2016. 12. 06. kedd
Miklós
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sikeres volt a VFAT 2008 szimulátoros repülőnap

JETfly  |  2008-12-22 12:01:13

December 12-14-ig került megrendezésre a már hagyományosnak tekinthetõ VFAT, avagy az online szimulátoros társadalom repülõshowja. A szervezõk és a résztvevõk egyaránt kitettek magukért, melyet semmi sem bizonyít jobban, mint a rendezvény 3 napja alatt megfordult érdeklõdõk száma.

Bevezetésképpen néhány információ azok számára, akik nem tudják, hogy mi is ez a virtuális repülõnap. Még 2005-ben egy német virtuális repülõezred (Jabog32) néhány fanatikus, repülésért rajongó tagja kitalálta, hogy az akkor már 2 éve forgalomban lévõ Lock On nevû repülõgépszimulátorral tartsanak egy amolyan igazihoz hasonló szimulátoros repülõnapot. Az elgondolást tettek követték, és még abban az évben megrendezésre került a VFAT 2005. Mivel gyerekcipõben járt még a szervezés, így számos kisebb-nagyobb probléma merült fel (pl. az akkori otthoni internetes kapcsolatok ill. hardware-ek korlátai). Mindezek ellenére elmondható, hogy egy továbbfejlesztésre érdemes eseményt hoztak létre a szimulátoros társadalom számára. Az évek során eljutott a rendezvény egy rendkívül magas szintre, és immáron az évek óta mûrepülõ és kitartóan gyakorló csapatok happeningjévé nõtte ki magát. A bemutatók során a valós életben egy repülõnapon látható manõverek mellett természetesen nem ritkán elõfordulnak olyanok is, amelyet igazából rendkívül veszélyes/lehetetlen lenne végrehajtani. Amióta a Lock On megjelent, rengeteg mûrepülõcsapat alakult. Jelen pillanatban elmondható, hogy a világ szinte összes jelentõsebb bemutató csapatának van már virtuális megfelelõje, melyek egyre inkább az igazi alakulat repülõgéptípusaival repülnek. Ez a tendencia annak tudható be, hogy a Lock On bizonyos szempontból nyitottabbá (sajnos még nem eléggé) vált az elmúlt idõszakban, és mód van új 3D modellek implementálására.

Az eseményen mintegy 30 bemutató csapat képviseltette magát, melyek kötelék ill. szóló pilótáinak képességeit csodálhatta meg a nagyérdemû. Az idei rendezvény évek óta tartó folyamatos fejlõdésének bizonyítéka, hogy idén már stream-en lehetett követni az eseményeket. A stream annyit tesz, hogy valós idõben, egy a honlapon található médialejátszón (vagy saját szoftverrel) keresztül lehetett nézni a bemutatókat. A színvonalasabbnál színvonalasabb repüléseket nem ritkán 1400-1500 ember kísérte figyelemmel a világ rengeteg pontjáról. A szervezõket dícséret illeti, mert a felmerülõ technikai hibákat gyorsan és rugalmasan kezelték. Mivel elég bonyolult feladat a világ számos pontján, különbözõ idõzónákban lévõ emberek bemutatóinak összehangolása, ezért a szervezõkrõl tényleg elmondható, hogy nagyszerû munkát végeztek. Úgy gondolom, hogy ami csúszás volt a programban, az nem az õ hibájuk.

 

No de térjünk át a bemutatókra. December 12-én (pénteken), a kora esti órákban kezdõdött a program. Rögtön egy erõs kezdés volt elmondható a Patrouille Suisse Virtuelle jóvoltából. A csapat lélegzetelállító manõverekkel és precízitással kápráztatta el a nézõket, mely elsõsorban a rengeteg gyakorlásnak és kitartásnak köszönhetõ. A teljesség igénye nélkül még a pénteki napból kiemelném a szerb Superstars csapat 4 gépes bemutatóját és kiváló kommentátorukat, valamint a Breitling Jet Team Albatrosainak repülését. A szombati nap a két svájci csapat közös repülésével kezdõdött, melyet a japán Virtual Blue Impulse nagy sikert arató bemutatója követett. A szombati napból kiemelném még a Virtual Ukrainian Falcons MiG-29C köteléket, valamint természetesen a Virtual Thunderbirds rendkívül színvonalas repülését. A minden évben nagy tetszésnek örvendõ, holland nemzetiségû Frazer (a VFAT szervezõ team tagja) Su-27 szóló bemutatóját ezúttal elkerülte a szerencse és technikai, ill. egyéb problémák miatt nem sikerült maradandót alkotnia. A vasárnapi zárónap tartogatott még néhány érdekességet. Sajnos a napot kezdõ Virtual Blue Angels bemutatóját technikai problémák sújtották, így nem sikerült teljes pompájában végrehajtani, a 80-as éveket visszahozó nosztalgikus A-4-es programjukat. Õket követte a S.F.T. nevû kínai kötelék repülése, amely leginkább a kínai zenei aláfestésével borzolta a kedélyeket. Sajnos ez, ill. a sávszélesség problémájuk rányomta bélyegét a bemutatójukra.

 

A virtuális Orosz Lovagok és a Fecskék közös, elviselhetetlen hosszúra sikerült és bizonyos szakaszokban rendkívül unalmas bemutatója után következett számunkra a nap fénypontja, a magyar MiG-29-es repülése. A stream oldal chat-jének tanulsága szerint rengeteg magyar követte figyelemmel a bemutatókat, de legfõképpen hazánk fiáét. Az idei kecskeméti repülõnapon már megismert Héjás festésû MiG-29-es látványos bemutatót repült, amelyet rengeteg dinamikus és bonyolult manõver tarkított. A bemutató során íródott kommentekbõl egyértelmûen kiderült, hogy elnyerte a nézõk tetszését mind a festés, mint pedig a látványos, pörgõ és ugyanakkor rendkívül precíz program, melyet a Virtuális MH 59. Szentgyörgyi Dezsõ Repülõbázis parancsnoka, Reaper repült. Elmondható, hogy a VFAT-on immár hagyományosnak tekinthetõ magyar MiG-29-es bemutató évrõl-évre nagy sikert arat, tehát méltán van mire büszkének lennünk. Ezt követõen az olasz Frecce Tricolori Virtuali bemutatóját lehetett nyomon követni. Utánuk Frazer következett, aki a szombati napot feledtetve repült egy látványos bemutatót a Ka-50-es helikopterrel (a Lock On folytatásaként felfogható DCS széria, Black Shark névre hallgató elsõ darabjával). Már a hétfõ hajnali órákban a program záróakkordjaként egy nosztalgikus 16 gépes Hunter-, illetve a Mass Flight névre hallgató kötelékrepüléssel fejezõdött be az idei VFAT.

 

Összességében senkinek nem lehet oka panaszra, hiszen egy rendkívül érdekes és izgalmas hétvégét tölthettek el a repülés szerelmesei, még így a monitor elõtt ülve is. A téli uborkaszezon alatt üdítõ dolog minden repüléssel kapcsolatos rendezvény, legyen szó akár igazi, akár szimulátoron történõ repülésrõl. Aki lemaradt a programról, az ne búslakodjon, mert a cikkhez tartozó linken megtekinthetõk a bemutatók, videó és képgaléria formájában egyaránt. A szervezõk ígérete szerint minden bemutató feltöltésre kerül még a napokban. A magyar MiG-29-es bemutató egy exluzív videó formájában is megtekinthetõ lesz jövõ év elején, a vMH59-esek prezentálásában. Végezetül köszönet a szervezõk áldozatos munkájáért, találkozunk jövõre a VFAT 2009-en!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.