2016. 12. 06. kedd
Miklós
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az utolsó lehetőség – spotterkedés a hőskorban

JETfly  |  2008-12-27 15:37:20

Az 1990-es évek közepén még repültek a magyar légierő ék alakú felségjelét viselő MiG-21-es, MiG-23-as és Szu-22-es harci repülőgépek. Főleg ez utóbbi két típus volt különleges, hiszen kevés számban álltak szolgálatban hazánkban, így a lencsevégre kapásuk sem volt mindennapos. Szerzőnk egy letűnt kor spotter élményeit és napjainkban már pótolhatatlan értékűvé vált felvételeit osztja most meg a JETfly olvasóival.

Az 1996os év repülőfotózás szempontjából egy igen sürü év volt számomra ahhoz képest, hogy egyetlen nagyobb repülőnap sem volt hazánkban. De ez nem gátolt meg abban, hogy repülőket fotózzak, hiszen még volt mit bepótolni. 1991-ben a taszári repülőnapon egy kis "automata" dobozgéppel és egy tekercsnyi 24 kockás filmmel igyekeztem megörökíteni mindent abban a naiv hitben, hogy ezeket a gépeket bár még csak most látom először, de minden bizonnyal nem utoljára, hiszen meg sem fordult a fejemben, hogy őket nem az örökkévalóságnak teremtették.

1992-ben, néhai nagymamám hathatós segítségével (lévén, hogy pesti lakosként nem ismertem a városi buszjáratokat) életemben először spotterkedtem a kecskeméti repülőtér észak-nyugati végénél a tükörreflexes Zenit gépemmel, de az eredmény megdöbbentett, hiszen nem értettem, hogy egy akkora objektív miért csak ilyen kis bolhányi MiG-21-eseket eredményez. Nem tudtam, hogy az 58mm-es Helios csak egy alap objektív, de a második (és egyben utolsó) taszári repülőnapon már a korábbi gyászos eredmény tudatában fotóztam, még szintén csak egy tekercsnyit és szinte kizárólag a statikus sort. Persze teleobjektívem nem lévén, (olyan csak a "nagyoknak" van) a repülési programot meghagytam másoknak. Még mindig hittem, hogy bármit hagyok is ki, az bármikor bepótolható.

Két év szünet után 1994-ben az akkori Top Gun újságok cikkein megedződve már nem volt kérdés, hogy a májusi Honvédelmi Napot komolyan kell venni, különösen annak fényében, hogy itt fog először bemutatkozni a magyar MiG-29-es! Nagyon készültem, fotóztam is lelkesen, de az eredmény lesúlytó volt! 1/125-öd záridővel minden képem bemozdult! Sebaj, mondtam és miután megvettem életem első teleobjektívét, egy orosz 135mm-es Jupitert, már módszeresen exponálgattam a debreceni mürepülővébé zárónapján Németh Gábor őrnagy MiG-29-es bemutatóját. Augusztusban, apám révén életemben először belülről is megláthattam a kecskeméti repülőteret és közelről a magyar 29-eseket, de a zónában, mint "megtürt vendég" nem mertem fotózni, de két hónapra rá a repülőklubbal, vendégként már igen, igaz, a fényviszonyok már nem voltak megfelelőek.

1995-ben a Jupter objektív egy kétszerezővel erősödött meg, de a rémrossz idő miatt elmaradt Honvédelmi Nap miatt, csak a nyári szokásos egy hét kecskeméti spotterkedés tudta megmutatni, hogy bizony ez még mindig nem elég!

1996-ban aztán megkezdődött a nagy felkészülés. Ekkor már javában a Pestvidéki Gépgyárban voltam gyakorlatokon, ahol is ekkor voltak nagyjavításon a Szu-22-esek, így pesti lakosként és mezei szakközepesként is volt alkalmam vadászgépeket nézegetni, hiszen míg a többiek rohantak haza, én inkább a hajtómüvező helyet választottam délutáni programnak. Miután a nyári gyakorlatunk is lejárt, el kellett hagyni a repteret, oda többet nem mehettem vissza, de a kerítéséhez még igen! Ide már a 200mm-es Pentacon objektívemmel és a Practika fényképezőmmel vonultam fel, hogy megörökítsem a 09-es UTI Szuhoj repülését.

A következő héten az egyik szaktanárunk révén bejutottunk páran az osztályból a kecskeméti repülőtérre, itt már kétszerezőt is bevetve igazán közeli fotókat készíthettem.

A következő hónapban a szolnoki Cooperative Chance 96 közönségnapján, majd pedig az egyetlen hazai repülőnapon, a börgöndin fotózhattam repülőket, de az igazi meglepetés még hátra volt. Édesapám szólt, hogy van lehetőség, hogy bemehessünk a pápai repülőtérre. Már nagyon szerettem volna újra MiG-23-asokat látni, így ami költhető pénzem volt, azt filmtekercsekbe öltem, de ez kimerült két 200-as és egyetlen 400-as filmben. Sebaj, kalandra fel!

A repülőtérre beérkezve kiderült, hogy vendéglátónk még egy sofőrt is biztosított nekünk, így a parancsnoki UAZ-ban üldögélve apámmal és egy repülős barátommal csak néztem, ahogy sorra tünnek fel az eddig még nem látott repülőtér részletei. A 08-as Szu-22-UM3K messziről is feltünő egyedi festésével hamar magára vonta a figyelmet. Nem mertem fotózni. Ahogy haladtunk a zónához, már mindenfelé MiG-21-esek és 23-asok bukkantak fel, de a zónában valami egészen más várt ránk! Igen, az aznap délelőtti váltásban a még akkor önálló taszári alakulat gépei sorakoztak fel! Frissen nagyjavított Szu-22-esek és a MiG-21-esek, köztük a jól ismert Cápeti, kissé megkopott festéssel.A százados aki velünk volt, kérte, hogy lehetőleg az objektumok felé ne fotózzunk, de a kigurulások és felszállások nem fognak gondot jelenteni. És én csak álltam és fotóztam, sőt még egy magnót is vittem, hogy a hangjukat is megörökítsem, így valósítva meg a videózás egy furcsa alternatíváját. A kifutópálya relatív messzesége bizony még a 400mm-nek is sok volt, de jobbat egyszerüen nem lehetett tenni.

A leszállásokat követően a gépeket közelről is megörökíthettem, de ebbe már apám is besegített saját Zenit gépével, így duplázva meg az erőforrásokat. Miután elég hamar kiderült, hogy MiG-23-asokat most se fogok a levegőben látni, kísérőnk volt olyan készséges, hogy legalább a betonfedezékben megnézhettem a gépeket közelről. Már ekkor felmerült, hogy nem igazán van értelme megvárni a délutáni váltást, holott az a pápai csapaté volt, mivel már egyátalán nem volt garancia arra, hogy a 23-asok is részt vesznek majd benne.

Miután a képeimet előhívattam, már pontosan az volt a képeken, amire előzőleg számítottam. Se több, se kevesebb. Ekkor már lehetett hallani, hogy sem a Szuhoj, sem a 23-as nem lesz hosszú életü nálunk, mégis megdöbbentett a hír, hogy fél évre rá, 1997 márciusában végleg kivonták a gépeket. Mint utóbb megtudtam, Magyarországon az 1996-os évben dörrent utoljára a Tumanszkij R-29-es hajtómüvek fáklyája. Mind a Szuhojé, mind a MiG-23-asé egyaránt. Hálás vagyok a lehetőségnek, hogy azon a nyáron még hallhattam, hogy még megörökíthettem képen.

Az volt ugyanis az utolsó lehetőség…

Sztorizzon Ön is!

 

A JETfly szerkesztői várják a hasonló, polgári vagy katonai repülőeszközöket ábrázoló felvételeket és rövid kis történeteket, érdekességeket, melyek a kép készítése kapcsán megfogalmazódtak Önökben. Csak és kizárólag saját készítésü felvételeket lehet beküldeni e-mailben a temesvarip@jetfly.hu címre.

A JPG formátumú képek hosszabbik oldala pontosan 1024 pixel szélességü legyen, a kapcsolódó írás hossza pedig ne haladja meg az 1500 karaktert. A beküldött anyagokat átnézzük, és kizárólag akkor közöljük le, ha mind a kép, mind a szöveg elér egy általunk kívánatosnak tartott színvonalat és megfelel a kiírás követelményeinek. A képek és az írások szürésének jogát fenntartjuk.

Kérjük az e-mailben megadni a szerző következő adatait: - név, - postacím, - telefonszám, illetve a beküldött kép és írás internetes közléséhez való hozzájáruló nyilatkozat

Legyen Ön is a fotósunk!

Galéria: Az utolsó lehetőség – spotterkedés a hőskorban

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.