a JETfly címlapját, hiszen a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison hivatalosan is átadták a magyar Gripen vadászgépeket. Ezen a napon ünnepélyes keretek között vette át dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter a teljes flotta dokumentációját svéd kollégájától, Sten Tolgfors védelmi minisztertől. A jeles eseményről ismét egy képgalériával is jelentkeztünk, megörökítve ezt a történelmi pillanatot.Cikkünk >>>

Sajnos a jó hír mellett egy szörnyü tragédiáról is be kellett számolnunk, mivel 2008. január 31-én 18.19-kor, kiképzési feladat végrehajtása közben egy kijelölt gyakorlótéren lezuhant a Magyar Légierő egyik Mi-8-as típusú közepes-szállító helikoptere, melynek során Lükő Zsolt főtörzsőrmester életét vesztette.Cikkünk >>>

Február elején egy legendától, az amerikai haditengerészet veterán kiképzőgépétől, a T-2 Buckeye-től búcsúztunk, mely fél évszázadnyi szolgálat után vonult nyugdíjba.Cikkünk >>>

A használt harci repülőgépek piacáról is érkezett egy érdekes hír, a kolumbiai légierő izraeli eredetü Kfir gépeit ugyanis modernizálják, így továbbra is szolgálhatnak ezek a deltaszárnyúak a dél-amerikai kontinensen.Cikkünk >>>

A kedélyeket egy francia Mirage 2000N nukleáris csapásmérésre optimalizált repülőgép lezuhanása borzolta február 12-én. A francia légierő deltaszárnyúja a Vizcayai-öböl felett hajtotta végre kiírt feladatát, amikor a fedélzeten tartózkodó pilóta és navigátor müszaki hibát észlelt, majd katapultáltak.Cikkünk >>>

Február 20-án aztán az oroszok is hallattak magukról ismét, méghozzá egy igazán nagy durranással kavarták fel az állóvizet. Szergej Bogdan berepülőpilótával a fedélzetén ekkor emelkedett először a levegőbe az új nagy teljesítményü orosz vadászgép a Szuhoj Szu-35BM No. 901.es oldalszámú prototípusa. Az esemény jelentőségét jelzi, hogy azt Putyin elnök is figyelemmel kísérte. Cikkünk >>>

Miközben az oroszok az új gépüket ünnepelték az amerikaiaknak nem volt okuk a pezsgőzésre, hiszen elveszítettek egy kétmilliárd dollárba kerülő lopakodó harci gépet. A Guam szigetén lezuhant B-2 Spirit ugyanis ennyibe került annak idején az adófizetőknek…Cikkünk >>>

Márciusban aztán újabb bomba hír robbant, mivel az amerikai légierő illetékesei hivatalosan is bejelentették, hogy az USAF légi utántöltő flottájának megújítását célzó KC-X tender győztesse a Northrop Grumman gépe lett, melyet KC-45-ösre kereszteltek. Ez a típus azonban nem más mint az európai Airbus A330-as egyik változata. Azóta persze a politika beleszólt a dologba és új tender (vajon milyen győzelemmel) várható.Cikkünk >>>

A britek sem unatkoztak mindeközben, legalábbis a vitorlás hajók megsegítésére a levegőbe emelkedett Nimrod személyzete biztosan nem. A zord időjárási körülmények közepette is teljesítették a nem mindennapos feladatot és megmentették néhány ember életét, ápolva a civil-katonai kapcsolatokat.Cikkünk >>>

A T-2 Buckeye után egy másik legendától is érzékeny búcsút kellett vennünk, 27 év szolgálat után ugyanis végleg eltüntek az F–117 Nighthawk lopakodó csapásmérők az amerikai légierőből. A Holloman légibázison az utolsó tervezett feladat végrehajtását követően konzerválásra kerültek a megmaradt példányok. Kérdés, hogy a kissé szögletes formájú, éjfekete vasmadarak pályafutása tényleg végleg véget ér, vagy valamelyik hü szövetséges légierejében új életre kelnek a legendás Lopakodók…Cikkünk >>>

Az indiai légierő nem éppen fiatal MiG-29-esei továbbra is szolgálhatnak, legalábbis erre utal az a szerződés, melynek értelmében az oroszok felújítják az ázsiai nagyhatalom Fulcrum flottáját. Van, ahol még látnak fantáziát a Fulcrumban és sajnos van ahol már nem…Cikkünk >>>

A technológiai hírek sorában kiemelkedő fontossággal bírt az amerikai légierő első szuperszonikus tesztje szintetikus üzemanyag felhasználásával. Egy B-1B Lancer bombázó a gyéren lakott Új-Mexikó állam felett hajtotta végre 2008. március 19-én a kísérleti repülést, melynek során átlépte a hangsebességet. A tervek szerint a következő években egyre inkább növelik a szintetikus üzemanyagok használatát a katonai repülésben.Cikkünk >>>

A brit Royal Air Force 2008-ban ünnepelte fennállásának 90-ik évfordulóját, így nagyszabású ünnepségsorozatot szerveztek. Isten óvd a Királynőt, és Isten éltesse a RAF-ot!Cikkünk >>>

Áprilisban az oroszok és az indiaiak ismét címlapra kerültek, mivel a szemfüles spotterek lencsevégre kapták az ázsiai ország leendő hordozóin szolgáló tengerészeti harci repülőgépeket Zsukovszkijban. Nézegessen érdekes festésü MiG-29KUB-okat Ön is!Cikkünk >>>

Szintén áprilisi hír, hogy a Romániában zajló NATO csúcstalálkozó biztonságát felügyelő, folyamatos járőrszolgálatot teljesítő vadászgépek üzemanyag-utánpótlásának biztosítására hazánkba érkezett és Ferihegyen állomásozott  az USAFE 6 db KC–135 Stratotanker tartálygépe. Képgalérián segítségével Önök is megtekinthették a nagyvasakat.Cikkünk >>>

Április 17-én ismét szegényebb lett a világ és azon belül hazánk egy harci repülőgéppel, nevezetesen a 15-ös oldalszámú MiG-29-essel. A duplasvancú vadászgép helyi idő szerint 15.52-kor alacsony áthúzás közben veszett oda, a pilóta, Peszeki Zoltán őrnagy szerencsésen katapultált. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a gép, mely átszakította a repülőtér kerítését és a 44-es utat súrolva ért földet nem okozott emberéletben kárt.Cikkünk >>>

A Gripen fejlesztőcsapata egy új, demo géppel kívánta bemutatni előremutató fejlesztéseit. A Gripen Demo tulajdonképpen légi laborként fog szolgálni, amelyen a Gripenekre szánt új funkciókat és technológiákat próbálják ki, hogy a típus a következő évtizedekben is versenyképes maradjon technológiai szempontból. A gép számos jelentős módosításon esett át, így például teljesen új radart is kapott, amelyet a francia Thales-szel együtt fejlesztettek ki. A moduláris felépítésü avionikát is teljesen kicserélték. A módosítások révén mind a fegyverterhelést, mind a hatótávolságot megnövelték. Cikkünk >>>

A légitársaságok számára a hónap végén az Airbus kedveskedett egy kis áremeléssel. A dollár értékének csökkenése továbbá a fém világpiaci árának növekedése miatt az évi átlagos 2.74%-os emelkedésen túl május elsejétől további drágulást jelentettek be, mely az egyfolyosós repülőgépek esetében 2 millió USD pluszt fog jelenteni, míg a szélestörzsü és nagy hatótávolságú, valamint az A380-as repülőgépcsalád esetében 4 millió USD-t.Cikkünk >>>

Május 5-én egy kedves vendéget, a magyar katonai pilóták képzését segítő repülőgépet, az AERO Vodochody L-159B (kétkormányos) kiképző repülőgépét üdvözölhettük ismét Kecskeméten. Talán egyszer az ék alakú felségjellel is láthatjuk az ALCA-kat hazánkban?Cikkünk >>>

Ha már Kecskemét, és ha már magyar repülés, akkor mindenképpen említést érdemel, hogy a kiskunsági megyeszékhelyen immár második alkalommal rendezte meg a Puma Kecskeméti Makettklub a kiállítását. A Honvédelem Napja alkalmából, illetve a Magyar Légierő fennállásának 70-ik évfordulójának tiszteletére rendezett tárlaton a klub tagjainak repülő és harcjármü makettjei mellett felvarrók, repülős bélyegek és fotók voltak megtekinthetőek.Cikkünk >>>

A polgári repülőgépek iránt érdeklődők bizonyára feszült figyelemmel követték a híradásokat 2008 májusában, hiszen az orosz Szuhoj gyár bemutatta első, utasszállító típusát a SuperJet 100-ast. A történelmi esemény során a tetszetős gép Alexander Yablontsev, a Szuhoj gyár pilótájának irányítása alatt a cég komszomolszki felszálló pályájáról emelkedett a magasba.Cikkünk >>>

A júniusi hírek sorából – szubjektív módon – Veres Zoltán sikerét emeltem ki elsőként. A Romániában megrendezett Aero Grand Prix mürepülő versenyen hazánkat Veres Zoltán mürepülő Európa-bajnok képviselte, aki immár harmadszor vett részt ezen a színvonalas rendezvényen. A nem mindennapi versenyen, a világ vezető mürepülői között Zoli a második helyet szerezte meg, ami szenzációs sporteredmény! Gratuláltunk akkor, megtesszük most is!Cikkünk >>>

Viszonylag ritka madár felénk a sas, főleg a duplafarkú. Kecskemét légterében 2008. júniusában azonban tobzódtak az amerikai légierő F-15 Eagle (Sas) harci gépei. A ritka vendégek egy hadgyakorlatra érkeztek, és ha már erre jártak, akkor pózoltak a JETfly szerkesztőinek fényképezőgépei előtt is.Cikkünk >>>

Úgy látszik a 2008-as esztendőben egy jó hír mellé mindig egy rossz is párosult. Miközben mi az F-15-ösök látogatásának örültünk Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Légierő egyik L-39-es repülőgépe. A repülőgép kétfős személyzete életét vesztette.Cikkünk >>>

Az idén is igyekeztünk jelen lenni és beszámolni a külföldi repülőnapokról is. A környékbeli események után kicsit messzebbre is elutaztunk, hollandiai látogatásunkról képes beszámolóval emlékeztünk meg.Cikkünk >>>

A visszatekintő szubjektív hírcsokor első részének utolsó bejegyzése az Airbus-hoz kötődik. Az európai konzorcium új fejlesztésü katonai szállítógépe június végén került bemutatásra nem kisebb személyiség, mint a spanyol uralkodó jelenlétében. A korszerü szállítógép az európai légierőkben az elavult C-130-asok és C-160-asok leváltására készült.Cikkünk >>>

A visszatekintő hírcsokor második része a 2008 júliusa és decembere közötti időszakot dolgozza fel: http://www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/hirek/2008_visszatekinto_2/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 26., 12:14
Észtországban az ötödik generációs gépek, kétszáz kilométerre az orosz határtól. Repült-e bevetést izraeli F-35-ös szíriai célpontok ellen?
2017. 04. 26., 11:21

Videó a Gripenek légifotózásáról

Elkészült a videó A szovjet repülőtér titkai múzeum csapatának légifotózásáról.
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1917. április 6-án új szakaszához érkezett az akkor már három éve dúló első világháború: e napon ugyanis az Amerikai Egyesült Államok hadba lépett az antant oldalán.